Kesimpulan
Annemarie Schimmel tentang kedudukan Goethe dan Shakespeare sebagai pemain guli
jika dibandingkan dengan kedudukan Jalaluddin Rumi, perlu disangkal, secara
akademik dengan mengemukakan hujah yang mantap, bahawa pendapat sarjana
terkenal itu tidak betul, tidak adil, dan sebagainya. Jika mereka, yakni para
sarjana sastera dan sasterawan, gagal melakukan sanggahan itu secara akademik,
maka benarlah kesimpulan saya sejak 1981 bahawa kita tidak perlukan sasterawan
negara, dan pelantikan sasterawan negara adalah satu tindakan tidak
bertanggungjawab. Bagaimana Malaysia
meletakkan para pemain guli sebagai tokoh besar negara? Tidakkah ini tidak
siuman? Sudah jelas para sarjana dan sasterawan negara sendiri tidak berani
angkat muka kerana malu dan takut. Baik diam saja, dengan harapan masyarakat
boleh melupakannya dan terus menganggap mereka tokoh besar.
Bagaimana
dengan kedudukan Menteri Pendidikan yang memberi arahan supaya para sasterawan
negara dikunjungi budak-budak sekolah? Tentu saja cadangan ini tidak masuk
akal, cetek dan tidak cerdik, tanpa memberi sebarang hujah yang mantap mengapa
mesti dilakukan. Kalau menteri sudah begitu sikapnya, bagaimana pula dengan
guru-guru dan murid-murid mereka? Ini
persoalan besar, dan penting dibahaskan.
Sebarang usaha untuk mendewakan para sasterawan negara adalah perbuatan
yang boleh membawa kepada syirik, menurut pandangan Islam. Sepatutnya perkara
ini diketahui oleh semua orang Islam Malaysia, oleh itu kemungkinan terjerumus
ke dalam lorong belukar syirik itu nampaknya dipandang kecil dibandingkan
dengan pemujaan mereka terhadap para sasterawan negara seperti yang ditunjukkan
oleh Menteri Pendidikan dalam gesaan beliau supaya setiap sasterawan negara
dilawati oleh semua murid sekolah. Perbuatan
begini tidak perlu, membazir masa dan wang, dan merendahkan maruah para guru
yang kononnya di bawah menteri baru tidak lagi akan dibebankan dengan
perkara-perkara yang tidak berkaitan dengan pendidikan. Jika menteri pendidikan
berasa besar sangat kedudukan para sasterawan negara ini, maka dia perlu
menggalakkan perbincangan kritis untuk
menilai karya para sasterawan negara, dilakukan oleh para guru dengan
penglibatan para pelajar sendiri. Didik mereka menjadi kritis, tidak hanya
menjadi Pak Turut yang bodoh. Matlamat
ini boleh dicapai jika pelajar didedahkan kepada pendekatan yang betul, yang
berasaskan konsep ilmu yang benar. Tetapi matlamat ini tidak dapat dan tidak
mungkin dicapai, kerana Menteri Pendidikan sendiri menolak bulat-bulat
pendekatan yang dianjurkan oleh PB. Kita
boleh terima pendekatan beliau sendiri, tetapi penerimaan ini bersyarat.
Pandangan menteri tidak wajar diikuti membabi buta, sebelum dibahaskan dengan
objektif. Itu yang patut kita ajarkan kepada para pelajar. Perbuatan Menteri Pendidikan melontarkan
slogan untuk diikuti sekali lagi perbuatan gopoh yang memperbodohkan para
pelajar. Kita perlu melihat persoalan ini dalam konteks pendidikan adab, yang
hanya boleh dilakukan berasaskan konsep ilmu yang benar. Menteri Pendidikan tidak wajar bermain guli
ketika beliau diharapkan akan memberi panduan berasaskan konsep ilmu yang benar
dalam pembangunan peribadi para pelajar.
Pelajar
universiti nampaknya telah sedar akan hal ini, dengan itu mereka mengirim satu
poster kepada saya sekitar bulan April 2014, untuk menegaskan bahawa mereka
perlu didedahkan kepada pendekatan baru, dengan tidak mengabaikan pendekatan
Barat. Ini satu sikap positif yang sepatutnya disokong oleh pensyarah sastera
di universiti. Malangnya, mereka tidak mahu para pelajar mengenal PB lebih
dekat, dengan memberi alasan bahawa Malaysia tidak memerlukan teori sastera
berasaskan konsep ilmu dalam Islam. Kata para pensyarah ini, sastera tidak kena
mengenai dengan agama, mana-mana agama sekali pun, oleh itu tidak wajar pelajar
yang tidak beragama Islam yang mengambil pengajian sastera dipaksa mempelajari teori
yang berasaskan konsep ilmu dari perspektif Islam. Mereka menegaskan, teori Barat
tidak diasaskan kepada mana-mana agama, oleh itu selamat dipelajari.
