Thursday, February 21, 2019

SASTERAWAN KITA TIDAK PERLU JADI PENGEMIS HADIAH NOBEL SASTERA



Dalam entri yang lepas, saya memberi sedikit gambaran tentang Hadiah Nobel Sastera.  Dalam entri ini saya akan perincikan persoalan ini.  Mudah-mudahan selepas kita tahu serba sedikit tentang Hadiah ini, para penulis/sasterawan kita tidaklah pelahap dan tergila-gila lagi hendak dapat Hadiah Nobel Sastera. Tidak ada yang istimewa pun, jika kamu tahu hakikat Hadiah ini dan faham pula matlamatnya.

Menurut Nobel Institute, terdapat 6 bahagian/cawangan untuk (1.) Slavic languages, (2.) untuk bahasa Perancis dan Sepanyol, (3.) untuk bahasa Inggeris dan Belanda, (4.) untuk bahasa Portugis, (5.) untuk bahasa German dan Scandinavian languages, dan (6.) untuk bahasa Itali. Mengapa tidak ada untuk bahasa Melayu/Indonesia? Bahasa ini dituturkan dan dijadikan bahasa sastera oleh 300 juta manusia Melayu dan Indonesia. Jelas sekali terdapat, dan dipraktikkan diskriminasi yang melampau, seolah-olah bahasa Melayu/Indonesia itu bahasa lembu! Sikap perkauman yang amat jelas ini saya panggil sikap Nazism dan Apartheid yang cukup jelas, tidak boleh dinafikan lagi. Maknanya, sastera Melayu dan Indonesia itu bukan sastera tinggi, hanya sastera (?) lisan saja. Kalau sudah  begitu sikap mereka yang berada di Academy Hadiah Nobel itu, maka di mana maruah penulis/sasterawan Melayu dan Indonesia yang mengemis penghormatan dari mereka?

Sekiranya Malaysia betul-betul tergila-gilakan Hadiah Nobel Sastera ini, maka yang perlu dilakukan mulai sekarang ialah menterjemahkan semua karya sasterawan negara ke dalam bahasa Inggeris, Perancis, German dan Itali. Jangan bimbang, kerana saya tidak akan izinkan semua karya saya diterjemahkan ke dalam bahasa apa sekali pun, kecuali bahasa Arab dan Urdu.  Mengapa itu yang menjadi pilihan saya? Mudah saja, kerana dengan berbuat begitu, saya bisa menyisihkan diri saya daripada perasaan ujub dan bangga yang sebenarnya tidak bermakna. Yang saya cari dan harapkan dalam perjuangan seni saya ialah untuk mencerdikkan bangsa Melayu, supaya mereka dapat melihat dengan jelas mana yang berguna untuk mereka dan mana pula yang sia-sia. Itulah nikmat ilmu yang benar yang akan membawa anda kepada kesejahteraan dunia akhirat. Tidakkah itu yang diharapkan daripada seorang Muslim?  Bagaimana caranya mendapatkan matlamat itu? Saya persembahkan PB untuk anda cuba dan lihat hasilnya. Anda mesti cerdik dan berilmu sebelum anda memasuki bidang kreatif; jika tidak, anda akan hanyut dalam khayalan imaginasi yang sia-sia. Itulah yang kita lihat dalam karya para sasterawan negara.  Jangan marah dulu; sanggah kesimpulan saya itu berasaskan ilmu. Bawalah hujah dan bukti anda dalam mana-mana teori sastera Barat, nescaya anda akan dapat lihat betapa sia-sianya teori Barat yang anda puja itu jika anda tidak tahu makna ilmu yang benar. Dan jika anda sudah faham maksud ilmu yang benar, anda boleh saja menggunakan teori Barat sebagai seorang yang berilmu. Indah, bukan?  Kalau anda faham maksud saya, semua anda akan berlumba-lumba menulis dari perspektif PB. Sekiranya anda tolak tanpa memahaminya, maka bodohlah anda. Penulis atau sasterawan tidak boleh bangga berada dalam kebodohan. Semudah itu, sebenarnya.  Mujurlah kini anda diselamatkan oleh anak muda, mahasiswa sastera dari empat buah universiti, yang mengirimkan saya poster mereka yang isinya begitu bersemangat. Itulah sikap yang kita mahu dari kalangan para sasterawan dan sarjana sastera. Saya bangga kerana murid para profesor sastera ini muncul sebagai pembela PB yang mendambakan lahirnya sastera intelektual yang hakiki.

Nah, kalau begitu, anda tidak perlukan Hadiah Nobel Sastera. Karya anda sendirilah yang akan menjadi saksi di sini dan di sana. Lagi pula, Nobel Institute tidak pedulikan kehadiran anda yang mereka anggap dari golongan bangsat, bukan dari golongan Barat yang menjadi kebanggaan mereka. Masih tidak faham?  Bacalah lagi bagaimana mereka bahagia-bahagikan kumpulan tertentu dalam Academy Nobel untuk mencari tokoh sastera yang layak diberi Hadiah Nobel Sastera. Para sasterawan dan sarjana sastera malulah sedikit, dan sedarlah diri betapa orang sebelah sana tidak pun tahu anda wujud dan anda juga menulis karya sastera. Mereka tidak tahu anda berada dalam kumpulan besar, 300 juta orang Melayu dan Indonesia yang bercakap dan menulis dalam bahasa Melayu.  Kalau anda jujur kepada ilmu, dan anda seorang sarjana, perkenalkanlah PB kepada mereka. Mudah-mudahan mereka tahu bahasa Melayu itu dituturkan dan dijadikan bahasa sastera oleh 300 juta manusia. Perkenalkan mereka PB, barangkali ada di antara mereka yang berminat; walaupun tidak sepatutnya anda berharap sangat akan mendapat simpati dari kumpulan Apartheid dan Nazism budaya ini.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 21/2/2019.


No comments:

Post a Comment