[Catatan: Anda perlu baca entri ini dengan cermat dan
berhati-hati supaya tidak terjatuh ke dalam Sungai Kelang].
Apakah Masalah Kita? Hikayat
Salim Adil Yang Muncul Mengejut…
Kemunculan Hikayat Salim Adil membuat semua sarjana
sastera, pengkritik dan sasterawan menjadi bisu. Kecetekan pengalaman
intelektual mereka membuat mereka kelam-kabut,
tidak boleh memberikan apa-apa pandangan, takut ketahuan keterbatasan
pengalaman intelektual mereka. Adakah ini karya sastera? Mengapa pelik macam
ini? Yang pelik bukan karya itu, tetapi mereka sendiri. Manusia yang sering
bercakap, dan bangga, tentang kelainan, tentang sesuatu yang baru, tiba-tiba
menjadi bisu dan keliru, apabila yang mereka sebut sebagai kelainan dan
pembaharuan itu amat memeranjatkan mereka kerana tidak pernah terlintas dalam imaginasi
mereka akan muncul sebuah karya yang aneh tetapi menarik seperti Hikayat Salim Adil. Zaman hikayat sudah tidak ada lagi, kata
mereka dengan ragu-ragu. Zaman sekarang kita hanya membaca hikayat lama, tidak
ada lagi hikayat baru. Yang ada ialah karya besar seperti Naratif Ogonshoto, karya agung sepanjang zaman yang tidak akan
muncul lagi karya sehebat itu dalam sejarah penulisan novel Melayu. Adakah
mereka sudah tidak siuman? Yang mereka sebut sebagai karya besar sepanjang
zaman itu hanyalah sebuah karya picisan: picisan tekniknya; picisan temanya;
picisan pengolahannya; picisan segala-galanya kerana tiada apa-apa pun yang
boleh dijadikan sandaran intelektual dari segi “pemikiran”… Sebuah karya besar sepatutnya boleh berdiri
sendiri, tidak memerlukan pujian dan sanjungan dari sesiapa pun. Karya itu
mampu menghadapi sebarang cabaran dari sesiapa sekali pun yang cuba atau memang
meremehkannya. Naratif Ogonshoto tidak
boleh berdiri sendiri, kehidupannya bergantung pada beberapa kerat manusia yang
mengaku sarjana sastera tetapi tidak mempunyai ilmu yang mencukupi untuk
membuat penilaian yang kukuh, yang tidak boleh digoyah dengan mudah hanya
dengan jerkah kecil saja. Ketika karya agung sepanjang zamsan ini dijerkah
sambil berdehem pun sudah terpelanting terguling-guling mencari tempat
berpegang. Mana boleh sebuah karya besar begitu jadinya. Itu ciri-ciri karya
picisan, bukan karya besar. Sebuah karya nihilis seperti Naratif Ogonshoto itu tidak ada gunanya disimpan dalam
perbendaharaan karya sastera Malaysia.
Kata-kata ini memang keras dan tegas, sesuai dengan kedudukan karya itu
yang didakwa sebuah karya besar sepanjang zaman. Apakah ukurannya? Tidak seorang pun daripada
sarjana yang mendakwa karya sepanjang zaman ini benar-benar hebat dan tidak
boleh digoyah sedikit pun. Akar tunjangnya tidak ada, atau terlalu lemah,
hingga begitu mudah dicabut dengan hujah-hujah yang paling lemah sekalipun.
