Thursday, July 29, 2010

ADAKAH BULLSHIT SAMA DENGAN “PEMIKIRAN” DI MALAYSIA?

Kali ini saya tidak mahu bercakap banyak. Saya mahu mengemukakan beberapa kutipan daripada buku Prof. Harry G. Frankfurt, ahli falsafah dan penulis buku On Bullshit. Beliau memulai bukunya seperti ini:

One of the most salient features of our culture is that there is so much bullshit. Everyone knows this. Each of us contributes his share. But we tend to take the situation for granted. Most people are rather confident of their ability to recognize bullshit and to avoid being taken in by it. So the phenomenon has not aroused much deliberate concern, nor attracted much sustained inquiry.

Itu yang berlaku di Amerika Syarikat. Di Malaysia bagaimana? Di Malaysia tidak ada bullshit, walaupun “ramai” lembu berkeliaran di lebuh raya. Jadi di Malaysia kita ada banyak lembu yang tidak ada bullshit.

Seterusnya dalam perenggan kedua Prof. Frankfurt menyambung perbincangannya seperti berikut (atau seperti yang berikut menurut grammar DBP):

In consequence, we have no clear understanding of what bullshit is, why there is so much of it, or what functions it serves. And we lack a conscientiously developed appreciation of what it means to us. In other words, we have no theory. I propose to begin the development of a theoretical understanding of bullshit, mainly by providing some tentative and exploratory philosophical analysis. I shall not consider the rhetorical uses and misuses of bullshit. My aim is simply to give a rough account of what bullshit is and how it differs from what it is not----or (putting it somewhat differently) to articulate, more or sketchilly, the structure of its concept.

Jadi di Amerika Syarikat bullshit mempunyai struktur tertentu, yang membolehkan seorang ahli falsafah seperti Prof. Frankfurt membina sebuah teori tentang bullshit. Di Malaysia bagaimana? Kita jauh lebih maju kerana kita tidak berbicara tentang bullshit, walaupun yang kita bicarakan itu sering kali bersifat bullshit, misalnya apabila kita berbicara tentang “pemikiran” seseorang. Ini terjadi kerana kita belum ada “teori” tentang pemikiran, oleh itu apa saja yang ditulis dan dicetak, adalah pemikiran atau hasil pemikiran. Adakah keadaan ini memuaskan kita? Jawapannya mungkin akan kita dapat apabila para sarjana kelas pertama Malaysia berbincang tentang “pemikiran” Prof. Dr. Muhammad Hj. Salleh bulan November 2010 nanti.

Mohd. Affandi Hassan, 29/7/2010.

No comments:

Post a Comment