Poster
tentang PB (rujuk entri bertarikh 4/2/2019) yang saya terima daripada para
mahasiswa dari empat universiti sekitar April 2014 membuktikan mereka menerima
kemunculan PB sebagai satu pendekatan baru yang boleh memajukan persuratan
Melayu setelah konsep sastera yang dipraktikkan oleh para sasterawan dan
diperjuangkan oleh para sarjana sastera ternyata telah gagal melahirkan karya
kreatif yang berasaskan konsep ilmu yang benar.
Menolak konsep ilmu bererti menolak kebenaran al-Quran, sesuatu yang
tidak masuk akal bagi orang Islam. Mereka yang menolak konsep ilmu ini
mengatakan bahawa yang ditolak ialah PB, yang bagi mereka bertentangan dengan
ajaran al-Quran. Bila kita bertanya, apakah yang dikonsepsikan oleh PB itu
bertentangan dengan konsep ilmu yang benar?. Bila pertanyaan ini dikemukakan,
para penentang kebenaran ini mendiamkan diri. Sepatutnya mereka bersikap
terbuka untuk memberikan penjelasan yang menurut mereka itulah yang
sebenarnya. Mengapa susah sangat hendak
menyerlahkan kebenaran mereka? Mengapa mereka ini membiarkan para pengikut
konsep ilmu yang benar itu hanya mengarut, dan pendapat merekalah yang benar
dan betul. Pembohongan intelektual
begini tidak wajar dilakukan oleh para sarjana yang mengaku mereka golongan
akademik yang istimewa.
Kerana
adanya sikap negatif terhadap ilmu maka perkembangan intelektual dalam
penulisan kreatif dan penilaiannya terbantut dan tertahan hampir satu abad,
yakni kira-kira 80 tahun. Jika
kesimpulan ini tidak tepat, mereka yang mengaku diri mereka jujur dan cerdik
sepatutnya mengemukakan hujah mereka supaya kita boleh menilai pendirian mereka. Sehingga mereka mengemukakan hujah itu, saya
tetap mengatakan para sasterawan negara tidak diperlukan dan karya mereka
adalah picisan. Ukuran yang digunakan untuk memilih mereka juga adalah picisan.
Perbincangan dan huraian panjang telah
dibuat dalam blog ini, yang boleh dibaca oleh sesiapa yang berminat. Kali ini saya hanya akan berbicara tentang
kesan buruk penolakan konsep ilmu dalam penulisan, kreatif dan kritikan.
Kesan
pertama yang dialami dan dihadapi oleh para sasterawan dan sarjana ialah mereka
terus menjadi hamba teori Barat, tanpa memahami teori itu dengan mendalam dan
mengenal pasti kesan buruknya dalam penjajahan ilmu. Penjajahan ilmu kini menjadi senjata yang
sangat dialu-alukan oleh golongan terpelajar Malaysia; malah setiap kejayaan universiti
diukur berasaskan ukuran yang ditetapkan di Amerika, Britain, dan Eropah
menggunakan poin tertentu. JANGAN KATA KITA TELAH TERLEPAS DARI PENJAJAHAN
POLITIK, kerana kita dipaksa menerima sistem demokrasi seperti yang diamalkan
di US dan negara-negara Barat. Di Amerika dan Eropah, demokrasi menjadi alat
kaum kapitalis untuk menguasai ekonomi dan politik negara yang kononnya
“mengamalkan” demokrasi. Pembaca yang
mahu tahu mengenai persoalan ini, persilakan membaca buku-buku mengenai sistem
demokrasi ini. Untuk memudahkan anda memahami persoalan ini, anda dipersilakan
meneliti dengan kritis sebuah buku yang diterbitkan di USM, Decolonising The University: The Emerging
Quest for Non-Eurocentric Paradigms. (Penerbit USM, 2012. Eds. Claude
Alvares & Shad Salim Faruqi.)
Kesan kedua
lebih dahsyat daripada kesan pertama. Golongan yang menentang konsep ilmu yang
benar ini akan dikutuk oleh generasi akan datang kerana para penentang ini
mengelirukan masyarakat dengan sokongan pihak berkuasa. Walaupun siswa sastera menolak kekeliruan
pihak berkuasa universiti dan kerajaan yang tidak mengiktiraf konsep ilmu yang
benar, sebaliknya menjadikan teori Barat sebagai asas pengajian sastera, para
siswa ini tidak diberi kebebasan dalam peperiksaan dan oleh itu tidak boleh
menyebut dan menggunakan pendekatan PB.
