Kritikan
saya terhadap projek sasterawan negara yang palsu ini kini telah terbukti
dengan jelas, dibuktikan oleh mereka sendiri, para sasterawan negara ini. Kepalsuan projek ini telah saya huraikan
dengan terperinci dalam buku saya yang baru diterbitkan (2019), berjudul Anugerah
Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden, tebalnya 169 halaman,
termasuk Indeks. Saya telah mengkritik projek palsu ini sejak 1981 lagi; kini
terbukti pandangan saya tepat setelah para sasterawan negara sendiri menegaskan
bahawa mereka sudah sepatutnya diberi dedak
sejak awal-awal lagi. Kata mereka, pengorbanan mereka terhadap negara dan sastera
terlalu besar untuk diremehkan. Betapa
hebatnya pengorbanan itu disebut dengan bangga oleh salah seorang sasterawan
negara bahawa beliau terpaksa berhenti kerja dan hidup menderita semata-mata
untuk menulis karya sastera. Dengan
adanya pemberian berupa dedak sastera yang diberikan oleh DAP yang mewakili
Kementerian Kewangan, maka terhiburlah sedikit hati yang rusuh, walaupun jumlah
lima ribu (RM5000.00) adalah kecil jika dibandingkan dengan pengorbanan dan kualiti
karya mereka sebagai karya picisan yang bermutu!
Dua hujah
besar yang saya gunakan untuk menolak projek ini ialah berdasarkan konsep ilmu,
dan aspek “pemikiran” yang tidak boleh
kita kesan dalam karya para sasterawan negara ini. Mereka bukan golongan
pemikir, seperti yang terbukti dalam karya mereka sendiri. Untuk memberi satu contoh yang sering saya
ulang ketika menghuraikan konsep berfikir ini, saya ulang sekali lagi dengan
mengambil contoh dari karya Muhammad Haji Salleh, yang dianggap oleh teman-temannya
sebagai sarjana ulung dalam sastera Melayu (yang saya tolak bulat-bulat kerana
kesimpulan itu tidak terbukti dalam karya sarjana dan sasterawan ini; seperti
yang saya huraikan dalam buku tentang sasterawan negara.) Tidak seorang pun dari mereka yang boleh
mencapai taraf seorang pemikir ulung yang dicontohkan oleh Prof. Syed Muhammad
Naquib al-Attas dalam karya beliau. Ada
satu lagi contoh yang saya telah sebut beberapa kali. Bolehkah anda tonjolkan
sebuah novel oleh sasterawan negara yang setaraf dengan War and Peace? Tidak mungkin,
kerana semua karya para sasterawan negara ini adalah karya picisan. Bagaimana
saya sampai kepada kesimpulan ini telah juga saya jelaskan dalam blog ini dan
dalam buku tentang sasterawan negara ini. Pelantikan para sasterawan negara ini adalah
satu jenayah intelektual yang besar, yang tidak sepatutnya berlaku sekiranya
konsep ilmu yang benar itu difahami dan dipraktikkan dalam penulisan kreatif
dan penilaiannya.
