Kecelakaan
paling besar yang dihadapi oleh orang Melayu sekarang ialah mereka tidak dapat
membezakan orang baik-baik dengan pengkhianat bangsa. Apakah sifat-sifat
pengkhianat itu? Pertama sekali,
pembohongannya dipercayai, atau tidak dikutuk. Malah pembohongan sudah
dijadikan ciri penting dalam kebudayaan baru.
Dalam keadaan ini, seseorang yang bercakap benar akan dikutuk kerana
kata mereka yang bercakap benar itu tiada penyokong, kerana itu dia pastilah
orang jahat. Dalam teori politik Barat,
dalam teori demokrasi, pembohongan ini diberi nama yang hebat (impressive) sebagai mobilization of bias. Adakah
mobilization of bias ini berlaku juga
dalam sastera Melayu? Jawapan yang menyeluruh terhadap pertanyaan ini diberikan
dalam buku Anugerah Sastera Negara dalam
Kesusasteraan Melayu Moden. Para
sasterawan, sarjana, dan pengkritik sastera, tidak membaca buku ini kerana
menurut mereka buku itu sendiri pun diilhamkan oleh konsep mobilization of bias dalam kritikan sastera!
Kemunculan para
sasterawan negara dalam sastera Melayu moden adalah satu musibah besar dalam
kebudayaan Melayu. Saya sudah menjelaskan ini dengan
terperinci dalam buku mengenai Anugerah Sastera Negara itu. Lihat saja di sana
dan kritiklah sehabis keras dan kritis, atau sehabis bengis yang anda mahu.
Anda akan terjelepok keletihan kerana tidak mungkin anda menolak penghujahan
yang dikemukakan dalam buku itu. Ambil saja dua contoh. Pertama tentang
perubahan nilai. Kedua tentang kegilaan dalam mengabdikan diri kepada teori
Barat yang tidak difahami dengan betul. Dua contoh ini sudah pun dijelaskan
dengan terperinci dalam buku itu, oleh itu lihat saja di sana dan kritiklah
jika anda mampu menolak penghujahan itu.
Anda tidak akan berani melakukannya kerana anda tidak mahu pembohongan dan
kecetekan kefahaman anda akan terbongkar, seolah-olah melondehkan pakaian
sendiri dalam pertengkaran cara kampungan
wanita Melayu ketika merebut jantan!
(Sorry buka rahsia!). Saya sebut contoh ini kerana saya ingin menyebut
secara kasar dan kesat peranan sebenar para sasterawan negara ini dalam
perkembangan intelektual Malaysia. Mereka melondehkan pakaian mereka untuk
ditonton para peminat mereka yang terkejut melihat kebodohan penghujahan cetek
mereka ketika mempertahankan kedudukan mereka yang memalukan anak-anak muda
yang cerdik yang dapat membaca dengan mudah kepalsuan karya mereka jika dilihat
dari perspektif ilmu dan wacana kreatif mereka. Sekali lagi, semua ini sudah
didedahkan dalam buku tentang kepalsuan
para sasterawan negara.
Saya ingin
menyalin pendapat seorang pelakon yang saya kira cukup cerdik dan seharusnya
menjadi pegangan para pelakon kita. Kata beliau: ““Sebab
itu saya sanggup menunggu lama untuk dapatkan skrip yang baik, saya dapat
rasakan drama atau filem yang saya lakonkan selepas ini memang apa yang saya
hendak.”
Pembohongan
dan sikap biadab stesen TV di Malaysia yang banyak menyiarkan drama picisan
yang menghina kecerdikan bangsa Melayu, ditulis oleh penulis picisan, boleh
kita lihat setiap hari. Mengapa kebodohan begini dibiarkan dan diteruskan? Kita
mempunyai ramai sasterawan negara, mengapa mereka tidak menulis skrip yang
bermutu dan yang meraikan kecerdikan?
Lama dulu saya pernah mencadangkan kepada persatuan penulis membantu TV
untuk mendapatkan skrip yang baik dan mana-mana drama yang disogokkan kepada
mereka diberi piawaian yang jelas tentang kualiti yang diharapkan. Adakah TV
kita berasa bangga menonjolkan kebodohan
orang Melayu dalam drama yang mereka siarkan? Pandangan dan kritikan pelakon
Nur Fazura di atas perlu diberi perhatian secara tulus supaya kita dapat
membina tradisi penulisan skrip dan lakonan yang bermutu. Jangan jadikan stesen TV kita tempat buangan
sampah budaya. Sekali lagi saya harap
persatuan penulis boleh membantu.
Sekarang
sikap kurang ajar dan biadab dilihat dari perspektif kebebasan bersuara dan
berkelakuan. Ini disuarakan oleh golongan peguam yang kononnya menjaga aspek
kebebasan bersuara dan berkelakuan ini. Kumpulan ini nampaknya tidak sedar
bahawa sikap mereka sendiri adalah biadab dan kurang ajar, kerana dari
komen-komen mereka jelas mereka ini meletakkan kebebasan itu sebagai nilai
sosial tertinggi. Tidak wajar para peguam ini bersikap kurang ajar, tidak dapat
membezakan kebaikan untuk semua dan kejahatan persendirian yang diberi
pembelaan sebagai kebebasan individu.
