Saturday, September 21, 2019

KESELEKEHAN PARA SASTERAWAN NEGARA DAN PENYOKONG MEREKA AMAT MEMALUKAN GOLONGAN INTELEKTUAL



Keterbukaan saya untuk dicabar dari segi kreatif, akademik dan pemikiran tidak mungkin dijawab oleh gerombolan sastera yang saya kritik kerana mereka tidak mempunyai hujah. Tetapi ini tidak penting. Pada hakikatnya mereka menganggap kritikan terhadap mereka hanya salakan anjing yang tidak memberi bekas sedikit pun. Mungkin agak bising sekali sekala, tetapi tidak menggugat kedudukan mereka sebagai sasterawan picisan atau sebagai sarjana yang sesat dalam belantara ilmu yang kedudukannya sebagai sarjana yang cetek meraba-raba akan  terus kekal dalam keadaan itu, oleh itu tidak menjadi sesuatu yang memalukan mereka. Menjadi bodoh dan cetek meraba-raba tidak merupakan sesuatu yang memalukan di Malaysia asalkan seseorang sarjana mempunyai kedudukan tertentu dalam lingkungan sarjana di universiti. Maka merebaklah budaya mengajar menjadi bodoh di universiti Malaysia dalam bidang sastera.  Kedudukan ini mendapat sokongan dan dukungan dari DBP dan ITBM, dengan sokongan kuat daripada Menteri Pendidikan kasut hitam yang tidak dapat dan tidak mahu membezakan antara konsep ilmu yang benar dengan hanya maklumat cetek. Sebagai Menteri kasut hitam, dia bergantung pada maklumat yang cetek itu.   Inilah orangnya yang memilih sasterawan negara ke 14!!

Apa yang berlaku di Malaysia bukanlah perkara baru, atau wujud di Malaysia saja. Bergembiralah anda semua bahawa hal ini adalah perilaku manusia seluruh dunia. Kejahatan adalah milik semua manusia; kebaikan adalah milik orang beragama yang insaf akan keterbatasannya dan amat memelihara konsep nahi mungkar amar makruf dalam Islam. Jika para sasterawan, yang kemudiannya diangkat menjadi sasterawan negara, faham dan mempraktikkan konsep Islam yang menjadi anutan mereka, bahawa tugas besar mereka sebagai manusia beragama ialah memerhatikan dengan teliti bahawa perilaku nahi mungkar amar makruf itu dipelihara dalam semua perilaku manusia beragama. Lebih-lebih lagi di kalangan para penulis atau sasterawan, dan mendapat pemerhatian ketat daripada para sarjana yang akan menilai mereka (para sasterawan) daripada perspektif itu. Masalah besar yang kita hadapi ialah tidak ada sasterawan dan tidak pula dilaksanakan di kalangan para sarjana sastera konsep amar makruf nahi mungkar itu. Semua mereka sangat yakin bahawa dalam dunia penulisan kreatif, tidak ada batas tertentu yang boleh menghalang seseorang penulis membuat keputusan untuk tidak melanggar dua perkara itu. Contoh terbaik telah saya kemukakan dalam kes Shahnon Ahmad yang mempertahankan mengapa dia menulis novel lucah; dan khusus untuk Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, kesedaran begini  tidak ada, seperti yang dibuktikannya dengan menerima Mephistopheles (Raja Iblis) sebagai contoh kebebasan manusia. Kita lihat ini dalam sajak beliau yang sudah acap kali saya sebut dan turunkan buktinya. Para sasterawan menolak konsep Islam ini, kerana bagi mereka dalam sastera tidak ada unsur didaktik yang terkandung dalam prinsip Islam tadi.  Dalam hal ini para sasterawan Melayu menunjukkan kehebatan mereka menerima konsep Barat yang kononnya tidak boleh didaktik dalam karya kreatif kerana ini akan menjadikan karya itu tidak bermutu lagi, maka diharamkan oleh para sasterawan ini apa juga jenis yang mereka sifatkan sebagai khutbah atau nasihat yang jelas, kerana perbuatan itu merendahkan nilai karya mereka. Tidak pelik jika para sasterawan ini menerima prinsip Barat dalam penulisan dan menolak prinsip Islam kerana mereka berpendapat karya mereka tidak akan bermutu dan tidak akan dianggap sebagai karya antarabangsa jika berunsur Islam atau yang dengan tegas memperjuangkan prinsip-prinsip Islam.  Hakikat ini tidak boleh dan tidak dapat disembunyikan, terlalu jelas terbentang luas.  Pembohongan adalah senjata yang selalu berjaya digunakan oleh para sasterawan dan sarjana sastera. Sila baca dengan kritis buku  Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu (2019).

Dalam konteks ini anda boleh fikirkan pendapat seorang sarjana sastera terkenal Barat yang amat dikenali di Malaysia. Kata beliau: “The argument is that there is simply no way of measuring literary worth. Any analysis is simply a subjective fiddling with  the text and has no objective value. Therefore, the choice of what texts we ought to have students read must be made on very different sorts of grounds. Those grounds are frankly political.” (Cleanth Brooks, “In defence of the canon”, Partisan Review, Spring 1991.)

