Wednesday, December 6, 2017

KEISTIMEWAAN HIKAYAT SALIM ADIL SEBAGAI SEBUAH KARYA INTELEKTUAL

Hikayat Salim Adil adalah sebuah karya kreatif yang sangat istimewa, yang tidak mungkin dapat dinafikan oleh mana-mana sarjana dan pengkritik sastera jika mereka benar-benar jujur dan berilmu. Saya cukup sedar kesimpulan ini akan mendatangkan  kemarahan, kebencian, perasaan meluat dan segala keburukan yang terfikir oleh mereka yang menganggapnya demikian. Tetapi itulah kenyataannya, yang membuat para sarjana dan pengkritik sastera tiba-tiba menjadi lumpuh sambil meraung marah kerana kononnya mereka diejek dengan zalim sekali. Anda pun tahu apa yang mereka boleh buat. Mereka menempelak penulis hikayat ini sebagai manusia yang tidak sedar diri, memuji karya sendiri, menyeranah orang yang tidak menyukai karya ini. Semua ini anda boleh buktikan dengan mudah akan kepalsuannya. Saya tidak memuji diri sendiri, dan tidak perlu pun melakukannya, sebaliknya saya hanya memberitahu mereka bahawa Hikayat Salim Adil adalah istimewa dari segi persembahan atau teknik, dari segi pengolahan yang berteraskan konsep ilmu, dari segi gaya yang bersahaja tetapi ibarat seorang pendekar yang tangkas menumpas lawannya di tengah gelanggang yang bukan sebarang gelanggang, tetapi gelanggang intelektual. Banyak lagi yang saya boleh sebut, tetapi saya fikir wajar jika saya memberi peluang kepada pembaca yang serius dan kritis, yang jujur kepada dirinya dan ilmu, memberikan senarai mereka sendiri tentang kepalsuan keistimewaan karya persuratan ini. Atau, jika dia mahu, melonggokkan segala keburukan, kekurangan, kelemahan, kekacauan dan berpuluh “ke.. apa-apa pun … yang menafikan” kesimpulan saya. Saya fikir ini satu permintaan yang adil, kerana saya fikir anda juga berhak memuji diri anda bahawa anda mempunyai hujah yang berbeza dan hujah itu jauh lebih baik daripada hujah saya sendiri. Masalahnya, anda tidak memberitahu kami keistimewaan anda, sebaliknya menyimpan sebagai rahsia supaya tidak diketahui. Mengapa begitu? Ini suatu strategi yang lihai untuk menutup kecetekan pemikiran anda dan sifat ingkar ilmu serta keangkuhan yang menjadi kebanggaan anda. Inilah yang sebenarnya terjadi kepada anda, dan yang istimewanya anda sendiri tahu itulah yang sebenarnya.

Dengan sendirinya, dan dengan mudah pula, tertolaklah tuduhan dan tohmah anda bahawa saya memuji karya sendiri dan diri saya sendiri, sebagai seorang pengarang yang rakus kepada pengiktirafan dan dilambak dengan segala pujian seperti yang diberikan kepada kepada Anwar Ridhwan. Mana ada! Seperti kata Imam Ghazali, yang menjadi pegangan saya (saya beri ringkasannya, bukan kutipan dari kitab asal): Jika engkau jujur dan ikhlas, engkau tidak terpedaya dengan pujian, tidak juga berasa kecewa dengan kejian. Kedua-duanya sama saja bagi kamu, kerana yang engkau cari bukan kemegahan dunia.  [Nota kecil: Sesiapa yang boleh membaca Jawi, sila rujuk terjemahan karya al-Ghazali oleh Ustz. Muhammad Saleh bin Haji Arshad dan Ustz. Abdullah al-Qari bin Haji Saleh, Inti sari Karya Tasauf (Pustaka Aman Press, Kota Bharu 1980), hal. 45-46.

