Bukan saja sasterawan negara itu picisan; pemilihannya
juga bersifat picisan. Bila
saya membaca kembali kontroversi pemilihan Prof. Dr. Siti Zainon sebagai
sasterawan negara, saya tidak jadi tertawa kerana kali ini jenaka P. Ramlee dikalahkan
oleh jenaka Menteri Pendidikan kasut hitam yang menurut tulisan yang disiarkan
akhbar, ini orang telah mengubah keputusan sebulat suara yang memilih itu Malim
Ghozali PK sebagai sasterawan negara sebagai pilihan pertama dengan membatalkan
pilihan itu untuk diganti dengan pemilihan kedua yang jatuh kepada profesor
yang terkenal itu. Mengapa jadi begini? Kata yang tahu, Menteri kasut hitam
tambah dua orang ahli panel baru, yang mengubah keputusan pertama untuk diganti
dengan keputusan kedua. Mengapa jadi begitu? Adakah ini pertama kali?
Orang-orang yang tahu membisu seribu bungkam, takut bersuara di bawah kerajaan
PH yang terbuka kepada perubahan. Kata orang yang tahu, inilah yang dibuat oleh
Menteri kasut hitam itu, oleh itu bukanlah sesuatu yang pelik (?).
Adakah keputusan baru ini berlaku kerana Menteri kasut
hitam tidak suka pilihan pertama? Bagi saya tidak penting, kerana beliau ada
kuasa untuk mengubah keputusan yang dia tidak suka. Yang lebih penting ialah
siapakah dua orang ahli baru yang ditambah itu? Nampaknya ahli tambahan ini
amat dirahsiakan, oleh itu hingga kini Ku Seman dalam kolumnya pun tidak berani
sebut nama itu. Mengapa mesti dirahsiakan?
Kata orang yang bijaksana, dua orang tambahan itulah yang memilih Prof.
Dr. Siti Zainon!
Cerita ini lebih menarik daripada novel agung Malaysia
yang berjudul Ranjau Sepanjang Jalan
dan Salina, yang membawa tuah kepada
dua orang sasterawan untuk diangkat sebagai sasterawan negara. Kebetulan saya mengumpulkan tulisan saya
mengenai sasterawan negara ini, yang terbit dalam blog ini, dijadikan buku
dengan diberi judul, Anugerah Sastera
Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden (2019). Saya telah menolak projek sasterawan negara
ini sejak 1981, oleh itu penentangan saya terhadap projek sastera yang memilih
sasterawan picisan untuk diangkat menjadi sasterawan negara telah menghasilkan sebuah buku kritikan
sastera yang penting yang perlu dikritik oleh para penyokong sasterawan negara;
tetapi mereka memilih untuk berdiam diri kerana mereka tidak mahu kelihatan
lebih bodoh lagi dengan membuat bantahan terhadap buku itu. Mereka tidak ada
hujah untuk menolak pandangan saya dalam buku itu, yang kini telah dibuktikan
di depan mata mereka betapa pemilihan sasterawan negara ini tidak bermoral,
anti-ilmu dan memberi keistimewaan kepada sasterawan yang disanjung oleh
golongan tertentu. Inilah penipuan intelektual terbesar dalam perkembangan
kebudayaan Melayu, apabila para penulis picisan diletak lebih tinggi daripada
para ulama dan cendekiawan yang telah membina budaya ilmu dalam masyarakat
Melayu.
Buku tentang sasterawan negara itu rupanya diboikot
sepenuhnya oleh para sarjana, sasterawan, badan penulis, pengkritik sastera dan
lain-lain kumpulan. Alasan yang
disampaikan seseorang kepada saya ialah: Jangan dilayan anjing menyalak;
biarlah dia menyalak, bukit tak runtuh pun.
Satu masa dulu Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh dan Dr. Fatimah
Busu memanggil saya dan Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir anjing buruk kepala;
anjing kurap yang tak boleh didekati supaya tidak berjangkit. Tetapi buku itu
sangat penting dibaca dengan kritis oleh sesiapa sekali pun yang mahu tahu
mengapa saya menolak projek sasterawan negara ini sejak tahun 1981 lagi.
