Friday, December 1, 2017

HIKAYAT SALIM ADIL MEMBERI PELUANG KEPADA ANDA UNTUK MENGKRITIK GAGSASAN PERSURATAN BARU

Tajuk kali ini sebenarnya berupa satu cabaran kepada para penentang PB, yang sekali gus para penentang peranan ilmu dalam karya kreatif, untuk memberi pukulan maut kepada PB sebagai satu disiplin dalam kritikan sastera. Dalam makalahnya yang termuat dalam Sastera Teras Negara Bangsa, Anwar Ridhwan menegaskan betapa pentingnya disuburkan “industri kreatif” di Malaysia untuk memastikan sastera akan mendapat faedah daripada “industri kreatif” itu. Industri kreatif adalah industri hiburan, bukan “industri intelektual”. Ini mesti jelas dan setiap orang yang berbicara tentang tajuk ini mesti faham maksud “industri kreatif” itu dalam budaya hawa nafsu (the sensate culture) yang kini sedang dipergiatkan di Malaysia melalui TV dan drama/filem. Apa yang disebut sebagai “industri kreatif” oleh Anwar Ridhwan sebenarnya adalah “industri penglipur lara”, yakni industri hiburan yang seluruhnya berasaskan keinginan hawa nafsu manusia yang sudah ketagih dalam hiburan yang bersifat sensasi. Semua ini terbukti dalam karya Anwar Ridhwan sendiri.  “Industri penglipur lara” sudah lama bungkus, tetapi rupanya masih mahu dihidupkan oleh para sasterawan negara dan pengikut mereka.  Salah satu manifestasi kegilaan kepada dunia penglipur lara ini telah ditunjukkan oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh yang memanjat bumbung kilang besi berkarat untuk mencari ilham penglipur lara, yang dalam tulisannya mahu dijadikan salah satu kegiatan arus perdana dalam kebudayaan bercorak hiburan ini.  Dalam sikap tidak siuman ini muncullah Sang Hanuman dalam bentuk Hikayat Salim Adil, yang muncul sebagai saudagar jutawan yang menjual  “sampah sastera” dalam bentuk buku-buku sastera yang tidak laku, yang diracik untuk diperdagang ke luar negeri.  Bagi Salim Adil, semua karya sampah dari jenis karya picisan, termasuk karya para sasterawan negara sendiri masih berguna untuk diperdagang sebagai sampah yang akan dijadikan kertas untuk dijual dengan harga mahal di Malaysia. Selain dari mengelak berlaku pembaziran, ribuan buku tidak laku di DBP (tidak ada di ITBM, semua bukunya laku kerana sanggup menjualnya seringgit atau dua ringgit, supaya habis stok!) boleh dijadikan bahan eksport dalam bentuk sampah racik untuk kemudiannya dijadikan kertas. Ini adalah satu inovasi yang kreatif yang digalakkan dalam era One MDB yang menjadi kebanggaan Malaysia sekarang.

Kemunculan Hikayat Salim Adil menjadi tamparan hebat kepada para sasterawan negara, kerana tidak sebuah pun karya mereka boleh menandingi Hikayat Salim Adil. Walaupun para sarjana (ciritan) dan pengkritik sastera telah menamakan Naratif Ogonshoto sebagai karya teragung dalam sastera Melayu, sebuah karya agung sepanjang zaman yang menjadi kemegahan Kementerian Pelajaran yang telah mengangkat novel agung ini di bilik-bilik darjah untuk dikunyah oleh para pelajar sastera, namun sebaik saja Hikayat Salim Adil dibaca dan dinilai dengan kritis bersama Naratif Ogonshoto, semua orang yang berakal akan melihat dengan jelas Naratif Ogonshoto itu sebuah karya nihilisme yang tidak bermutu, yang menentang kebaikan dan mengangkat kejahatan sebagai nilai murni untuk diajar di sekolah dalam pelajaran sastera. Dalam konteks ini Hikayat Salim Adil muncul sebagai ukuran yang tidak dapat dielakkan untuk dijadikan landasan ketika menilai karya para sasterawan negara. Keadaan ini akan memudahkan kerja akademik para sarjana sastera kerana mereka boleh merujuk kepada Hikayat Salim Adil untuk mencari ciri-ciri karya kreatif yang bertaraf intelektual dan sedap pula dibaca sebagai sebuah karya kreatif, yang tidak ada pada Naratif Ogonshoto.  Dengan itu kepalsuan novel teragung sastera Melayu ini boleh dilihat dengan jelas, tidak boleh lagi ditutup dengan mantra palsu kononnya karya sampah ini mempunyai makna berlapis-lapis!  Sekarang anda perlu menunjukkan satu persatu makna yang berlapis-lapis itu. Lapisan sampah atau lapisan permaidani sutera?

