Pendahuluan
Pelik, tetapi benar. Itulah yang terjadi kepada Sidang Kemuncak Penulis Malaysia.
Sukar hendak faham mengapa Sidang ini memilih tajuk remeh-temeh untuk
dibicarakan secara remeh-temeh pula. Ulang cerita lama, dalam cara yang santai serta
hilang punca apa dia persoalan besar yang perlu dibicarakan. Saya memang
mempunyai harapan besar Sidang ini akan memberi jawapan kepada beberapa perkara
penting dalam kesusasteraan Melayu. Sungguh terkilan apabila perkara
yang perlu dibicarakan tidak disentuh langsung. Walaupun kita tahu sastera
Melayu dibanjiri faham pandirisme, tetapi saya tidak sangka begitu parah dan
serius. Barah intelektual ini sudah sampai ke tahap empat. Hanya dengan kembali kepada konsep ilmu yang benar
sahaja kita dapat menyelamatkan budaya ilmu
dan tamadun kita daripada serangan Jahiliah moden ini yang muncul dalam gerakan
pandirisme yang begitu terancang, digerakkan oleh sekumpulan ahli Mutual Admiration
Club yang pernah ditolak dengan keras oleh Muhammad Haji Salleh semenjak tahun 1973
lagi. Kita diberi amaran sekian lama oleh
seorang tokoh intelektual terkenal Malaysia. Tokoh ini memberi peringatan yang jujur kepada
ITBM dalam catatan kecilnya untuk Sidang Kemuncak ini: “Berikanlah waktu secukupnya
supaya penyelidikan dapat dibuat dan ideanya juga mungkin dapat mematang. Karya
yang baik memerlukan waktu dan juga penyelidikan yang luas dan rumit.” (hal. 206).
Amaran awal sejak 1973 Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh tentang barah pandirisme
yang dibawa oleh Mutual Admiration Club ini perlu menjadi bacaan wajib semua sasterawan
dan sarjana Malaysia, termasuk oleh beliau sendiri yang mungkin telah lupa.
Apa Makna
Sastera Teras Pembangunan?
Apakah persoalan penting itu?
Banyak, tetapi di sini saya akan sebut beberapa perkara yang bagi saya perlukan
perhatian serius kita semua, jika kita tidak bermain-main retorik dengan
sastera Melayu. Sekarang kita sudah punya 12 orang sasterawan negara. Manakah
karya masterpiece kita? Saya mahu
pegang sekurang-kurangnya 10 buah untuk ditayang kepada tamu yang datang ke
rumah saya dan untuk saya berikan kepada anak-anak supaya mereka baca. Mana
dia? Anda ada baca buku The Achieving
Society?. Pernah dengar buku itu? Cuba gunakan Internet untuk mendapat
maklumat. Buku ini buku lama, ada orang berpendapat sudah out of date, tak relevan lagi dengan perkembangan sekarang. Tapi
ideanya masih relevan, dan sangat relevan dengan tajuk Sidang, “Sastera Teras
Negara Bangsa.” Apa maksud tajuk ini?
Betulkah sastera teras tamadun bangsa?
Adakah sajak-sajak sasterawan negara dan novel mereka boleh dijadikan
teras tamadun bangsa? Buku ini bincang tentang perkara ini. Lain kali bila anda
buat seminar, jadikan beberapa persoalan yang dibangkitkan dalam buku ini
sebagai tajuk perbincangan. Saya yakin para peserta Sidang tahu tentang buku
ini, cuma barangkali mereka anggap sudah out
of date dan tak relevan dalam pembangunan negara bangsa. Apa salahnya kita
bincang kerana buku ini bincang tentang bagaimana sastera melalui karya novel
boleh dijadikan motivasi untuk membangun negara, terutama dari segi ekonomi.
Adakah tidak karya sasterawan negara yang boleh dijadikan panduan dalam
pembangunan? Bolehkah sajak Si Tenggang dijadikan inspirasi pembangunan
tamadun? Juga novel A. Samad Said dan Anwar Ridhwan. Kalau tidak boleh, apa
guna mereka dijadikan sasterawan negara jika tidak dapat memberi sumbangan
dalam pembangunan tamadun? Persoalan ini penting, dan amat wajar diberi
perhatian. Tidak dibincangkan pun,
sebaliknya Prof. Mokhtar Abu Hassan membela Si Tenggang yang menurutnya
berusaha dan bercita-cita menjadi orang kaya. Lihat saja entri bertarikh 6 November 2014. Pelajar sepatutnya diajar
mencintai ilmu, bukan diajar untuk menjadi tamak mencari harta dan mencari
nama, dengan meneladani Si Tenggang. Ini ajaran salah, bertentangan dengan
nilai-nilai murni yang dijadikan prinsip dalam Falsafah Pendidikan Negara. Satu ketika dulu ada orang menggesa supaya Salina dibawa ke bilik darjah. Cadangan
begini tidak bertanggungjawab dan bodoh: mengapa anak dara kita mesti diajar
menjadi Salina? Kemudian berlaku lagi satu keputusan yang tidak
bertanggungjawab, apabila Naratif
Ogonshoto dijadikan teks sastera. Kalau anda baca The Achieving Society, anda akan faham mengapa saya berpendapat
begini. Menjadikan kejahatan dan
penipuan sebagai teladan untuk diajarkan kepada pelajar adalah perbuatan paling
tidak sopan dan tidak bertanggungjawab. Naratif
Ogonshoto adalah novel yang meraikan kejahatan yang dibanggakan oleh para
sarjana. (Rujuk buku Dr. Mawar Shafie, Novel Intertekstual Melayu. Lihat juga komen saya, “Keunggulan yang
Cacat”, bertarikh 28 Oktober, 2014). Bila
kita berdepan dengan persoalan seumpama ini, kita perlu jelas dalam ukuran yang
kita pakai untuk menilai karya sastera kita. Apakah asasnya? Apakah prinsip
yang kita jadikan ukuran? Dalam hal ini, Panel Anugerah Sastera Negara tidak
dapat membantu, kerana mereka sendiri tidak tahu apakah ukuran yang mereka
pakai. Menentukan ukuran dengan tepat adalah penting jika kita betul-betul mahu
memperkasakan sastera, tidak hanya bercakap kosong, jenis retorik teh tarik
yang dipopularkan sasterawan negara Baha Zain. Sidang Kemuncak tidak berminat
langsung dalam persoalan begini, satu keputusan yang menghairankan jika kita
pasti bahawa kita perlu jelas dalam persoalan ukuran ini. Kalau tidak, kita
tidak dapat membezakan antara karya picisan dengan karya yang benar-benar
bermutu. Belum tentu karya para sasterawan negara bermutu, sebab itu saya minta
10 buah karya masterpiece mereka.
Mengapa tidak boleh dibuat pilihan itu? Mungkin tidak ada karya yang
betul-betul berkualiti; kerana yang ada hanya karya yang penuh dengan pretensi
intelektual, padahal lebih dekat kepada karya picisan saja. Kita banyak
bercakap tentang pemikiran para sasterawan negara, oleh itu kita sudah patut
dapat menentukan permintaan ini dipenuhi dengan mudah. Mana karya masterpiece para sasterawan negara ini?
Pertanyaan dan permintaan ini penting jika kita benar-benar mahu perkasakan
kesusasteraan Melayu; sekali gus kita juga dapat menentukan ukuran yang kita
pakai, yang dibahaskan dengan jelas dan pemilihan kita tepat untuk memastikan
karya yang kita pilih itu benar-benar bermutu tinggi. Tetapi di Malaysia,
meminta yang terbaik tidak disukai, dan peminta dikutuk. Memang pelik jika
orang mengutuk kebaikan, tetapi itulah prinsip pandirisme yang paling utama:
biarkan kebaikan selalu tertutup dan ditutup. Serlahkan yang kurang baik dan
kata sajalah itulah yang terbaik. Inilah urusan Panel Anugerah Sastera Negara selama
lebih dari 40 tahun ini. Akhirnya kita menghadapi masalah apabila permintaan
untuk mendapat karya ulung (masterpiece)
daripada sasterawan negara itu ditolak bulat-bulat. Padahal mereka
diperkenalkan di luar negara dengan tujuan untuk diberi Hadiah Nobel
kesusasteraan. Patutlah kita ada cerita Pak Pandir dan Si Luncai serta Lebai
Malang. Budaya kita begitu. Kita nampaknya tidak mempunyai perasaan malu
menyodorkan kisah-kisah lucu itu. Namakan karya masterpiece itu, hanya 10 buah, bukan banyak sangat. Mustahil
sasterawan negara tidak punya karya masterpiece
masing-masing. Alangkah baik jika ini dapat dilakukan ketika bergelak ketawa
dalam Sidang Kemuncak itu!
Tidak mengapa, kita telah terlepas peluang, dan para sasterawan negara
pun sudah boleh bernafas secara normal semula. Ada lagi permintaan lain yang
lebih ringan, iaitu penulisan ringkas tentang sejarah pemikiran dalam sastera
Melayu. Kita telah mempunyai 12 orang sasterawan negara, dan kira-kira 250
kertas membicarakan pemikiran mereka. Sudah wajar jika kita mendapat satu
kajian mendalam tentang pemikiran mereka, dan juga “pemikiran” para pengkritik
sastera, serta sarjana sastera. Sudah tiba waktunya kita mempunyai sejarah
intelektual dalam bidang ini. Tak mungkin tak cukup bahan. Bahan mesti cukup banyak.
Adakah kerana tidak menarik atau kerana tidak ada sarjana yang sanggup
melakukannya? Sayang, persoalan ini tidak dibincangkan, tidak hairanlah jika
masih meraba-raba tentang persoalan pemikiran ini. Ini ada kaitannya pula dengan satu aspek lain dalam
kritikan, iaitu pembakuan ukuran. (Lihat entri 29/9/2012 mengenai pembakuan
ukuran). Tidak perlu adanya pembakuan dalam penilaian dan analisis? Sayang,
kita juga telah terlepas peluang untuk berbincang dengan mendalam aspek ini.
Dan ini ada kaitannya dengan satu cadangan lain yang sangat mendesak sekarang.
Perlukah kita wujudkan Jabatan Falsafah
dan Kritikan Sastera di universiti kita? Kita harus mendekati kritikan
sastera daripada perspektif falsafah, terutama sekali apabila kita akhirnya
akan memperkenalkan subjek estetika di universiti dan dalam pendidikan estetika
di universiti dan di sekolah-sekolah.
Tidak relevan? Sekurang-kurangnya jika kita mempunyai jabatan itu, kita boleh
latih para sarjana dalam bidang kritikan bandingan. Kita mahu perkenalkan
pemikiran Eropah, India, China, Arab dan
Parsi, Islam dan lain-lain agama. Pakar ini mestilah tahu membaca dan
menggunakan bahan dalam bahasa asal. Tidak relevan lagi? Nampaknya banyak yang
tidak relevan dalam kegiatan akademik dalam bidang sastera ini, kerana itulah
agaknya pakar-pakar kita tidak berminat membincangkannya, tetapi lebih berminat
memberi cadangan supaya ahli akademik di hantar ke luar negeri untuk beri
ceramah tentang sastera Melayu, atau membawa mereka dalam rombongan rasmi
kerajaan untuk memperkenalkan diri dan sastera Melayu di luar negeri, dan
lain-lain faedah peribadi orang berjasa yang agak mendesak. Dari perspektif lain, inilah cadangan untuk
mengekalkan Mutual Admiration Club di kalangan para sasterawan negara dan para
pengikut mereka. Anda fikir cadangan seperti ini menunjukkan sifat nobility manusia yang mencadangkannya?
Saya tidak fikir begitu, self-interest
mereka terlalu ketara untuk ditutup dengan slogan “memperkasakan sastera”.
Walau bagaimanapun, mereka tetap golongan yang jujur dan bercakap benar,
sekiranya anda faham maksud saya. Maksudnya, mereka cakap terang-terang,
betul-betul; tidak macam satu pertubuhan penulis bawa rakan teman melawat luar negeri kerana banyak
wang dengan alasan untuk memperkenalkan sastera di luar negara. Seperti lagak
ahli politik, mungkin kerana “depa” close
sangat dengan ahli politik yang pemurah dengan mereka. Semua untuk sastera, ini sangat baik bagi
Malaysia. Kata Gore Vidal yang suka menyindir itu: "A writer must always tell the truth,
unless he is a journalist." Bagaimana jika mereka bukan penulis dan tidak
juga wartawan? Agaknya inilah maksud kata-kata John Mortimer , “The greatest horrors
of our world, from the executions in Iran to the brutalities of the IRA, are
committed by people who are totally sincere.” Betul, dalam skala kecilnya,
tiada siapa pun sangsi kejujuran pemimpin badan penulis!
