Saturday, February 16, 2019

NARATIF BUDAYA DAN NARATIF PEMBANGUNAN DALAM POLITIK MALAYSIA

Catatan: Sebuah lagi tulisan lama yang nampaknya berguna untuk pembaca blog ini ambil perhatian. Nampaknya inilah yang terjadi di Malaysia sekarang.




            NARATIF BUDAYA DAN NARATIF PEMBANGUNAN DALAM POLITIK MALAYSIA



            Perilaku golongan berkuasa boleh ditafsirkan dalam pelbagai sudut, tidak terbatas kepada sudut politik dan kuasa sahaja. Dari segi undang-undang misalnya, pemimpin politik yang berkuasa boleh berbuat apa saja yang dikehendakinya dengan menggunakan saluran undang-undang untuk membataskan pergerakan penentangnya, atau menyembunyikan penyelewengannya. Biasanya saluran ini digunakan apabila golongan berkuasa sudah buntu untuk menepis serangan lawan secara demokratik atau secara politik. Tetapi cara ini tidak selalunya berkesan, terutama apabila penentangan sudah meluas atau penyelewengan sudah merebak. Oleh itu sejak awa-awal lagil golongan berkuasa ini akan menggunakan strategi lain untuk menanam kepercayaan rakyat bahawa mereka tidak menipu atau melakukan apa-apa penyelewengan. Dua cara berkesan yang sering dipakai ialah dengan menggunakan naratif budaya dan naratif pembangunan untuk meyakinkan rakyat bahawa mereka sentiasa diutamakan dalam apa juga tindakan yang dilakukan oleh pihak berkuasa. Dengan menggunakan dua cara ini, rakyat akan dihunjam dengan cerita-cerita yang direka khas untuk meyakinkan mereka bahawa kerajaan yang ada adalah yang terbaik untuk mereka, dan sebarang penentangan akan merosakkan segala kemudahan dan kemakmuran yang mereka terima sekarang. Rakyat tidak sedar bahawa naratif budaya dan naratif pembangunan yang dihunjam ke dalam benak mereka diasaskan kepada pembohongan halus dengan menggunakan hujah palsu. Kita akan lihat pembohongan dan kepalsuan ini dalam contoh-contoh yang akan dianalisis dalam rencana ini.
            Contoh paling terkenal ialah tentang pemberhentian royalti minyak kepada kerajaan Trengganu sebaik saja PAS membentuk kerajaan. Rakyat diberitahu bahawa pembangunan hanya dapat dilaksanakan oleh kerajaan Barisan Nasional, khususnya UMNO. Apa yang disebut royalti itu sebenarnya kepunyaan kerajaan Persekutuan, diberikan kepada kerajaan Barisan Nasional Trengganu untuk membangun negeri itu. Oleh kerana kini Trengganu tidak lagi ditadbir oleh Barisan Nasional, maka hak untuk mendapat royalti itu hapus dengan sendirinya. Dengan menggunakan naratif pembangunan ini, maka kerajaan Persekutuan mengetepikan undang-undang dan perjanjian yang dibuat dengan kerajaan Trengganu, kerana kerajaan baru di bawah PAS tidak kena mengena dengan perjanjian itu. Hujah ini bukan saja tidak bermoral, tetapi kaya dengan pembohongan yang sengaja direka untuk menafikan rakyat Trengganu daripada mendapat hak mereka. Mereka diberitahu, hak itu hanya akan mereka dapat jika mereka memilih Barisan Nasional, bukan parti lain. Secara retorik rakyat Trengganu diberitahu bahawa demokrasi yang diberikan kepada mereka bukan untuk memilih parti lain; tetapi demokrasi itu hanya untuk memilih Barisan Nasional. Dengan andaian ini, sekiranya Barisan Nasional terpilih, mereka akan dapat berbuat apa saja di atas nama demokrasi. Tetapi hak itu dinafikan jika rakyat tidak memilih Barisan Nasional. Perhatikan bagaimana pembohongan dan pembangunan dijadikan hujah untuk mengabui rakyat supaya mempercayai Barisan Nasional sebagai pembela rakyat, padahal hujah-hujah yang dilemparkan itu menafikan sama sekali hak rakyat untuk membuat pilihan secara aman. Mereka akan dihukum, jika tidak menerima pembohongan sebagai hujah.