Anda hanya mempunyai satu pilihan, iaitu membuktikan Gagasan Persuratan Baru, yang menjadi panduan dalam penulisan Hikayat Salim Adil, adalah satu gagasan karut dan bodoh. Sebenarnya anda tidak mungkin menidakkan kehebatan Gagasan Persuratan Baru sebagai satu sistem lengkap dalam kritikan sastera dan juga yang boleh dijadikan panduan dalam penulisan kreatif.  Bagaimana anda boleh menidakkan Balai Maqamat, Hikayat Buyung Lurus, Pujangga Melayu, Aligupit dan Hikayat Salim Adil dengan membuat tuduhan bahawa semua karya itu sebagai karya picisan? Yang picisan bukan karya itu, tetapi anda sendiri yang … (saya beri kebebasan kepada anda untuk melengkapkan tempat kosong itu.) Kemunculan karya persuratan ini menolak dengan tegas segala dolak-dalik yang digunakan selama ini untuk memberi penilaian tinggi kepada karya picisan para sasterawan negara. Apa yang anda boleh buat ialah dengan terjun dari menara KLCC menggunakan payung kertas anda yang selama ini anda peragakan sebagai bukti ketahanan payung akademik kepunyaan anda. Ujian ini tentulah berat, oleh itu anda tidak mungkin dapat melakukannya. Samalah keadaannya dengan kegagalan anda menjawab cabaran Gagasan Persuratan Baru dan karya persuratan yang lahir dari gagasan itu.  Anda bernasib baik kerana Salim Adil tidak tertawa mengejek anda yang kebingungan menghadapi cabaran yang seberat itu, bersenjatakan satu payung kertas yang rapuh!

Ini memberi saya satu idea bernas untuk menulis sebuah karya satira berjudul Hikayat Payung Kertas terjun dari menara KLCC.  Jika anda mempunyai cadangan yang boleh saya gunakan untuk menulis karya satira itu, saya dengan tangan terbuka bersedia menerimanya, walaupun tidak semestinya saya pakai. Mungkin cadangan itu memberi saya bahan baru yang tidak terfikirkan oleh saya selama ini. Tetapi tidaklah sampai naik bumbung kilang besi berkarat untuk mendapat ilham…

Seperti yang saya sebut dalam entri yang lepas, keistimewaan paling menonjol Hikayat Salim Adil ialah keupayaannya merangkai tiga genre dalam satu karya kreatif yang bersifat intelektual, yang tidak pernah terlintas dalam fikiran para sasterawan negara untuk menulisnya, malah mereka tidak mungkin dapat menulisnya kerana kecetekan pengetahuan mereka dan kelemahan daya kreatif mereka sendiri, seperti yang tertayang dengan jelas dalam karya sasterawan negara paling unggul, Anwar Ridhwan.  Cukuplah untuk saya tegaskan sekali lagi, kelemahan paling ketara dan amat memilukan ialah kelemahan perwatakan dalam semua karya Anwar Ridhwan.  Saya telah membuktikan kesimpulan ini dalam dua kertas yang saya rujuk dalam entri bertarikh 20 November 2017.  Sila lihat di sana.

