Saturday, January 3, 2015

BANJIR BESAR AKHIR TAHUN 2014 DAN KEBANJIRAN NILAI-NILAI PALSU DALAM KESUSASTERAAN MELAYU MODEN



Kesan banjir besar akhir tahun 2014 yang mengejutkan seluruh rakyat memberikan kita gambaran yang jelas akan kesan buruk yang lebih hebat dalam budaya ilmu kita. Akibat banjir besar itu kelihatan di mana-mana di semua negeri yang ditimpa banjir itu, cukup luar biasa dan amat memilukan. Banyak rumah runtuh dan hanyut, apatah lagi barang-barang peralatan rumah yang berlonggok sampai di atas pokok atau di atas bumbung rumah yang masih bertahan walaupun sudah senget. Semuanya amat jelas, boleh dilihat dengan nyata di depan mata.  Mangsa banjir yang lapar dan yang lari ke bukit-bukit untuk menyelamatkan diri sehingga tidak sempat membawa apa-apa bekal, sabar menunggu bantuan berhari-hari, hidup dengan minum air hujan. Semua boleh dilihat dengan mata kepala, terpampang di depan mata. Apakah yang boleh kita pelajari dari peristiwa ini?

Kita lihat hanya satu kumpulan manusia saja yang memberi bantuan dan pertolongan, semuanya dari kumpulan UMNO, yang para pemimpin dan menterinya begitu pemurah dan sangat mesra dengan rakyat, mendukung anak-anak kecil, mencium mereka, bermain dengan mereka. Tidak ada manusia lain yang membantu. Hanya satu kelompok saja. Inilah realiti yang dipaparkan kepada penonton TV, realiti palsu yang penuh dengan penipuan yang bersumberkan kebencian kepada golongan yang bukan kumpulan mereka. Apakah yang boleh kita pelajari sepanjang mengenai perilaku dalam kegiatan sastera? Kita melihat pola yang sama, dengan tumpuan yang berlebihan diberikan kepada para sasterawan negara untuk menulis di kolum yang dikhususkan untuk mereka. Satu perbuatan keji yang tidak sepatutnya, seolah-olah mereka inilah saja yang layak diberi tempat yang begitu istimewa. Adakah mereka sendiri membicarakan perkara yang istimewa juga? Kita akan lihat nanti.

Khusus dalam dunia sastera kita, tidak ramai yang dapat melihat sampah sarap budaya seperti kita dapat melihatnya di merata tempat yang terkena banjir.  Kita menghadapi banjir yang lebih besar dalam budaya ilmu kita, yang membawa sampah sarap berupa nilai-nilai palsu yang sengaja kita bawa dengan bangga ke dalam kebudayaan kita melalui karya sastera yang terdapat dalam karya para sasterawan terkenal, termasuk karya para sasterawan negara. Anda tidak dapat melihatnya kerana anda sudah begitu keliru, tidak lagi dapat membezakan mana yang palsu dan mana pula yang berharga. Manusia yang bergelar sarjana dan kumpulan penilai karya yang menentukan sesebuah karya itu bermutu atau tidak, juga terdiri daripada kumpulan yang keliru dan tidak lagi dapat melihat kebenaran kerana terlalu terpesona dengan kepalsuan yang dihias indah dalam kata-kata yang penuh khayalan, yang diberi nama yang memukau oleh mereka sebagai keindahan bahasa sastera. Mereka tidak mahu perkara ini dibincangkan, kerana mereka sedar mereka akan menghadapi kenyataan yang amat memalukan mereka, jika mereka masih ada perasaan malu. Tetapi mereka tidak mempunyai perasaan malu itu lagi, setelah menghiasi kepalsuan itu melalui gelaran yang memukau para sarjana ciritan dan para pembaca mereka. Lihat bagaimana mereka lakukan ini melalui laporan Panel Anugerah Sastera Negara, melalui tesis MA dan  Ph.D. yang mereka tulis dan yang mereka terbitkan. Kalau anda sendiri tidak lagi peka kepada konsep ilmu yang benar, mana mungkin anda dapat mengesan kepalsuan yang dibicarakan di sini. Anda perlukan  alat untuk dapat mengesannya, seperti perlunya alat yang khusus untuk dapat mengesan bangkai kapal terbang yang jatuh ke dalam laut. Tanpa alat yang sesuai, anda akan terus berada dalam kekeliruan dan kepalsuan yang anda hiasi dengan retorik peragaan dalam pretensi intelektual, menggunakan fatamorgana bahasa. Supaya anda lebih mudah memahaminya, saya turunkan beberapa contoh. Contoh terbaru kita dapati dalam Dewan Sastera bulan Disember 2014.