Menurut hemat saya, itulah Salim Adil. Itulah yang membuat dia istimewa. Faktor paling utama yang melonjakkan Hikayat Salim Adil dalam perkembangan intelektual yang khusus tertumpu pada bidang kreatif ialah kelainan yang sungguh berbeza daripada apa juga kelainan, yang kononnya dilakukan oleh sasterawan negara, yang dicampakkan oleh Salim Adil dalam arena pemikiran kreatif yang sebelumnya tidak pernah wujud. Ini yang membuat pembaca yang cetek meraba-raba kehilangan arah, tidak tahu bagaimana hendak membaca Hikayat Salim Adil dan seterusnya menilai karya itu dengan kritis dan kreatif.  Keistimewaan hikayat ini menjadi lebih bermakna apabila hikayat ini tidak saja menilai kandungannya dengan amat kritis, tetapi juga menilai hampir kesemua pengalaman kreatif yang pernah dicuba di Malaysia. Dalam melaksanakan penilaiannya yang kritis itu, Hikayat Salim Adil  menilai dengan kritis kesemua pencapaian para sasterawan, terutama di kalangan para sasterawan negara. Dalam konteks inilah karya ini bertindak seolah-olah sebuah karya kritikan sastera yang tidak memberi ruang langsung kepada keselekehan akademik para sarjana sastera dan pengkritik sastera. Hal ini amat jelas ketika Salim Adil mengkritik beberapa “sumbangan” akademik yang pada umumnya picisan, sebagai contoh mengenai konsep-konsep yang dilontarkan oleh para sarjana dalam latihan ilmiah mereka yang sebenarnya tidak membantu memajukan pemikiran baru dalam dunia akademik. Yang terjadi adalah peniruan yang rakus, seperti misalnya penggunaan istilah interteks, intertekstualiti dan sebagainya yang dalam tangan sarjana picisan ini menjadi  peneroka aspek kejahatan dalam penyelidikan sastera. (Lihat misalnya hal. 96-97; hal. 105-106;  hal. 130-134 tentang Naratif Ogonshoto; dan lain-lain contoh yang anda boleh kesan dengan mudah.)  Saya kunci aspek ini dengan menurunkan kesimpulan yang ditulis oleh Prof. Siti Hawa Salleh dalam kertas kerja beliau:

“Kita harus menyedari bahawa seseorang atau sesuatu kumpulan tidak mungkin  melaksanakan segala-galanya. Dalam zaman orang ghairah memperkatakan karya agung, ternyata betapa perlunya ditubuhkan suatu badan penyemak untuk mengawas segala pengeditan yang dihasilkan. Prinsip Pengurusan Bermutu yang wajar diberi perhatian di sini ialah pengawalan mutu. Janganlah pula seperti wujud suatu institusi kemafiaan yang bertugas menjaga, mengawas, memerhati dan memastikan yang para pengarang agung yang telah didewakan tidak dinilai dan dikritik (walaupun atas dasar ilmiah) biarpun dapat dibuktikan bahawa yang didewakan pun kadang-kadang mempunyai kaki yang berlumuran lumpur.  (Huruf tebal dalam asal). (Kertas kerja beliau bertajuk, “Wacana Filologi: Tak Lekang dek Panas”, Seminar Seni dan Sastera, anjuran bersama Jabatan Persuratan Melayu, UKM dan Akademi Seni Kebangsaan, Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia, 25-27 April 1997 di Seri Lagenda Resort Langkawi, Kedah Darul Aman.)

Prof. Siti Hawa telah menyedari adanya unsur Mafia dalam sastera Melayu lebih awal daripada saya, yang saya temui dalam penilaian yang berlebihan terhadap Naratif Ogonshoto yang pada hakikatnya menempatkan Mafia sebagai perkembangan baru yang dialu-alukan dengan begitu ghairah oleh para sarjana yang memberi pujian begitu tinggi dan istimewa kepada Naratif Ogonshoto. Di  manakah Kumpulan Mafia sastera ini menjalankan gerakan kemafiaan mereka? Saya fikir para sarjana dan pengkritik sastera tahu tempatnya dan boleh menamakan tempat itu, jika mereka mahu. Barangkali mereka lebih cenderung untuk menolak kewujudannya. Terpulang kepada mereka. Yang pasti, inilah  maksud Mutual Admiration Club yang kini menjadi gerakan arus perdana, yang mendapat panduan dari falsafah pandirisme sepenuhnya.

Mengapa perkembangan ini penting dalam kegiatan intelektual kita? Adanya gerakan kemafiaan ini menjadi faktor utama penolakan konsep ilmu yang diperjuangkan oleh Gagasan Persuratan Baru. Inilah kumpulan ingkar ilmu yang mendapat pengaruh daripada ajaran Iblis, seperti yang ditegaskan dalam al-Quran. (Rujuk peristiwa kejadian Nabi Adam ‘a.s. yang kemudiannya diperdayakan oleh Iblis. Berkali-kali al-Quran menegaskan bahawa Iblis adalah musuh manusia yang nyata, misalnya dalam Surah Yasin). Sejauh mana para sarjana dan sasterawan yang membaca Surah Yassin menerima Iblis sebagai musuh yang nyata, boleh kita lihat dalam sikap mereka terhadap konsep ilmu yang menjadi teras Gagasan Persuratan Baru. Kewujudan Mafia intelektual di kalangan sarjana dan sasterawan sukar hendak dinafikan, apatah lagi ditolak. Mereka wujud dan aktif dalam menentang peranan ilmu dalam penulisan kreatif/akademik. Totok sebagai kelakuan munafik, mereka menegaskan sekiranya gagasan itu datangnya bukan dari Mohd.  Affandi Hassan, kami terima dengan senang hati dan mempraktikkannya.  Dalam konteks inilah mereka berkata saya mencerca peribadi sarjana dan sasterawan, padahal yang berbuat demikian adalah mereka.

