Thursday, September 12, 2019

SIAPAKAH PEMBACA NOVEL MELAYU?



Siapakah di antara raja-raja Melayu yang baca novel, cerita pendek, dan sajak? Pertanyaan ini nakal, tetapi bagi sasterawan negara sangat penting. Mereka telah mendapat restu dan pengiktirafan daripada DYMM Agong yang menyampaikan Anugerah Sastera, jadi tentulah DBP memastikan karya sasterawan negara sampai ke istana. Kalau dibaca oleh jongos istana pun sudah cukup baik, tandanya sudah mendapat berkat di raja. Bagaimana dengan buku-buku saya sendiri? Ini yang lucu. KP Dewan Bahasa dan Pustaka dan Pengerusi Lembaga Pengurusan DBP pun tidak baca, apatah lagi para kerabat.  Kalau  begitu, siapakah yang membaca buku-buku saya? Yang pasti, anak saya sendiri pun tidak pernah pegang buku-buku saya, walaupun mereka barangkali tahu saya seorang penulis. Kalau begitu, untuk siapa saya menulis? Jawapannya saya berikan di dalam Pujangga Melayu: “Karya-karya ayah untuk orang yang berfikir, bukan untuk si pandir. Profesor Awang Yusuf memperingatkan Fatimah, anaknya.” Ada satu pertanyaan yang lucu, walaupun serius: “Kalau begitu, siapa yang tidak membaca Pujangga Melayu adalah seorang yang pandir?”  Kepada siapakah pertanyaan ini patut ditujukan? Saya memperingatkan yang bertanya, pertanyaan itu sangat angkuh. Kita tidak boleh memaksa orang berak, biarlah dia berak sendiri; begitu juga dalam baca-membaca ini.

Selamatlah jiwa yang sempurna.


Petaling Jaya, 12/9/2019

No comments:

Post a Comment