Thursday, September 5, 2019

TAHNIAH SASTERAWAN NEGARA BARU, KELUARGA SASTERAWAN PICISAN


Kamal Hisham :
Ini adalah ASN ke-14 yang terakhir? Sebabnya selepas 30-50 tahun atau lebih lagi sehingga 100 tahun TIDAK ADA CALON ASN yang layak. Pada kali ini karya SZI hanya di sekitar dunia peribadi. Beliau lebih nampak bermain dengan kata-kata dan bahasa. Orang lama pun sudah 'pergi' . Penulis-penulis sekarang lebih 'syok sendiri'. Selamat tinggal ASN!

Kutipan di atas ini (komentar seorang pembaca bernama Kamal Hisham) saya ambil dari Malaysiakini 3 September 2019 mengenai kemelut sasterawan negara ke-14.

Dari biografi yang boleh dibaca tentang sasterawan negara baru ini, tidak syak lagi beliau adalah sasterawan paling unggul serba serbi, serba bidang tulis menulis; pandai pula melukis, dan lain-lain yang belum diberitahu. Begitu banyak hadiah seluruh dunia yang diterimanya, boleh membuat sasterawan lekeh seperti yang tak pernah dapat hadiah terus pengsan kerana terlalu hairan begitu banyak hadiah yang diterima. Ada yang bertanya dengan hairan, mengapa tokoh ini baru ini saja dikenali. Ada orang kasi tahu sama saya, pada mulanya yang dicadangkan ialah salah satu dari tiga orang: Malim Ghozali, S. Panit (minta maaf jika ejaan tak betul) dan seorang dari Malaysia Timur, mungkin dari Sabah. Tup tup profesor ini yang dapat, namanya Prof. Dr. Siti Zainon Ismail. Apa sudah jadi, tanya orang yang tahu.  Kata Malim Ghozali, macam “samun siang hari”.

Ada orang kasi tahu, itu Menteri kasut hitam yang pegang portfolio Pendidikan yang umumkan pemilihan itu, setelah dipersetujui oleh para sasterawan negara yang masih hidup, dan direstui oleh Panel Anugerah Sastera.  Macam-macam boleh berlaku dalam dunia sastera, kecuali satu perkara. Saya pernah beritahu PPK supaya usahakan sepupu saya, Leo AWS dicalonkan. Beliau sudah menghasilkan kumpulan sajak lebih dari 20 buah, dengan menulis kata pengantar yang panjang dalam setiap buah bukunya, membuktikan kemampuannya menulis kritikan sastera. Nanti saya beritahu Menteri kasut hitam mengenai perkara ini, walaupun dia tidak kenal saya dan tidak tahu pun Leo AWS itu wujud.

Menarik juga komen dari Sasterawan Besar Malaysia, Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, yang berkata, “Siti Zainon ialah calon yang paling layak dan tepat untuk menerima gelaran sasterawan negara itu.” Katanya lagi, “Saya telah terlibat dalam pemilihan Anugerah Sastera Negara lebih dari 10 kali. Atas kapasiti sebagai pengkaji, penulis dan pengkarya sastera, saya arif dengan proses ini.”

Pemilihan terbaru ini membuktikan buat ke sekian kalinya betapa tepatnya pandangan saya bahawa kita tidak perlukan sasterawan negara kerana tidak seorang pun di antara mereka yang terpilih itu membuktikan kemampuan intelektual dan kemampuan kreatif mereka bahawa karya merekalah yang terbaik di Malaysia sekarang. Saya yang menolak projek sasterawan negara ini sejak tahun 1981 lagi, telah membuktikan melalui karya kreatif saya sendiri bahawa tidak sebuah pun karya para sasterawan negara yang dapat menandingi Pujangga Melayu, Balai Maqamat, Hikayat Buyung Lurus dan lain-lain. Kalau begitu, di mana kehebatan para sasterawan negara jika tidak sebuah pun karya mereka lebih baik daripada karya seorang yang bukan sasterawan negara?Anda boleh lihat betapa bangsatnya projek penipuan intelektual dalam sastera ini. Bagusnya pula, orang-orang atau pembaca yang cerdik dan kritis dapat melihat dengan jelas penipuan dalam pemilihan tokoh-tokoh sasterawan negara ini.

Selamatlah jiwa yang sempurna.

Nota: 
Pembaca yang mahu tahu betapa karutnya projek sasterawan negara ini, sila lihat dan baca dengan kritis buku saya, Anugerah Sastera Negara dalam Kesusaseraan Melayu Moden (Kuala Lumpur: Wadi al-Irfan, 2019).


Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 5 September 2019

No comments:

Post a Comment