Sekarang muncul Hikayat Salim Adil, yang merombak habis-habisan cara menulis karya kreatif, yang hanya boleh dilakukan atau dipraktikkan dengan persediaan ilmu yang mencukupi. Tidak mungkin penulis yang cetek meraba-raba menulis sebuah karya persuratan dalam acuan Hikayat Salim Adil.  Saya tidak boleh berbuat apa-apa jika kalbu mereka hancur lebur menanggung malu. Apa yang mereka boleh buat ialah memaafkan diri mereka, seperti kesimpulan dalam entri yang lepas (bertarikh 4 Disember 2017).

Pendekatan yang saya ambil dalam tulisan di blog ini bukanlah untuk memujuk sesiapa memahami dengan mendalam segala sudut Gagasan Persuratan Baru, sebelum membuat apa-apa keputusan yang dibuat oleh Prof. Daro’ Rahman Shaari ketika mengejek syarahan perdana Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir. Yang dilakukan oleh Prof. Dato’ Rahman Shaari ialah meletakkan maruah akademiknya begitu rendah dengan sikap yang amat negatif. Yang terjejas teruk ialah beliau sendiri yang begitu disanjung oleh teman-temannya, yang sanggup mengangkatnya menjadi sasterawan negara. Gagasan Persuratan Baru tidak terjejas dengan seranah akademik beliau yang murahan. Saya masih mengulas perkara ini hanya untuk memberitahu murid-murid dan pengikut beliau bahawa Prof. Dato’ Rahman  Shaari  telah memalukan golongan akademik dengan kelakuan dan sikapnya yang begitu rendah menghina kedudukan ilmu dalam penulisan kreatif. Sejauh mana beliau bersedia belajar daripada Salim Adil bergantung pada Salim Adil sama ada bersedia menjadi guru tokoh kritikan ini. Yang pasti, para pelajar Universiti P. Ramlee beruntung mendapat bimbingan daripada tokoh kritikan sastera yang “tersohor” ini (saya cukup tidak suka menggunakan perkataan ini), tetapi kita tidak boleh jamin mereka akan faham apa itu Gagasan Persuratan Baru. Oleh itu, saya akan kirim ke Perpustakaan Universiti salinan secukupnya mengenai PB untuk menjadi rujukan para pelajar. Di  samping itu saya akan menyediakan senarai buku-buku yang perlu  dirujuk untuk mendapat gambaran yang saksama tentang teori sastera Barat dan bagaimana dapat dimanfaatkan oleh para pelajar dan guru-guru mereka. Membaca tulisan guru-guru ini meyakinkan saya mereka kurang membaca buku-buku sarjana sendiri, hanya bergantung pada koleksi makalah, dengan itu mereka terlalu bergantung pada sumber kedua. Sekiranya mereka membaca dengan tekun Hikayat Salim Adil, saya yakin mereka akan jadi terbuka kepada perbahasan akademik dan lebih bersedia untuk menyaring teori Barat dari sumber asalnya, bukan daripada antologi esei.

Ada lagi beberapa keistimewaan Hikayat Salim Adil yang  boleh dibincang jika ada sesiapa yang berminat. Cukup sekadar ini sahaja untuk memberi sedikit gambaran mengapa Hikayat Salim Adil perlu diberi perhatian kritis dan kreatif.  Terlalu awal untuk menilai pengaruh dan sumbangan Hikayat Salim Adil dalam penulisan kreatif di Malaysia, tetapi saya yakin selepas ini sesiapa juga yang ingin berbicara tentang sumbangan para sasterawan negara, akan menilainya dari perspektif kritikan yang dibincang dalam Hikayat Salim Adil.  Sekiranya Salim Adil tidak diseret dalam perbincangan penilaian itu, maka perbincangan itu tetap berada di sekitar anggota Mutual Admiration Club, oleh itu tidak objektif.  Aspek pengawalan mutu yang dicadangkan oleh Prof. Siti Hawa dalam kertasnya wajar diberi perhatian. Saya kutip: “Prinsip Pengurusan Bermutu yang wajar diberi perhatian di sini ialah pengawalan mutu. Janganlah pula seperti wujud suatu institusi kemafiaan yang bertugas menjaga, mengawas, memerhati dan memastikan yang para pengarang agung yang telah didewakan tidak dinilai dan dikritik (walaupun atas dasar ilmiah) biarpun dapat dibuktikan bahawa yang didewakan pun kadang-kadang mempunyai kaki yang berlumuran lumpur.

Saya setuju “pengawalan mutu” itu penting dalam kritikan sastera, kalau tidak kita akan membiarkan sarjana sastera kita memanjat bumbung kilang berkarat untuk mendapat ilham, suatu kerja yang sia-sia.


Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 6/12/2017.

No comments:

Post a Comment