Friday, December 22, 2017

KEGANASAN TERSEMBUNYI DALAM SASTERA MELAYU



Percubaan para aktivis sastera yang berada dalam persatuan penulis (kebangsaan, negeri, daerah) untuk menentang sebarang perubahan bagi kebaikan mereka adalah sesuatu yang wujud, bukan sesuatu yang bersifat andaian dan sangkaan. Mereka ini anti perubahan kerana mereka tahu kemampuan intelektual dan kemampuan kreatif mereka tidak tinggi, oleh itu amatlah penting jika mereka berkumpul sesama mereka untuk melonjakkan kewujudan mereka dalam masyarakat sebagai golongan yang berperanan untuk memajukan masyarakat.  Inilah kumpulan Mutual Admiration Club. Kumpulan ini pada umumnya anti ilmu, sangat menyampah terhadap sesiapa juga yang mereka anggap cuba memberi petua atau nasihat kepada mereka. Tetapi sikap mereka terhadap orang “bergelar” adalah jauh berbeza. Saya diberitahu, nama para sasterawan negara, antaranya Muhammad Haji Salleh, Anwar Ridhwan dan A. Samad Said sangat popular dan amat dihormati oleh para penulis Kelantan. Saya fikir di tempat (negeri lain) pun sama juga. Bagi saya tidak ada salahnya jika mereka memilih orang bergelar untuk diberi keistimewaan, kerana itu adalah tinggalan benih feudalisme dalam kebudayaan Melayu yang memandang tinggi kepada orang bergelar. (Baca dengan kritis entri lepas mengenai anjing dan patik dalam budaya Melayu).  Tetapi sikap ini sewajarnya tidak terbawa-bawa kepada perasaan benci dan hasad  ketika menghadapi sesuatu yang agak asing dari kebiasaan pengalaman intelektual yang terbatas. Jika tidak berhati-hati, sikap ini akan menjadi suatu sikap negatif terhadap ilmu, sehingga boleh membawa kepada sikap anti-ilmu, atau ingkar ilmu. Itulah maksud keganasan intelektual yang menjadi tajuk entri ini.  Dalam keadaan inilah akan lahir keganasan tersembunyi yang meremehkan sesuatu yang dianggap tidak menguntungkan mereka, atau menyukarkan mereka sebagai sasterawan apabila mereka diminta (diharapkan) untuk lebih terbuka kepada perubahan. Tetapi ini suatu perubahan yang tidak diingini.

Jika anda membaca dengan kritis tulisan atau kertas kerja yang dibentangkan  dalam Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014 (dicetak dengan judul, Sastera Teras Negara Bangsa, ITBM 2014), anda akan dapati betapa tebalnya konservatisme para penulis kertas kerja itu. Mereka berpusing-pusing di kincir air sastera seperti keldai yang ditutup matanya untuk berjalan beribu batu, tetapi masih di tempat yang sama. Apakah buktinya? Mereka menolak dengan tegas sebarang perbincangan tentang ilmu dan peranan ilmu dalam penulisan kreatif.  Saya sering kali meminta mereka yang terlibat untuk menafikan kesimpulan ini, supaya saya diberi peluang untuk memberi penjelasan dan kritikan yang lebih tegas. Tidak ada lagi yang berminat kerana mereka sedar mereka tidak akan mendapat manfaat apa-apa, malah akan membuat tokoh-tokoh besar seperti para sasterawan negara dan para profesor sastera naik darah jika mereka berfikiran bebas untuk berbincang dengan kritis masalah yang sebenarnya berada dalam sastera Melayu, iaitu masalah kecetekan ilmu dan kedangkalan maklumat.

Keganasan intelektual boleh menjelma dalam berbagai-bagai bentuk yang sesuai dengan seseorang atau sesuatu kumpulan.  Ia boleh terjadi dalam ucapan, seperti yang dilakukan oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh dan Dr. Fatimah Busu dalam entri yang lepas, bila mereka menganjingkan orang yang mereka jadikan musuh mereka. Boleh juga berlaku dalam bentuk idea yang dicuri dari Barat, seperti yang dilakukan oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad, Dr. Norhayatie Ab. Rahman, Dr. Mawar Shafei dan lain-lain. Walaupun mereka Islam, tetapi kerana kejahilan dan keinginan mereka untuk berlagak pandai, mereka mencuri idea Barat yang langsung tidak berguna kepada orang Islam.  Malah perbuatan itu boleh menyesatkan mereka kerana mereka terang-terang menolak konsep ilmu berasaskan  al-Quran.  Sekiranya mereka berkata mereka tidak menolak konsep ilmu dari al-Quran, perbuatan mereka yang memberi laluan untuk mengabui mata  masyarakat dengan teori feminisme dan intertekstualiti, yang mereka sebenarnya tidak faham asal usulnya dalam budaya Barat, hanya seronok meniru dan mencuri saja untuk diperagakan, maka perbuatan itu terang-terang menafikan sumber ilmu daripada al-Quran.  Walau bagaimana pun, saya masih memberi mereka peluang untuk memberi penjelasan, yang sebenarnya hanya sejenis pembohongan akademik yang diketahui oleh sesiapa juga yang biasa dengan pembohongan jenis ini dalam sastera Melayu.  Tak mungkin mereka akan sanggup berdebat dalam persoalan ini, kerana mereka tidak mempunyai ilmu baik yang datang dari tradisi Islam mahu pun daripada tradisi Barat.  Yang terbaik yang boleh mereka lakukan, seperti yang dilakukan oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh dan Dr. Fatimah Busu, ialah menganjingkan orang, tanpa menyedarinya mereka telah bertindak dalam konteks tuduhan mereka sendiri. Kalau mereka sukar hendak memahaminya, makna ayat ini ialah mereka telah menganjingkan diri mereka sendiri!

Mengapa kita masih menaruh harapan dan menerima manusia begini untuk mempengaruhi masyarakat?  Inilah kelebihan mereka, yang mendapat hegemoni daripada pemerintah, dengan itu karya mereka yang menentang sumber ilmu itu dijadikan bahan kajian di sekolah dan di universiti. Tidakkah ini satu kecelakaan (disaster) besar yang dihempap ke atas kepala anggota masyarakat?  Kerana mereka ini mendapat faedah besar daripada kelakuan mereka, maka mereka dengan gembira melontarkan kebencian mereka dengan berkata, “Sour grape”, merujuk kepada serigala yang tidak dapat mengambil anggur walau pun sudah melompat tinggi. Serigala, seperti yang kita semua tahu, makan daging. Anjing terkenal dalam peribahasa Melayu makan tahi, “Kalau tak makan pun cium ada!”

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 22/12/2017.

No comments:

Post a Comment