Sunday, July 7, 2019

KE MANA PERGINYA CADANGAN ITU?



Dalam tahun 2006 saya dijemput DBP untuk bercakap fasal sastera Melayu. Saya menulis sebuah kertas panjang berjudul, “Hadiah dan Anugerah Sastera di Malaysia:  Satu Penilaian Kritis”. Tajuk pertemuan itu, “Wacana Sastera – Seminar: Impak Anugerah dan Hadiah Sastera ke Atas Perkembangan Sastera Kebangsaan.” Tarikh pertemuan 25 Mei 2006.

Kertas itu panjang, sesuai dijadikan satu risalah yang bila dicetak akan setebal hanya sekitar 50 halaman atau lebih sedikit.  Saya yakin kertas itu masih disimpan oleh DBP, dan ketika Anugerah Sastera Negara sedang dipersoalkan dalam beberapa forum di DBP sendiri seminggu dua ini, maka tepat sekali jika kertas itu dicetak.  Ketika itu tidak timbul masalah dedak sastera yang dihadapi sekarang, walaupun pendirian saya tetap kritis sesuai dengan penolakan saya pada tahun 1981 lagi.

Ketika meraikan Baha Zain sebagai sasterawan negara dalam satu program anjuran DBP beberapa hari lepas, Prof. Dr. Mohamad Saleeh Rahamad memberitahu satu maklumat penting yang amat saya hargai. Kata beliau, ketika Panel Anugerah Sastera Negara sedang mencari-cari calon untuk dijadikan sasterawan negara, Prof. Dr. Mohamad Saleeh Rahamad cepat-cepat menulis tentang sumbangan Baha Zain yang istimewa dalam sastera Melayu, dalam hanya dua muka surat, kata beliau. Pencalonannya terus diterima, maka jadilah Baha Zain seorang sasterawan negara. Semudah itu untuk dijadikan sasterawan negara, jika anda berada dalam gerombolan Mutual Admiration Club yang dipimpin secara rasmi oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, pakar cerita penglipur lara itu, yang menurut beliau cerita-cerita penglipur lara itulah asas ilmu dalam kebudayaan Melayu, seperti juga Si Tanggang itulah tokoh terbesar dalam fiction Melayu yang menjadi teladan Melayu moden sebagai penderhaka kepada kaum Melayu!  Kalau anda perhatikan cerita benar daripada Prof. Dr. Mohamad Saleeh Rahamad ini, anda akan faham mengapa saya mengatakan projek sasterawan negara ini satu pengkhianatan besar kepada perkembangan ilmu dalam kebudayaan Melayu.

Terima kasih Prof. Dr. Mohammad Saleeh Rahamad kerana menyokong kesimpulan saya tentang kepalsuan pelantikan para sasterawan negara ini. Sila baca kembali dengan teliti dan kritis buku Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden untuk mendapat penjelasan lanjut mengenai penipuan intelektual ini.

Bolehkah kedudukan palsu para sasterawan negara ini diteruskan dan dibiarkan?  Secara ilmiah dan akademik, kedudukan para sasterawan negara ini tidak boleh dipertahankan kerana karya mereka bukanlah karya bermutu, tetapi karya picisan.  Saya mencadangkan kepada para sarjana dan pengkritik sastera supaya mempertahankan mereka dengan menjadikan teori sastera Barat sebagai asas penilaian.  Mereka tidak dapat melakukannya kerana di depan mereka tercokol Gagasan Persuratan Baru yang tidak dapat ditolak oleh mereka walaupun mereka tidak suka. Mereka sedar, jika ukuran PB dikenakan kepada para sasterawan negara, maka tidak seorang pun sasterawan negara itu layak diberi gelaran itu kerana karya mereka adalah karya picisan jika dinilai daripada perspektif  PB.  Inilah duri dalam daging yang menjadi dilema kepada kedudukan para sasterawan negara ini, yang menjadi bahan ketawa para anak muda yang dapat membaca penipuan intelektual yang begitu jelas kedudukannya. 