Buku yang saya baca ini diberi judul,
Sastera Teras Negara Bangsa (ITBM,
2014), kumpulan kertas kerja Sidang Kemuncak Penulis Malaysia yang diadakan di
Darulaman Golf Resort, Jitra Kedah, 24-26 Oktober 2014. Apakah maksud judul
ini? Bolehkah dibaca sastera itu menjadi
asas pembangunan negara bangsa? Nampaknya inilah maksud judul buku ini. Jika
betul, benarkah sastera itu begitu penting sehingga mengatasi agama dan
lain-lain kegiatan manusia bertamadun seperti bidang ekonomi, pendidikan,
politik dan sebagainya? Nampaknya begitulah, memang dimaksudkan sastera adalah
asas semua kegiatan manusia dalam pembinaan tamadun mereka. Dalam kata-kata yang mudah, semua nilai
manusia harus berpunca daripada karya sastera. Kalau benarlah ini maksud tajuk
persidangan kemuncak yang melahirkan buku ini, maka saya yakin Mephistopheles
pun akan terkejut pengsan kerana kumpulan mereka seolah-olah sudah diketepikan,
padahal ada di antara sasterawan negara sangat terpesona dengan kepintaran
Mephistopheles ini. Adakah ini satu
perkembangan baru? Tetapi saya lebih suka melihatnya dalam konteks yang lain,
iaitu dari segi perkembangan intelektual atau perkembangan pemikiran para
cendekiawan Melayu yang telah melahirkan sistem persuratan Melayu yang canggih
yang telah berjaya melahirkan beratus ulama besar dan para pujangga. Kegiatan
sastera sangat baru, seperti yang ditegaskan oleh Mohd. Khair Ngadiron dalam
pengantarnya kepada buku ini, iaitu bermula pada 6 Ogos 1950 apabila Asas 50
ditubuhkan di Singapura. Bagaimana satu
gerakan yang sebaru itu sudah berjaya membina satu warisan besar dan
berpengaruh sehingga melayakkannya dijadikan asas tamadun bangsa Melayu yang
sudah kehilangan nama Tanah Melayu itu? Anda tentu tahu, kemunculan Asas 50
telah membinasakan nilai-nilai budaya bangsa Melayu yang dulunya kuat berpegang
kepada nilai-nilai Islam. Asas 50 berusaha menghapuskan nilai-nilai itu yang
dijelmakan dalam tulisan Jawi, dengan mengatakan tulisan Jawi tidak ada
kaitannya dengan agama Islam (rujuk Warta,
bil. 58 bertarikh 6 April 1954). Inilah
“warisan” yang kemudiannya melahirkan sasterawan negara dan kini pula
menjadikan sasterawan negara sebagai kemuncak pembinaan tamadun Melayu yang
mahu menjadikan sastera sebagai teras negara bangsa. Adakah mereka masih siuman
atau sudah menghadapi sejenis penyakit jiwa yang dinamakan “schizophrenia”? Dalam buku yang disunting oleh Prof. Zawiyah
Yahya, Critical Perspectives on Muhammad
Haji Salleh (DBP, 2003), kita dapat
penegasan ini daripada Prof. Zawiyah Yahya: “Muhammad’s schizophrenia is also a
product of historical circumstances characteristic of a country going through
the transition from colonialism to nationalism.” (hal. 4). Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh sendiri
mengaku
dengan bangga pemerhatian Prof.
Zawiyah ini apabila beliau berkata, “I was a
linguistic and cultural schizophrenic. English colonized me.” (hal.
20-21). Nampaknya secara kolektif inilah juga pengalaman intelektual para penulis
kertas kerja dalam buku ini, apabila mereka dengan tegas meletakkan sastera
sebagai teras pembinaan tamadun. Pemerhatian Prof. Zawiyah Yahya terhadap Prof.
Dr. Muhammad Haji Salleh boleh juga dikenakan kepada para penulis kertas kerja
dalam buku ini, yang secara kolektif menderita penyakit jiwa yang dinamakan
schizophrenia itu. Hasilnya tidak mencapai kualiti yang kita harapkan daripada
para sarjana sastera yang kita ada, kerana semua tulisan ini tidak lebih dari
longgokan pemerhatian umum yang sudah menjadi klise dalam perbincangan sastera
di Malaysia. Mereka menulis
panjang-panjang membicarakan secara umum beberapa perkara yang diulang oleh
orang lain dalam tulisan mereka pula, yang pada dasarnya berpusat kepada tiga
soal pokok: sastera dipinggirkan; oleh itu perlu diangkat menjadi teras negara
bangsa; dan penulis karya sastera diberi penghargaan tinggi dalam semua bidang
pentadbiran negara, termasuk turut serta dalam rombongan rasmi kerajaan. Inilah
antara persoalan yang sudah menjadi klise itu kerana terlalu kerap diulang dan
dikitar semula dalam seminar atau sidang seperti ini. Mereka ini terputus dari
tradisi penulisan dalam tamadun Melayu, yang memperkenalkan dan mengembangkan
persuratan Melayu yang telah berjaya melahirkan ulama dan cendekiawan Melayu.
Tidak seorang pun di antara penulis kertas kerja memberi perhatian kepada
tradisi persuratan itu, kecuali dengan sambil lewa dan sambil lalu menyebut
tentang persuratan itu dalam konteks yang longgar saja, sekadar melepas batuk
di tangga. Mereka lebih berminat kepada tradisi Barat, dengan kemuncaknya untuk
memenangi Hadiah Nobel. Itukah teras tamadun negara bangsa Malaysia? Dalam
konteks ini, saya kira komentar pembaca blog ini tentang sarjana ciritan
menarik perhatian, yang mereka sifatkan sebagai sarjana yang menghadapi masalah
"verbal and written diarrhea."
Memang itulah yang terjadi. Begitu banyak kata-kata yang dihambur dalam
makalah yang biasa saja pengolahannya, mengulang cerita lama dalam tema pokok
yang saya sebutkan tadi. Antara
persoalan penting yang kita mahu diberi perhatian ialah tentang ukuran yang
kita gunakan dalam membuat penilaian terhadap karya sastera, sehingga
membolehkan kita memilih sasterawan negara. Apakah ukuran kita? Adakah ukuran
itu tepat dan objektif sehingga kita tanpa ragu dapat menentukan nilai sebenar
(intrinsic value) sesebuah karya. Ini
yang tidak jelas, oleh itu sering kali yang dikatakan karya bernilai itu
sebenarnya sebuah karya picisan saja. Saya telah bincang perkara ini dalam
banyak tulisan, jadi tidak timbul tuduhan yang mengatakan seolah-olah sengaja
mencari masalah, padahal masalah itu tercokol sudah begitu lama menunggu untuk
dibahaskan dengan objektif. Kita perlukan pembakuan dalam penilaian ini, yang
tidak semestinya begitu rigid dan mengongkong kebebasan berkarya. Apakah yang
kita nilai? Itu yang tidak jelas, seperti yang kita boleh lihat dengan jelas
dalam laporan Panel Anugerah Sastera Negara. Ini pun sudah saya bincang agak
mendalam dalam beberapa tulisan, khususnya dalam buku Gagasan Persuratan Baru, edisi kedua. Jikalau masalah ukuran ini
tidak beres, maka yang terjadi kita hanya berjaya memitoskan sasterawan negara,
padahal mereka tidak layak diberi kedudukan yang lebih tinggi daripada para
ulama dan cendekiawan yang telah kita lahirkan dalam persuratan Melayu. Dalam
buku Sidang Kemuncak ini tradisi persuratan Melayu itu tidak disentuh,
seolah-olah tradisi persuratan itu tidak wujud. Apa jenis penyelidikan yang
dilakukan jika tradisi sendiri yang begitu jelas terpampang di depan mata tidak
dipedulikan? Seperti yang telah saya bincangkan, antara tradisi persuratan
dengan gerakan sastera yang masih baru itu, terdapat perbezaan yang amat jauh.
Yang pertama itu berasaskan ilmu yang benar; yang kedua itu berasaskan
imaginasi yang direka-reka yang penuh pretensi intelektual, tetapi hampa dari
segi pemikiran dan nilai ilmunya. Inilah yang kini hendak dijadikan teras
pembangunan negara bangsa Malaysia. Tidakkah itu sangat songsang? Kita telah lama merosakkan pelajar sekolah
melalui pengajaran sastera yang selekeh, tanpa pendekatan konkrit yang
matlamatnya untuk mencerdikkan pelajar dan mendorong mereka mencintai ilmu.
Kegagalan ini nampaknya ditangisi oleh para penulis kertas kerja, tanpa mengira
sejauh mana sastera yang dijadikan subjek itu telah mencerdikkan para pelajar
dan menjadikan mereka mencintai ilmu. Bagaimana ini boleh terjadi jika karya
yang disogokkan kepada mereka tidak mempunyai muatan ilmu? Kelemahan ini masih
boleh dibaiki sekiranya kita mempunyai pendekatan yang mendorong ke arah
pemikiran kritis dan akhirnya mencintai
ilmu. Dalam konteks ini, sejauh mana pendekatan Barat yang kita gunakan selama
ini telah mencerdikkan para pelajar dan membuat mereka kenal mana yang palsu
mana pula yang benar? Dua aspek ini sangat penting dalam pendidikan. Jika dua
matlamat ini diabaikan seperti sekarang, maka pelajar akan menjadi bosan
membaca karya sastera kerana pendekatan yang digunakan tidak menjurus kepada
penilaian kritis berasaskan konsep ilmu yang benar. Dalam konteks inilah kita
perlukan ukuran yang baku yang disebut tadi, yang asasnya ialah konsep ilmu
yang benar. Untuk mencapai matlamat ini, cara pengajaran sastera yang ada
sekarang perlu dirombak secara total, diganti dengan pendekatan yang berasaskan
konsep ilmu yang benar tadi. Semua ini telah dihuraikan dan dibincangkan dengan
mendalam dalam Pendidikan Estetika
daripada Pendekatan Tauhid dan Gagasan Persuratan Baru. Kita telah
mempunyai kaedah alternatif yang boleh digunakan bila-bila masa sahaja. Tetapi
pendekatan ini tidak dibincangkan kerana hanya satu halangan, iaitu betapa
kuatnya pengaruh Mutual Admiration Club
di kalangan para sasterawan negara dan para penyokong mereka. Kelab inilah yang
menjadi halangan besar dalam pendidikan sastera dan dalam pemilihan karya untuk
dijadikan teks. Nampaknya persidangan agung ini dikuasai sepenuhnya oleh
kumpulan Mutual Admiration Club ini, seperti yang tertera dalam kertas kerja.
Tiada unsur Islam kecuali sentuhan di sana sini sekadar batuk di tangga.
Walaupun gagasan Persuratan Baru telah lama wujud, namun dengan angkuh dan
sombong tidak seorang pun di antara penulis kertas kerja menyentuhnya, seperti
kata Keris Mas dalam sebuah cerita pendek beliau, seolah-olah mereka memandang anjing yang
memang orang Melayu berasa geli geman!
Perbuatan itu tidak mencerminkan adanya sifat objektif dalam penelitian
para penulis kertas kerja ini, padahal mereka bercakap tentang sastera sebagai
teras negara bangsa. Hanya karya mereka dan angan-angan mereka saja yang layak
dijadikan teras, tidak misalnya pemikiran Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas tentang konsep
adab dalam kebudayaan Melayu dan peranan ilmu yang benar dalam tamadun Melayu.
Yang rugi dan nampak jahat bukan yang ditinggalkan, tetapi perbuatan mereka
sendiri yang begitu jelas menunjukkan kualiti sebenar ilmu mereka dan kejujuran
mereka. Sungguh sayang, dengan tidak mempedulikan pemikiran orang lain yang
lebih berkualiti, akhirnya yang ditunjukkan ialah kerendahan harga diri dan
maruah mereka sendiri yang jelas sikap anti-ilmunya. Jika beginilah sikap
mereka, maka di manakah autoriti mereka untuk berbicara tentang teras
pembangunan bangsa? Sekarang saya lebih mengerti mengapa orang Kedah melepaskan
geramnya dengan berkata, Lantak hanglah!
Jika pengkhianatan budaya seperti ini diteruskan, kesusasteraan Melayu akan terus mundur, dan
yang diberi keutamaan ialah karya picisan yang kaya dengan aspek pandirisme
dalam kesusasteraan. Yang menariknya, karya picisan itu ditulis sendiri oleh
sasterawan negara. Sila baca entri 28/10/2014, “Keunggulan yang Cacat.” Sidang Kemuncak Penulis Malaysia ini penting
dan tidak boleh dijadikan sejenis sandiwara lawak murahan saja mengikut acuan
Mutual Admiration Club, bukan suatu pertemuan yang bersifat keilmuan sekiranya mereka dengan sengaja mengetepikan peranan
persuratan dalam pembinaan tamadun dan kebudayaan Melayu. Untuk maju,
ahli akademik perlu berlaku jujur
dalam bab ilmu, kerana ilmu adalah amanah dan oleh itu tidak boleh dikhianati
hanya kerana ingin membela Mutual Admiration Club para sasterawan negara. Tentulah tidak jujur apabila hanya kumpulan
Mutual Admiration Club saja yang diberi perhatian, padahal Prof. Dr. Muhammad
Haji Salleh sendiri mengutuk Mutual Admiration Club sejak tahun 1973 lagi,
dalam kertas kerjanya untuk Seminar Kritik Sastera 1973 di Johor Baru. Peringatan ini penting kerana sekejap lagi
saya akan ulas kertas kerja beliau. Saya tidak pasti sama ada tokoh ini sudah
berubah sikap, tidak lagi mengkritik Mutual Admiration Club, tetapi menjadi
penyokong dan promoternya pula setelah beliau diangkat menjadi sasterawan
negara. Kita akan baca dan komen kertas
kerja beliau nanti. Sebelum itu saya ingin menyebut beberapa perkara penting
yang tidak diberi perhatian dalam Sidang Kemuncak ini.
