Dua kutipan daripada sasterawan negara yang tersiar dalam Dewan Sastera, Disember 2014,
membuktikan tanpa ragu-ragu lagi bahawa mereka bukanlah golongan pemikir. Tepat
sekali pencirian Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas bahawa mereka adalah
golongan pinggiran “yang cetek meraba-raba”, yang tidak dapat membezakan mana
yang benar dengan yang palsu. Mereka
telah dinilai oleh golongan yang tidak dapat membezakan yang benar dengan yang
palsu ini. Lihat kutipan daripada syarahan pengukuhan Prof. Al-Attas yang saya
kutip dalam pos bertarikh 2 November 20124, “Kesilapan Memalukan yang Perlu
Dihapuskan”. Dalam kutipan panjang itu
Prof. Attas menjelaskan dan membuktikan kedudukan sebenar para sasterawan ini,
dan kesimpulan beliau hingga kini belum lagi disanggah. Malah dengan amat
ironis, kini diakui sendiri oleh dua orang sasterawan negara walaupun mereka
tidak bermaksud begitu, tetapi tulisan mereka menjadi bukti yang jelas tentang
ciri “cetek meraba-raba” yang ditegaskan oleh Prof. Attas. Mereka tidak
mempunyai alasan untuk membuktikan mereka layak diberi gelaran dan kedudukan
yang lebih tinggi daripada para ulama dan cendekiawan Melayu yang bukan
sasterawan.
Kalau mereka sendiri telah membuktikan mereka bukan golongan pemikir
yang boleh dibanggakan, maka apakah yang terjadi terhadap segala pujian tinggi
yang diberikan oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka, dan
semua kertas kerja yang membicarakan “pemikiran” mereka? Persoalan akademik ini
perlukan penjelasan, tidak boleh didiamkan seperti orang kampung saya pernah
berkata, “macam lembu kenyang”. Orang Kelantan tahu maksudnya, dan biarlah
sarjana Kelantan menghuraikannya kepada yang tidak tahu. Seorang sasterawan
negara, satu ketika dulu, dalam tahun 1984, ketika mengkritik saya yang
menurutnya “tidak beradab dan tidak tahu apa itu sastera”, sangat marah apabila
saya berkata tulisan saya itu ibarat “lagu bertabuh.” Dia dengan segala
kebijaksanaan seorang sarjana yang mengaku pakar sastera rakyat yang duduk
bersimpuh di hadapan penglipur lara Pak Mahmud Awang Batil dari Perlis, menuduh
saya mengajaknya “bergaduh” kerana menggunakan ungkapan “lagu bertabuh”. Saya
yang mahu ketawa pun tidak jadi kerana terlalu kasihankan diri saya yang
dituduh bukan-bukan oleh seseorang yang tidak pernah dengar lagu bertabuh dalam
wayang kulit. Sahlah beliau tidak pernah tengok wayang kulit tetapi ingin
memberi pendapat yang sangat bodoh dan memalukan para dalang! Adakah para
dalang mengajak penontonnya “bertabuh” dalam erti “bergaduh” seperti
satu-satunya makna yang ada dalam kepala sarjana pakar penglipur lara ini?
Sukarlah hidup bersastera jika anda hanya tahu makna “bertabuh” sebagai “berkelahi” kerana itulah saja makna
yang anda tahu dalam kehidupan berbudaya dan beradab anda! Terlalu bodoh untuk
dianggap cerdik…
Emas lancungan lambat laun tetap akan
menyerlahkan kualiti sebenarnya sebagai emas palsu. Orang sastera
berkata, tidak mengapa jadi emas palsu, masih tetap dipanggil emas. Lantak hanglah, kata orang Kedah yang
selalunya kasar bila berbicara. Dan inilah yang ditunjukkan dalam dua kutipan
yang saya ulas itu. Semua ini memerlukan penjelasan mendalam daripada para
sarjana yang bergelar profesor sastera
dan pakar teori sastera yang meletakkan gelaran “doktor” di depan namanya. Anda
pernah membaca kritikan Za’ba tentang perkara ini? Tentu anda tidak tahu kalau
tidak membaca tulisan Za’ba. Cukuplah anda tahu kata-kata Jami yang dikutip
oleh Prof. al-Attas dalam pidato umumnya ketika menghormati Za’ba yang
dianugerah Doktor Persuratan Melayu oleh UKM dalam konvo pertama tahun 1973. Tanpa
sedikit sekali pun pengetahuan tentang sejarah intelektual Melayu, akan membuat
anda berasa pelik dan tidak dapat memahami perkara remeh temeh begini dalam
perkembangan intelektual kita.