            Contoh kedua tentang penghijrahan rakyat Kelantan ke negeri-negeri lain untuk mencari kerja. Sebaik saja PAS berkuasa di Kelantan, rakyat Kelantan diberitahu bahawa kini terdapat lebih daripada 200,000 orang rakyat Kelantan di seluruh Malaysia mencari kerja, kerana Kelantan di bawah PAS tidak membangun, oleh itu tidak ada pekerjaan. Rakyat Kelantan mungkin sudah sedar bahawa Kelantan adalah sebahagian daripada Malaysia, dan mereka adalah warganegara Malaysia yang berhak  pergi ke mana saja di Malaysia. Mereka bukan pendatang haram walaupun berada di Selangor, Perak, Kedah dan lain-lain tempat. Mereka adalah warganegara Malaysia yang tidak dapat dinafikan hak mereka untuk mencari rezeki di mana-mana saja di Malaysia. Tetapi dengan berhujah bahawa Kelantan mundur, rakyat tertindas sehingga perlu keluar dari Kelantan untuk mendapat rezeki, maka mereka diberitahu bahawa kini mereka bukan lagi warganegara Malaysia setelah mereka meletakkan PAS menguasai kerajaan negeri Kelantan. Jika kerajaan Persekutuan menggalakkan rakyat dari luar Malaysia untuk menjadi kuli projek pembangunan, maka rakyat Kelantan tidak diberi keistimewaan itu. Mereka adalah pendatang haram, yang terpaksa lari dari negeri Kelantan kerana tidak mempunyai pekerjaan. Adapun pekerjaan yang terdapat di mana-mana saja dalam Malaysia, bukan untuk orang Kelantan, tetapi hanya terkhusus untuk orang lain yang bukan dari Kelantan. Hujah perkauman yang berbau Zionist ini tidak pun dipakai di Israel, yang menerima orang Palestin bekerja di Israel. Kita lihat bagaimana naratif pembangunan ini digunakan untuk menafikan hak warganegara Malaysia sendiri, yang berasal dari Kelantan yang telah memilih PAS untuk menerajui kerajaan negeri. Dalam kes ini pun kita lihat bagaimana demokrasi telah diberi tafsiran berasaskan naratif pembangunan yang diasaskan kepada pembohongan dan penyelewengan fakta.
            Dengan menggunakan naratif budaya, rakyat diberitahu bahawa hanya para pemimpin Barisan Nasional, terutama UMNO, sahaja yang bercakap benar, yang berjuang untuk rakyat, yang berjasa kepada rakyat, yang menjadi pembela rakyat. Pemimpin selain mereka adalah pembohong, penyeleweng, penipu, korup, dan sebagainya. Mereka adalah pemimpin jahat yang rakus merampas kekayaan harta rakyat, misalnya dengan memberi kontrak kepada suka-sakat sendiri, atau membuka hutan balak untuk mendapatkan kekayaan persendirian. Dengan menggunakan naratif budaya ini, TV dan surat khabar akan menyiarkan segala “keburukan” pihak lawan, dengan segala putar-belit yang diada-adakan. Oleh kerana naratif budaya yang dihunjam kepada rakyat itu diasaskan kepada pembohongan dan penipuan, maka pihak lain tidak diberi peluang untuk memberi penjelasan, malah sebarang penjelasan akan dijadikan bahan pembohongan baru. Untuk memperkuat naratif budaya ini, dipanggil pula orang ramai memberi pendapat yang kononnya mewakili rakyat. Orang-orang yang diberi kesempatan itu akan menghentam semau-maunya pihak lawan, padahal mereka tidak tahu hujung pangkal hakikat sebenarnya. Jadi rakyat diajar berbohong, digalakkan memberi pendapat yang berasaskan kejahilan, dan dijadikan contoh untuk diikuti walaupun mereka adalah pembohong yang tidak tahu hujung pangkal sesuatu isu. Naratif budaya berasaskan pembohongan ini diangkat menjadi suara rakyat, yang kononnya menyuarakan kebenaran.