Peristiwa pelantikan Prof. Dr. Siti Zainon dan penolakan tokoh yang dipilih
pada mulanya membuktikan dengan jelas, tidak dapat disangkal lagi, betapa
program sasterawan negara ini karut dan anti-intelektual. Tiada sesiapa pun
dapat menyangkal bahawa para sasterawan negara ini adalah penulis picisan, oleh
itu karya mereka adalah picisan. Hanya
satu cara saja untuk menolak kesimpulan ini, ia itu dengan melapah semua karya
saya sendiri, yang bersifat kreatif mahu pun yang bersifat akademik, adalah
karya picisan. Hingga ini dibuktikan, sesiapa juga yang siuman akan tetap
menerima hakikat bahawa karya kreatif saya dan juga karya akademik saya jauh
lebih bermutu daripada mana-mana karya para sasterawan negara. Selagi perkara
ini tidak diselesaikan, maka selama itulah kehadiran para sasterawan negara ini
hanya sebagai sasterawan picisan yang menulis karya picisan. Oleh itu, mereka
tidak layak diberi kedudukan yang lebih tinggi daripada para ulama dan
cendekiawan Melayu yang telah membina budaya intelektual Melayu sejak beratus
tahun.
Dalam buku Anugerah
Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden, saya bahaskan, antara lain ialah perihal
perubahan nilai yang berlaku akibat penerimaan yang tidak kritis terhadap
kehadiran para sasterawan picisan ini, dengan misalnya melantik mereka sebagai
sasterawan negara walaupun mereka telah mengkhianati nilai-nilai murni dalam
masyarakat Melayu. Lihat antara lain perbincangan saya tentang perubahan nilai
ini pada halaman 85-92. Antara lain, saya menegaskan, “Memuji adalah sifat
Panel Anugerah Sastera Negara, yang terpaksa dilakukannya untuk membina mitos
di sekitar sasterawan negara yang dilaporkannya. Tanpa pujian, sasterawan
negara tidak wujud”. (hal. 87). Sebelum itu saya memberi satu kutipan penting tentang makna
pujian yang diriwayatkan dalam sebuah Hadis Muslim: “Bila engkau melihat orang yang selalu
memuji-muji, taburkanlah debu di mukanya”, kerana pujian itu ibarat memenggal
kepala orang yang dipuji. Dalam halaman 86, saya memberi contoh kepalsuan ini
ketika membicarakan karya Baha Zain.
Anda boleh rujuk buku itu; lebih baik jika anda membaca keseluruhannya.
Saya jamin anda akan jadi lebih cerdik dan lebih waspada dalam membuat
penilaian palsu ini dengan membaca keseluruhan buku penting ini.
Apakah motif saya menggunakan konsep picisan ini dalam penilaian saya terhadap para sasterawan negara
dan anggota panel yang memilih mereka? Tujuannya untuk memberi penegasan
penting tentang konsep ilmu yang benar dan peranan ilmu dalam penulisan dan
penilaian karya kreatif. Kedua, untuk memberi anda kesedaran penting bahawa
kini sudah berlaku perubahan penting dalam cara menganalisis dan menilai karya
kreatif dengan munculnya Gagasan Persuratan Baru. Ketiga, yang juga amat
penting, untuk menyedarkan anda bahawa kegilaan anda kepada teori sastera Barat
adalah tidak siuman, dan akan membuat anda mabuk teori tanpa memahaminya
mengapa sesuatu teori dibangunkan dalam bentuk yang dipilih oleh pembina teori
itu. Saya yakin bahawa anda tidak faham
membaca faktor ketiga ini, seperti yang dibuktikan daripada tulisan anda ketika
menggunakan teori Barat dalam analisis anda. Semua ini anda boleh baca dalam
kertas kerja para penulis kertas kerja yang membicarakan “pemikiran” para
sasterawan negara. Saya telah mengkritik agak keras penipuan intelektual ini
ketika membicarakan kertas kerja ini. Jika anda meneliti dengan kritis kesimpulan
ini, anda akan faham mengapa saya menggunakan konsep “picisan” ketika menulis
tentang sasterawan negara dan penilaian para sarjana terhadap karya mereka.
Semua kekusutan ilmiah ini boleh diselesaikan jika anda
berusaha memahami Gagasan Persuratan Baru, dan mengapa PB penting dalam
kesusasteraan Melayu. Sekiranya anda masih tidak boleh faham, saya anjurkan
anda membaca tidak kurang dari tiga kali buku Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir
yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa Pustaka (2009), Dinamika Pemikiran Sastera Melayu.
Selamatlah jiwa yang sempurna!
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 9 September, 2019.
Buya Hamka pernah mengungkapkan,
ReplyDelete"Upas desun di alam buntil
Rama-rama bertali rabut
Upas racun rupanya dunia
Kian lama kian mabuk".
Terima kasih tuan haji.Salam.