SKPM
Manifestasi Faham Liberal?
Sidang Kemuncak Penulis Malaysia adalah manifestasi faham liberal dalam
kebudayaan Melayu moden, yang pada dasarnya menolak konsep ilmu yang benar dan
sekali gus menolak peranan Islam dalam
pembinaan tamadun Malaysia. Sikap ini
dapat kita lihat dalam keengganan mereka kembali kepada persuratan Melayu,
dengan menerima secara membuta tuli, tanpa sebarang hujah ilmiah, apabila
mereka menerima bulat-bulat konsep sastera yang diperkenalkan oleh Asas 50.
Jika kita masih percaya kepada sejarah, dan
masih dapat memahami dokumen sejarah, kita akan menerima hakikat bahawa
Asas 50 menolak secara total peranan Islam dalam pembentukan kebudayaan moden.
Kiblat mereka bukan Makkah, tetapi di tempat lain. Bukan Moskow, tetapi Eropah,
sesuai dengan keserasian mereka dengan intelektual Indonesia yang menerima
faham westernisasi sebagai jawapan kepada kemajuan Indonesia moden. Asas 50
dengan berani dan agak angkuh, berasaskan kejahilan mereka terhadap kebudayaan
Melayu, menjerkah orang Melayu bahawa
tulisan Jawi tidak kena mengena dengan ajaran Islam. Mereka mungkin tidak tahu,
bahawa bahasa Melayu dikembangkan oleh para ulama, bukan oleh para sasterawan.
Hingga kini pun bahasa Melayu yang baik dan bermutu tinggi masih lagi dikembangkan oleh para penulis dan
cendekiawan Melayu yang berpegang kepada hakikat sejarah bahawa kebudayaan
Melayu itu asasnya Islam. Apabila bahasa Melayu jatuh ke tangan para
sasterawan, maka keindahan bahasa Melayu
tidak lagi pada idea yang dikandungnya, tetapi berada dalam permainan bahasa
yang berasaskan retorik, bukan ilmu. Retorik itulah yang mereka jadikan asas
apa yang mereka gelar “keindahan estetik
dan kehalusan bahasa” dalam karya sastera. Kerana itulah maka para sarjana
sastera boleh menerima bahasa kontot dan cetek yang digunakan oleh para sasterawan
ini sebagai mencerminkan “keindahan” bahasa, seperti yang terdapat dalam
novel-novel Melayu, khususnya karya para sasterawan negara. Anda tidak perlu
berasa aneh apabila golongan ini menerima bahasa Melayu rendah dalam Ranjau Sepanjang Jalan, Salina, Hari-hari Terakhir Seorang Seniman, sekadar memberi contoh yang
mudah didapati, sebagai bahasa Melayu yang menggambarkan pemikiran unggul yang
sarat dengan isian ilmu, seperti yang kita dapati dalam karya persuratan
Melayu. Sikap ini menjadi dasar yang diperjuangkan dengan gigih dalam Sidang
Kemuncak Penulis Malaysia, apabila mereka memberi judul kumpulan kertas kerja
itu Sastera Teras Negara Bangsa. Ini
bukan suara kebudayaan Melayu yang bercirikan
nilai-nilai Islam dalam persuratan Melayu. Ini adalah suara Asas 50 yang diberi
wajah baru oleh para sasterawan dan sarjana sastera. Anda mungkin tidak sedar
bahawa gelaran sasterawan negara itu adalah gambaran
yang diberikan oleh suku-sakat Asas 50
yang menolak unsur Islam dan yang tidak menerima persuratan sebagai wadah
kreatif dan ilmiah. Semua hujah yang dibentangkan di sini tergambar dalam
tulisan ideolog kumpulan ini, Dr.
Mohamad Saleeh Rahamad. Saya sengaja
tidak mahu membincangkan kertas doktor ini
untuk memberi peluang kepada anda membaca tulisan beliau, dengan itu
anda mempunyai ruang yang luas untuk menolak atau menerima kesimpulan saya. Sikap
ini lebih akademik dan lebih menghormati ilmu. Anda dengan itu bebas untuk
menyerlahkan pemikiran anda yang mendalam tentang persoalan ini, atau hanya bergantung
pada emosi dan sentimen cetek setelah dikuasai oleh faham Asas 50 yang
mempesonakan anda. Silakan pilih mana satu antara dua pendirian ini yang anda
mahu. Saya hanya mahu mendengar hujah akademik anda, suatu permintaan yang saya
fikir sangat munasabah dan adil. Anda telah menerima karya para sasterawan
negara sebagai karya terbaik, yang layak diberi Hadiah Nobel, dan wajar
dijadikan asas pembinaan tamadun Malaysia, maka dengan itu adalah wajar pula
anda memberikan hujah anda dengan menggunakan mana-mana teori sastera yang anda
suka, sekiranya anda menolak gagasan Persuratan Baru. Sekiranya anda
menerimanya, maka anda dipersilakan menggunakan gagasan Persuratan Baru untuk
menilai dengan kritis karya para sasterawan negara ini, menggunakan mod bacaan
intelektual, bukan lagi mod bacaan cerita. Sekiranya anda rasa tidak perlu ada
kategori ini, anda boleh saja menolaknya, tetapi anda perlu mengemukakan hujah
anda supaya pembaca dapat memahami prinsip yang anda gunakan untuk menerima atau
menolak sesuatu pemikiran. Semua ini tidak asing dalam dunia akademik, oleh itu
mudah saja dilakukan.
Permintaan untuk mendapatkan 10 buah masterpiece
para sasterawan negara tidak sukar dilakukan, anda bebas menggunakan mana-mana
teori sastera dan apa juga ukuran yang anda fikir tepat untuk menilai karya itu
dan melayakkannya ditempatkan sebagai karya masterpiece
yang setanding dengan karya dunia. Tentu ada ukuran yang universal yang
boleh anda gunakan, sesuai dengan pendirian liberal yang anda pegang, untuk
menjadi panduan dan ukuran dalam analisis dan penilaian anda. Sekiranya tidak ada sebuah pun karya
sasterawan negara ini sampai ke paras masterpiece
itu, maka nilai siapakah yang anda gunakan untuk menjadikan sastera sebagai
teras negara bangsa? Dalam persoalan ini, permainan retorik teh tarik tidak
boleh dipakai. Kita perlu kembali kepada peranan ilmu dalam pembangunan negara
bangsa dan pembinaan tamadunnya. Ini bukan kerja main-main yang boleh
dihulur-hulur seperti pengail cuba memancing ikan besar di pesisir pantai yang
cetek. Orang sastera tentu faham maksud
saya.
Retorik Mimpi
Sastera di Atas Bumbung Berkarat
Dalam konteks inilah saya sekarang mahu membaca makalah sasterawan
negara Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh. Tajuk kertas kerja profesor ini cukup
menarik dan penuh dengan unsur puisi yang asli: “Mimpi Sastera di Atas Bumbung
Kilang yang Berkarat”. Tajuk ini
original kerana inilah kali pertama orang bermimpi di atas bumbung, lebih-lebih
lagi di atas bumbung kilang yang berkarat pula. Saya cuba bayangkan bagaimana
rupa kilang yang berkarat itu, yang pastilah sebuah kilang yang sudah lama
ditinggalkan. Kalau begitu, apakah yang menarik seorang pensajak untuk naik ke
bumbungnya dan bermimpi di atas bumbungnya? Bukan senang hendak memahami bahasa pensajak, apatah lagi bagi seorang
pembaca yang IQ nya hanya 61 sahaja, lebih 1 mata daripada IQ Andy Warhol. Tetapi saya yakin saya bisa faham kertas
kerja profesor ini, cuma tidak boleh tentukan dalam atau ceteknya: seperti kita mengharung air laut,
kalau di tempat cetek lepas buku lali, jauh sedikit sampai ke paras paha, atau
paras dada, atau terus tenggelam jika disapu ombak. Jadi saya akan berjalan
tidak lebih dari buku lali saja, sudah cukup untuk menikmati air laut yang
cetek separas buku lali.
Prof. Muhammad memulai tulisannya dengan amat puitis: “Saya agak lama
tidak menjadi pentadbir atau perancang, jadi agak sulit untuk menempatkan diri
saya dalam keadaan yang demikian. Namun begitu, saya sering menulis cadangan
untuk perancang – sebahagian besarnya terselit di antara huruf dan dakwatnya
dan setahu saya ramai yang cuba mencungkilnya dan mempertimbangkannya.” Itulah
pendahuluannya, yang cukup puitis, sesuai dengan ketokohan penulisnya sebagai
pensajak terbaik Malaysia. Penggunaan
perkataan “cungkil” tepat sekali menunjukkan kualiti cadangan yang
dikemukakannya, ibarat sisa makanan yang lekat di celah gigi yang hanya dapat
dikeluarkan dengan mencungkilnya dengan kayu cungkil. Kita boleh merasakan
unsur penglipur lara di dalam pendahuluan ini, (yang kita orang Kelantan
panggil “lagu bertabuh”) kesan pengaruh Pak Mahmud Wahid Awang Batil dari
Perlis, penglipur lara yang menjadi guru profesor ini yang diabadikannya dalam
syarahan perdananya. Seterusnya beliau berkata lagi: “Usia membentangkan pertimbangan dan pengalaman
– dan saya juga ingin membawa pengalaman dan manfaat sastera yang saya dapatkan
dari luar negara untuk sastera kita bersama ini. Usia membenarkan mimpi-mimpi
ini menari kembali kerana inilah tempat pengungsian idea-idea yang tidak diendahkan. Ruang berwarna-warni
dan fantastik ini sekarang melebar di depan saya serta membenarkan saya
bermimpi bagi pihak sastera Malaysia, untuk sekarang dan masa depan. Mimpi
seorang pensyair buat sastera negaranya.” Hasil dari luar negara itu ialah
terciptanya “Pulang Si Tenggang”, yang menurut para sarjana adalah sajak
teragung dalam sastera Malaysia. Saya pernah cabar kesimpulan ini, dengan
menyodorkan sajak “Al-Andalus”, tetapi
kerana sajak saya terlalu cetek, berbicara tentang perjuangan Islam, tentang
para ulama Andalus yang mengajar Eropah menjadi cerdik, maka tidak ada yang
berminat. Jangan-jangan mereka tidak kenal gergasi ilmu ini, anggap mereka itu
jenis jin yang terdapat dalam Hikayat Seribu Satu Malam! Bagi mereka
Si Tenggang adalah lebih hebat dan lebih cerdik daripada Ibn Rush, Ibn Tufayl,
Ibn Hazm, Ibn Bajjah yang mengajar Galileo yang bakal lahir. Apakah yang
dimimpikan oleh sasterawan negara ini, mimpi untuk sastera Malaysia? Inilah
yang membuat kertas kerja beliau cukup menarik. Beliau mengajak sasterawan
Melayu bereksperimen (macam nasihat Panel Anugerah Sastera Negara, yang beliau
salah seorang anggotanya) seperti yang dilakukan Salman Rushdie dan Orhan Pamuk
yang katanya “hasilnya cukup menarik dan bergemerlapan”. (hal. 204). Beliau
juga meminta penulis Malaysia mempelajari naratif orang asal seperti daripada khazanah “bahasa Temiar hinggalah
Mahmeri dan Semang serta Temuan”, sambil menyeru agak panik, “Bertindaklah
sebelum terlambat”, yang serta-merta mengingatkan saya amaran anggota bomba
kepada keluarga saya di Kelantan supaya segera berpindah sebelum terlambat
hingga ditenggelami banjir besar
baru-baru ini. Seterusnya beliau menyeru
lagi, “saya dengan penuh kejujuran ingin melihat pengarang kita mengenali
sastera lisan dan lama negara China, Jepun, Korea, Vietnam, Thailand, dan
Indonesia, di samping Turki dan Parsi
supaya kita juga dapat belajar daripadanya.”