Seorang sasterawan negara yang baru menerima anugerah baru, berbicara tentang perlunya ilmu dibawa masuk ke dalam tamadun kita. Inilah antara kata-kata beliau yang menjadi kesimpulan dalam ucapan penerimaan beliau: “Bawalah kembali sastera kepada bangsa kita, kepada ilmu, nilai dan falsafah kita – sebelum semuanya terlambat. Supaya kita dapat kembali menjadi manusia yang bertamadun.” (hal. 37)  Tentulah ramai di antara sarjana ciritan yang terpesona membaca kesimpulan ini, yang seolah-olah menyatakan sesuatu yang bernas dalam pembinaan tamadun manusia. Tetapi semua ini hanya retorik peragaan semata, retorik teh tarik yang penuh pretensi intelektual. Di sinilah terselit kepalsuan besar yang sudah mengelirukan masyarakat kita sudah sekian lama.  Sasterawan negara ini bercakap tentang ilmu. Apakah konsep ilmu yang menjadi pegangannya? Jika sasterawan ini seorang pembaca tentang perkembangan ilmu dalam tamadun Barat, dia akan menemui sekurang-kurangnya satu contoh yang terkenal antara Voltaire dengan Gottfried Leibniz. Tentu anda tahu siapa Voltaire, genius yang IQ-nya berjumlah 170, yang tertinggi di antara sasterawan Barat. Leibniz pula berapa IQ-nya? Anda cari sendiri. Perkara yang saya ingin sebut di sini ialah perihal seorang Voltaire yang sasterawan (sebenarnya juga seorang ahli fikir) dan penulis satira terkenal, Candide, mengkritik Leibniz sang failasuf dalam novel satira itu.  Satu berasal dari Perancis, yang lama duduk di Jerman; satu lagi memang asal Jerman. Tetapi perbezaan bangsa ini tidak timbul. Yang timbul ialah persinggitan idea antara dua orang tokoh besar Eropah.  Yang penting ialah perbezaan idea dan bagaimana ini dirakam dalam kesusasteraan Barat. Voltaire tidak setuju dengan falsafah Leibniz yang cenderung kepada nilai-nilai agama, sedangkan Voltaire lebih selesa dengan kebebasan manusia tanpa ikatan nilai-nilai agama, walaupun dia sendiri percaya adanya Tuhan.  Bagi Leibniz tamadun telah ditentukan oleh Tuhan sebagai “as the best possible world” berasaskan ilmu Tuhan yang sempurna dan lengkap; Voltaire yang pragmatis dan optimis percaya bahawa semuanya ditentukan oleh manusia sendiri. Falsafah mengusutkan pemikiran manusia dan menjadikan kehidupan mereka dikuasai oleh khayalan failasuf, padahal yang perlu dilakukan ialah manusia sendiri membentuk corak hidupnya. Akhirnya Candide dan teman-temannya membuka kebun dan bagi Voltaire itulah yang sepatutnya dilakukan. Kerana novel ini sebuah satira, maka di dalamnya penuh dengan unsur humor dan sindir-ejek yang tajam. Mengapa novel ini sebuah masterpiece sedangkan karya para sasterawan negara hanya “buih terapung di laut” yang tenggelam tanpa bekas, hanya sejenis sampah saja seperti yang dapat kita lihat dalam kesan banjir besar itu.  Jawapannya diberikan oleh seorang sasterawan negara yang lain pula, dalam majalah yang sama. Katanya:  “Pohon Tamadun wajar dipupuk dan disuburkan melalui kreativiti, kebestarian dalam keredaan Ilahi. Tanpa tauhidik dan sentuhan angin wahyu, sesebuah karya tidak akan berfaedah untuk insan dan makhluk di cakerawala Tuhan.” (hal. 40).

Menariknya kesimpulan ini ialah sasterawan negara ini menegaskan semua sasterawan negara menulis dan menghasilkan karya dalam kerangka “tauhidik dan sentuhan angin wahyu” yang melayakkan mereka diberi gelaran “sasterawan negara”. Manisnya retorik fatamorgana bahasa ini, yang juga berselindung di sebalik pretensi intelektual, sehingga boleh membuat orang yang siuman menjadi pengsan kerana orang ini yang dipuji oleh Panel Anugerah Sastera Negara melepasi tujuh petala langit, kini memuji teman-temannya dalam Mutual Admiration Club sebagai pembina tamadun yang berciri  “tauhidik dan sentuhan angin wahyu”! Tidak perlu komen apa-apa, kerana komen itu telah diberikan oleh sampah sarap yang bertimbun kesan dari banjir besar 2014.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 2/1/2015.


No comments:

Post a Comment