Sekarang
muncul Hikayat Salim Adil. Para pemuja dan pemuji Naratif Ogonshoto bertanya sambil mengejek: Mengapa diberi judul
hikayat, mengapa masih ditulis hikayat di zaman pascamoden ini? Pertanyaan ini sangat aneh, dan amat
menghibakan. Semua yang memuji Naratif
Ogonshoto menegaskan dengan amat yakin bahawa karya agung ini ditulis dalam
teknik intertekstual, yang di dalamnya banyak sekali cerita-cerita lipur lara
yang dijadikan interteks yang amat berkesan dalam pembinaan teknik karya agung
ini. Nampaknya mereka tidak mahu lagi menggunakan hujah ini, tetapi belum
bersedia untuk menarik balik penilaian mereka yang amat lemah dan cetek serta
banyak merapu. Mengapa mereka tidak mahu
menilai Hikayat Salim Adil dari
perspektif yang mereka gunakan untuk karya agung ini? Sebabnya, tegas mereka, Hikayat Salim Adil tidak mempunyai ciri-ciri khayal lipur lara
seperti dalam Naratif Ogonshoto, oleh
itu tidak asli dan tidak ada sedikit pun bentuk-bentuk alusi yang hebat-hebat
yang terdapat dalam sastera Melayu lama.
Mereka tidak sedar bahawa mereka mengejek diri mereka sendiri; malah
mereka tidak faham pun maksud kesimpulan ini.
Sekarang Naratif Ogonshoto telah masuk ke dalam
Sungai Kelang, dikuis oleh Salim Adil kerana menghalang laluannya. Sekaranglah kita perlu berdebat, atau
sekurang-kurangnya berbincang dengan gigih, mengenai Hikayat Salim Adil untuk memastikan kedudukan Naratif Ogonshoto tidak tergugat dan tidak terjejas sedikit pun
dengan kehadiran Hikayat Salim Adil.
Jika benarlah dakwaan para sarjana dan pengkritik bahawa Naratif Ogonshoto adalah sebuah karya besar sepanjang zaman dan
akan kekal begitu selama-lamanya, maka tentulah tidak ada halangan lagi untuk
membuat penilaian perbandingan dengan Hikayat
Salim Adil. Saya tidak boleh menentukan perkara ini secara sendirian. Kita
memerlukan bantuan para sarjana yang telah mengangkat Naratif Ogohsoto ini seperti Dr. Mohamad Saleeh Rahamad, Prof.
Dato’ Rahman Shari, Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, dan Dr. Mawar
Shafei, pakar intertekstualiti dalam sastera. Mereka inilah yang boleh
mempertahankan kedudukan Naratif
Ogonshoto, tetapi mereka tidak mahu kerana mereka juga akan diminta menilai
Hikayat Salim Adil. Persoalan besar
di sini ialah apakah ukuran yang akan mereka kemukakan untuk menilai Hikayat Salim Adil? Di sinilah peranan konsep ilmu yang benar,
yang ditolak oleh empat orang sarjana tadi, akan mengambil tempat untuk menilai
kedua-dua buah karya ini. Kita tunggu bagaimana empat orang sarjana ini akan
membongkar kelemahan kaedah penilaian
mereka sendiri sebaik saja dikenakan kepada Hikayat
Salim Adil. Yang akan terjadi,
mengikut ramalan saya, keempat-empat
sarjana ulung ini akan tersungkur di gelanggang intelektual apabila mereka
terpaksa mengaku bahawa mereka menolak konsep ilmu yang benar sebagai asas penilaian; sebaliknya akan
mengemukakan ciri-ciri lipur lara yang akan mengangkat Naratif Ogonshoto sebagai
sebuah karya picisan; yang bila digunakan untuk menilai Hikayat Salim Adil akan menyerlahkan kepalsuan ukuran mereka yang berasaskan khayalan unsur
lipur lara yang palsu itu. Apakah kesudahannya anda boleh bayangkan sendiri. Inilah cerita sebenar kritikan sastera Malaysia.