Saya setuju, kerana mungkin mereka juga mempunyai wayang kulit dan
memulai pertunjukan dengan “lagu bertabuh” mereka sendiri. Adakah sama dengan
lagu bertabuh Kelantan? Seterusnya beliau memberi nasihat, “Minumlah daripada
laut-laut lain kebijaksanaan dan kemahiran naratif. Laut-laut itu sangat besar
dan berbagai-bagai – di dalamnya ada lebih sejuta karya bertulis saja.” Saya fikir sasterawan negara ini belum lagi
merasa masinnya air laut, yang tidak tertelan kecuali jika anda lemas, tidak
ada pilihan. Saya yang jahil tentang sastera dapat merasakan “perbandingan”
(betulkah, atau metafora atau kiasan iseng-iseng?) yang dibuat olehnya itu
terlalu janggal, tidak menyatakan sesuatu yang hebat yang boleh dicontohi.
Za’ba mengajar saya supaya tidak membuat kiasan melampau seperti ini, tidak ada
faedahnya. Mungkin inilah maksud eksperimen yang beliau saran itu! Dalam eksperimen
anda boleh buat apa saja, kalau berbetulan, jadi. Jika tidak, sia-sia. Tetapi
dalam ilmu sains, eksperimen dilakukan oleh ahli sains yang mahir, yang tahu
ilmu itu secara mendalam. Hanya dalam sastera eksperimen itu dilakukan oleh
penulis yang saja-saja ingin mencuba kot-kotlah menjadi!! Kerana saya bukan
guru, tetapi seorang birokrat yang tidak boleh membazir usaha, maka saya tidak
pernah memberi nasihat seumpama ini. Kerana itulah karya saya sendiri jadi
macam dalam sajak “Al-Andalus” itu, tidak ada unsur penglipur lara di dalamnya,
hanya fakta bulat-bulat yang tidak menarik langsung jika dibandingkan dengan
cerita Si Tenggang. Apakah yang anda boleh belajar daripada dua buah sajak ini?
Setelah memberi nasihat supaya sasterawan Melayu minum air laut yang masin itu,
maka berkatalah sasterawan negara ini seterusnya: “Baik kita berhadapan dengan
wajah sastera kita. Pencapaian moden kita juga masih sederhana, dan masih perlu
ditingkatkan lagi. Kita harus belajar bereksperimen. Kita boleh belajar tentang
teknik, gaya, suara, dan sudut naratif, watak, plot, cara menangani waktu dalam
penceritaan, dan ratusan hal lain daripada mereka ini. Ini genius dunia, kita
berhak mempelajari daripadanya dan mendapat manfaat.” Saya terkejut bila membaca ini, kerana peniruan
begini tidak sekali-sekali boleh melonjakkan seseorang penulis untuk
bereksperimen. Semua yang dicadangkan oleh sasterawan negara ini adalah barang
klise, yang memuntahkan para penulis Barat sendiri. Mereka sudah tinggalkan ini
semua, dan sedang tergila-gila dan berebut-rebut mencipta benda-benda baru.
Mereka sudah lama berbicara tentang “new narrative”, atau “sastera yang non-narrative”.
Sayangnya perkara ini tidak ditulis dalam buku kritikan sastera, tetapi
terdapat di tempat lain. Maka itulah sarjana sastera kita kelam-kabut dan
membuat kita berasa kasihan kerana masih bergayut kepada barang klise. Anda
tidak rasa malu? Inilah sedikit “pencerahan” untuk anda fikirkan, mana tahu
anda boleh mendekati gagasan Persuratan Baru dengan lebih matang dan objektif.
Saya petik kutipan penting ini untuk sekadar memberitahu anda betapa jauhnya
kita, sarjana kita, ketinggalan zaman dan ketinggalan maklumat.
“For understandable reasons, we
like to talk about artistic innovations in terms of the way that they break the
rules, open up new doors in the adjacent possible that lesser minds never even
see. But genius requires genres. Flaubert and Joyce needed the genre of
bildungsroman to contort and undermine in Sentimental Education and A Portrait of the Artist as a Young Man. Dylan needed the conventions of artistic folk
to electrify the world with Highway 61
Revisited. Genres supply a set of implisit rules that have enough coherence
that traditionalists can safely play inside them, and more adventurous artists
can confound our expectations by playing with
them. Genres are the platforms and paradigms of the creative world. They are almost never willed into existence
by a single pioneering work. Instead, they fade into view, through a
complicated set of shared signals passed
between artists, each contributing different elements to the mix. The murder
mystery has been coherent as a novelistic genre for a hundred years, but when
you actually chart its pedigree, it gets difficult to point to a single donor:
it’s a little Poe, a little Dickens, a little Wilkie Collins, not to
mention the dozens of contemporaries who
didn’t make the canon, but who nonetheless played a role in stabilizing the
conventions of the genre. The same is true of cubism, the sitcom, romantic
poetry, jazz, magical realism, cinema verite, adventure novels, reality TV, and
just about any artistic genre or mode that has ever mattered.” (hal. 191,
Steven Johnson, Where Good Ideas Come
From: The Natural History of Innovation (New York: Riverhead Books, 2010).
Membaca keratan ini mengingatkan saya kepada seorang profesor sastera,
yang mengejek espen dan karya persuratan sebagai satu genre baru in the making. Anda pernah dengar lagu
Bob Dylan, “blowing’ in the wind”? Saya suka dua ayat dari liriknya: “Yes, how
many times can a man turn his head/ Pretending he just doesn’t see?” … diikuti
chorus: “The answer my friend is blowin’ in the wind/ The answer is blowin’ in
the wind.” Apa juga yang lahir daripada seorang genius memang menyeronokkan dan
menginsafkan! Dengarlah lagu itu sepenuhnya. Adakah Ramli Shariff sudah menyanyikan lagu
anti-perang ini? Saya suka yang dinyanyikan oleh Joan Baez dan John Denver. Try, you will like it. Demikian juga
gagasan Persuratan Baru, my friend!
Sesiapa yang sukakan lagu bertabuh, akan menyenangi muzik jenis Bob
Dylan ini.
Apakah yang ingin disampaikan
oleh Muhammad Haji Salleh, just
blowing in the wind? Memang
kecenderungan beliau, sebagai sarjana dan pensajak, ialah menonjolkan dirinya
sebagai serba tahu dan serba bijak; dan
yang lebih penting serba jujur, serba beradab.
Sifat egonya terlalu besar dan mengawan (bukan bermaksud ‘mating’, tapi naik di awan; seperti lagu
“Muda di Awan” dalam tarian saba, yang biasanya mengiringi lagu “Awang Kasim
Gila.”) terlalu tinggi, melebihi kemampuan intelektualnya untuk berlaku adil
dari segi akademik sesuai dengan kedudukannya sebagai seorang ahli akademik
senior yang amat dihormati. Perhatikan kata-kata beliau ini: “Kritikan ialah
satu sayap sastera yang sudah patah – sebahagiannya dipatahkan orang gasang dan
tidak berbudi sastera, yang menulis dengan kata-kata racun dan kebencian, tanpa
etika dan maruah diri atau hormat terhadap penulis lain. Saya menginginkan
suatu kritikan yang dipupuk kembali menjadi bidang yang bermoral, beretika,
bertanggungjawab, dan juga membantu penulis berkembang. Penulis juga harus
belajar menerima kritikan dan belajar daripadanya. Kembalilah mencari contoh
daripada Goenawan Mohamad dan Baha Zain.”
Itukah standard profesor ini? Tepat sekali dengan kelakuan anehnya mencari ilham di atas bumbung
berkarat! Tidak sia-dia dia mengaku
dirinya seorang yang “schizophrenic.” Kamus
Inggeris- Melayu Dewan gagal memberi terjemahan Melayu; hanya cukup dengan
berkata sejenis penyakit mental! Tanpa sebarang penjelasan. Agak aneh, kerana
orang Melayu pun ramai yang terkena penyakit mental jenis ini. Siapa boleh
membantu DBP mencarikan istilah Melayu untuk schizophrenia? Saya pernah guna
satu istilah Melayu, tetapi ramai yang membantah kerana kata mereka orang ini
bukan sasau, hanya ingat lupa dan
kerap mengubah pendirian. Kalau sasau tidak tepat, mesti ada istilah lain. Perbincangan
tentang kepalsuan retorik teh tarik Baha
Zain dan kepalsuan
pretensi intelektual Prof. Emeritus Dr.
Muhammad Haji Salleh boleh dibaca dalam entri bertarikh 5 November 2014. Inilah contoh pandirisme dalam Mutual Admiration
Club yang kini menjadi arus perdana dalam sastera Melayu moden.
Bolehkah
Kritikan Sastera Diasaskan Pada Mimpi di Atas Bumbung Berkarat?
Sebagai seorang sarjana sastera yang dihormati dan disanjung oleh
teman-temannya, yang kini bergelar Prof. Emeritus, pendapat beliau ini sangat
tidak bertanggungjawab, berniat jahat dan memberi gambaran yang salah dengan maksud
menghina para pengkritik sastera. Beliau mengaku beliau sudah ketinggalan jauh,
dan kini hidup dalam mimpi yang dialaminya di atas bumbung kilang yang
berkarat. Adakah ini membolehkan beliau menghina pengkritik sastera? Saya tidak ada masalah dengan manusia angkuh
yang merasakan dirinya terlalu mulia dan tinggi darjatnya. Itu cara dia membawa
dirinya, tiada masalah dengan saya. Tetapi apabila seorang profesor yang
dihormati membuat tuduhan melulu, maka kita semua perlu memberi perhatian
serius. Kita tidak mahu dalam kesusasteraan kita, khususnya bidang kritikan,
ada sarjana bermaharajalela mencela orang yang tidak dinamakan atas nama
kritikan. Perbuatan seperti itu hanya mencerminkan kerendahan moral dan
tiadanya harga diri, seorang yang bacul dan tidak bertanggungjawab. Itu pun
saya masih boleh terima, tetapi beliau mestilah membuktikannya dengan hujah dan
analisis. Tidak boleh menuduh melulu tanpa sebarang penjelasan. Dengan
munculnya gagasan Persuratan Baru misalnya, kritikan sastera sekarang menjadi
lebih teratur dan lebih mementingkan
ilmu. Gagasan Persuratan Baru telah membuktikan kekuatannya sebagai satu teori
sastera dengan adanya satu korpus yang agak besar yang boleh digunakan untuk
menulis tentangnya dengan selesa, sama ada untuk menjelaskannya lagi, atau
mengkritiknya sehabis kritis. Bahannya tersedia, tidak sukar didapati. PB telah
membuktikan keupayaannya dalam bidang kritikan untuk memberi kaedah baru yang
boleh digunakan untuk menganalisis dan menilai karya kreatif, di samping
menyediakan saranan yang jelas tentang penulisan kreatif yang bermutu. Tentu
saja ada orang yang tidak bersetuju, yang memang bagus dan tidak wajar disekat.
Tetapi tidak demikian halnya dengan sasterawan negara, yang tidak boleh
disentuh secara kritis, hanya boleh dipuji dan disanjung. Dari segi
perkembangan ilmu, sikap dan perbuatan begitu mesti ditolak kerana sangat
biadab. Oleh itu tidak timbul pengkritik biadab, sebaliknya para sasterawan negara itulah yang
lemah semangat kerana mereka sebenarnya bukan berhemah tinggi, tetapi terlalu
bergantung pada pujian dan sanjungan. Semua ini terjadi kerana mereka tahu
karya mereka tidak bermutu, tetapi dimasyhurkan sebagai bermutu. Kalau saya
membuktikannya begitu, bukanlah kerana saya tidak hormat sasterawan negara.
Saya lebih hormatkan ilmu, yang memberitahu saya karya yang dikatakan bermutu
itu sebenarnya tidak, hanya satu ilusi saja, bukan sebenarnya. Lalu saya
buktikan dengan hujah yang konkrit.
Sebagai pembaca yang kritis, anda berkewajipan untuk menolak hujah itu
dan membuktikan penilaian saya salah, sebaliknya satu ilusi saja. Anda juga boleh
menilai karya kreatif saya, membandingkannya dengan karya para sasterawan
negara, lantas membuat kesimpulan karya mereka jauh lebih bermutu. Adakah saya
akan berdiam diri? Tidak. Saya akan terus menulis karya kreatif kerana kekuatan
saya sebagai seorang pemikir ada di situ. Saya fikir pendirian begini tidak
merugikan sastera dan tidak juga merugikan saya, oleh itu perlu diteruskan.
Mengapa sasterawan negara tidak boleh bersikap seperti itu juga?
Apa Makna Gasang dalam Kritikan Sastera?
Kalau saya kata kata-kata ini sejenis tuduhan biadab dan mengarut,
adakah saya menggunakan kata-kata beracun dan kebencian, tanpa etika dan
sebagainya? Ambil saja perkataan “gasang”.
Pastilah profesor ini tidak tahu makna gasang, oleh itu wajiblah saya beritahu unsur jenakanya supaya
dapat dinikmati oleh pembaca. Kamus Dewan
(salah seorang penyusun kamus ini ialah Baha Zain) memberikan tiga makna: (1)
sangat suka bersetubuh, sangat bernafsu; (2) (loghat Kelantan) kasar
(kelakuan), bengis; (3) (loghat Perak) memakai barang dengan tidak cermat. Lihat pula kamus Winstedt, An Unabridged Malay-English Dictionary (1957): “gasang” (bahasa
Indonesia), lascivious, lustful. Mana satu yang tuan profesor ini maksudkan?