Saya fikir kesimpulan paling baik untuk mengakhiri entri ini ialah dengan memeriksa pandangan jujur Dato’ Prof. Rahman Shaari yang memperlekeh syarahan perdana Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir. Pandangan beliau menarik bukan kerana kualiti akademiknya, tetapi kerana keyakinannya bahawa beliaulah satu-satunya yang benar-benar memahami Gagasan Persuratan Baru.  Inilah kesimpulan beliau dalam tulisannya yang tersiar dalam Mingguan Malaysia bertarikh 16/12/2007 ketika membicarakan buku Kritikan Sastera Melayu: Antara Cerita dengan Ilmu, tajuk syarahan perdana. Kata Prof. Dato’ Rahman Shaari: “Kandungan buku ini merupakan salinan (carbon copy) pandangan pengkritik itu [Mohd. Affandi Hassan]. Sukar sekali untuk kita menemukan pandangan Ungku Maimunah sendiri, malah kelihatannya Ungku Maimunah memang berhasrat membiarkan ketiadaan pandangannya. Mungkin beliau berpendapat, eloklah beliau menyampaikan pandangan Mohd. Affandi Hassan melalui satu syarahan perdana, kerana Mohd. Affandi tidak mempunyai kedudukan untuk berbuat demikian”. (huruf condong ditambah). Maksud Prof. Dato’ Rahman Shaari, tidak sepatutnya Prof. Ungku Maimunah membuang masa membicarakan Gagasan Persuratan Baru. Menurut beliau:  “Gagasan ini mudah, iaitu ringankan cerita dan beratkan ilmu. Pelaksanaannya juga tidak sukar, kerana sebarang karya yang dipenuhi hujahan yang mantap adalah karya yang dikehendaki.  … saya masih yakin saya dapat menghasilkan karya yang berpadanan dengan kehendak Affandi, Ungku Maimunah dan Zariat itu, jika nanti saya terdorong.”

Sekarang timbul persoalan: kalau Gagasan PB mudah, seperti yang ditegaskan oleh Prof. Dato’ Rahman Shaari,  bagaimana pula para sasterawan dan pengkritik sastera, juga sarjana sastera, mengatakan PB sukar difahami dan terlalu ideal, tidak dapat dilaksanakan, oleh itu wajar ditinggalkan saja. Sekiranya kesimpulan Dato’ Prof. Rahman Shaari betul, tentulah yang lain-lain itu berbohong. Sekiranya mereka betul, maka sudah tentulah Prof. Dato’ Rahman Shaari berbohong. Ini tidak mungkin, kerana beliau mempunyai kedudukan (yang saya tidak ada) sebagai seorang profesor sajak yang dihormati, yang telah mengemukakan syarahan perdana beliau sendiri 2004 tentang kemantapan sajak-sajak Melayu. Saya telah memberi komentar kritis saya kepada syarahan perdana ini, dan sungguh malang bagi saya untuk sampai kepada kesimpulan bahawa ini bukan syarahan perdana yang berbobot, yang akademik dan kritis; hanya sebuah esei biasa yang memang boleh ditulis oleh budak-budak sekolah yang sudah belajar sastera Melayu. Ukuran yang saya pakai cukup mudah: sebarang syarahan perdana yang tidak dapat mengatasi syarahan pengkukuhan Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas 1972, atau mempunyai imbasan ilmiah seperti itu, maka jelaslah syarahan perdana itu terlalu selekeh dan lekeh, tidak wajar dijadikan syarahan perdana. Mujurlah saya tidak mempunyai kedudukan tinggi dalam bidang akademik, oleh itu pandangan saya tidak boleh dipakai. Tetapi saya yakin buku-buku saya mengenai persoalan ini belum lagi dapat diatasi, diberi koreksi, atau diremehkan sebagai sampah sahaja. Saya rujuk kepada buku saya Pendidikan Estetika daripada Pendekatan Tauhid (edisi pertama, DBP 1992), yang telah diterima di peringkat antara bangsa sebagai satu sumbangan besar dalam bidang kritikan sastera berasaskan nilai-nilai Islam; dan edisi ke-2 buku Gagasan Persuratan Baru.  Dalam buku Gagasan Persuratan Baru (bertentangan hal.  340)    terdapat bukti penerimaan itu. Nampaknya saya tidaklah selekeh sangat seperti yang dianggap oleh Prof. Dato’ Rahman Shaari, yang saya tahu beliau belum lagi membuktikannya melalui buku-buku ilmiah yang bermutu. Nampaknya persuratan Melayu berada di sebelah saya, yang akan berkembang menjadi satu tradisi persuratan moden yang berasaskan konsep ilmu yang benar, yang ditolak oleh Prof. Dato’ Rahman Shaari  dan taman-teman akademiknya yang belum lagi muncul dengan buku-buku yang setanding dengan buku-buku saya tadi. Tidak semestinya seorang penulis yang tidak bergelar profesor seperti saya tidak mampu menulis buku-buku  ilmiah yang berkualiti; malah sudah jelas gelaran profesor bukanlah satu jaminan bahawa  karya atau tulisan seseorang yang bergelar itu menghasilkan karya yang berkualiti. Mahu saya senaraikan buku-buku itu? Saya sentiasa bersedia untuk membincangkannya sehabis kritis dengan sesiapa saja yang tampil ke depan untuk membahaskan buku-buku itu yang telah disenaraikan dalam beberapa entri dalam blog ini.