Demikianlah kita selalunya berbangga tentang kejahilan kita, walaupun kita
bergelar sarjana. Dalam konteks inilah
para sarjana kita memuji sasterawan negara. Saya tidak mahu ulang apa yang saya
sudah bicarakan mengenai perkara ini, cukup jika anda membaca kembali beberapa
pos dalam blog ini yang relevan dengan persoalan ini; misalnya tentang
kegelojohan menggunakan “teori” Barat ketika memuji karya sasterawan negara
Anwar Ridhwan. Boleh faham? (Ini adalah ungkapan seorang ustaz dari Johor
setiap kali dia habis menjelaskan sesuatu perkara, dalam ruangan beliau di TV
al-Hijrah.) Ada tengok itu program? Berapa orang dari sasterawan negara yang
tengok program tentang halal haram ini, kerana bagi mereka tidak relevan dalam
sastera dan dalam teori sastera. Hebat bukan?
Berapakah jumlah IQ sasterawan negara yang tertinggi, dan tentu saja
yang terendah? Kita semua berminat hendak tahu kerana mereka sangat istimewa,
satu-satunya jenis manusia yang diberi gelaran khusus setiap kali diadakan
pilihan untuk diistimewakan. Untuk
makluman, saya sendiri antara yang terendah IQ-nya, ketika saya diuji dulu
hanya 61 saja, tinggi satu point
daripada Andy Warhol yang menurut Gore Vidal satu-satunya genius yang paling
rendah IQ-nya. Voltaire, seorang sasterawan dan pemikir Perancis, punya IQ 170,
tinggi sedikit daripada Leibniz yang dikritiknya. Agaknya berapa IQ Muhammad
Haji Salleh, Baha Zain dan Anwar Ridhwan, tiga orang sasterawan intelektual
yang satu-satunya dan tidak ada yang lain selain dari mereka bertiga (menurut
Panel Anugerah Sastera Negara). Bagaimana sekiranya IQ Polan Cupan lebih tinggi
daripada IQ para sasterawan negara? Saya fikir tidak jadi masalah kerana kita
semua sudah tahu Polan Cupan dari keturunan Pak Pandir, dan kita tahu siapa Pak
Pandir. Sudah pasti IQ Polan Cupan lebih rendah daripada IQ Andy Warhol,
dengan itu sudah pasti kemungkinan IQ para sasterawan negara lebih tinggi.
Selamat! Oleh itu saya sendiri tidaklah rasa tersinggung walaupun IQ saya 61,
kerana lebih satu point daripada IQ Andy Warhol. Nasib!
Kata Rumi: “Joking is teaching. Don’t be fooled by the lightness/or the vulgarity.
Jokes are serious”. Di kalangan para
sasterawan negara, saya tidak bertemu humor yang cerdik, berupa wit, sedangkan
humor adalah salah satu ciri seorang genius. Perhatikan kata-kata Gore Vidal
ini: "A writer must always tell the truth, unless he is a
journalist." Kita kaitkan ini
dengan kata-kata daripada dua sasterawan negara yang saya kutip itu. Mereka tentulah bercakap benar, oleh itu
menjadi kewajipan kita untuk mempercayai mereka. Menurut tafsiran saya, mereka
mengaku sasterawan negara telah gagal dan memang dari sedia kala sebelum
dilantik menjadi sasterawan negara pun mereka bukanlah pemikir dan mereka tidak
membawa ilmu dalam kesusasteraan Melayu, jauh sekali menjadikan ciri tauhidik
dan tiupan angin wahyu sebagai landasan karya mereka. Kalau kita terima
pendapat Gore Vidal, maka benar pulalah pendapat dua orang sasterawan negara
itu, dengan kesimpulannya pendapat saya mengenai para sasterawan negara ini
adalah betul dan tepat. Kalau begitu, kita memang tidak perlukan sasterawan
negara, oleh itu kehadiran mereka adalah satu penyelewengan budaya dalam
tamadun kita. Sekarang apakah pilihan kita? Saya telah memberikan pendapat saya
dalam banyak tulisan dalam blog ini, tidak perlu diulang di sini. Cuma satu perkara: jika kita perlu bersihkan
segala kekotoran dan sampah sarap lepas banjir, maka kita perlu bersihkan
kesusasteraan Melayu moden daripada sebarang kekotoran yang bertentangan dengan
konsep ilmu yang benar yang disuarakan oleh dua orang sasterawan negara
sendiri. Perkara ini mudah diucapkan, tetapi amat sukar hendak dilaksanakan.
Mengapa? Saya telah menjelaskannya tatkala menghuraikan ayat 4: 115, yang
menurut ahli tafsir, buatlah apa yang mu nak buat jika itulah pilihan kamu.