Mungkin ketiga-tiganya, ertinya pengkritik sastera kuat nafsu mahu bersetubuh
saja bila menulis kritikan; kelakuannya ketika bersetubuh (alias mengkritik)
adalah kasar; dan tidak tahu menggunakan kondom atau tidak gunakan gel ketika
diperlukan! Kita tidak perlukan Raja Lawak lagi, atau Astro jemput profesor ini
menjadi pengadil pertandingan Raja Lawak. Saya berminat hendak komen perkataan gasang itu. Dalam loghat Kelantan, most of the times, perkataan ini merujuk
kepada kerja yang selekeh, tidak kemas, tidak cermat, kasar buatannya jika dia
menjahit misalnya atau memotong sayur, dan seumpamanya. Boleh juga kita pakai
untuk menulis: tulisanmu ni gasang, selekeh sangat, nak cepat ke apa?
Sasterawan negara Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh ada menegur ITBM yang tidak
memberinya masa yang cukup untuk menulis, itulah sebabnya tulisannya pendek dan
kontot, berserabut dengan saranan yang tidak tersusun dan tidak dihujahkan
kerana tak cukup masa. Pendeknya, kerja
gasang, tidak akademik, dan selekeh sangat … kerana tak cukup masa, bukan
kerana tak cukup ilmu dan tidak cukup maklumat. Begitu …! Sekarang timbul soal moral dan maruah diri.
Jika anda sudah tahu tidak cukup masa, mengapa anda menulis juga dan hasilnya
sangat rendah kualitinya malah tidak ada kualiti, hanya sekadar omongan saja.
Tetapi ada satu perkara yang penting, yang kita tidak boleh biarkan begitu
saja. Profesor ini mengaku dia menyampaikan mimpinya, dan judulnya sendiri
mengenai mimpi. Adakah seorang profesor tidak rasa bertanggungjawab tampil
dalam satu majlis ilmu membawa nota mengenai mimpinya yang tidak lengkap dan
selekeh? Tepat sekali sindiran pantun Melayu yang diucapkan dalam pantun
kanak-kanak: mengata dulang/paku serpih
… Sebagai seorang pakar pantun yang mencadangkan supaya diadakan muzium pantun,
Sasterawan Negara Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh tentu tahu makna pantun yang
difahami dengan mudah oleh kanak-kanak ini!
Satu lagi, kali ini aspek sejarah: beliau yang tidak pernah tengok
wayang kulit, tidak tahu makna “lagu bertabuh”, yang dianggapnya “lagu
bergaduh”. Kini gasang pula
menjadikannya bahan ketawa orang yang tahu betapa dalam ilmu sastera dan ilmu
penglipur laranya!
Kata Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh ketika memberi credit (dengan maksud hutang, bukan
pujian) kepada pengkritik sastera Malaysia: “Kritikan ialah satu sayap sastera
yang sudah patah …” (dst.nya). Adakah ini tohmahan tidak bertanggungjawab atau
satu kesimpulan akademik yang cermat selepas membuat kajian yang teliti? Sesuai dengan kedudukannya sebagai seorang
ahli akademik yang amat dihormati, saya lebih suka menerima ini sebagai satu
kesimpulan akademik yang teliti dan cukup berwibawa. Tetapi tentu saja saya
tidak termasuk ke dalam kumpulan ini, kumpulan yang mematahkan sayap kritikan
sastera. Malah saya memberi sayap yang lebih kuat kepada kritikan sastera
Malaysia dengan mengemukakan satu alternatif yang canggih yang boleh dipakai
hatta untuk mengkritik semua teori Barat sekali pun. Itulah gagasan Persuratan
Baru. Bukunya sudah masuk edisi kedua, Gagasan
Persuratan Baru (UKM, 2014; edisi
pertama 2010). Ditulis bersama dengan Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir (yang
memberi kata pengantar) dan Prof. Madya Dr. Mohd. Zariat Abdul Rani. Sebelum
itu, saya menulis novel yang tebal sebagai manifesto penulis yang unggul, Pujangga Melayu. Dalam novel itu saya
memberi definisi apa dia kesusasteraan, apa dia keindahan bahasa, apakah asas
kritikan dan penulisan kreatif. Pendeknya sebuah novel yang satu-satunya
membicarakan dengan mendalam soal ilmu dalam penulisan kreatif dan kritikan
sastera. Tidak mungkin karya seserius itu boleh mematahkan sayap kritikan,
ditulis oleh seorang penulis yang tidak bermoral dan tidak bertanggungjawab.
Kalau anda berkata saya mungkin masuk ke dalam kumpulan sasterawan “yang cetek
meraba-raba” saya masih boleh terima dengan senang hati, dan memberitahu
pengkritik saya, baca dulu karya saya, yang akademik mahu pun yang kreatif,
sebelum anda suka-suka mahu masukkan saya ke dalam kumpulan anda “yang cetek
meraba-raba” itu. Sebagai seorang yang bertanggungjawab, saya suka mencadangkan
kepada sesiapa saja para sarjana kita menggunakan kerangka analisis dan
penilaian sastera yang dicadangkan dalam gagasan Persuratan Baru itu digunakan
untuk menilai karya para sasterawan negara. Dengan itu anda diberi ruang yang
luas untuk menolak Persuratan Baru, setelah anda gunakan untuk menilai karya
para sasterawan negara dan didapati tidak relevan. Saya tidak keberatan, jika
betul PB memberi penilaian yang salah, untuk mencampakkan saja PB ke dalam Laut
China Selatan; dan membiarkan para sasterawan negara terus bermaharajalela
mencengkam perkembangan kreatif di Malaysia. Bagaimana jika sebaliknya? Saya
suruh anda terus saja simpan karya sasterawan negara yang picisan dalam
perpustakaan, tidak membuangnya ke Laut China Selatan. Kita perlukan bukti
dalam penulisan sejarah kritikan sastera
nanti bagaimana novel sasterawan negara adalah novel picisan jika dianalisis
dan dinilai dari perspektif Persuratan Baru. Generasi akan datang akan menilai
kedua-duanya: novel para sasterawan negara yang picisan itu; dan gagasan
Persuratan Baru sendiri. Dari segi akademik, ini adalah keputusan yang paling
siuman dan paling akademik. Bagaimana Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh mengatakan
kritikan sastera sudah patah sayap? Tuduhan dan kesimpulan ini memerlukan
penjelasan oleh kerana murid Prof Muhammad Haji Salleh ramai, mereka boleh saja
diupah untuk mengkritik PB. Apa lagi, wang ada; orangnya pun ada; teruskan
usaha gigih anda menolak gagasan Persuratan Baru. Saya dengan sengaja membawa
kes PB ini kerana Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh tidak pernah dengar
nama buku kritikan saya, apatah lagi
membacanya. Dia tidak memberikan contoh pengkritik mana yang mematahkan sayap
kritikan itu, kerana tidak mempunyai keberanian intelektual, tidak juga
kejujuran intelektual seorang sarjana. Pembaca mesti tahu siapa yang
ditujukannya, tentu saja bukan Baha Zain kerana dia memang suruh pengkritik
meniru Baha Zain. Saranan beliau itu
bagus untuknya, sebagai seorang kawan rapat; tetapi tidak bagus untuk sastera.
Baha Zain, kalau anda baca dengan kritis, tidak memberikan apa-apa yang bernas
dalam kritikan sastera Melayu; hanya ocehan saja, a kind of bullshit yang anda tidak perasan kerana anda tidak
mempunyai sensitiviti ilmiah. Saya telah komen tentang perkara ini, telah
menamakannya retorik teh tarik Baha Zain. Supaya tidak timbul salah faham dan sangkaan
buruk, anda yang berminat tentang aspek bullshit
dalam falsafah, perlu baca buku Prof. Harry G. Frankfurt, On Bullshit, supaya anda faham maksud
saya. Satu perkara yang saya rasa sangat pelik ialah apabila Prof. Emeritus Dr.
Muhammad Haji Salleh menyanjung begitu tinggi Salman Rushdie. Anda boleh
bayangkan betapa tingginya ilmu kritikan beliau sebagai seorang profesor
sastera. Kalau kamu bawa Salman Rushdie sebagai sasterawan yang “gemerlapan”
karyanya, maka kami boleh nilai dengan mudah kematangan kamu sebagai seorang
ahli akademik! Kamu menilai berasaskan ilmu atau sentimen? Sebenarnya lebih
tepat jika kita membuat kesimpulan, yang mematahkan sayap kritikan itu ialah
Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh sendiri. Percubaan beliau untuk berteori melalui
Puitika Sastera Melayu gagal kerana
tidak dapat dikembangkan untuk menjadi suatu teori yang berguna. Tulisan itu
hanya satu maklumat yang tidak selalunya tepat. Usaha beliau untuk menolak
teori sastera Barat juga sia-sia, menjadi buntu kerana beliau tidak dapat
menghuraikannya mengapa teori Barat
mesti ditolak; akhirnya dia sendiri “memerintahkan” penulis kertas kerja untuk
seminar pemikirannya mesti menggunakan teori Barat yang ditolaknya. Beliau
sebagai sarjana tidak terkenal kerana cermat, seperti yang ditegur oleh Prof.
Mohd. Mokhtar Hassan dan Dr. Ramli Isin dan saya sendiri ketika membahaskan
syarahan perdana beliau. Komen dua orang sarjana itu anda boleh rujuk dalam
buku Rangkaian Pemikiran dalam Karya Sastera (DBP, 2006); borak
Muhammad Haji Salleh tentang teori sastera Barat terdapat dalam Teori dan Kritikan Sastera Melayu Serantau
(DBP, 2005).
Pada 1-3 Disember 1993 telah diadakan Nadwah Kesusasteraan Islam di DBP.
Dalam laporannya tentang Nadwah ini, Shamsuddin Jaafar membuat catatan berikut:
“.. buku Mohd. Affandi Hassan Pendidikan
Estetika daripada Pendekatan Tauhid disebut di dalam nadwah itu sebagai
model…” (Dewan Sastera, Januari 1994,
hal. 19). Seterusnya idea di dalam buku
itu dikembangkan menjadi gagasan Persuratan Baru. Buku Gagasan Persuratan Baru telah mengalami edisi kedua 2014. Seterusnya lihat perkembangan terbaru di UPSI
di bawah. Kritikan sastera di Malaysia menjadi lebih maju, bukannya patah
sayap. Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh mestilah bermimpi ketika berada
di atas bumbung kilang berkarat seperti
yang dibanggakannya sehingga menjadi judul boraknya. Sarjana ini sudah wajar
mula belajar memahami Persuratan Baru kerana inilah yang akan menjadi asas dan
teras perkembangan persuratan Melayu.
Sesiapa juga yang tidak tahu tentang PB akan kelihatan sangat aneh,
seperti anehnya sarjana bermimpi di atas bumbung kilang berkarat!
Seminar
Kritikan Sastera di UPSI
Prof. Emeritus Dr. Muhammad Salleh sudah ketinggalan amat jauh dalam
perkembangan kritikan di Malaysia. Dia tidak tahu satu seminar besar telah
diadakan di Universiti Pendidikan Sultan Idris, 28-29 September 2012. Sebuah
buku prosiding seminar diterbitkan, dan dalam buku itu dimuat semua kertas
kerja, kecuali mengenai PB oleh Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir tidak sempat
diterbitkan. Kertas itu dijadikan Pendahuluan kepada buku Gagasan Persuratan Baru, edisi kedua 2014. Kalau sudah patah,
tentulah tidak dapat diadakan seminar di UPSI itu, sayangnya beliau tidak
dijemput memberi ucap utama, padahal sudah dijadikan kanun setiap majlis
sastera mesti diberi ucap utama oleh sasterawan negara, kerana mereka juga
perlu tunjuk muka dalam majlis seumpama itu, walaupun ucap utama mereka,
sepanjang yang sampai kepada saya, lebih baik sedikit saja daripada ucapan
Ketua Murid di sekolah saya dahulu, mungkin kerana saya yang menulis ucapan
kawan saya itu. Sekiranya diadakan seminar antarabangsa di Kuala Lumpur
membicarakan “pemikiran tinggi” para sasterawan negara, dengan pembentangan
laporan terperinci kemajuan sastera yang telah mereka laksanakan sebagai sasterawan
negara, maka orang yang paling cocok memberi ucap utama di pertemuan itu ialah
Mohd. Affandi Hassan, sebagai satu-satunya pemikir kritikan sastera terulung di
Malaysia, berupa satu-satunya pengkritik Malaysia yang berupaya mencabar setiap
satu teori sastera Barat. Hara-harap penganjur seminar ini nanti kenal Mohd.