Kesimpulan
Annemarie Schimmel tentang kedudukan Goethe dan Shakespeare sebagai pemain guli
jika dibandingkan dengan kedudukan Jalaluddin Rumi, perlu disangkal, secara
akademik dengan mengemukakan hujah yang mantap, bahawa pendapat sarjana
terkenal itu tidak betul, tidak adil, dan sebagainya. Jika mereka, yakni para
sarjana sastera dan sasterawan, gagal melakukan sanggahan itu secara akademik,
maka benarlah kesimpulan saya sejak 1981 bahawa kita tidak perlukan sasterawan
negara, dan pelantikan sasterawan negara adalah satu tindakan tidak
bertanggungjawab. Bagaimana Malaysia
meletakkan para pemain guli sebagai tokoh besar negara? Tidakkah ini tidak
siuman? Sudah jelas para sarjana dan sasterawan negara sendiri tidak berani
angkat muka kerana malu dan takut. Baik diam saja, dengan harapan masyarakat
boleh melupakannya dan terus menganggap mereka tokoh besar.
Bagaimana
dengan kedudukan Menteri Pendidikan yang memberi arahan supaya para sasterawan
negara dikunjungi budak-budak sekolah? Tentu saja cadangan ini tidak masuk
akal, cetek dan tidak cerdik, tanpa memberi sebarang hujah yang mantap mengapa
mesti dilakukan. Kalau menteri sudah begitu sikapnya, bagaimana pula dengan
guru-guru dan murid-murid mereka? Ini
persoalan besar, dan penting dibahaskan.
Sebarang usaha untuk mendewakan para sasterawan negara adalah perbuatan
yang boleh membawa kepada syirik, menurut pandangan Islam. Sepatutnya perkara
ini diketahui oleh semua orang Islam Malaysia, oleh itu kemungkinan terjerumus
ke dalam lorong belukar syirik itu nampaknya dipandang kecil dibandingkan
dengan pemujaan mereka terhadap para sasterawan negara seperti yang ditunjukkan
oleh Menteri Pendidikan dalam gesaan beliau supaya setiap sasterawan negara
dilawati oleh semua murid sekolah. Perbuatan
begini tidak perlu, membazir masa dan wang, dan merendahkan maruah para guru
yang kononnya di bawah menteri baru tidak lagi akan dibebankan dengan
perkara-perkara yang tidak berkaitan dengan pendidikan. Jika menteri pendidikan
berasa besar sangat kedudukan para sasterawan negara ini, maka dia perlu
menggalakkan perbincangan kritis untuk
menilai karya para sasterawan negara, dilakukan oleh para guru dengan
penglibatan para pelajar sendiri. Didik mereka menjadi kritis, tidak hanya
menjadi Pak Turut yang bodoh. Matlamat
ini boleh dicapai jika pelajar didedahkan kepada pendekatan yang betul, yang
berasaskan konsep ilmu yang benar. Tetapi matlamat ini tidak dapat dan tidak
mungkin dicapai, kerana Menteri Pendidikan sendiri menolak bulat-bulat
pendekatan yang dianjurkan oleh PB. Kita
boleh terima pendekatan beliau sendiri, tetapi penerimaan ini bersyarat.
Pandangan menteri tidak wajar diikuti membabi buta, sebelum dibahaskan dengan
objektif. Itu yang patut kita ajarkan kepada para pelajar. Perbuatan Menteri Pendidikan melontarkan
slogan untuk diikuti sekali lagi perbuatan gopoh yang memperbodohkan para
pelajar. Kita perlu melihat persoalan ini dalam konteks pendidikan adab, yang
hanya boleh dilakukan berasaskan konsep ilmu yang benar. Menteri Pendidikan tidak wajar bermain guli
ketika beliau diharapkan akan memberi panduan berasaskan konsep ilmu yang benar
dalam pembangunan peribadi para pelajar.
Pelajar
universiti nampaknya telah sedar akan hal ini, dengan itu mereka mengirim satu
poster kepada saya sekitar bulan April 2014, untuk menegaskan bahawa mereka
perlu didedahkan kepada pendekatan baru, dengan tidak mengabaikan pendekatan
Barat. Ini satu sikap positif yang sepatutnya disokong oleh pensyarah sastera
di universiti. Malangnya, mereka tidak mahu para pelajar mengenal PB lebih
dekat, dengan memberi alasan bahawa Malaysia tidak memerlukan teori sastera
berasaskan konsep ilmu dalam Islam. Kata para pensyarah ini, sastera tidak kena
mengenai dengan agama, mana-mana agama sekali pun, oleh itu tidak wajar pelajar
yang tidak beragama Islam yang mengambil pengajian sastera dipaksa mempelajari teori
yang berasaskan konsep ilmu dari perspektif Islam. Mereka menegaskan, teori Barat
tidak diasaskan kepada mana-mana agama, oleh itu selamat dipelajari.
Sila lihat
poster mengenai PB yang dihantar oleh para pelajar sastera. Saya tidak pasti
sama ada para pensyarah sastera tahu atau tidak poster ini wujud.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 4/2/2019.
No comments:
Post a Comment