Pembohongan intelektual seperti ini tidak pantas disuarakan oleh para
pengamal perundangan, kerana ini boleh memesongkan kefahaman rakyat untuk
memfitnah dan berbohong dengan sikap kurang ajar seperti yang dicontohkan oleh
para peguam ketika membela hak kebebasan rakyat untuk bertindak biadab.
Tidakkah
anda berasa aneh, dengan wujudnya sasterawan negara, maka kita menghadapi
kebiadaban baru yang membela kebebasan palsu untuk melakukan kejahatan moral
dan nilai. Betapa rendahnya peribadi
para sasterawan negara ini boleh kita saksikan apabila mereka berasa amat
bangga menerima dedak dari DAP (orang
Melayu memanggilnya DAPig!) berupa elaun bulanan sebanyak lima ribu sebulan,
yang mereka minta ditambah menjadi sepuluh ribu sebulan kerana para sasterawan
negara ini sangat besar jasanya mengembangkan pemikiran picisan dalam
kebudayaan Melayu yang sedia kala berasaskan konsep ilmu yang benar yang
ditolak para sasterawan negara yang tidak pun kelihatan dalam karya mereka.
Mereka tidak dapat membaca bagaimana DAP, yang dahulunya melontarkan idea
Malaysian Malaysia kini diberi nama baru Malaysia Baru, kini menggunakan para
sasterawan negara ini untuk mendapat pujian daripada para sasterawan bahawa
merekalah yang menjadi pembela para sasterawan, padahal pada waktu yang sama mereka
menentang sekuat-kuatnya penggunaan Jawi di sekolah seolah-olah Jawi itu najis
yang mengaibkan. Sebodoh itukah para
sasterawan ini sehingga begitu mudah terhutang budi kepada Bangsa DAP yang
memberi mereka imbuhan dan kini diminta tambah lagi. Peribadi picisan ini tidak
layak dijadikan contoh apatah lagi dihormati oleh generasi muda yang kini
mewarisi Gagasan Persuratan Baru yang memberi kedudukan wajar dan tinggi kepada
ilmu yang benar sebagai asas penulisan kreatif. Sesungguhnya amat tidak siuman
apabila para sasterawan negara menolak konsep ilmu yang benar dalam penulisan
kreatif, sedangkan pada waktu yang sama menerima dengan gembira dan meminta
ditambah nilai dedak yang mereka dapat yang diberikan kepada mereka, oleh
Bangsa DAP yang kini menguasai pemerintahan negara.
Sekarang
sasterawan dan para penulis yang menjadi anggota padan-badan penulis sudah
menerima konsep Malaysian Malaysia ciptaan Bangsa DAP ini untuk kononnya
mengelak daripada dipanggil golongan perkauman dan taksub agama. Saya harap ada
di antara mereka yang menafikan kedudukan baru ini supaya jelas kepada para
sasterawan. Melayu diharamkan dari
mengangkat martabat bangsa Melayu setelah diwujudkan Bangsa DAP sebagai
perkembangan terbaru dalam politik Malaysia.
Melayu tidak mempunyai teras sebagai bangsa kerana mereka, kata Bangsa
DAP, adalah kebanyakannya berasal dari luar Malaysia, iaitu dari Jawa, Sumatra,
Kalimantan dan lain-lain. Orang Melayu menerima realiti baru ini sebagai satu
perubahan yang baik bagi mereka kerana menurut mereka pembangunan negara akan
lebih pesat setelah Bangsa DAP menguasai tanah-tanah di negeri Melayu seperti
Kelantan, Terengganu, Pahang dan lain-lain negeri dengan adanya kemajuan dalam
industri pengangkutan. Satu perubahan besar-besaran akan berlaku dalam masa 20
tahun ini setelah beberapa projek besar mula dapat digunakan. Penjajahan Bangsa
DAP ke atas tanah-tanah kepunyaan Melayu di Kelantan, Terengganu, Pahang dan
Johor akan menjadi kenyataan apabila projek-projek gergasi yang sedang
diusahakan oleh Pakatan Harapan menjadi kenyataan, sekiranya PH boleh memenangi
pilihan raya yang akan datang. Satu berita baik untuk para sasterawan seluruh
negara ialah kini sudah ada seorang sasterawan negara menjadi anggota yang sah
Bangsa DAP.
Ketika
Menteri Kewangan dari Bangsa DAP menyampaikan imbuhan bulanan (dalam istilah
moden dipanggil dedak) kepada para
sasterawan negara, saya terlihat gambar Lim Guan Eng, S/U Agung DAP, mendakap sasterawan
negara Datuk Seri Dr. A. Samad Said sambil berlaga pipi. Sungguh cute!