Affandi Hassan dan jemput beliau supaya seluruh dunia boleh lihat bagaimana
Persuratan Baru muncul sebagai cabaran paling bererti dalam kritikan sastera,
yang berasal dari Malaysia. Bagaimana pendapat anda, mahu sasterawan negara
juga kasi ucap utama sambil membebel seperti tukang sapu di KLCC kerana dibayar
gaji yang rendah padahal kerja tukang sapu itu, kalau di Eropah atau di USA,
dibayar sama tinggi dengan gaji seorang profesor di Malaysia. Saya tahu sebab
saya bercakap dengan mereka, sebagai seorang pengarang yang sentiasa terbuka
kepada maklumat. Walaupun gaji mereka sama, kedudukan mereka berbeza. Profesor
tetap lebih tinggi, tetapi ada kalanya tukang sapu lebih mulia hatinya dan
tidak angkuh kerana masih kenal manusia dan masih mahu menolong mereka ketika
pertolongan dari mereka diperlukan, walaupun pertolongan itu hanya mengangkat
bakul seorang perempuan tua yang mahu melintas jalan. Anda pernah tengok
peristiwa seperti itu? Saya pernah tengok seorang profesor tua di Kanada
membantu pelajarnya yang cacat untuk melintas jalan, dan semua kereta berhenti
untuk mereka berdua. Cantik bukan, pemandangan
begitu? Boleh dapat di Malaysia? Saya belum lagi diberi kesempatan
melihatnya.
Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh sendiri dikatakan telah menelurkan
satu teori sastera yang bernama “Puitika Sastera Melayu.” Saya diberitahu oleh beberapa sarjana
sastera, Puitika Sastera Melayu bukan
sebuah teori kerana tidak terdapat syarat-syarat untuk membolehkannya diterima
sebagai sebuah teori. Sesiapa yang berminat boleh membantu saya merujuk tulisan
yang berkata begitu. Mungkin betul, kerana Puitika Sastera Melayu, berbanding
gagasan Persuratan Baru, tidak berkembang, malah ada sarjana memberitahu saya
telah difosilkan awal-awal lagi. Tidak boleh hidup sebagai teori kerana tidak
ada syarat untuk membolehkannya diterima sebagai sebuah teori sastera. Antara
syarat penting, saya diberitahu, ialah mengenai prinsip yang boleh dipakai
untuk menganalisis dan menilai karya sastera. Prinsip itu tidak ada, atau tidak
jelas. Berbanding dengan gagasan Persuratan Baru yang kini muncul sebagai satu
sistem yang mantap, yang cukup kuat untuk menangkis dengan mudah sebarang
kritikan atau sanggahan. Malah dikatakan PB berupaya menyanggah apa juga teori
sastera Barat yang kini amat digilai oleh para sarjana sastera. Sejauh mana
kesimpulan ini benar terpulang kepada
penilaian anda sendiri. Tetapi dalam konteks ini ada satu perkara penting yang
perlu saya sebut, yang mungkin anda tidak mahu terima atau tidak mahu
mendengarnya.
Kedudukan
Ilmu Dalam Kritikan Sastera
Saya rujuk sikap Sidang Kemuncak Penulis Malaysia terhadap kedudukan
ilmu dalam kesusasteraan. Saya dapati tidak sebuah pun antara kertas kerja itu
secara khusus membahaskan tajuk ini dengan tuntas dan mendalam. Mengapa berlaku
pengabaian ini? Adakah disengajakan? Atau kerana tidak ada penulis yang
berupaya membicarakannya? Bagi satu sidang kemuncak yang penting, yang mahu
menjadikan sastera sebagai teras pembangunan tamadun bangsa, soal ilmu tidak
boleh diabaikan sesuka hati. Tidak ada tamadun yang tidak berpaksikan konsep
ilmu, walau bagaimana sekalipun konsep itu ditakrifkan. Semua tamadun dunia
diasaskan kepada ilmu tertentu. Bagaimana pula tamadun Melayu boleh menolak
prinsip ini? Mungkin jawapannya ada di dalam kertas Dr. Mohamad Saleeh Rahamad.
Tetapi sebelum saya bincang aspek ini, saya ingin komen sedikit lagi kertas Prof.
Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh. Saya setuju dengan pandangan beliau
pengkritik dan sarjana tidak boleh bersikap kurang ajar, biadab dan
sewenang-wenang memperlekeh sesiapa juga. Ini soal sikap, selain dari soal adab
dan etika. Sekiranya anda diminta menulis kertas kerja, perkara pertama yang
perlu diberi perhatian ialah rasa hormat kepada penganjur dan pembaca anda.
Untuk itu, anda tidak boleh mengemukakan kertas yang ditulis sambil lewa, yang
tidak memperlihatkan rasa hormat anda kepada tuan rumah dan kepada pembaca
anda. Hanya Prof. Muhammad Haji Salleh saja yang tidak berbuat begitu, padahal semua yang lain menulis
dengan baik. Mengapa beliau mesti dikecualikan? Inilah soal etika yang disebut
oleh beliau. Dari segi etika, adalah biadab untuk mengemukakan kertas yang
selekeh untuk dihidangkan kepada khalayak yang terhormat, membincangkan tajuk
yang begitu penting dalam seminar yang begitu gah diatur. Dari segi isi pula,
kertas Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh
dengan sengaja meninggalkan dari berbincang dengan objektif dan agak mendalam tentang
perkembangan kritikan sastera. Kita sudah mempunyai alternatif yang kuat dalam
bidang ini, dalam gagasan Persuratan Baru. Jika beliau tidak dapat menerimanya,
beliau wajib, kerana kedudukannya sebagai sarjana yang dihormati, untuk
membicarakan dengan objektif gagasan PB dalam konteks seminar itu. Beliau
mempunyai kepakaran yang mencukupi, hanya sanya sikap beliau yang negatif
tentang peranan ilmu membuat beliau memilih untuk menjadi biadab, satu pilihan
yang tidak wajar bagi seorang sarjana. Pilihan yang sangat buruk dan
benar-benar menghina ilmu. Beliau memberi contoh yang buruk pada sarjana baru, menjadikan emosi,
bukan intelek, untuk membuat pertimbangan. Saya lihat ini sebagai kesan
kolonialisme dalam sastera Melayu, kerana sikap angkuh ini memang diajar oleh
Inggeris kepada anak jajahannya. Kita tentu masih ingat pengakuan Prof.
Muhammad Haji Salleh yang mengaku dengan bangga: “English colonized me”.
Keangkuhan akademik dan sifat ego yang diajar oleh Inggeris menjadi darah
daging profesor ini, yang dulunya mengutuk Mutual Admiration Club (1973),
tetapi kini menjadi ketua yang tidak rasmi dalam kelompok ini. Nampaknya ini
ada kaitannya dengan tulisan Dr. Mohamad Saleeh Rahamad yang berbicara tentang masalah
hegemoni dalam kebudayaan, khususnya kesusasteraan.
Apakah maksud hegemoni dalam kertas kerja Dr. Saleeh Rahamad? Maksudnya
amat jelas, iaitu hanya satu arus pemikiran (?) saja yang diterima dan boleh
dibincangkan. Lain dari itu akan ditutup rapat dan tidak diberi tempat. Kerana
itu Sidang Kemuncak ini sampai ke kemuncak pandirisme dalam sastera Melayu
moden apabila seluruh kertas kerja difokuskan kepada mempertahankan sasterawan
negara semata-mata, bukan mempertahankan ilmu. Ilmu tidak penting dibandingkan
dengan kedudukan sasterawan negara. Mengapa mereka begitu taasub? Mudah saja
sebabnya: kerana itulah saja pilihan mereka kerana mereka terikat kepada
pandangan teori Barat sepenuhnya. Mereka menjadi hamba teori sastera Barat, dan
sangat bangga menghambakan diri. Sifat hamba ini amat jelas dalam kertas kerja
yang dibentangkan, sehingga apabila ada di antara mereka yang bercakap tentang “minda
tertawan”, mereka masih melihatnya dalam konteks sebagai hamba pemikiran Barat. Konsep minda itu sendiri adalah satu
konsep yang menjadi masalah besar dalam falsafah Barat, sehingga ahli falsafah
Inggeris mengkritik keras sekali falsafah Descartes yang menganggap mind itu sejenis mesin, dan ini
melahirkan satu gerakan untuk membina artificial
intelligence dan akhirnya melahirkan
the robot society. Kini robot hidup
sudah berjangkit dan bertapak di Malaysia, di kalangan para sarjana yang
menjadi hamba teori sastera Barat dan sarjana Barat. Inilah inti pati kertas
Dr. Mohamad Saleeh Rahamad. Berasaskan konsep hegemoni yang difahamkan dari dan
dalam konteks Barat, sastera hanya wujud sebagai pernyataan nasionalisme yang
terpisah dari konsep ilmu yang benar. Bagaimana sikap ini mahu dijadikan asas
pembinaan tamadun, dengan menjadikan sastera sebagai seni yang seluruhnya
sekular sebagai teras? Mereka tidak boleh menolak kesimpulan ini kerana dalam
persembahan mereka, tidak disebut pun peranan ilmu dalam pembinaan tamadun dan
karya sastera. Siapakah yang memberi mereka autoriti untuk menjadikan pandangan hidup seratus peratus Barat ini
menjadi tunjang tamadun Malaysia yang kononnya berasaskan bahasa Melayu dan
sastera Melayu. Ini masalah besar yang tidak disentuh sedikit pun. Jelas mereka
menolak konsep adab yang dihuraikan dengan mendalam oleh Prof. Syed Muhammad
Naquib al-Attas, tetapi mereka tidak mengemukakan apa-apa hujah. Akhirnya yang
mereka lakukan dengan mengadakan Sidang Kemuncak Penulis Malaysia ini ialah to endorse pandangan hidup sekular yang
diperjuangkan oleh Asas 50. Inilah agenda mereka, dan agenda ini mesti ditentang kerana sudah jelas Asas 50 adalah
musuh ilmu yang benar.
Jikalau anda melihat Sidang Kemuncak Penulis Malaysia ini dalam konteks
yang betul, anda mungkin tidak dapat menerimanya kerana terdapat sejenis
kediktatoran budaya di kalangan mereka ini. Mereka sebenarnya membina
masyarakat tertutup, yang menerima hanya satu tafsiran saja tentang konsep
sastera itu, untuk menjamin semua sasterawan negara terselamat daripada
penilaian kritis berasaskan konsep ilmu yang benar. Adakah mereka anti-ilmu?
Pertanyaan ini tidak perlu lagi, kerana semuanya sudah jelas tersirat dalam
kertas kerja yang mereka bentang. Kerana itu, ke manakah mereka hendak membawa
tamadun Malaysia versi mereka yang tertutup itu? Inilah sejenis ekstremisme budaya yang sedang diperjuangkan
oleh golongan Mutual Admiration Club ini.
Bahagian II
Idea yang bagi mereka sangat bernas walaupun cetek, yang mereka mahu
jadikan asas tamadun, dikonsepsikan oleh Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh dalam
kata-kata berikut: “Saya cadangkan
diadakan suatu Kerusi Sastera Lisan dan suatu Kerusi Sastera Lama di Universiti
dan juga Jabatan Folklor atau Sastera Lisan. Tanpanya dua bidang ini biasanya
tidak diberi ruang atau makna yang hak padanya, dan hak pada jati diri kita.” (hal.
208). Jika kerajaan sudah sasau dan bersetuju dengan cadangan ini, apakah yang
hendak kita capai? Bolehkah kita melahirkan generasi celik ilmu dan cerdik
melalui pelaksanaan dua cadangan ini? Dalam kebudayaan Melayu, penglipur lara
adalah kegiatan hiburan yang bersifat pinggiran, tidak layak dibawa atau
diangkat sebagai kegiatan seni yang utama. Awang Batil adalah gelaran pencerita
di kampung-kampung sebelah utara Semenanjung, yang sudah pupus dan tidak perlu
dikembalikan lagi dalam kebudayaan tinggi yang sedang kita bina sekarang;
apatah lagi membawanya ke dalam sistem pelajaran/pendidikan kita. Gilalah
bangsa yang berusaha mengembalikan suatu budaya yang sudah ditolak oleh
masyarakat melalui proses pembelajaran moden dan yang berteraskan agama, atas alasan
kononnya untuk mendapat jati diri. Kekeliruan seumpama ini tidak wajar
dijadikan tajuk perbincangan dalam Sidang Kemuncak Penulis Malaysia, kalau
sekadar ingin memuaskan kemahuan hawa nafsu seorang sarjana yang sepanjang
hidupnya tidak pernah memikirkan persoalan tamadun ini daripada perspektif
ilmu, tetapi hanya melihat sepintas lalu dalam konteks hiburan semata-mata.
