Monday, December 4, 2017

MENUNGGU KOMENTAR DAN KRITIKAN TENTANG HIKAYAT SALIM ADIL

Karya persuratan Hikayat Salim Adil adalah istimewa dari banyak segi. Adakah lucu bila saya berkata Hikayat Salim Adil kuda bima, manakala Naratif Ogonshoto kuda padi?  Saya cuba menarik minat pembaca yang kritis dan kreatif untuk membuat perbandingan antara dua karya ini, setelah tiada siapa pun sanggup membuat kajian perbandingan dengan Pujangga Melayu yang kompleks itu dengan mana-mana “karya besar” sasterawan negara.  Ada orang sambil bergurau berkata, tiada siapa pun berminat membuat perbandingan itu takut karya para sasterawan negara nampak terlalu lekeh. Kalau karya saya lekeh tidak mengapa kerana saya seorang penulis yang biasa-biasa saja, tidak ada kedudukan secara rasmi, meskipun kedudukan sebagai seorang pemikir sastera amat jelas.  Sebenarnya tidak ada sebab untuk sesiapa pun takutkan pengaruh saya (yang tidak ada pun) dalam hal ini; oleh itu patut benarlah Prof. Emeritus Dr. Muhammad Salleh dan Dr. Fatimah Busu menggelarkan saya sebagai “anjing kurap” saja. Sampai hati kamu berdua menghina saya serendah itu, tanpa menyedarinya kamu berdua sebenarnya menghina diri kamu sendiri. (Rujuk buku masterpiece Dr. Fatimah Busu, Nyanyi Sunyi Salam Maria VS  Sarjana Nasi Dingin (2007). 

Kata Dr. Fatimah Busu: “Benar seperti kata Sasterawan Negara Profesor Muhammad Haji Salleh, situasi seumpama ini samalah seperti kita dikerkah seekor anjing kurap. Justeru kita tidak mungkin dapat menendang anjing itu bagi membalas kerkahannya pada waktu itu juga kerana kulitnya yang berkurap.” (hal 162).  Kata-kata yang manis ini tepat sekali menggambarkan sifat dan sikap para sasterawan dan sarjana terhadap Gagasan Persuratan Baru; maka dari segi itu dua orang tokoh besar sastera Melayu telah memberitahu kita semua bahawa itulah wajah sebenar mereka. Jadi kita yang berpegang kepada adab dan kesantunan yang tidak dibuat-buat, mengalu-alukan pengakuan dua orang sarjana besar ini tentang sikap mereka terhadap ilmu dan adab. Buku Fatimah Busu ini sangat violent, ganas dan bengis. Beliau membantu kita memperlihatkan imej sasterawan yang gila glamour dan mabuk pujian.  Paling menarik ialah Dr. Fatimah Busu menegaskan bahawa dia adalah seorang penulis Islam yang ingin menegakkan Islam melalui watak Maria Zaitun, yang menurutnya adalah wajah sebenar wanita Islam yang berpegang kepada agama. Terdapat kontradiksi yang amat cantik antara sikap bengis Dr. Fatimah Busu dengan sifat santun Maria Zaitun yang dibuat-buat. Maria Zaitun dalam novel ini adalah sorang yang amat jahil, sama jahilnya dengan penulis novel pura-pura ini. Andainya novel ini dipuji oleh seorang sarjana yang bersimpati dengan Gagasan Persuratan Baru, maka sikap Dr. Fatimah Busu tidaklah sebengis dalam bukunya itu. Saya yakin dia akan tersenyum simpul kerana PB membela karyanya sebagai sebuah karya berteraskan ilmu yang benar. Jika anda membaca buku yang violent ini, anda akan pengsan membaca sumpah seranahnya terhadap Gagasan Persuratan Baru, yang menurutnya dicipta untuk membela karya Mohd. Affandi Hassan, tidak kena mengena dengan Islam!  Inilah jenis sarjana yang kini berlegar di universiti mengajar sastera Melayu, mengajar para pelajar menjadi bodoh. Ketakutan kepada kebenaran adalah sifat Iblis, seperti yang anda boleh lihat dalam al-Quran.  Orang berilmu dan jujur dengan ilmu tidak harus takut kepada ilmu. Yang sebaliknya berlaku kepada dua orang tokoh besar ini, persis inilah yang dimaksudkan oleh Harry G. Frankfurt dalam bukunya On Bullshit sebagai kegiatan bersifat bullshit.  Kegiatan begini sangat kaya dalam sastera Melayu. Karya Dr. Fatimah Busu yang saya sebut adalah hasil kegiatan bullshit, tidak ada sedikit pun unsur-unsur yang bersifat ilmu dan pemikiran. Hanya ocehan yang terbit dari jiwa yang pekat dengan sifat-sifat yang bercorak anti-ilmu, atau yang ingkar ilmu, oleh itu tidak terbayang sedikit pun kejujuran untuk memperjuangkan konsep ilmu yang benar dalam kegiatan ilmiah.  Mengutuk dalam amukan retorik kosong seperti yang dilakukan oleh Dr. Fatimah Busu dalam bukunya seharusnya tidak berlaku jika beliau jujur dan sanggup menerima kelebihan orang lain walaupun beliau tidak bersetuju dengan pendapat yang dibencinya itu. Tentulah sangat aneh apabila beliau begitu bangga berlagak sebagai seorang tokoh ingkar ilmu dan berlagak sombong menafikan pemikiran orang lain tanpa sebarang usaha untuk memahaminya terlebih dahulu, kemudian memberikan kritikan yang wajar. Inilah juga yang dilakukan oleh Prof. Dato’ Rahman Shaari seperti yang telah saya bincang dalam entri yang lain. Inikah kelebihan dan kemegahan ahli akademik? Saya lebih admire sikap Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh yang berusaha gigih memanjat bumbung kilang berkarat untuk mencari ilham, walaupun hasilnya juga hanya sejenis bullshit. Sekurang-kurangnya beliau telah menunjukkan kemampuannya untuk memanjat walaupun sudah tua. (Lihat hal. 80-82 dalam Hikayat Salim Adil untuk penjelasan lanjut tentang tokoh besar ini.)