Membincangkan Hikayat Salim Adil
Tetapi
keempat-empat sarjana ini boleh mengembalikan maruah akademik mereka dengan
sanggup membicarakan kedudukan Hikayat Salim Adil dalam sastera Melayu mengikut
ukuran mereka sendiri. Inilah yang kita
mahu tahu, yang sudah lama ditunggu-tunggu untuk dibentangkan dengan penuh
keyakinan sesuai dengan kedudukan mereka sebagai sarjana utama sastera
Melayu. Saya sendiri akan menumpang tuah
untuk memperlihatkan kemampuan kreatif dan intelektual saya sebagai seorang
pengarang, yang diragui oleh kesemua empat orang tokoh ini. Seperti yang
ditegaskan oleh Prof. Dato’ Rahman Shaari, Persuratan Baru adalah mudah untuk
dilaksanakan, sekiranya beliau terdorong. Formulanya yang beliau berikan:
ringankan cerita, beratkan ilmu. Jika
betullah formula beliau, bolehkah digunakan formula itu untuk menulis sebuah
buku sehebat Hikayat Salim Adil? Sebenarnya tidak semudah itu, kerana halangan
pertama ialah makna dan maksud konsep ilmu yang benar; diikuti dengan konsep
wacana dan cerita, yang kemudiannya ditempatkan
dalam ruang naratif yang tersusun.
Saya amat positif Dato’ Profesor Rahman Shaari akan terkial-kial untuk
memahami konsep-konsep yang disebutkan itu. Dalam PB, semua konsep itu sudah
diberi makna yang khusus, untuk mencapai matlamat tertentu. Kerana itu saya
boleh buat ramalan yang tepat Dato’ Prof. Rahman Shaari dan orang-orang yang setaraf
dengannya tidak akan sampai ke tahap Hikayat
Salim Adil, jauh sekali untuk menandingi Pujangga Melayu; hatta untuk meniru Hikayat Buyung Lurus pun mereka tidak akan dapat lakukan. Tentulah
saya akan sangat gembira, dan sangat bangga, jika mereka ini dapat mengatasi
karya-karya yang saya sebut itu. Dengan
itu barulah terdapat kemajuan, bukan hanya bilangan karya. Panel Anugerah
Sastera Negara akan bertindak tidak bijak jika mereka abaikan ukuran yang
diberikan oleh PB. Adakah Panel tidak
berasa bahawa mereka juga perlu berubah,
tidak hanya menggesa penulis supaya berubah dan mencari kelainan. Kita perlu
jauhkan situasi ketam mengajar anaknya berjalan betul, atau peribahasa itu
tidak laku lagi dalam era pascamodernisme? Nampaknya begitulah. Inilah makna
pandirisme, kalau anda masih belum faham.
Hikayat
Salim Adil dan Kedudukannya Dalam
Sastera Melayu
Di mana salahnya jika saya mengatakan Hikayat Salim Adil mempunyai tempat yang
istimewa dalam sastera Melayu? Tidak penting anda setuju atau tidak setuju,
kedudukan itu tidak berubah. Inilah maksud saya bila saya mengatakan, biarlah
karya itu sendiri meletakkan dirinya di tepat yang wajar untuk dirinya, tidak
perlu pujian dan sanjungan seperti yang anda lakukan terhadap Naratif Ogonshoto. Bila hujah anda dirungkai dan dihanyutkan ke
Sungai Kelang, anda tidak boleh berbuat apa-apa, lantas membawa sekali Naratif Ogonshoto hanyut dalam Sungai
Kelang. Sangatlah tidak manis jika ini berlaku, maka itu sebabnya saya tegaskan
biarkan karya itu menentukankan kedudukannya, tidak perlu sarjana (apatah lagi
sarjana ciritan) untuk mengangkatnya… Setiap karya ada maruah masing-masing,
kenali kedudukan maruah itu dan tempatkannya di tempat yang sesuai untuknya.
Jika sesuai untuk dihanyutkan di Sungai Kelang, hanyutkan saja, kerana itulah
yang terbaik, sekurang-kurangnya boleh dikutip oleh peniaga sampah seperti
Salim Adil. Ada juga gunanya. Dapat juga dimanfaatkan. Bagaimana jika anda yang
menghanyutkan Hikayat Salim Adil di
Sungai Kelang? Saya bersetuju dan saya
sokong usaha anda itu, kerana saya mahu melihat bagaimana anda sendiri
dihanyutkan sementara Hikayat Salim Adil
akan dikutip oleh orang-orang yang mengenalnya.
