Monday, February 4, 2019

KALAU SASTERAWAN NEGARA MAIN GULI, SARJANA PULA MAIN APA?

Kesimpulan Annemarie Schimmel tentang kedudukan Goethe dan Shakespeare sebagai pemain guli jika dibandingkan dengan kedudukan Jalaluddin Rumi, perlu disangkal, secara akademik dengan mengemukakan hujah yang mantap, bahawa pendapat sarjana terkenal itu tidak betul, tidak adil, dan sebagainya. Jika mereka, yakni para sarjana sastera dan sasterawan, gagal melakukan sanggahan itu secara akademik, maka benarlah kesimpulan saya sejak 1981 bahawa kita tidak perlukan sasterawan negara, dan pelantikan sasterawan negara adalah satu tindakan tidak bertanggungjawab.  Bagaimana Malaysia meletakkan para pemain guli sebagai tokoh besar negara? Tidakkah ini tidak siuman? Sudah jelas para sarjana dan sasterawan negara sendiri tidak berani angkat muka kerana malu dan takut. Baik diam saja, dengan harapan masyarakat boleh melupakannya dan terus menganggap mereka tokoh besar.

Bagaimana dengan kedudukan Menteri Pendidikan yang memberi arahan supaya para sasterawan negara dikunjungi budak-budak sekolah? Tentu saja cadangan ini tidak masuk akal, cetek dan tidak cerdik, tanpa memberi sebarang hujah yang mantap mengapa mesti dilakukan. Kalau menteri sudah begitu sikapnya, bagaimana pula dengan guru-guru dan murid-murid mereka?  Ini persoalan besar, dan penting dibahaskan.  Sebarang usaha untuk mendewakan para sasterawan negara adalah perbuatan yang boleh membawa kepada syirik, menurut pandangan Islam. Sepatutnya perkara ini diketahui oleh semua orang Islam Malaysia, oleh itu kemungkinan terjerumus ke dalam lorong belukar syirik itu nampaknya dipandang kecil dibandingkan dengan pemujaan mereka terhadap para sasterawan negara seperti yang ditunjukkan oleh Menteri Pendidikan dalam gesaan beliau supaya setiap sasterawan negara dilawati oleh semua murid sekolah.  Perbuatan begini tidak perlu, membazir masa dan wang, dan merendahkan maruah para guru yang kononnya di bawah menteri baru tidak lagi akan dibebankan dengan perkara-perkara yang tidak berkaitan dengan pendidikan. Jika menteri pendidikan berasa besar sangat kedudukan para sasterawan negara ini, maka dia perlu menggalakkan perbincangan kritis untuk  menilai karya para sasterawan negara, dilakukan oleh para guru dengan penglibatan para pelajar sendiri. Didik mereka menjadi kritis, tidak hanya menjadi Pak Turut yang bodoh.  Matlamat ini boleh dicapai jika pelajar didedahkan kepada pendekatan yang betul, yang berasaskan konsep ilmu yang benar. Tetapi matlamat ini tidak dapat dan tidak mungkin dicapai, kerana Menteri Pendidikan sendiri menolak bulat-bulat pendekatan yang dianjurkan oleh PB.  Kita boleh terima pendekatan beliau sendiri, tetapi penerimaan ini bersyarat. Pandangan menteri tidak wajar diikuti membabi buta, sebelum dibahaskan dengan objektif. Itu yang patut kita ajarkan kepada para pelajar.  Perbuatan Menteri Pendidikan melontarkan slogan untuk diikuti sekali lagi perbuatan gopoh yang memperbodohkan para pelajar. Kita perlu melihat persoalan ini dalam konteks pendidikan adab, yang hanya boleh dilakukan berasaskan konsep ilmu yang benar.  Menteri Pendidikan tidak wajar bermain guli ketika beliau diharapkan akan memberi panduan berasaskan konsep ilmu yang benar dalam pembangunan peribadi para pelajar.

Pelajar universiti nampaknya telah sedar akan hal ini, dengan itu mereka mengirim satu poster kepada saya sekitar bulan April 2014, untuk menegaskan bahawa mereka perlu didedahkan kepada pendekatan baru, dengan tidak mengabaikan pendekatan Barat. Ini satu sikap positif yang sepatutnya disokong oleh pensyarah sastera di universiti. Malangnya, mereka tidak mahu para pelajar mengenal PB lebih dekat, dengan memberi alasan bahawa Malaysia tidak memerlukan teori sastera berasaskan konsep ilmu dalam Islam. Kata para pensyarah ini, sastera tidak kena mengenai dengan agama, mana-mana agama sekali pun, oleh itu tidak wajar pelajar yang tidak beragama Islam yang mengambil pengajian sastera dipaksa mempelajari teori yang berasaskan konsep ilmu dari perspektif Islam. Mereka menegaskan, teori Barat tidak diasaskan kepada mana-mana agama, oleh itu selamat dipelajari.