Jika mereka menyebutnya mereka akan gagal dalam peperiksaan, oleh itu ijazah
mereka tidak diluluskan. Dengan itu mereka terpaksa menerima keputusan
universiti dan pensyarah mereka untuk menerima hakikat bahawa hanya teori
sastera Barat saja yang diterima dalam peperiksaan. Menyedari hakikat ini, saya harap para
pelajar sastera ini tidak menentang kezaliman akademik dan intelektual yang
dihempap ke atas mereka oleh universiti dan pensyarah mereka. Oleh itu, jawapan
yang mereka berikan dalam peperiksaan hendaklah menggunakan teori sastera Barat
walaupun salah dari segi akademik kerana kini telah ada pendekatan baru yang
diajukan oleh Gagasan Persuratan Baru.
Berapa lama
penipuan akademik ini akan diteruskan oleh universiti? Sehingga ini yang sedar
akan penipuan akademik ini telah diserlahkan dalam buku Decolonising the University,
hanya UKM dan UPM saja yang menerima kedudukan PB sebagai alternatif,
sedangkan universiti lain menolaknya. Pengkhianatan akademik ini direstui oleh
Kementerian Pendidikan Malaysia, yang juga menolak Gagasan Persuratan Baru,
dengan itu menolak konsep ilmu yang benar yang diajarkan oleh Islam. Kementerian Pendidikan telah mengambil
kedudukan bahawa hanya penilaian yang ditetapkan oleh Panel Anugerah Sastera
Negara yang terpakai secara rasmi kerana Panel inilah yang telah memilih para
sasterawan negara; oleh itu kedudukan Panel dan para sasterawan negara yang
mereka pilih adalah mutlak, tidak boleh diusik dan tidak boleh dipersoalkan.
Inilah kecelakaan intelektual yang dipaksakan kepada masyarakat dan semua
pelajar mesti menjadikan kecelakaan intelektual ini panduan dalam pembelajaran
sastera. Walaupun telah timbul kesedaran
di kalangan siswa sastera di empat buah universiti seperti yang mereka tegaskan
dalam poster mereka (rujuk entri 4/2/2019), namun mereka tidak dibenarkan
menggunakan pendekatan PB ketika menjawab soalan peperiksaan. Universiti menerima ketetapan ini kerana bagi
mereka teori sastera Barat sudah wujud berpuluh tahun, sudah dijadikan standard
dalam pembelajaran sastera, sudah menjadi global; maka kedudukan teori sastera
Barat itu mesti dibawa ke negara ini jika kita mahu menjadi global dalam
pembicaraan tentang sastera.
Dalam hal
ini amat menarik pandangan Panel Hadiah Nobel yang menolak seseorang penulis
untuk tidak diberi Hadiah Nobel Sastera bukan kerana penulis itu tidak layak,
tetapi kerana aspek lain. Perhatikan pandangan mereka mengenai persoalan ini. Saya
rujuk buku The Nobel Prize in Literature:
A Study of the Criteria behind the Choices, oleh Kjell Espmark (Boston,
Massachusetts, versi Inggeris 1991.
Versi asal 1986.) Jika anda
membaca buku ini dengan kritis, anda akan dapati Hadiah Nobel Sastera adalah penjelmaan
Apartheid Budaya dan Nazisme Politik Intelektual yang jauh lebih jahat daripada
Apartheid South Africa dan Nazism versi Hitler. Adalah amat bangsat apabila
sasterawan Malaysia dan Indonesia terhegeh-hegeh ingin diberi Hadiah Nobel
Sastera, tanpa menyedari Hadiah Nobel Sastera adalah bukti terbaik budaya
politik Apartheid dan Nazism Eropah untuk diberikan sesama mereka di kalangan
pengarang Eropah/Barat. Hadiah yang diberikan kepada pengarang Mesir adalah
tempelak yang sangat biadab terhadap Islam; dan ini disedari oleh ulama Mesir
terutama dari Universiti al-Azhar.
Pengarang ini sudah pun diberi penghormatan sebagai seorang pengarang
Islam yang sudah murtad; dan inilah ukuran utama Jawatan Kuasa Hadiah Nobel
Sastera ketika memilih pengarang ini.
Saya akan menulis satu entri khusus mengenai persoalan ini. Perjuangan kita bukanlah untuk mendapat pengiktirafan
atau hadiah, tetapi untuk melestarikan konsep ilmu yang benar dalam pembinaan
budaya intelektual bangsa Melayu dan masyarakat dunia Islam yang lebih luas.
Untuk melaksanakan semua ini, kita perlukan pemikiran bebas yang hanya terikat
kepada konsep ilmu yang benar itu sahaja.
Apa bila para sasterawan dan sarjana sastera menolak konsep ilmu yang
benar, maka kita yang percayakan konsep ilmu yang benar tidak ada pilihan lain
kecuali “memerangi” mereka di peringkat pemikiran dan sikap positif terhadap
konsep ilmu yang benar itu. Bagi saya
sendiri, Gagasan Persuratan Baru saya ketengahkan untuk dicabar oleh sesiapa
saja yang menolak konsep ilmu yang benar itu.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaing Jaya,
19/2/2019.
No comments:
Post a Comment