Kedudukan Hikayat Salim Adil
dalam sastera Melayu tidak boleh diusik, kecuali anda melapahnya beramai-ramai
untuk menghancurkannya. Yang hancur nanti ialah kertasnya, tidak Hikayat Salim Adil sebagai sebuah karya yang akan terus hidup menghantui
kehidupan anda. Melalui perbuatan itu sendiri anda telah mengiklankan kualiti
ilmu anda sendiri. Apa pun yang anda buat, yang akan tersungkur dalam lumpur
anda sendiri, bukan Hikayat Salim Adil. Bagaimana keadaan ini akan terjadi sebenarnya
telah diterangkan dengan terperinci dalam Hikayat
Salim Adil. Jadi anda tidak ada pilihan melainkan membacanya dengan teliti
dan kritis, serta kreatif. Sebenarnya
saya telah banyak sekali memberi idea dan cadangan untuk membantu anda
menyerlahkan kualiti anda sebagai kumpulan ingkar ilmu. Saya kira penjelasan itu sudah mencukupi. Oleh itu anda hanya mempunyai dua pilihan:
menerima Hikayat Salim Adil sebagai
sebuah karya besar yang unik; atau menerima kedudukan anda sebagai kumpulan
ingkar ilmu yang berlagak sebagai “the hollow men” dalam sajak T.S. Eliot. Pilihan pertama tentulah lebih bijak,
walaupun dengan pilihan kedua anda akan berada di peringkat antarabangsa. Bagi saya, menempel kelebihan dan kedudukan
orang lain di peringkat antarabangsa bukanlah satu kedudukan yang mulia. Kerana
itulah saya tolak unsur Mafia dalam novel teragung Malaysia, Naratif Ogonshoto yang picisan itu.
Mercu Tanda Yang
Menjadi Ukuran Penilaian: Kesimpulan
Muktamad
Sejauh mana benarnya Hikayat
Salim Adil menjadi penanda aras kemajuan kreatif dan kritikan sastera
Melayu? Atau, sejauh mana pula tidak benarnya kesimpulan itu? Pertanyaan yang paling sukar dijawab ialah
yang kedua itu; kerana jawapan kepada pertanyaan itu tidak boleh lari daripada
analisis yang mendalam tentang karya para sasterawan negara, berasaskan konsep
ilmu yang bersumber dari al-Quran.
Dengan itu, analisis dari segi kreatif dan kritikan sastera akan memihak
kepada Hikayat Salim Adil. Ada beberapa cara yang boleh anda kemukakan
untuk menolak kedua-dua pertanyaan itu. Pertama, anda boleh berkata kedua-dua pertanyaan
itu berasaskan prasangka terhadap karya yang bukan persuratan; dengan itu anda
boleh berkata pertanyaan itu tidak wajar dikemukakan. Dengan itu saya akan
mengemukakan pertanyaan lain: Kalau begitu, apakah pertanyaan yang sesuai
dengan kedudukan para sasterawan negara, dan ukurannya diambil dari mana?