Dengan munculnya Hikayat Salim Adil, wajah sebenar para sarjana palsu ini dapat dikenali dengan lebih mudah. Thank you Salim Adil kerana sudi membantu saya.

Adakah kesimpulan yang keras ini adil?  Cuba anda perhatikan kata-kata sindiran (lebih tepat ejekan) Prof. Dato’ Rahman Shaari terhadap syarahan perdana Prof. Ungku Maimunah:  “Sukar sekali untuk kita menemukan pandangan Ungku Maimunah sendiri, malah kelihatannya Ungku Maimunah memang berhasrat membiarkan ketiadaan pandangannya. Mungkin beliau berpendapat, eloklah beliau menyampaikan pandangan Mohd. Affandi Hassan melalui satu syarahan perdana, kerana Mohd. Affandi tidak mempunyai kedudukan untuk berbuat demikian”. (huruf condong ditambah). Ejekan ini tentulah amat biadab untuk dilemparkan ke muka seorang sarjana yang memang dihormati input akademik dan intelektualnya, yang selesa menulis dalam bahasa Melayu tinggi dan bahasa Inggeris yang akademik.  Dalam konteks akademik, adalah lebih wajar, lebih beradab, dan lebih santun jika pandangan Prog Ungku Maimunah itulah yang dikritik dan disanggah, bukan dengan menghadiahkan beliau sikap biadab yang tidak sepatutnya berlaku di kalangan ahli akademik. Saya tidak bermaksud hendak merendahkan taraf akademik Prof. Dato’ Rahman Shaari apabila saya berkata beliau belum lagi memperlihatkan kemampuan akademiknya dalam tulisan-tulisan yang sampai ke peringkat antarabangsa, seperti yang terjadi kepada Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir. Saya sendiri tidak menulis dalam bahasa Inggeris, dan karya saya pun tidak pernah diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa besar dunia. Bolehkah ini dijadikan ukuran, dan bukti, bahawa karya saya “tidak berguna” dan “tidak bermutu” jika dibandingkan misalnya dengan karya Anwar Ridhwan yang telah diterjemahkan ke dalam hampir semua bahasa besar dunia, oleh itu nama beliau kini dalam perhatian jawatankuasa Hadiah Nobel untuk menjadi satu-satunya sasterawan Malaysia sampai ke taraf itu, yang belum lagi tercapai oleh mana-mana sasterawan besar Indonesia yang menulis dalam bahasa Melayu/Indonesia.  Katalah Anwar Ridhwan betul-betul dianugerah Hadiah Nobel, maka adakah ini bererti kritikan saya terhadap karya beliau  adalah salah dan palsu? Atau, sebaliknya, pemilihan itu menguatkan hujah saya akan kepalsuan karya picisan itu yang dinilai dari perspektif ilmu yang benar? Kalau saya mahu bertindak nakal dan memberi ejekan yang paling keras, adakah ini bermakna sumber ilmu dari al-Quran yang menjadi asas PB menjadi tidak bermakna kerana ternyata telah ditolak oleh AJK Hadiah Nobel? Orang-orang yang cerdik tentu akan tertawa besar membaca cabaran ini, dan sebenarnya berasa kasihan kepada Melayu yang menolak sumber ilmu dari al-Quran dengan menerima kepalsuan penilaian yang berasaskan budaya hawa nafsu. Untuk makluman, inilah yang telah terjadi kepada Naquib Mahfudz, yang nasibnya tentu anda semua sudah tahu.