Malulah kita kalau inilah yang kita perjuangkan untuk kononnya menjadikan
sastera teras pembangunan negara bangsa. Dalam konteks ini saya ingin
mengemukakan beberapa cadangan yang akan membolehkan kita memajukan bahasa
Melayu dan memberi kesedaran ilmu kepada masyarakat dan para pelajar. Kita
tidak perlu kembali ke zaman lampau, ke zaman animisme yang melahirkan
penglipur lara dan cerita-cerita dongeng berunsur Hindu-Buddha seperti yang
cuba dilakukan oleh sang profesor yang kelesuan daya intelek dan ingin kembali
hidup bersantai dalam dunia khayal zaman animisme kononnya itulah zaman asli
Melayu yang perlu dikembalikan semula secara aktif dalam dunia pendidikan
moden. Supaya lintasan angan-angan karut seumpama ini tidak lagi menjadi impian
kosong para sarjana, maka yang kita perlukan pada waktu ini ialah satu sejarah
pemikiran, satu sejarah intelektual bagi bangsa Melayu, untuk melihat bagaimana
mereka menerima pengaruh dan menggunakan pengaruh atau pengalaman intelektual
dari pelbagai sumber tamadun itu untuk membangunkan negara. Untuk permulaan,
kita boleh mulai terlebih dahulu menulis perkembangan pemikiran dalam
persuratan dan kesusasteraan Melayu, mungkin dengan bermulanya kerajaan Melayu
Melaka.
Perkembangan
Pemikiran Dalam Persuratan Melayu
Tapi saya fikir lebih mudah dikerjakan dan lebih banyak manfaat jika
dimulai dari Za’ba, Syed Sheikh al-Hadi hingga sekarang, untuk melihat
bagaimana idea tentang persuratan perlahan-lahan disingkirkan dengan tibanya
gelombang sastera moden yang diperkenalkan oleh Asas 50. Peranan Panel Anugerah
Sastera Negara dan karya para sasterawan negara yang mereka pilih perlu
dianalisis supaya lebih jelas apakah sumbangan mereka yang sebenarnya dalam
input yang bersifat intelektual dan ilmu. Apakah nilai baru yang mereka
tampilkan? Adakah ini yang kita mahu? Kalau dihuraikan semua ini, kita nanti
akan melihat apa yang sebenarnya berlaku dalam perkembangan intelektual para
sasterawan dan kesannya dalam pembinaan budaya ilmu. Adakah kita sebenarnya
membina budaya pandirisme, bukan budaya ilmu? Tentu menarik jika persoalan ini
dapat dilihat dengan jelas dalam karya para sasterawan negara ini dan dalam
kritikan sastera, terutama yang diserlahkan dalam laporan Panel Anugerah
Sastera Negara. Sejarah kritikan yang ditulis oleh Prof. Hashim Awang dan
kawan-kawannya tidak menyentuh sumbangan Panel, yang saya kira akan menjadi
sangat menarik jika dibaca bersama syarahan pengukuhan Prof. Syed Muhammad
Naquib al-Attas, Islam Dalam Sejarah dan
Kebudayaan Melayu (1972). Sarjana sastera tidak melihat karya ini sebagai
sumbangan penting dalam kritikan sastera Melayu, satu keputusan yang salah.
Konsep hegemoni yang disentuh oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad dalam kertasnya
perlukan analisis yang kritis, kerana yang beliau maksudkan ialah pentingnya status quo dikekalkan seperti sekarang.
Dengan itu tidak perlu diadakan perubahan, dan ini pula memberi implikasi
pengaruh Barat mesti dipertahankan dan dijadikan ukuran yang standard dalam
kritikan sastera. Apakah nanti nilai-nilai yang dijadikan sandaran? Semua ini
perlu dijelaskan dan diberi konteksnya yang betul. Jika tidak, penilaian kita
terhadap karya kreatif tidak tepat, seperti yang dapat dilihat dalam penilaian
para sarjana terhadap karya para sasterawan negara. Benarkah karya para
sasterawan negara ini kaya dengan muatan ilmu? Atau hanya rimbun dengan cerita
penglipur lara saja? Pengaruh penglipur lara itu sangat besar, tetapi tidak
dilihat dengan jelas dan pasti oleh para sarjana sastera kerana mereka terikat
kepada teori sastera Barat. Misalnya sajak “Pulang Si Tenggang”, Panel
menganggapnya karya intelektual dan sajak ini menjadi begitu terkenal. Padahal
sajak ini adalah simbol pandirisme yang paling menonjol dalam sastera Melayu
moden. Bagaimana kita boleh huraikan kesimpulan Panel dan kesimpulan kedua itu?
Kita perlu meneliti teori sastera dan
kaedah penilaian yang dipakai. Dalam konteks inilah kita perlukan
sejarah intelektual yang saya maksudkan.
Seperti yang saya tegaskan, Sidang Kemuncak Penulis Malaysia adalah
usaha terancang untuk melindungi para sasterawan negara dan para sarjana
ciritan daripada kritikan. Mereka tidak mahu adanya pembaharuan dan perubahan,
kerana itu mereka sepakat tidak perlu bincang dengan mendalam konsep ilmu dalam
kesusasteraan dan dalam kritikan sastera. Mereka tidak mahu gagasan Persuratan
Baru dibincangkan, kerana mereka berasa jika itu dilakukan, maka gagasan
Persuratan Baru seolah-olah ditonjolkan sebagai satu alternatif dalam kritikan
sastera. Bagaimana mereka akan hidup sebagai sarjana jika semua hasil tulisan
mereka akan dinilai daripada perspektif Persuratan Baru? Boleh faham? Sekarang
anda lihat apa makna istilah hegemoni yang menjadi kegemaran Dr. Mohamad Saleeh
Rahamad itu. Maknanya: jangan ada perubahan, kerana ini akan menyusahkan kita
semua. Kena belajar balik banyak perkara, kena kritik pendekatan Barat yang
memang senang digunakan dalam penulisan kertas yang cetek meraba-raba itu.
Persis inilah “minda tertawan” yang mereka perkatakan tanpa memahaminya dalam
konteks perkembangan falsafah Barat. Mereka berbicara tentang diri mereka
sendiri yang terbelenggu dengan fahaman yang cetek tentang teori sastera Barat
yang mereka peragakan dengan sombong dalam tulisan mereka, mereka-reka cerita
sambil menderetkan hujah mereka dengan ambilan dari teori Barat padahal yang
mereka jadikan hujah itu kedudukannya seperti baju kertas Pak Kaduk, dijentik
saja sudah koyak rabak. Contoh paling mudah saya kemukakan dalam “Keunggulan
yang Cacat” (28/10/2014).
Tiga Jalur
Perkembangan Intelektual
Pada pemerhatian saya, kita mempunyai tiga jalur perkembangan dalam kesusasteran
dan persuratan Melayu. Jalur pertama berteraskan Islam, kita mulai dari Za’ba,
Syed Sheikh al-Hadi, Dr. Burhanuddin, Rahim Kajai, Syed Muhammad Naquib
al-Attas, Mohd. Affandi Hassan, Dr. Wan Mohd Nor dan lain-lain. Sebenarnya jalur pertama ini bermula dari
Hamzah Fansuri lagi, tetapi untuk memudahkan analisis, kita mulai dari
Za’ba. Apa nama yang sesuai untuk jalur
pertama ini? Saya cadangkan jalur persuratan, tetapi ini hanya cadangan mudah,
boleh diubah jika kita menemui judul yang lebih tepat. Jalur kedua saya cadangkan
dipanggil jalur nasionalis, Ishak Hj. Muhammad, Ahmad Boestamam, Hamdam,
Ahmad Bakhtiar (?), Harun Mohd. Amin,
Pungguk dan seterusnya. Jalur ketiga dipelopori Asas 50, boleh kita panggil
jalur sosialis marxis, atau lebih tepat lagi inilah jalur sasterawan.
Selepas kerajaan Malaysia memberi muka dengan melantik anggota Mutual
Admiration Club ini untuk dijadikan sasterawan negara, maka mereka semakin
berani mendesak supaya kumpulan Mutual
Admiration Club ini diberi kemudahan yang melampau seperti yang diputuskan
dalam rumusan (mereka panggil resolusi) Sidang Kemuncak Penulis Malaysia. Dalam
resolusi itu, tidak terbayang peranan ilmu dalam pembinaan budaya ilmu di
Malaysia, sebaliknya ditekankan pentingnya mereka diberikan beberapa faedah
baru/faedah tambahan. Semuanya untuk faedah kumpulan Mutual Admiration Club. Kalau anda baca dengan teliti resolusi ini,
anda akan dapat melihat semua yang dicadangkan itu untuk memberi faedah kepada
kumpulan ini. Jika mereka sebut tentang pengajaran dan pendidikan sastera,
mereka berminat untuk menjadikan karya golongan mereka sebagai bahan bacaan
atau teks. Dari segi perkembangan ilmu dan pembinaan tamadun, kumpulan ini
sebenarnya berbahaya kerana mereka hanya berminat dalam mendapatkan faedah
maksimum untuk keuntungan kumpulan mereka. Saya harap mereka membantah
kesimpulan ini supaya kita boleh tunjukkan satu persatu kepalsuannya untuk
diberi pertimbangan kritis sewajarnya oleh anggota masyarakat yang
prihatin. Baiklah ditegaskan di sini,
jika resolusi ini diterima dan dilaksanakan, maka terbinalah hegemoni kumpulan
Mutual Admiration Club ini. Persatuan penulis seluruh Malaysia, terutama yang
bergabung dengan Gapena, perlu mengkaji resolusi ini dengan kritis supaya anda
semua tidak tertipu. Anda tidak boleh ambil mudah dalam perkara ini, kerana
anda sendiri akan bertanggungjawab dalam pembinaan tamadun negara anda. Jangan
biarkan kumpulan ini bertindak atas nama anda sedangkan faedahnya mereka yang
dapat. Kita tunggu reaksi mereka dan kita akan tunjukkan satu persatu apa
maknanya semua resolusi itu dalam pembinaan tamadun bangsa kita.
Bahagian III
Akhirnya untuk faedah persuratan
Melayu yang sedang kita bina kembali, saya ingin mengemukakan beberapa cadangan
yang boleh membawa kita ke arah pembinaan budaya ilmu dan akhirnya menjadi
tonggak pembinaan tamadun kita yang berteraskan ilmu yang benar.
Pertama sekali, kita perlukan
penulisan sejarah pemikiran para cendekiawan Malaysia untuk menjadi rujukan dan
panduan kita, terutama dalam pendidikan. Kita perlu tahu siapakah tokoh kita
sendiri dan apakah sumbangan mereka dari segi pemikiran. Untuk tujuan
menjayakan projek ini, universiti perlu memberi kerjasama untuk menamakan pakar
mereka dalam bidang masing-masing. Supaya projek yang bersifat ilmu ini dapat
diteruskan, kita perlu wujudkan satu badan untuk meneliti semua aspek yang
bersifat intelektual, pemikiran, inovasi dan sebagainya. Apakah namanya boleh
kita fikirkan kemudian, tetapi kita perlu tahu apa yang kita hendak laksanakan
dan untuk maksud apa. Kita tidak boleh membuang masa, wang dan tenaga jika kita
tidak jelas dalam matlamat yang kita ingin capai. Kita tidak perlu bangunan
baru untuk menempatkan institusi ini, gunakan saja kemudahan yang ada kerana
hasilnya nanti akan berguna kepada institusi pengajian tinggi dan penerbitan
berkualiti. Siapa beruntung dia akan menerima tanggungjawab ilmiah ini untuk
ditempatkan di institusi mereka. Kalau kita benar-benar mahu perkenalkan negara
kita, inilah caranya yang paling bijak, kerana kita akan memperkenalkan tokoh
kita dalam semua bidang kehidupan kita dan pada waktu yang sama memperkenalkan
idea bernas yang mereka telah lahirkan. Rasanya cadangan ini tidak wajar
ditolak atau diketepikan dan semua persatuan penulis harus menyokongnya.
Pembangunan tidak saja pada bangunan dan berapa ribu ekar kelapa sawit yang
kita tanam, tetapi lebih utama ialah berapa ratus pemikir dan tokoh penting
dalam segala bidang kehidupan yang telah kita lahirkan, yang layak
diperkenalkan di seluruh dunia. Projek ini sangat bermakna kerana kita nanti
akan melihat manusia istimewa di negara kita dari semua bangsa dan semua
golongan masyarakat, termasuk di kalangan orang asal, yang mungkin akan muncul
sebagai pembina naratif penglipur lara yang ulung yang selama ini kita tidak
kenal kerana terlalu mementingkan kemajuan dalam budaya pandirisme untuk faedah
anggota Mutual Admiration Club semata-mata.