Sekarang menteri pendidikan kasut hitam yang memberi keutamaan kepada kaki, bukan kepada  otak para pelajar, sedang berusaha membawa para sasterawan negara ini ke sekolah untuk diperkenalkan kepada para pelajar. Ini pun satu pengkhianatan kepada ilmu juga, kerana menteri pendidikan kasut hitam ini tidak mendedahkan para pelajar kepada perkembangan baru dalam pemikiran tentang sastera yang diperkenalkan oleh PB. Sekiranya menteri pendidikan kasut hitam ini jujur terhadap ilmu, beliau perlu memperkenalkan konsep ilmu yang benar dalam sistem pendidikan negara, dengan itu secara logik beliau tidak dapat mengetepikan  kehadiran PB dalam dunia akademik yang secara khusus membicarakan peranan ilmu dalam penulisan kreatif dan dalam kajian sastera. 

Ini menteri pendidikan kasut hitam boleh saja mengangkat para sasterawan negara, tetapi beliau juga perlu menerima pandangan lain yang menolak para sasterawan negara itu berasaskan penilaian yang lebih mantap yang diberikan oleh PB.  Sekiranya menteri pendidikan kasut hitam tidak berupaya menghadapi PB, maka beliau sendiri secara sukarela meletakkan dirinya dalam kalangan sarjana picisan yang mengangkat para sasterawan negara dengan misalnya menilai mereka dengan dua muka surat saja, dan terus diterima oleh Panel Anugerah Sastera Negara!  Semudah itukah penipuan intelektual dan penipuan akademik dalam sastera Melayu? 

Kalau anda membaca dengan kritis buku Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden anda akan mendapat jawapan yang tepat dalam masalah ini.  Siapakah yang berani menampilkan sebuah novel para sasterawan negara ini yang boleh menandingi novel War and Peace. Tidak ada, tetapi Pujangga Melayu tampil menyelamatkan maruah sastera Melayu dengan menerima cabaran itu sambil menegaskan novel Melayu itu jauh lebih maju dan lebih bernilai daripada War and Peace. Kalau anda tidak dapat menerima cabaran ini, anda diberi peluang untuk mengemukakan alasan anda untuk mencemuh kesimpulan ini.  Tetapi cemuhan tidak menyelesaikan masalah, kerana masih akan dipersoalkan kedudukan sebenar para sasterawan negara dalam hubungannya dengan konsep ilmu yang benar, yang menjadi tradisi persuratan Melayu sejak beratus tahun lagi. Adakah para sarjana dan sasterawan akan menghapuskan begitu saja satu tradisi panjang yang telah membina kebudayaan Melayu itu?  Satu-satunya jalan yang terbuka kepada mereka ialah dengan menafikan peranan persuratan dalam perkembangan intelektual Melayu.  Secara tidak langsung, inilah yang mereka lakukan, dalam keadaan yang tidak meyakinkan mereka sendiri. Inilah masalah ilmu yang mereka cuba sedaya upaya menafikannya untuk menyelamatkan kepalsuan mereka dan kepalsuan pelantikan para sasterawan negara yang karyanya picisan dan anti-ilmu itu. Kalau ini bukan pembohongan intelektual, apakah nama yang indah yang kita boleh berikan kepada pembohongan intelektual ini?  Di sinilah pentingnya pengakuan Prof. Dr. Mohamad Saleeh Rahamad tentang pemilihan Baha Zain sebagai sasterawan negara dengan memberikan kepada Panel Anugerah Sastera Negara dua helai kertas pencalonan. Inilah kehebatan profesor ini dan tokoh yang dipilihnya; dan inilah juga kehebatan sandiwara pembohongan intelektual yang dilakukan dengan bangga oleh Panel Anugerah Sastera Negara.

Sungguh celaka pembohongan ini; tetapi itulah yang dijadikan tradisi dengan pelantikan para sasterawan negara ini.

Selamatlah jiwa yang sempurna!

Mohd. Affand Hassan,
Petaling Jaya, 7 Julai 2019.







No comments:

Post a Comment