Di mana Hikayat  Salim Adil dalam kemelut kepalsuan akademik ini? Pertanyaan ini benar-benar mencabar kewibawaan para ahli akademik, pengkritik sastera dan para sasterawan.  Saya tertunggu-tunggu dengan excitement untuk mendengar kritikan mereka. Saya mahu lihat secerdik manakah mereka bila berdepan dengan Salim Adil? Tetapi sebenarnya saya sangat yakin mereka tidak akan membuang masa memperlihatkan kecetekan ilmu dan kemandulan kreatif mereka untuk mengkritik Hikayat Salim Adil.  Sastera Melayu sudah mempunyai ukuran berasaskan pandirisme, oleh itu apa juga pembaharuan yang diketengahkan tidak akan dipedulikan, tidak dapat difahami, dan amat galak dicemuh. Lihat saja bagaimana Prof. Dato’ Rahman Shaari mencemuh syarahan perdana Prof. Ungku Maimunah, kerana beliau sendiri tidak dapat berfikir sejauh itu dalam kerja-kerja akademiknya. Sebagai seorang sarjana yang bergelar profesor, sepatutnya Dato’ ini membahaskan tesis Prof. Ungku Maimunah secara akademik dalam syarahan perdana beliau, sekiranya beliau (yakni Prof. Dato’ Rahman Shaari) benar-benar mempunyai persoalan penting yang mesti diketengahkan. Bukan dengan mengejek dan merendahkan hasil pemikiran seseorang. Saya akan bincang perkara ini dalam entri yang lain nanti, Insha Allah. Apakah kesannya perbuatan biadab menghina dan mengejek ini bila dilakukan oleh para sarjana? Mereka mengajar para pelajar menjadi biadab, menjadi bodoh, tidak boleh berfikir, dan tidak bebas berfikir. Itulah jasa mereka ahli akademik seperti tokoh yang kita bicarakan ini yang terbesar untuk negara, mengajar pelajar menjadi bodoh. Itulah juga jasa besar para sasterawan negara, mengajar masyarakat menjadi bodoh. Kesimpulan ini tidak mungkin ditolak dan diketepikan, kerana buktinya terlalu banyak. Bukti terbaik ialah kemunculan Salim Adil, yang mencabar kesemua mereka untuk mengkritiknya. Hikayat Salim Adil menjadi ukuran sejauh mana cerdiknya para sarjana dan sasterawan ini; sama ada mereka mendiamkan diri atau lebih-lebih lagi bila mereka bersuara. Tetapi jangan bimbang, yang akan tertawa hanya Salim Adil, bukan pencerita hikayat ini.  Cuma, sebagai satu ingatan kecil, tidak sepatutnya kita bangga dengan kecetekan akademik dan ketandusan kreatif, seperti yang ditunjukkan oleh Prof. Dato’ Rahman Shaari dan teman-temannya.  Saya diberitahu, dan melihat dalam FB seorang teman, memang ada usaha teman-teman profesor ini untuk mengangkat beliau sebagai seorang sasterawan negara. Saya kira munasabah. Standard mereka sama. Tiada masalah. Itulah kualiti mereka pun (meminjam gaya Shahnon Ahmad.) Seperti yang diucapkan oleh Salim Adil, “Kita terima sajalah penilaian Panel Anugerah Sastera Negara. Mereka lebih tahu.” (hal. 62)

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 28/11/2017.

No comments:

Post a Comment