Satu masa dulu, ketika saya melawat
pejabat Prof. Ulung Shamsul Amri di UKM, saya terpandang buku tebal 1098
halaman, The Sociologies of Philosophies:
A Global Theory of Intellectual
Change, oleh Randall Collins. Ketika buku itu diterbitkan 1998, saya berada
di luar negeri, jadi terus dapat membelinya dengan harga relatif murah. Yang
ingin saya sebut di sini ialah komen Prof. Ulung Dr. Shamsul kepada saya ketika
saya membelek-belek buku itu, “Aku juga boleh tulis jika diberi peluang dan
…”. Itu dalam tahun 1999, tapi masih terdengar-dengar di telinga
saya. Inilah orang yang saya cari, sanggup menerima cabaran dan punyai kepakaran untuk mengerjakan
projek besar begini. Kita harus majukan bidang seperti ini, oleh itu kita perlu
mewujudkan sekumpulan pakar dalam kerja-kerja editing, yang akan berusaha
mengenal tokoh kita yang boleh menulis dengan baik dalam sesuatu bidang yang
kita mahu tonjolkan kerana kita perlukan. Kini tidak ada usaha ke arah itu,
maka sudah tiba waktunya kita wujudkan sekumpulan pakar dalam bidang ini yang
pengetahuannya global. Bagaimana ini hendak dilakukan? Saya tidak mahu beri
cadangan saya kerana nanti akan dtuduh terlalu ideal. Biarlah kita bermain
dengan ideanya dahulu, kemudian kita akan fikirkan caranya. Sekurang-kurangnya kita sudah dapat
seorang tokoh akademik kita yang sanggup melakukan kerja besar ini. Untuk permulaan, kita
perkenalkan dulu buku-buku begini dengan menterjemahkannya secara profesional.
Mengapa kita tidak boleh bayar setengah juta seorang untuk membuat kerja ini
dalam kumpulan dua tiga orang, atau jika dia mahu melakukannya seorang diri
bayarlah dia sewajarnya. Dan seterusnya, kita kenal pasti buku-buku yang boleh
membeliakkan biji mata pembaca serius di negara kita kerana terdapat dalam
bahasa Melayu walaupun buku terjemahan. Sebuah lagi buku yang patut sangat kita
terjemahkan ialah sebuah tafsir Quran dalam bahasa Urdu, yang diasaskan kepada
metode Shah Wali Allah yang ditulis oleh seorang ulama India, Amin Ahsan
Islahi, Tadabbur-i Quran. Kalau tak
silap dalam 8 jilid. Untuk mendapat maklumat, sila rujuk Coherence in the Quran, oleh Prof Mustansir Mir. Buku Verbal Idioms of the Quran, susunan Prof.
Mustansir Mir, juga layak diberi wajah Melayu.
Kita terjemahkan dulu buku-buku yang bagus-bagus sebelum kita sendiri
menulisnya, tetapi untuk itu kita perlukan golongan profesional yang cintakan
buku dan ilmu yang tahu buku apa yang perlu diterjemahkan dan ditulis dalam
bahasa Melayu. Kita mesti wujudkan golongan editor pakar dalam negara kita.
Sangat penting, terutama bagi penulis. Bayangkan apabila buku anda diterbitkan,
anda dapati setiap halaman terdapat kesilapan, apa reaksi anda. Saya sudah
kerap mengalami perkara ini, kerana itu saya tersenyum dan maafkan editor itu.
Dia tidak diberi latihan profesional yang betul, dan mungkin tidak ada komitmen
untuk kerja-kerja begini. Saya masih ingat, ada seorang penulis Amerika (tak
pasti nama) yang marahkan Penerbit kerana novelnya diterbitkan sepenuhnya tanpa
suntingan yang sepatutnya. Itu yang kita ingin bina di negara kita. Saya
sendiri mempunyai berpuluh manuskrip, tetapi tiada editor yang saya boleh
percayai untuk mengerjakannya. Itu satu, kedua editor tadi patut dibayar oleh
penerbit yang mahu terbitkan buku saya. Ewah, ini suatu keadaan yang amat
ideal. Tak mengapa, kita mulai sekarang membinanya, mana tahu dalam masa 20-30
tahun kita akan mempunyai sekumpulan editor yang kita banggakan dan
hasilnya ialah buku-buku yang well
edited. Institusi mana mahu buat kerja amal untuk membina ilmu ini? Untuk
Prof. Ulung Shamsul Amri, saya doakan anda akan dapat sponsor yang anda
beritahu kepada saya tempoh hari. Saya kira sponsor itu sudah ada, cuma masih ragu-ragu
untuk tampil memberi perkhidmatan itu. Kesimpulannya, kita mesti bina
kemunculan editor pakar dalam industri buku kita.
Masih tentang penyuntingan. Pada
waktu ini kita amat perlukan satu antologi esei dalam bahasa Melayu yang
mengandungi makalah dalam pelbagai bidang, ditulis oleh pakar-pakar kita
sendiri atau pakar-pakar luar. Katalah judulnya, Antologi Persuratan Melayu: Kumpulan Makalah dalam Pelbagai Bidang Ilmu.
Sudah ada tulisan yang baik-baik dalam bahasa Melayu, misalnya tentang falsafah
sejarah, falsafah sains, falsafah pendidikan, kritikan sastera, tentang ilmu
alam, dan dalam bidang-bidang sains kemasyarakatan dan sains tulen, serta
matematik. Kita hanya perlu seorang atau dua orang editor yang akan membuat
pilihan dan menulis pendahuluannya. Dengan kata-kata aluan daripada sama ada
Prof. di Raja Ungku Aziz atau Prof. Tan Sri Syed Muhammad Naquib al-Attas. Tak
sabar nak tengok buku ini diterbitkan, untuk dijadikan teman waktu bosan
membaca yang remeh-temeh yang tak dapat dielakkan. Saya juga berharap Prof. Ulung Shamsul Amri
mendapat sponsor untuk menulis buku yang diingininya.
Pada waktu ini kita sepatutnya sudah
mempunyai sejumlah pengarang kita yang telah diteliti sumbangan mereka secara
kritis dan diterbitkan dalam bentuk karya lengkap pengarang yang kita pilih
itu. Bila agaknya kita boleh melihat hasil kerja para sarjana kita dalam
menghormati para pengarang kita dengan terbitnya kumpulan karya lengkap mereka?
Ini yang kita mahu lihat, kerana inilah tanda adanya pengarang kita yang layak
diberi penghormatan itu. Inilah bukti kejujuran kita membina budaya ilmu.
Apakah yang menghalang kita daripada melakukan usaha terpuji ini? Lu fikirlah
sendiri …
Bahagian IV
Cengkaman
Budaya Pandirisme
Sidang Kemuncak Penulis Malaysia diadakan tergesa-gesa untuk
menghabiskan beras saja, kata orang Kelantan.
Faedahnya tidak seberapa, untuk tidak mengatakan tidak berfaedah
langsung. Kertas yang dibentangkan tidak
ada yang boleh dijadikan bahan perbincangan yang mengarah kepada pembinaan
budaya ilmu, sebaliknya yang menyerlah ialah budaya pandirisme dalam pretensi
intelektual yang terlalu ketara dibuat-buat. Ambil saja kertas “akademik” Ketua
I PENA. Apakah yang dapat kita ambil manfaatnya daripada kertas yang berjela
dengan kutipan panjang-panjang ini? Kalau hanya untuk memberitahu apa maksud
hegemoni dalam politik (yang boleh dibawa dalam perbincangan sastera?) sebagai
kesan dari sesuatu ideologi yang dipaksakan ke atas masyarakat, maka rasanya
kertas itu telah salah masuk majlis, oleh itu tidak patut berada dalam majlis
sastera. Walaupun kertas ini memakai judul tema buku, isinya tidak sedikit pun
menghuraikan bagaimana karya sastera boleh dijadikan teras negara bangsa. ITBM telah banyak berbelanja dan peserta
membuang masa hanya untuk menulis resolusi yang lebih mengarah kepada
kepentingan diri sasterawan, minta itu minta ini, semuanya untuk kepentingan
diri masing-masing.
Supaya tidak terlalu kecewa, saya cadangkan supaya ITBM berani
mengadakan pertemuan untuk membincangkan aspek ilmu dalam penulisan. Dan ini
ada kaitannya dengan kaedah yang digunakan untuk menilai karya bermutu atau
tidak; dan bagaimana subjek sastera itu boleh diajar dengan berkesan untuk
membangkitkan daya fikir para pelajar. Kaedah yang digunakan sekarang
membebankan kerana terlalu banyak yang remeh temeh dijadikan syarat untuk
membangkitkan rasa gemar kepada karya sastera. Tidak mungkin terjadi dalam
kaedah yang ada sekarang. Para pelajar tidak diajar untuk mengenal apa yang
dimaksudkan dengan karya yang baik dan bermutu, dari segi apa mereka dapat
mengesannya, bagaimana pengarang menjalin wacana dan cerita di dalam karya, dan
apakah mesej besar yang mahu disampaikan. Adakah mesej itu mengandungi
nilai-nilai murni seperti yang dijadikan syarat oleh Kementerian Pendidikan?
Dengan kaedah yang betul yang memberi peluang kepada pelajar untuk berdialog
dengan bimbingan guru, apa juga karya yang terpilih boleh dijadikan menarik
untuk dibincangkan, paling tidak pelajar didedahkan kepada kebodohan atau
kecerdikan pengarang, biar mereka dapat merasakan sendiri kepintaran pengarang
menjalin karyanya atau gagal berbuat demikian. Semua ini boleh dibincangkan
dengan mendalam sekiranya diadakan seminar mengenai peranan ilmu dalam
kesusasteraan dan penilaian hasil kreatif. Inilah yang akan membantu para
pelajar membaca dengan betul, dan dari situ mereka akan dapat melihat dan
merasakan kehebatan karya yang hebat atau kebodohan karya yang tidak terurus
dari segi penampilan idea dan ilmu. Fokus mestilah kepada ilmu, hanya dengan
itu saja kita dapat mencerdikkan para pelajar kita, dan guru-guru mereka juga.
Apakah yang menghalang Sidang
Kemuncak Penulis Malaysia daripada membincangkan peranan persuratan dalam
membangunkan tamadun ilmu di Malaysia? Saya tertarik membaca tulisan mengenai
“minda tertawan” tulisan seorang peserta. Kesan saya, pertemuan penting dengan
judul yang begitu hebat (Sidang Kemuncak…), sebenarnya telah berjaya
mendedahkan bagaimana kukuhnya cengkaman “minda tertawan” itu dalam perbincangan
tentang sastera di Malaysia. Paling jelas, mereka seolah-olah dalam ketakutan untuk
membincangkan peranan ilmu dalam kesusasteraan, yang sepatutnya mereka jadikan
tema utama. Tetapi kerana “minda” mereka tertawan, sudah ditawan oleh pengaruh
pandirisme dalam kesusasteraan Melayu moden, maka jadilah mereka seperti yang
disebut oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas, mereka adalah kumpulan
pinggiran yang “cetek meraba-raba”, yang tidak mendalami tradisi bangsa
sendiri, dan tidak pula mendalami tradisi Barat yang mereka tiru dengan penuh
ghairah. Inilah wajah sebenar para sasterawan dan sarjana sastera, sehingga
membuat mereka jadi pemalu untuk berdepan dengan persoalan sebenar dalam
kesusasteraan Melayu, iaitu tentang kuatnya pengaruh budaya pandirisme yang
sudah dijadikan arus perdana. “Minda” yang tertawan itu hanya dapat dibebaskan
jika anda menolak pandirisme dan menerima peranan ilmu dalam perkembangan
sastera. Peranan pandirisme dalam sastera Melayu moden dibincangkan dalam Gagasan Persuratan Baru, edisi kedua 2014.
Mohd. Affandi Hassan,
14 Januari 2015.
Salam Tuan Mohd. Affandi.
ReplyDeleteTerima kasih utk tulisan2 Tuan. Banyak bantu saya sebagai cikgu sastera. Saya dah berjaya dapatkan sajak Al Andalus Tuan Affandi dari blogger ni http://nurfatihafadila.blogspot.com/2015/01/sajak-al-andalus.html?m=1 bolehlah saya bincangkan dgn murid2. Walaupun bukan masuk dalam teks, sekurang2nya dapat juga saya kenalkan karya yg baik pda mereka.
Cikgu Aman
tapi blogger tu kedekut. Tak bagi copy paste ... Kena salin sebutir-butir.
ReplyDeleteThanks for d info cikgu Aman
You aren't a peacock, that they may gaze at your beauty.
ReplyDeleteYou aren't a pheonix, that they may say your name without you (being there).
You aren't a royal falcon, that they may feed upon your quarry.
So what kind of bird are you, and how can they eat you?
Rumi
Cantik sekali mathnawi itu. Sayangnya saya bukan jenis burung yang boleh dimakan, tetapi hanya seekor murai yang bising bernanyi ketika burung2 lain membisu. Terima kasih kerana menurunkan mathnawi yang begitu indah. Simurai yang bising tiba-tiba menjadi bisu setelah sedar dia hanya seekor murai.
ReplyDeleteNyanyian burung tidak bising tetapi mempunyai lagu yang tersendiri, indah. Itu keistimewaan burung hatta seekor murai pun, setiap cip cipnya ialah tasbih kepada-Nya
DeleteSubhanallah. Cantiknya ilmu Islam. Dari seekor semut hitam yang merayap di atas batu di malam gelita kita mendapat makna syirik. Manakah yang lebih mudah dan lebih indah daripada perbandingan itu?
ReplyDelete