Kemunculan karya persuratan Hikayat Salim Adil dalam persuratan Melayu (juga dalam sastera Melayu), meletakkan asas yang kukuh dalam sekurang-kurangnya dua genre sastera, dalam penulisan novel dan dalam kritikan sastera.  Dua perkara ini perlu dibincangkan oleh ahli akademik jika mereka benar-benar serius dalam bidang akademik.  Salim Adil telah meletakkan ukuran yang diperlukan untuk menulis karya kreatif yang berasaskan konsep ilmu yang benar; dalam bidang kritikan juga Salim Adil telah mencabar tuan-tuan ahli akademik untuk membincangkan pelbagai isu dalam kritikan sastera. Isu terpenting ialah masalah ukuran yang standard, yang amat diperlukan jika kita benar-benar mahu mempertahankan kedudukan para sasterawan negara. Dalam keadaan sekarang, para sasterawan negara ini adalah penulis karya picisan yang bersifat ingkar ilmu, atau membohongi ilmu dengan kononnya, seperti yang ditegaskan oleh Dr. Mawar Shafei, menggunakan konsep intertekstualiti yang mengarut itu, seperti yang telah disebut dalam entri terdahulu.  Saya tegaskan lagi, intertekstualiti yang difahami dan dipraktikkan adalah yang berasaskan konsep ‘iwajan (kebengkokan atau crookedness). (Rujuk Arabic-English Dictionary of Qur’anic Usage, eds. Elsaid Badawi & Muhammad Abdel Haleem.  Brill: Leiden/Boston, 2008.  hal. 651).

Apakah implikasinya?  Pada mulanya saya tidak mahu melontarkan pertanyaan ini, tetapi nampaknya saya tiada pilihan. Implikasinya sangat besar. Jika konsep intertekstualiti itu palsu, maka seluruh analisis berasaskan konsep itu dengan sendirinya adalah palsu. Dengan itu, hadiah gemilang yang diberikan kepada karya palsu Dr. Mawar Shafei adalah hadiah yang melacurkan konsep hadiah sehingga tidak bermakna apa-apa. Tetapi ini tidak menjadi kudis dalam pemberian hadiah, kerana novel terbesar sastera Melayu ialah mengenai seorang pelacur yang berhati mulia! Perhatikan bagaimana novel yang menjadi novel teragung dalam sastera Melayu adalah mengenai kejahatan bercorak Mafia. Jadi kedua-kedua karya besar ini adalah karya yang memberi makna yang istimewa kepada kejahatan. Itulah hakikat sastera Melayu dalam tangan para sasterawan. Apakah pilihan mereka? Mendiamkan diri seperti lembu kenyang. Itulah yang mereka lakukan.