Kesimpulan Annemarie Schimmel tentang kedudukan Goethe dan Shakespeare sebagai pemain guli jika dibandingkan dengan kedudukan Jalaluddin Rumi, perlu disangkal, secara akademik dengan mengemukakan hujah yang mantap, bahawa pendapat sarjana terkenal itu tidak betul, tidak adil, dan sebagainya. Jika mereka, yakni para sarjana sastera dan sasterawan, gagal melakukan sanggahan itu secara akademik, maka benarlah kesimpulan saya sejak 1981 bahawa kita tidak perlukan sasterawan negara, dan pelantikan sasterawan negara adalah satu tindakan tidak bertanggungjawab.  Bagaimana Malaysia meletakkan para pemain guli sebagai tokoh besar negara? Tidakkah ini tidak siuman? Sudah jelas para sarjana dan sasterawan negara sendiri tidak berani angkat muka kerana malu dan takut. Baik diam saja, dengan harapan masyarakat boleh melupakannya dan terus menganggap mereka tokoh besar.

Bagaimana dengan kedudukan Menteri Pendidikan yang memberi arahan supaya para sasterawan negara dikunjungi budak-budak sekolah? Tentu saja cadangan ini tidak masuk akal, cetek dan tidak cerdik, tanpa memberi sebarang hujah yang mantap mengapa mesti dilakukan. Kalau menteri sudah begitu sikapnya, bagaimana pula dengan guru-guru dan murid-murid mereka?  Ini persoalan besar, dan penting dibahaskan.  Sebarang usaha untuk mendewakan para sasterawan negara adalah perbuatan yang boleh membawa kepada syirik, menurut pandangan Islam. Sepatutnya perkara ini diketahui oleh semua orang Islam Malaysia, oleh itu kemungkinan terjerumus ke dalam lorong belukar syirik itu nampaknya dipandang kecil dibandingkan dengan pemujaan mereka terhadap para sasterawan negara seperti yang ditunjukkan oleh Menteri Pendidikan dalam gesaan beliau supaya setiap sasterawan negara dilawati oleh semua murid sekolah.  Perbuatan begini tidak perlu, membazir masa dan wang, dan merendahkan maruah para guru yang kononnya di bawah menteri baru tidak lagi akan dibebankan dengan perkara-perkara yang tidak berkaitan dengan pendidikan. Jika menteri pendidikan berasa besar sangat kedudukan para sasterawan negara ini, maka dia perlu menggalakkan perbincangan kritis untuk  menilai karya para sasterawan negara, dilakukan oleh para guru dengan penglibatan para pelajar sendiri. Didik mereka menjadi kritis, tidak hanya menjadi Pak Turut yang bodoh.  Matlamat ini boleh dicapai jika pelajar didedahkan kepada pendekatan yang betul, yang berasaskan konsep ilmu yang benar. Tetapi matlamat ini tidak dapat dan tidak mungkin dicapai, kerana Menteri Pendidikan sendiri menolak bulat-bulat pendekatan yang dianjurkan oleh PB.  Kita boleh terima pendekatan beliau sendiri, tetapi penerimaan ini bersyarat. Pandangan menteri tidak wajar diikuti membabi buta, sebelum dibahaskan dengan objektif. Itu yang patut kita ajarkan kepada para pelajar.  Perbuatan Menteri Pendidikan melontarkan slogan untuk diikuti sekali lagi perbuatan gopoh yang memperbodohkan para pelajar. Kita perlu melihat persoalan ini dalam konteks pendidikan adab, yang hanya boleh dilakukan berasaskan konsep ilmu yang benar.  Menteri Pendidikan tidak wajar bermain guli ketika beliau diharapkan akan memberi panduan berasaskan konsep ilmu yang benar dalam pembangunan peribadi para pelajar.

Pelajar universiti nampaknya telah sedar akan hal ini, dengan itu mereka mengirim satu poster kepada saya sekitar bulan April 2014, untuk menegaskan bahawa mereka perlu didedahkan kepada pendekatan baru, dengan tidak mengabaikan pendekatan Barat. Ini satu sikap positif yang sepatutnya disokong oleh pensyarah sastera di universiti. Malangnya, mereka tidak mahu para pelajar mengenal PB lebih dekat, dengan memberi alasan bahawa Malaysia tidak memerlukan teori sastera berasaskan konsep ilmu dalam Islam. Kata para pensyarah ini, sastera tidak kena mengenai dengan agama, mana-mana agama sekali pun, oleh itu tidak wajar pelajar yang tidak beragama Islam yang mengambil pengajian sastera dipaksa mempelajari teori yang berasaskan konsep ilmu dari perspektif Islam. Mereka menegaskan, teori Barat tidak diasaskan kepada mana-mana agama, oleh itu selamat dipelajari. 



Sila lihat poster mengenai PB yang dihantar oleh para pelajar sastera. Saya tidak pasti sama ada para pensyarah sastera tahu atau tidak poster ini wujud.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 4/2/2019.

No comments:

Post a Comment