Setia dengan pemerhatian kritis saya
sejak tahun 1981, ketika wajah sasterawan negara mula diperkenalkan dalam
kesusasteraan Melayu, sejak saat itu saya memberi perhatian serius kepada
kemelut nilai dan kecacatan intelektual dalam perkembangan kesusasteraan Melayu
moden, dilihat dari segi konsep ilmu yang difahami dalam Islam dan juga dalam
konteks pengaruh Barat yang begitu kukuh mencengkam kehidupan intelektual para
sasterawan dan sarjana Melayu, maka satu analisis diperlukan untuk menilai
kembali sumbangan sebenar para sasterawan negara ini dalam perkembangan ilmu
dan penyelewengan nilai dalam perkembangan intelektual dalam kesusasteraan
Melayu. Sidang Kemuncak Penulis Malaysia yang diadakan akhir tahun 2014 dan
penerbitan buku Sastera Teras Negara
Bangsa membuktikan dengan amat jelas kebenaran pemerhatian saya sejak tahun 1981 itu dan
betapa tepatnya kritikan Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam syarahan
pengukuhannya, Islam dalam Sejarah dan
Kebudayaan Melayu (1972), yang menegaskan bahawa para sasterawan itu adalah
mewakili masyarakat pinggiran yang “ilmu”nya keliru dan “cetek
meraba-raba”. Hingga kini kesimpulan
beliau tidak disentuh untuk ditolak atau dibahaskan secara akademik, sebaliknya
diketepikan tanpa hujah untuk menutup
kepalsuan yang terus dilanjutkan oleh kumpulan pinggiran yang “cetek
meraba-raba” ini. Malah dalam perkembangan terakhir, dengan penerbitan buku Sastera Teras Negara Bangsa, satu
cabaran baru yang lebih teratur dilancarkan dengan penuh angkuh dan sombong
oleh golongan ini yang sekarang berteduh di bawah payung kelompok kecil Mutual
Admiration Club, satu gerakan yang telah dikenal pasti oleh seorang sarjana
sastera sejak tahun 1973 dan dikritik keras oleh beliau dalam seminar kritik
sastera yang diadakan di Johor Bahru 1973. Pandangan beliau dimuat dalam
kumpulan kertas kerja yang diterbitkan oleh Kementerian Kebudayaan Belia dan
Sukan, Kritik Sastera di Malaysia
(1974, rujuk hal. 59-70.) Dalam tahun 1992 Dewan Bahasa dan Pustaka menerbitkan
buku saya Pendidikan Estetika daripada
Pendekatan Tauhid, diikuti kemudiannya dengan penerbitan Gagasan Persuratan Baru (UKM, 2010),
dengan edisi kedua 2014 yang mengandungi tambahan dan pendahuluan khusus oleh
Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir. Syarahan perdana 2007 dan Kuliah MASTERA 2008
oleh Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir meletakkan kritikan sastera Melayu ke
landasan akademik yang mencabar kerana dalam dua dokumen ini beliau
menghuraikan dengan mendalam perubahan yang akan dilalui oleh persuratan
Melayu, dalam konteks kesusasteraannya, apabila idea tentang peranan ilmu yang
benar dijadikan dasar dalam penulisan kreatif dan analisis akademik tentang
sastera. Huraian beliau tentang realisme yang difahami dan dipraktikkan dalam
sastera Melayu moden mencabar peranan realisme dalam kritikan sastera apabila
dikemukakan oleh beliau makna dan implikasi realisme itu menurut konsep ilmu
yang benar itu tidak lagi seperti yang difahami oleh para sasterawan dan
sarjana selama ini, kerana adanya perbezaan antara realisme semu dengan
realisme hakiki. Nampaknya para sarjana dan sasterawan belum lagi memahami
implikasi huraian Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir ini, dengan itu mereka tidak
langsung menyentuh perkara ini dalam Sidang Kemuncak Penulis Malaysia baru-baru
ini, walaupun mereka sangat ghairah memberikan begitu banyak kutipan daripada
sarjana Barat yang pada umumnya tidak membantu kita memahami persoalan ilmu
yang sedang kita hadapi. Mereka tidak melihat ini sebagai satu hambatan dalam
usaha kita melakukan perubahan untuk memajukan persuratan Melayu berasaskan
konsep ilmu yang benar. Nampaknya mereka menolak sama sekali kemungkinan itu
sebelum memeriksanya dengan mendalam terlebih dahulu. Sikap negatif begini bagi
saya adalah penonjolan sikap biadab dan angkuh mereka setelah mereka meletakkan
kumpulan mereka dalam arus perdana, walaupun arus perdana yang mereka banggakan
itu tidak mencorakkan keunggulan akademik di satu pihak, tidak juga membawa
mereka menjadi manusia seperti yang diciptakan oleh Allah Ta’ala di satu pihak
yang lain. Dalam konteks inilah kutipan daripada kitab Prof. Fazlur Rahman, Major Theme of the Quran, tentang “the depth of human self-deception” itu perlu mereka
fikirkan secara akademik dalam konteks adab yang selalu mereka sebut dalam
tulisan mereka. Nampaknya mereka belum lagi sedar bahawa mereka berada dalam “self-deception” yang telah membawa
mereka hanyut dalam kepalsuan arus perdana yang mereka jadikan panduan dan
mereka pertahankan dengan seluruh kegigihan manusia yang keliru konsep ilmunya.