Sebenarnya pertanyaan ini lebih berat daripada dua pertanyaan awal, kerana
untuk menjawabnya, anda akan terus terjun ke dalam lubuk teori sastera Barat,
dan anda pasti akan bergelumang dengan lumpur teori sastera Barat. Saya tidak keberatan jika itulah yang anda
mahu, tetapi anda mesti ingat, sarjana terbesar sastera Melayu, Profesor
Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh telah memberi amaran bahawa kita telah
melakukan kesalahan menggunakan teori Barat untuk menilai karya sastera kita
yang berjiwa Melayu. Anda tidak boleh menolak begitu saja keputusan dan
kesimpulan sarjana besar ini sebagai “mengarut”, kerana beliau mengasaskan
kesimpulan beliau daripada kajian mendalam teori sastera Barat dan kajiannya tentang
sastera Melayu. Beliau mendapati kedua-duanya berbeza jauh, sehingga kita perlu
menolak teori Barat jika kita mahu berlaku adil kepada karya sastera
Melayu. Tetapi di sini timbul satu
persoalan besar yang Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh sendiri tidak akan
mampu menjawab dan menyelesaikannya seumur hidupnya. Persoalan
besar itu ialah, beliau tidak saja menolak pengaruh Barat, tetapi juga pengaruh
Islam. Beliau hanya menerima pengaruh penglipur lara yang akarnya animisme
atau pengaruh Hindu-Buddha yang telah melahirkan karya klasik dalam sastera
lama. Bayangkan sekiranya Hikayat Salim Adil dinilai dari tradisi
penglipur lara zaman Hindu-Buddha, atau zaman sebelum itu. Bagi saya ini suatu
keputusan yang amat tidak siuman, malah jika silap langkah akan terus menjadi
kesimpulan yang nyata sekali gila. Tetapi
saya masih boleh terima jika ada sesiapa sekali pun, misalnya Baha Zain, yang
boleh membantu Prof. Emeritus Dr.
Muhammad Haji Salleh memberi penjelasan mengenai persoalan mengarut ini.
Sekiranya mereka menerima pengaruh Islam sebagai definitif dalam perkembangan
sastera Melayu, seperti yang telah dibuktikan dengan jelas dan tepat oleh Prof.
Syed Muhammad Naquig al-Attas dalam syarahan pengukuhan beliau 1972, maka Hikayat
Salim Adil mestilah diterima
sebagai sebuah karya terbesar dalam konteksnya.
Saya dapati para sarjana kita terus menerus bermain sunglap, tidak mahu
mengaku kesilapan mereka yang begitu jelas, malah mereka sendiri pun
seolah-olah tidak tahu akan kesilapan mereka. Sarjana jenis apa yang begitu
keadaannya? Kita mesti nyahkan mereka dari sebarang gangguan yang berunsur
mengacau untuk kepentingan diri mereka, bukan kepentingan ilmu. Apa jenis
sarjana yang anti-ilmu? Bagi Salim Adil, siapa mereka adalah jelas dan
bagaimana kita harus melayan kehadiran mereka juga jelas. Semua ini terdapat dalam
huraian yang mendalam dalam Hikayat Salim
Adil. Walau bagaimana pun, masih
terdapat keraguan tentang perkara ini, hanya kerana mereka ingin selamatkan
kedudukan para sasterawan negara yang tidak dapat diselamatkan jika kita menerima
hakikat ilmu yang benar yang bersumber daripada al-Quran. Lainlah halnya jika
anda menolak hakikat ilmu bersumberkan al-Quran. Kalau itulah pendirian anda,
maka bolehlah anda kembali ke zaman animisme dan Zaman-Hindu Buddha. Prof.
Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, sahabat baiknya Baha Zain, Prof. Dato’
Rahman Shaari, dan seterusnya boleh
dengan mudah berkata sastera tidak menerima pembahagian zaman animisme, zaman
Hindu-Buddha, zaman Islam, zaman pascamodernisme. Sastera adalah sastera,
walaupun berciri animisme dan Hindu-Buddha atau apa saja.
Bagi mereka tidak ada genuine
literature yang dikemukakan oleh PB.
ITBM dan DBP menerima dan menjadikan kedudukan ini sebagai kedudukan
rasmi yang tidak boleh dipersoalkan. Adakah ini sifat hakiki kesusasteraan?
Jelas Bakhtin, yang menjadi ikutan para sasterawan Malaysia, telah menegaskan
tidak. Kata Bakhtin, Sastera perlukan dialog, dan hanya
dengan dialog saja sastera boleh berkembang. Nampaknya Bakhtin menyebelahi PB.
Tetapi Bakhtin tidaklah segagah tiga orang tokoh besar yang disebut itu, oleh
itu pendapat mereka bertiga itulah yang perlu dipertahankan, walaupun hanya
sejenis bullshit. Itulah kedudukan sebenarnya. Muktamad.
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 10/12/2017.
No comments:
Post a Comment