Dengan itu jelas kita harus memulai gerakan baru dengan menghidupkan
kembali tradisi persuratan Melayu yang diketepikan setelah penulis muda
memperkenalkan idea kesusasteraan yang diambil dari Barat melalui Indonesia,
sebagai jasa besar Asas 50. Kalau dua
orang sasterawan negara itu bercakap benar, nampaknya kita mendapat sokongan
daripada mereka. Atau bukan itu maksud mereka? Apa pun juga pilihan mereka, yang jelas sekarang kelangsungan
projek sasterawan negara ini tidak lagi relevan, kerana bertentangan dengan
cita-cita dua orang sasterawan negara sendiri. Kita harap Gore Vidal bercakap benar:
"A writer must always tell
the truth, unless he is a journalist." Gore Vidal
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 4/1/2015.
Salam Tuan
ReplyDeleteMembaca entri ini mengingatkan saya pada kata-kata Igor Fyodorovich Stravinsky, seniman Rusia yang terkenal dan ulung dalam sejarah muzik dunia kurun ke-20. Kata Stravinsky, "To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also". Sasterawan negara atau sasterawan yang rendah darjatnya daripada itu, juga sarjana dan pengkaji sastera Melayu yang menolak idea PB tanpa terlebih dahulu berusaha memahaminya dengan sungguh-sungguh tentu tidak seperti itik-itik yang dianalogikan oleh Stravinsky bukan? Got it? Atau itik-itik itu lebih genius?
Komen ini penuh humor, diucapkan oleh seorang genius dalam bidangnya. Adakah sasterawan negara akhirnya jadi just seating ducks? Patah sayap, tak boleh terbang lagi. Nak menyelam pun takut tenggelam terus. Tapi tetap bising. Memang tabiat itik begitu. Got it?
ReplyDeleteHanya genius kenal genius yang lain. Harap-harap makin ramai genius dalam bidang persuratan dan dalam tamadun ini. Teruskan menulis untuk yang celik, cerdik dan yang mahu cerdik.
ReplyDeleteSetuju dengan komen blogger tentang komen Anonymous kat atas. Lagi setuju dengan komen Mohd. Affandi tentang 'just seating ducks',mmg buat aku ketawa keluar air mata. Lucu bijak kata tok wan aku. Ada ke sasterawan baca blog ni? kalau ada, janganlah jadi itik, ye tak? kuek kuek kuek. mu nak jadi itik ke merak? kalu merak, nak mengigal dalam hutan saja ke?
ReplyDelete"After scolding one's cat one looks into its face and is seized by the ugly suspicion that it understood every word. And has filed it for reference," said Sebastian Faulks in his Charlotte Gray. See?
ReplyDeleteKucing lebh cerdik daripada sasterawan negara? Di Malaysia semua boleh jadi: Si Tenggang jadi intelektual dan saudagar; Pak Pandir pula ahli falsafah; sasterawan ada yang jadi ahli falsampah. Macam-macam ada di Malaysia. Tapi saya benar-benar terpesona dengan sarjana ciritan. Mereka begitu berpengaruh dalam dunia intelektual Melayu. Mereka tahu segala macam, tentang intertekstualiti, tentang pascakolonial. Saya hanya tahu pascabanjir yang berlonggok dengan sampah sarap dan lumpur. Agaknya, kalau kita boleh lihat, begitulah juga sampah intelektual. Kena consult sang genius Dr. Polan Cupan (baru2 ini dia dapat hadiah, penghormatan kepada keturunan Pak Pandir.) Lu fikirlah sendiri!! (Di Malaysia ini adalah ucapan seorang genius. Raja Lawak sama tarafnya dengan Pak Pandir yang bijak itu.)
ReplyDeleteKata George Eliot: "Blessed is the man who, having nothing to say, abstains from giving us wordy evidence of the fact". Masalahnya penulis kita tak "abstain", jadi kita diasakkan dengan "verbal diarrhea". Adakah ini yang Ustaz Affandi maksudkan dengan "sarjana ciritan?".
ReplyDeleteTepat sekali. Dan cantik pula. Aneh ya, cirit pun menjadi cantik jika kena gayanya? Patutlah Rumi suka berjenaka, dan Gore Vidal yang lucu serius itu admire Andy Warhol IQ 60?. Sayang kita tidak punya ahli psikologi yang tahu mengukur IQ, maka selamatlah para sasterawan negara. IQ saya 61 saja, tinggi sedikit daripada IQ Andy Warhol! Tapi saya bukan genius, itulah masalahnya. Boleh sesiapa tolong nasihat saya supaya tidak risau?
ReplyDeleteSekadar mencelah. Mungkin elok kalau ditambah dua perkataan lagi (Anonymous 2.54pm):
ReplyDelete.....kita diasakkan dengan "verbal and written diarrhea" ...!!
Kata orang Kedah: Lantak hanglah!
ReplyDeleteSaya setuju. Kini sedang baca kertas kerja Sidang Kemuncak Penulis Malysia. Baru saya faham mengapa orang Kedah kata: Lantak hanglah...!!