Inilah persoalan yang akan dibahaskan dan dianalisis nanti, supaya kandungan
buku Sastera Teras Negara Bangsa
dibahaskan dengan mendalam dan diberi
perspektif yang betul. Membaca resolusi Sidang Kemuncak ini meyakinkan saya,
sesuai dengan kedudukan Mutual Admiration Club sebagai satu perkumpulan bagi
mendapat faedah peribadi, maka resolusi yang disogok kepada kerajaan pada
umumnya untuk faedah ahli Mutual Admiration Club, bukan untuk faedah
kesusasteraan. Anda perlu baca dengan teliti resolusi ini sebelum anda memberi
bantahan anda. Sebagai contoh: “Kerajaan hendaklah membawa sasterawan sebagai
delegasi dalam setiap lawatan rasmi pemimpin tertinggi negara bagi tujuan
promosi sastera”. tidak sukar
untuk faham ke mana arah resolusi ini. Satu lagi: Gubal Dasar Kesusasteraan
Negara yang dianggotai dari kalangan sasterawan negara, ahli akademik (yang
sokong mereka tentunya), wakil persatuan penulis tertentu (?), dan sebagainya.
Cukup untuk sekadar memberi contoh. Inilah perilaku orang yang jujur dan
beradab. Semuanya untuk kepentingan
diri, oleh itu tidak perlu bincang dan kemukakan rumusan tentang peranan ilmu
dalam kesusasteraan. Kumpulan Mutual Admiration Club ini memainkan peranan
besar dalam penyelewengan budaya ilmu di Malaysia. Penerbitan buku Sastera Teras Negara Bangsa membuktikan betapa kuatnya pengaruh
budaya pandirisme dalam kesusasteraan Melayu. Semua akan dibincangkan dalam
entri terbaru nanti.
Anda tentu pernah dengar orang
berkata, Islam itu indah. Bagaimana anda dapat memahami dan merasakannya jika
anda tidak mempunyai persediaan untuk memahaminya? Apabila Rasulullah SAW
ditanya para sahabat mengenai makna syirik, Baginda membuat perbandingan ini:
Syirik itu seperti semut hitam merayap di atas batu hitam di malam yang sangat
gelap… Indah dan mudah perbandingan itu. Kalau anda dapat memahaminya, anda
sudah dapat merasakan keindahan ilmu Islam. Bayangkan anda berada di sebuah hotel
mewah yang bertaraf 10 bintang (5 bintang sudah tidak cukup kerana tarafnya
begitu tinggi), anda melihat sebiji kek yang sangat enak yang memang menjadi
hidangan istimewa hotel itu, tiba-tiba anda lihat seekor lalat langu hinggap di
atas kek itu, lalu berak menanam benihnya. Kek itu dipotong diberi kepada anda
dalam satu majlis Hadiah Sastera Nasional yang dihadiri PM atau TPM, sambil
tertawa gembira mendapat hadiah dan mendapat kek yang masyhur keenakannya itu,
anda termakan kepingan kek yang diberaki lalat yang menanam benihnya… lalu anda
berkata: Wah, sedapnya kek ini. Dan seterusnya… Sekarang cuba anda perhatikan
komen ini daripada seorang sasterawan
negara, bukan mengenai kek, tetapi mengenai keupayaan seorang sasterawan moden
menulis yang anda anggap sangat hebat, lalu anda pun berkata begini: (dia
bercakap tentang perlunya sasterawan Melayu bereksperimen dengan pantun, syair,
gurindam, hikayat, dan cerita lisan, bereksperimen dengan bentuk naratif wayang
dan juga hikayat, lalu memberi contoh dari Perancis dan sasterawan lain) “Apabila Salman Rushdie atau
Orhan Pamuk membuatnya, hasilnya cukup menarik dan bergemerlapan.” (Sastera Teras Negara Bangsa, hal.204, para dua dari atas). Bagaimana anda memahami nasihat cantik ini?
Kalau anda terlatih dalam ilmu-ilmu Islam, anda akan teringat kepada semut
tadi, kepada kek yang diberaki lalat, dan kata-kata hikmah sasterawan negara
ini. Tidakkah karya sasterawan negara ibarat kek yang cantik tetapi di dalamnya
terdapat bekas berakan lalat? Apalagi contoh yang anda mahu, kalau anda merasa
tidak cukup dengan membaca contoh naratif Salman Rushdie yang bereksperimen
dengan naratif menghina Nabi dan keluarga Baginda, SAW? Sekarang anda faham
mengapa konsep ilmu yang benar itu penting dalam kesusasteraan. Tak mungkin anda
lupa Andy Warhol yang IQnya 60 itu boleh mencipta karya yang istimewa, kerana
beliau seorang genius, menurut Gore Vidal. Berapakah pula IQ sasterawan negara
yang memberi nasihat itu?
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 18 Januari 2015.
Apabila saya baca kenyataan SN Muhamamad Haji Salleh memuji Salman Rushdie, saya terus ingat kes novelnya yang menghina Nabi Muhammad SAW. Serentak dengan itu, saya berasa terkejut (patutkah saya terkejut) dengan pujiannya itu. Tapi bila mengenangkan dia pun selama ni dah puji mephistopheles dan membela si tanggang, apa nak peliknya dengan pujiannya pada Salman Rushdie pula. itulah makna 'universal' dalam kesusasteraan bagi para sasterawan.
ReplyDelete