Kemesraan Menteri Kewangan dengan para sasterawan negara (ingat: hanya
sasterawan negara saja) adalah satu perubahan atau lebih tepat perkembangan
baru yang dicetuskan oleh Bangsa DAP yang menguasai Kerajaan PH sekarang. Kita
tidak pernah terbayang satu masa nanti para sasterawan negara menerima dedak daripada Kerajaan PH yang dikuasai
DAP. Semua sasterawan dan badan penulis seluruh Malaysia amat bangga dengan
perubahan, atau kemajuan terbaru ini. Dirgahayu Bangsa DAP!
Di
tengah-tengah kemesraan penetrasi Bangsa
DAP terhadap para sasterawan negara,
kita lihat perkembangan terbaru apa bila para sasterawan negara
dijadikan Resident Writer di universiti; tapi malangnya belum ada lagi jumlah
pembayaran imbuhan bulanan yang sesuai dengan kedudukan mereka sebagai
sasterawan picisan. Semua yang terjadi
ini adalah perkembangan baru hasil usaha Bangsa DAP untuk memikat para
sasterawan yang memang sudah lama menunggu dedak
daripada kerajaan. Bangsa DAP memerlukan sokongan daripada para
sasterawan picisan untuk memikat orang Melayu bahawa mereka adalah sahabat
orang Melayu, walaupun mereka menentang kuat tulisan Jawi di sekolah Cina dan
Tamil. Tulisan Jawi hanya untuk orang Melayu, kerana mereka perlukan “bahasa
Jawi” untuk membaca Quran. Sampai begitu
terbukanya Melayu kepada kerenah Bangsa DAP; sementara Bangsa DAP tetap
menentang “bahasa Jawi” diperkenalkan kepada budak-budak Cina dan Tamil supaya
mereka tidak tertarik kepada Islam yang mereka haramkan daripada dianuti oleh
Bangsa DAP dan Bangsa Tamil. Inilah
makna perpaduan Malaysia dalam konteks mereka, yang orang Melayu mesti terima.
Selamatlah
jiwa yang sempurna!
Maklumat Penting:
Sekitar tahun 1920-an hingga 1940-an, majalah yang
diterbitkan dalam bahasa Melayu, terutama di Kelantan, menggunakan istilah
“al-adib” untuk memperkenalkan seseorang penulis, atau istilah pengarang yang
sama maksudnya. Penggunaan istilah “al-adib” memperlihatkan kepekaan para
editor majalah dan akhbar ketika itu kepada tradisi penulisan dalam Islam yang
berasaskan al-adab itu. Sebaliknya, ketika Asas 50 ditubuhkan, para pendukung
pertubuhan itu tidak lagi mengenal istilah itu, oleh itu dalam tulisan-tulisan
mereka tidak wujud sama sekali kesedaran kepada wujudnya tradisi penulisan
dalam Islam. Asas 50 mengambil contoh dan teladan dari Barat sepenuhnya, dengan
itu memutuskan sama sekali apa juga ikatan dengan warisan persuratan Melayu
yang berasaskan ilmu dan nilai-nilai Islam. Apabila mereka memperkenalkan sajak
dan cerita pendek dalam karya-karya mereka, mereka membebaskan diri mereka
daripada apa juga pengaruh Islam. Demikianlah akhirnya sebuah novel Salina
yang pada mulanya ditolak oleh juri peraduan kerana dianggap bertentangan
dengan nilai-nilai Islam, menjadi karya besar setelah diiktiraf oleh seorang
sarjana Belanda sebagai sebuah karya bertaraf antarabangsa. Maksudnya, sebagai
sebuah karya yang tidak lagi bercorak Islam yang dianggap mundur dan menghalang
kemajuan itu. Kini nilai-nilai Islam yang menjadi panduan dalam penilaian para
juri itu disisihkan sepenuhnya, dengan itu Salina muncul sebagai karya
besar sastera Melayu moden dan diletakkan sebagai sebuah karya unggul sehingga
memungkinkan penulisnya dilantik menjadi sasterawan negara. Demikian cepatnya
perubahan nilai berlaku dalam masyarakat Melayu: sesuatu yang mereka tolak pada
mulanya, mereka terima dengan bangga setelah diiktiraf oleh sarjana Barat, dan
mereka dengan itu tidak lagi berasa janggal memisahkan diri mereka dengan
tradisi persuratan Melayu yang berasaskan nilai-nilai Islam itu. Dalam
penilaian mereka terhadap karya itu, mereka memakai nilai-nilai sastera Barat
sepenuhnya, seperti yang ditunjukkan oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam Laporan
1985.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 16 September 2019.
Memohon hidayah,kekuatan berfikir membuat pilihan menembusi langit tempurung kepada keluasan ilmu Tuhan yang terkembang,terbuka luas sejauh mata memandang kerajaan langit yang dipenuhi serba keunikan,keindahan dan kebenaran Ilahi.
ReplyDeleteDiri yang ada kesedaran,kesungguhan untuk keluar daripada kesempitan berfikir atau kekal menjadi manusia yang terkurung minda dan jiwanya.
Terima kasih.
Tuhan memberi manusia itu dua jalan untuk mereka pilih untuk dilaluinya.