Penilaian
Panel Anugerah Sastera Negara yang juga picisan telah saya bincang dengan mendalam
dalam buku Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden, yang perlu
ditolak secara akademik oleh para sarjana dan pengkritik sastera untuk
mempertahankan para sasterawan negara yang picisan ini. Perkara utama mengenai konsep picisan yang
saya pakai perlu dilihat dalam konteks konsep ilmu yang benar, jika tidak akan
menyesatkan anda. Sebagai contoh, sila rujuk halaman 81-82 tentang Kemala, satu
contoh yang amat penting difahami oleh anda jika anda mahu mengkritik pandangan
saya dan buku mengenai para sasterawan negara ini. Anda tidak ada pilihan,
kecuali menaikkan sedikit taraf perbincangan anda untuk mengelak daripada
menjadi peneliti sastera yang berada pada tahap picisan sahaja. Baru-baru ini DBP telah mengadakan satu sesi
penting untuk membincangkan karya Baha Zain. Salah seorang pembicara telah
mengemukakan sesuatu yang amat menarik tentang Baha Zain, sebagai seorang
pensajak sufi yang sajak-sajaknya mempunyai lapisan makna sekurang-kurangnya
tiga lapis. Kata sang peneliti, apa yang kita lihat sepintas lalu ketika
membaca sajak-sajak Baha Zain akan menyesatkan kita dalam membuat penilaian,
kerana pensajak ini seorang pemikir yang begitu mendalam dan falsafahnya amat
dikagumi oleh sang peneliti. Antara contoh yang diberikannya ketika membicarakan
unsur-unsur kesufian dalam sajak-sajak Baha Zain ialah sajak beliau “Menangguh
Kebenaran”. Bagaimana sajak ini boleh meningkat sebagai sajak sufi diberi pentafsiran
oleh penulis kertas kerja ini, tanpa memberi penjelasan apakah maksud kebenaran dalam sajak itu dan mengapa
kebenaran mesti ditangguhkan. Saya telah menulis tentang unsur munafik dalam
sastera Melayu dan kritikan sastera, yang telah tersiar pada 27 Jun 2019. Adakah
kebenaran dalam sajak itu dilihat dalam konteks sikap munafik yang sering kali dibangkitkan
oleh para pengkritik sastera Indonesia dalam konteks yang kita hadapi ini. Baha Zain boleh membantu kita untuk memahami
aspek ini kerana beliau mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang sastera
Indonesia moden. Di samping itu jangan
lupa kritikan Shahnon Ahmad, seorang sasterawan negara, yang membantah
pemilihan Baha Zain sebagai sasterawan negara, kerana menurut Shahnon, Baha
Zain adalah penulis sajak-sajak kontot yang tidak bermutu. Semua kemelut kecil ini tidak jadi masalah
jika anda menilai karya para sasterawan negara ini dari perspektif ilmu yang benar,
yang dianjurkan oleh Gagasan Persuratan Baru. Para sasterawan negara tidak
perlu takut kepada PB jika mereka yakin karya mereka adalah yang terbaik dalam
sastera Melayu. Kalau sudah yang terbaik, tidak wajar penilaian yang kritis
tidak boleh dilakukan terhadap karya picisan
para sasterawan negara ini.
Sebagai
kumpulan pemakan dedak, para sasterawan negara ini tidak boleh diberi kedudukan
yang lebih tinggi daripada para ulama dan ahli fikir kita, para cendekiawan
Melayu yang telah membina budaya ilmu di negara kita. Untuk membantu anda mengkritik saya sehabis
kritis yang anda mahu, dalam entri bertarikh 26 Mei 2019 saya berikan sedikit
rujukan yang boleh digunakan. Entri itu sendiri pun perlu dibaca dengan kritis,
terutama perbincangan pendek tentang “makna” kebenaran dalam sastera.
Tujuan saya ialah untuk memberitahu anda bahawa jika kita sebenarnya
serius tentang penulisan kreatif berasaskan konsep ilmu yang benar, dan
berupaya pula menilai karya berasaskan
konsep ilmu itu, maka kita perlu membuka gelanggang perbincangan ilmiah
mengenai perkara ini. Sila terima cabaran ini, jangan lari!
Untuk
melaksanakan maksud di atas, maka anda tiada pilihan lain melainkan membaca
dengan kritis buku Anugerah Sastera
Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden.
Kemunculan para sasterawan negara adalah satu musibah besar dalam
perkembangan intelektual Malaysia, satu kecelakaan yang tidak patut dibiarkan
begitu saja tanpa sanggahan yang wajar dan objektif. Sekarang golongan yang berada dalam Mutual
Admiration Club ini dengan rakus dan biadab menghancurkan budaya ilmu yang
telah dipupuk begitu lama oleh para ulama dan cendekiawan Melayu selama lebih
dari 500 tahun, yang berakhir dengan kerakusan memakan dedak yang diberikan
oleh DAP. Salah seorang penyokong DAP yang terkuat di Malaysia ialah A. Samad
Said, seorang yang kagum dengan “perjuangan” DAP.
Selamatlah
jiwa yang sempurna!
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 4 Julai 2019.
No comments:
Post a Comment