Inilah juga yang terjadi di Malaysia. Tanpa pengaruh politik, tidak mungkin akan wujud sasterawan negara 1981, yang dimungkinkan dengan persetujuan Perdana Menteri ketika itu, Tun Hussein Onn.  Anda boleh bertanya, “Apa salahnya  dengan pengaruh politik?” Ini satu pertanyaan yang bodoh dan angkuh, kerana kedua-dua belah pihak mendapat faedah daripada persetujuan mewujudkan sasterawan negara itu, walaupun bertentangan dengan sejarah intelektual Melayu yang diasaskan kepada sumbangan ulama dan golongan cendekiawan. Para sasterawan tidak termasuk dalam golongan ini, mereka adalah golongan pinggiran yang cetek meraba-raba.  Satu kecelakaan besar sekiranya golongan pinggiran ini dibawa ke dalam masyarakat untuk menentukan nilai-nilai baru yang palsu, seperti yang saya huraikan dalam buku Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden (Wadi al-Irfan, 2019).  Kerana adanya pengaruh politik yang menentukan kedudukan karya sastera, maka kecelakaan besar ini diusahakan untuk dijadikan sumber pengajaran di sekolah dan di universiti, dengan dukungan dan sokongan Kementerian Pendidikan, terutama peranan Menteri Pendidikan kasut hitam yang dengan terang-terang mempengaruhi pemilihan sasterawan negara ke-14 baru-baru ini.

Para sasterawan dan sarjana sangat bangga kerana adanya pengaruh politik ini dalam kegiatan sastera, kerana faedah kewangan yang mereka dapat, yang menurut istilah anak muda sekarang dipanggil dedak. Mengapa perkataan ini menjadi pilihan agak aneh, kerana yang makan dedak selain ayam dan itik ialah juga babi.  Inilah hakikat politik DAP yang memberi dedak kepada para sasterawan negara berupa imbuhan bulanan sebanyak lima ribu; tetapi para sasterawan negara ini tidak puas hati, sebagai ekspresi ketamakan mereka, maka mereka minta dinaikkan menjadi 10,000.  Wang rakyat yang membayar cukai digunakan untuk memberi habuan yang tidak sepatutnya kepada para sasterawan negara picisan ini.

Perkembangan ini tidak saja merosakkan nilai-nilai murni dalam masyarakat Malaysia, tetapi juga dari segi ekonomi merupakan satu pembaziran yang tidak wajar hanya untuk memuaskan hati segelintir penulis picisan yang diberi gelaran sasterawan negara.  Generasi akan datang akan mengutuk perbuatan ini kerana bertentangan dengan konsep keadilan yang difahami dalam Islam; oleh itu perbuatan ini adalah satu kezaliman yang tidak sepatutnya berlaku jika kita semua kembali kepada konsep ilmu yang benar yang diajarkan oleh Islam.  Adakah golongan ini kumpulan yang anti-Islam? Lebih tepat jika kita hanya berkata mereka adalah golongan yang jahil, dan melanjutkan kejahilan itu dengan menolak konsep ilmu yang benar yang cuba ditanam dalam kegiatan kreatif oleh Gagasan Persuratan Baru.  Kebencian mereka terhadap PB membuat mereka dengan bangga dan sombong sanggup menjadi hamba teori sastera Barat yang mereka tidak fahami dengan mendalam, tidak sedar bahawa tiada sebuah pun teori sastera Barat itu mengaku pentingnya nilai-nilai agama dalam penulisan kreatif supaya maruah manusia tidak diruntuhkan oleh Iblis yang memainkan peranan aktif dalam memesongkan para sasterawan untuk menolak konsep ilmu yang benar itu.  Inilah gambaran yang berlaku dalam dunia penulisan para  sasterawan negara yang mereka pertahankan, bangga berada dalam kejahilan mutlak yang boleh dibaiki untuk mencapai keadilan murni dalam kegiatan kreatif, supaya tidak lagi lahir karya-karya picisan yang menentang kebenaran. Untuk memahami kesimpulan ini, anda dipersilakan membaca dengan kritis Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden.

Para sarjana dan sasterawan berkata sastera Melayu moden tidak akan wujud tanpa pengaruh Barat, yang telah memberi acuan penulisan kepada para sasterawan  bagaimana menulis cerita pendek, sajak, novel, drama, kritikan sastera, dan lain-lain yang terdapat dalam sastera Barat.  Barangkali pada peringkat permulaan pendapat ini benar, tetapi dalam perkembangan selanjutnya, peniruan itu membekukan daya kreatif para sasterawan apabila yang mereka sebut sebagai pembaharuan itu berakhir dengan perubahan nilai dalam masyarakat Melayu apabila para sasterawan menganggap nilai-nilai Islam menjadi halangan untuk pemodenan sastera Melayu. Dengan itu para sasterawan ini menolak konsep ilmu yang benar yang mereka anggap tidak mempunyai peranan dalam perkembangan sastera Melayu moden. Keadaan inilah yang saya namakan hanyut dalam belantara teori sastera Barat, meraba-raba tidak tahu jalan keluar kerana menolak konsep ilmu yang benar itu.  Inilah kedudukan terbaru yang ditonjolkan oleh Menteri Pendidikan kasut hitam, yang tidak saja menolak konsep ilmu yang benar, tetapi juga terus mempersetankannya sebagai tidak relevan dan bertujuan untuk menyekat kemajuan orang Melayu khususnya. Maka itulah dibuat keputusan oleh Menteri kasut hitam ini bahawa Gagasan Persuratan Baru perlu ditolak kerana bertentangan dengan polisi Kerajaan Pakatan Harapan yang tidak memberi penekanan kepada nilai-nilai Islam, sebaliknya menerima multi-lingualisme sebagai satu-satunya polisi yang sesuai untuk semua rakyat Malaysia, walaupun ini bertentangan dengan kehendak Perlembagaan yang telah memutuskan bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara.

Selamatlah jiwa yang sempurna!

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 21/9/2019






No comments:

Post a Comment