Kini muncul Hikayat Salim Adil, mereka tidak boleh mendiamkan diri lagi, kerana kepalsuan mereka diberi penjelasan dan analisis yang memukau sesiapa juga yang menggunakan akalnya untuk berfikir, bukan menggunakan perasaan untuk berlagak sambil memanjat bumbung kilang berkarat untuk mencari ilham. Adalah amat ironik apabila para sasterawan terikut-ikut mencontohi Raja Lawak dengan mereka sendiri menjadi raja lawak dalam sastera.  Para pelawak sastera ini dalam ketakutan yang tidak dapat dielakkan kerana karya mereka kini terpaksa menghadapi Gagasan Persuratan Baru yang membawa konsep yang berlainan daripada yang mereka kenal selama ini. Sekarang konsep-konsep klise yang mereka pakai tidak lagi dapat menepis konsep-konsep ilmiah yang dilontarkan kepada mereka oleh Gagasan Persuratan Baru. Mereka yang menjadi pelawak (dalam ungkapan Kelantan “pelawak” mempunyai makna yang berbeza) ini muncul sebagai Sancho Panza Melayu yang menjadi pahlawan dengan berjuang dengan  wind mill yang mereka jadikan naga.  Mereka, para sasterawan ini, akhirnya menjadi watak-watak dalam cerita jenaka Melayu yang terkenal itu. Jika anda mahu contoh, bacalah tulisan Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh dalam buku ITBM yang terkenal, Sastera Teras Negara Bangsa (2014).  Buku ini sangat penting kerana di sinilah para Sancho Panza Melayu berdialog sesama mereka untuk mendapat faedah peribadi yang lebih besar, yang mereka senaraikan dalam Resolusi yang mereka luluskan. Siapakah Man of La Mancha di kalangan mereka?

Keistimewaan Hikayat Salim Adil  ialah dalam wacana  yang mengajak pembaca bersikap kritis dan kreatif terhadap pembacaan mereka.

Novel teragung Malaysia, dan mungkin seluruh dunia, dikatakan oleh sarjana mempunyai makna yang berlapis-lapis. Penulisnya sendiri juga berkata begitu. Agaknya, berapa puluh lapis makna yang terdapat dalam novel itu. Saya hanya bertemu satu lapis saja, iaitu novel ini mengenai Mafia dalam sastera Melayu. Walaupun satu lapis, lapis itu sangat tebal, jika dipecah-pecahkan mungkin dapat tiga empat ratus lapis. Perlukah sebuah novel mempunyai banyak lapis makna?  Hanya sarjana sastera saja yang boleh menjawab kerana hanya mereka saja yang tahu mengenai lapis-lapis makna ini.  Sekiranya anda diminta untuk menghitung lapis-lapis makna Hikayat Salim Adil, apakah jawapan anda? Sebenarnya tiada siapa pun tahu berapa lapis makna yang terselit dalam novel persuratan itu. Mungkin juga tidak ada apa-apa makna, hanya sebuah wacana yang berbelit-belit membicarakan banyak isu yang tidak semestinya berjaya dicungkil oleh pembaca. Kalau  begitu, bagaimana seharusnya anda membaca novel ini? Sebagai contoh mudah, biar saya bayangkan sedikit lapis-lapis yang akan anda temui. Misalnya dalam aspek politik, apakah yang dibincang oleh novel ini?  Bagaimana pula tentang aspek kreatif? Dalam konteks ini anda boleh melihat isu teknik yang digunakan dalam novel persuratan ini. Bagaimana teknik itu digunakan untuk menyerlahkan isu-isu yang dibincang di dalam novel? Selain dari itu, jika anda melihat dari perspektif teori sastera dan teori kritikan sastera, apakah isu yang menarik minat anda? Sebagai bantuan awal, anda misalnya boleh meneliti Ruang 3, apa yang anda dapat di sana? Jika anda pandai, dalam ruang ini saja pun anda boleh tulis sebuah novel yang pasti menarik kerana isi perbincangan dalam Ruang ini memang sangat kontroversial. Demikian seterusnya, jika anda meneliti setiap Ruang. Saya lebih berminat kepada Ruang 8, mengenai Salim Adil berhanyut ke Kuala Besar dengan beruknya. Mengapa Salim Adil memilih beruk untuk menjadi temannya? Jangan-jangan Salim Adil ini keturunan  Lodeh SPM, kerana namanya pun Salim Adil SPM.  Singkatannya sama, tetapi maknanya berbeza.  Dalam Ruang ini anda dapat perbincangan yang sangat penting tentang politik, tentang kemungkinan Tanah Semenanjung ini dipecahkan menjadi dua, Timur untuk Melayu yang mundur; Barat untuk bukan Melayu yang lihai. Bagaimana anda membaca Ruang akhir ini? Di sini saja pun anda mungkin bertemu tidak kurang dari 15 lapis makna! Semuanya terpulang kepada kecerdikan anda membacanya, menyelongkar yang tersirat untuk mencari mesej sebenar Ruang ini. Adakah mesej sebenar itu mewakili makna sebenar novel ini ditulis?  Dalam konteks ini saya  ingin mengutip pendapat seorang sarjana Barat yang terkenal di Malaysia, yang sering disebut-sebut, iaitu Jonathan Culler, dalam buku Umberto Eco,  Interpretation and Overinterpretation (Cambridge University Press, 1992). Inilah pendapat Culler:

“Interpretation itself needs no defence; it is with us always, but like most intellectual activities, interpretation is interesting only when it is extreme. Moderate interpretation, which articulates a consensus, though it may have value in some circumstances, is of little interest. A good statement of this view comes from G.K Chesterton, who observes, ‘Either criticism is no good at all (a thoroughly defensible proposition) or else criticism means saying about an author those very things that would have made him jump out of his boots.” (hal. 110).

Sama ada kita boleh terima atau tidak pendapat itu, kita lihat pula pandangan saya mengenainya.

Apakah yang tidak special, yang kurang, tentang Hikayat Salim Adil?  Cara terbaik untuk melihat kekuatan karya persuratan ini ialah dengan membuat senarai panjang mengenai kekurangannya sebagai sebuah karya kreatif yang special. Saya fikir ini cara terbaik untuk menolak adanya keistimewaan dalam karya yang merangkum tiga genre ini. Cukup adil, dan amat munasabah, untuk kita memuaskan hati para penentang Gagasan Persuratan Baru bahawa gagasan itu gagal menghasilkan karya yang benar-benar berkualiti.  Ingat saja bagaimana Prof. Dato’ Rahman Shaari memperlekeh Gagasan Persuratan Baru ketika mengkritik syarahan perdana Prof. Ungku Maimunah tempoh hari. Wajar jika tokoh ini diberi kepuasan bahawa beliau adalah seorang tokoh satu-satunya yang memperlekeh PB dan berjaya pula meletakkan PB sebagai pengacau sastera Melayu moden, walaupun buku-buku mengenai PB belum lagi disanggah oleh beliau dan mana-mana sarjana ciritan yang menentang konsep ilmu dalam persuratan. Saya tidak keberatan untuk membantu mereka menyiapkan sanggahan mereka supaya semua sasterawan negara akan muncul sebagai golongan penulis yang tidak perlukan ilmu untuk sampai ke peringkat gelaran sasterawan negara. Saya telah memberikan beberapa cadangan yang boleh digunakan untuk menolak PB secara tuntas. Tetapi nampaknya ini pun tidak dapat dikerjakan oleh para penentang ini, walaupun saya amat bermurah hati memberi mereka laluan untuk memusnahkan Gagasan Persuratan Baru sebagai pendekatan alternatif yang canggih, seperti yang dihujahkan oleh Prof. Ungku Maimunah dalam kata pengantarnya kepada Gagasan Persuratan Baru, edisi ke-2 (2014). Seperti yang ditegaskan oleh Prof. Dato’ Rahman Shaari, Persuratan Baru adalah mudah, oleh itu tidaklah susah untuk memberikan hujah bagi menyanggahnya dan menolaknya terus supaya tidak lagi jadi pengacau dalam penulisan kreatif dan akademik.  Sekurang-kurangnya mereka yang menjadi penentang ilmu ini boleh membaca Hikayat Salim Adil sehabis kritis dan dengan itu membuktikan karya itu tidak berkualiti, tidak ada pemikiran dan tidak ada apa-apa pembaharuan, hanya ocehan pemikiran yang tidak teratur. Kalau ini tidak dapat mereka lakukan, maka kekallah kesimpulan saya bahawa para sasterawan negara, menurut PB, adalah sasterawan picisan dan mereka tidak layak diberi gelaran sebagai sasterawan negara kerana sebab-sebab yang telah dihuraikan dengan terperinci dalam blog ini. Masih belum puas? Antara kekuatan orang berilmu ialah kesediaannya untuk menerima kesilapannya dan dari situ membuat pembetulan sewajarnya. Saya bersedia untuk melakukannya dengan bangga supaya kesilapan tidak menjadi beban berkekalan dalam hayat intelektual saya. Keberanian intelektual untuk membuat pilihan hanya berada di kalangan orang berilmu. Anda boleh gunakan kesimpulan ini untuk menilai kemampuan dan kejujuran intelektual seseorang.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 3/12/2017.

No comments:

Post a Comment