Monday, September 23, 2019

PEMBAKUAN UKURAN YANG TERTINGGI YANG TELAH DISEDIAKAN KEPADA KITA



Pada halaman 146, Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden (Wadi al-Irfan, 2019), terdapat kutipan ini:

“Bayangkan anda seorang Imam Ghazali yang menulis Tahafut al-Falasifah, atau seorang Ibn Rushd yang kemudiannya menulis Tahafut al-Tahafut, ketika itu anda akan dapat merasakan gempuran perbahasan tentang ilmu daripada dua orang ulama dan ahli ilmu dalam Islam, dan anda mendapat faedah daripada kedua-duanya walaupun mereka bertentangan pendapat. Itulah pembakuan ukuran yang tertinggi yang telah disediakan kepada kita semua yang mencintai ilmu dan ingin memberi sumbangan besar dalam perkembangan ilmu. Dengan kesedaran itu, para ahli akademik, atau sarjana, atau pengkritik sastera, tentulah akan menjaga standard mereka dalam bidang ilmiah ini, supaya tidak kelihatan terlalu lekeh padahal telah menulis tesis atau buku yang tebal-tebal. Buku atau tesis boleh saja tebal, tetapi anda sendiri tidak patut bermuka tebal melahirkan buku atau tesis yang amat kerdil dari segi sumbangan terhadap ilmu atau bidang pilihan anda.”

Pengaruh Hindu-Buddha terlalu kuat dalam sastera Melayu, yang melahirkan Brahmin Sastera  yang tidak boleh dikritik, kerana mereka dianggap “suci” tanpa sebarang kelemahan. Itulah kedudukan yang diberikan kepada para sasterawan negara oleh para sarjana sastera dan sasterawan sendiri, dengan sokongan kuat pemerintah, yakni ahli politik, yang direstui oleh Yang di Pertuan Agong sendiri melalui tauliah yang dianugerahkan baginda.  Inilah kedudukan yang akhirnya melahirkan kekaguman melampau terhadap teori sastera Barat dan para sarjana sastera mereka.  Inilah yang kita lihat dan yang kita dapat jika kita membaca kertas kerja para sarjana yang membicarakan “pemikiran” para sasterawan negara dalam seminar yang dianjurkan oleh DBP.  Dalam konteks perkembangan ilmu dan perkembangan intelektual, keadaan ini bertentangan dengan jalan sejarah yang dilalui oleh bangsa Melayu yang menghormati ilmu yang benar disampaikan oleh para ulama dan para cendekiawan mereka. Golongan pinggiran yang menentang jalan sejarah ini, yang dipanggil para sasterawan dan sarjana sastera, muncul sebagai penyeleweng jalan sejarah itu setelah mendapat pengaruh yang begitu besar daripada teori Barat yang tidak pun mereka kuasai, yang jika mereka tahu mungkin mereka akan menolak teori Barat yang menolak Tuhan itu. Golongan inilah yang menjadi penganut tegar falsafah (?) pandirisme dalam sastera Melayu, yang menjadi pembela dan pelindung kepada para sasterawan negara. Lihat buku Pandirisme dalam Komuniti Dunia  untuk memahami mengapa konsep pandirisme ini penting dalam perkembangan sastera Melayu.

 Pandirisme wujud setelah konsep ilmu yang benar itu ditolak oleh para sasterawan dan sarjana sastera.  Falsafah pandirisme inilah yang diajarkan kepada maha siswa pengajian Melayu di universiti Malaysia, kecuali di UKM dan UPM yang menerima Gagasan Persuratan Baru sebagai satu disiplin pengajian sastera berasaskan konsep ilmu yang benar.  Pemilihan para sasterawan negara itu sendiri pun menyerlahkan bagaimana pandirisme menjadi asas  pemilihan sejak tahun 1981 hingga sekarang.  Tidak seorang pun di antara para sasterawan negara itu menulis karya mereka berasaskan konsep ilmu yang benar; malah seluruhnya berpandukan teori sastera Barat yang menjadikan kebebasan berkarya sebagai asas penulisan kreatif.  Betapa degilnya golongan ini mendakap teori sastera Barat yang anti-agama itu mendorong mereka mengemukakan bermacam-macam slogan, yang nampaknya berakhir dengan slogan baru “sastera untuk pembangunan”.  Maksud pembangunan di situ ialah pembangunan material seluruhnya; jiwa manusia ditinggalkan kosong walaupun diisi dengan pandirisme yang menjadi asas penulisan kreatif mereka. Contoh-contoh kepalsuan pandirisme ini sudah pun dibahaskan dalam Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden.

Para sasterawan negara, dalam kejahilan mereka yang didorong oleh keinginan besar untuk berbohong, mengatakan manusia perlukan sastera untuk hidup sempurna.  Mereka berkata dengan berani tanpa sebarang tanggungjawab ilmiah bahawa pengajaran sastera itu akan menjadikan pelajar bijak dan sensitif kepada kejahatan. Di mana buktinya? Dalam budaya Barat sekali pun bukti itu tidak ada, walaupun mereka berpendapat sastera itu lebih baik daripada agama dan kitab-kitab agama.  Adakah faham ini sudah merebak di Malaysia?  Pendapat yang tidak siuman ini diterima oleh para sasterawan dan sarjana sastera, dengan itu mereka meletakkan hiburan dalam sastera lebih tinggi daripada kebenaran agama berasaskan konsep ilmu yang benar yang diajarkan al-Quran.  Saya ulangi perkara ini berkali-kali untuk memperingatkan anak-anak muda bahawa mereka tidak boleh dibohongi dan ditipu oleh pendapat palsu yang menjadi pegangan para sasterawan dan sarjana sastera.  Bukti bahawa inilah pegangan mereka boleh kita lihat dalam ucapan mereka bahawa pengajaran sastera adalah wajib untuk membina peribadi unggul para pelajar, dengan memberi contoh karya para sasterawan negara itulah yang akan menyedarkan pelajar betapa pentingnya membaca karya para sasterawan negara untuk membina peribadi unggul mereka sendiri.  Bagaimana karya picisan yang dihasilkan oleh para sasterawan negara ini boleh membina peribadi unggul? Satu-satunya cara atau kaedah untuk melihat kepalsuan pendapat para sasterawan negara dan sarjana sastera ini ialah dengan menguji pendapat mereka berasaskan konsep ilmu yang benar, yang diberi penjelasan yang mudah difahami, diberikan dalam buku Gagasan Persuratan Baru, edisi ke-2 (Penerbit UKM, 2014, 520 halaman; diberikan contohnya sekali.)

Para sasterawan dan sarjana sastera telah menolak buku ini dengan alasan bahawa buku ini menolak teori sastera Barat yang dipakai secara rasmi dalam pendidikan sastera di Malaysia.  Inilah keputusan Kementerian Pendidikan yang telah disahkan oleh Menteri kasut hitam sendiri.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 23 September 2019.



No comments:

Post a Comment