            Setelah melihat contoh-contoh ini, apakah yang dimaksudkan dengan naratif budaya dan naratif pembangunan? Naratif budaya ialah penghujahan palsu yang dilakukan oleh golongan berkuasa  dengan menggunakan unsur budaya seperti moral, jasa, kebenaran, nilai masyarakat, dan sebagainya untuk meyakinkan rakyat bahawa pihak yang berkuasa boleh dipercayai, bercakap benar, jujur, bertanggungjawab dan sebagainya. Manakala naratif pembangunan pula ialah penghujahan palsu (ungkapan ini perlu ditekankan) dengan menggunakan unsur-unsur  ekonomi untuk meyakinkan rakyat bahawa golongan berkuasa memang berusaha keras untuk memakmurkan rakyat dengan melaksanakan projek-projek pembangunan ekonomi. Yang ditekankan ialah setiap, semua, seluruh projek ekonomi adalah untuk rakyat dan faedahnya hanya pulang kepada rakyat. Dengan itu mereka diberitahu bahawa setiap sen wang yang digunakan adalah untuk memakmurkan rakyat dan memberi segala kemudahan kepada mereka demi untuk kesenangan mereka. Kedua-duanya menggunakan naratif atau penghujahan untuk mendapat kepercayaan rakyat bahawa mereka tidak dibohongi. Tetapi oleh kerana setiap naratif dikemukakan dengan tafsiran tersirat, maka setiap naratif dipastikan hanya untuk menceritakan kebaikan golongan berkuasa, hatta dalam menceritakan kegagalan dan keburukan mereka sekali pun. Misalnya, apabila anak-anak sekolah dan pemuda Melayu terutamanya dikatakan tidak fasih berbahasa Inggeris, maka yang dipersalahkan bukan sistem pengajaran bahasa Inggeris, tetapi budak-budak Melayu sendiri yang tidak dapat menguasai bahawa Inggeris. Jalan keluar yang diambil ialah dengan mengajar matematik dan sains dalam bahasa Inggeris, bukan memperbaiki kemahiran berbahasa Inggeris. Oleh kerana orang Melayu sekarang tidak tahu peribahasa mereka lagi, maka mereka tidak nampak bahawa inilah contoh lain bengkak lain menanah. Dengan menggunakan naratif budaya, rakyat cuba diyakinkan bahawa mereka akan mendapat faedah besar daripada penggunaan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran matematik dan sains.
            Naratif pembangunan sudah dijadikan senjata berkesan oleh Barisan Nasional dan UMNO untuk memberitahu rakyat bahawa pembangunan adalah monopoli mereka. Golongan lain tidak mempunyai pengalaman membangun negara, malah sebaik saja berlaku pertukaran kerajaan di negeri-negeri, yang terjadi ialah kemunduran. Dengan menghunjam naratif pembangunan ini kepada rakyat, maka mereka diyakinkan bahawa pilihan terbaik untuk mereka bukanlah yang akan mereka lakukan sendiri, tetapi yang akan diberikan kepada mereka oleh kerajaan Barisan Nasional sahaja.
            Dalam system demokrasi Barat, terdapat satu unsur penting yang dinamakan “mobilization of bias”. Maksud ungkapan ini ialah dalam pertandingan merebut kuasa, perhatian rakyat akan diarahkan kepada sesuatu isu yang diada-adakan oleh pihak berkuasa, untuk menonjolkan kebagusan mereka dan keburukan pihak lawan. Contoh mobilization of bias  yang kini sedang diarahkan untuk mendapat perhatian rakyat ialah isu “samseng” yang dibangkitkan oleh Tuan Guru Hj. Nik Aziz. Isu ini sama tarafnya dari segi mobilization of bias ini dengan isu hukum hudud. Dalam kedua-dua isu ini, tidak sedikit pun terdapat percubaan pihak yang membangkitkannya untuk menjelaskan hakikat sebenar kedua-dua isu ini. Demikianlah naratif budaya dijadikan senjata untuk mendapat pengaruh politik, walaupun terpaksa berbohong dan mempersendakan hukum Islam.
            Dengan memahami kedua-dua konsep ini, rakyat akan dididik untuk menjadi lebih kritis dan lebih berhati-hati ketika menghadapi hujah-hujah palsu golongan berkuasa. Rakyat harus disedarkan bahawa mereka sedang dipermainkan oleh golongan berkuasa ini untuk kepentingan mereka, bukan untuk kepentingan rakyat. Dengan kesedaran ini, rakyat akan dapat melihat kepalsuan para pemimpin yang bersungguh-sungguh mendapatkan sokongan mereka.
@@@@@/1.9.2002  

No comments:

Post a Comment