Permulaan
pengkhianatan terhadap ilmu dan tradisi bermula bila sastera Melayu moden
memakai slogan Marxism “sastera untuk masyarakat” sekitar tahun 1950an di
Singapura. Idea ini dibawa ke DBP bila tokoh yang terpengaruh dengan slogan itu
memasuki DBP; dan dari situlah tercetus idea untuk mengiktiraf golongan ini
dengan memberikan mereka status istimewa sebagai sasterawan negara. Itulah
sejarahnya secara ringkas.
Apakah isu
penting dalam kes ini? Sepanjang pemerhatian
saya, semua sasterawan dan sarjana
sastera menerima kenyataan ini kerana itulah saja yang akan membolehkan mereka
mendapat faedah semaksimum mungkin.
Itulah isunya. Ini telah dibuktikan, dan ditunjukkan dengan jelas, oleh
Prof. Dr. Mohamad Saleeh Rahamad ketika memilih Baha Zain sebagai sasterawan
negara. Menurut beliau, dia hanya menulis dua halaman kertas cadangan, yang
terus diterima oleh Panel Anugerah Sastera Negara. Inilah bukti betapa kuatnya pengaruh Mutual Admiration Club yang diketuai
oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh.
Adakah ini bentuk pengkhianatan yang dimaksudkan dalam judul di atas?
Kita lihat pertanyaan ini begini. Sekarang para sasterawan dan sarjana sastera
secara sedar telah menerima dedak daripada DAP, yang diwakili Menteri
Kewangan. Inilah kehebatan perkembangan
terbaru, yang berlaku tidak lagi melalui DBP, tetapi terus dari Kementerian
Kewangan. Perhatikan, yang didakap Menteri bukan Ketua Pengarah DBP, tetapi
seorang penyokong DAP, seorang sasterawan negara. Sasterawan dan sarjana paling bodoh pun boleh
membaca makna peristiwa yang menarik ini. Sebelum ini, sepanjang pemerhatian
saya, belum ada orang politik yang ada jawatan penting mendakap seorang
sasterawan sambil berlaga pipi! Saya harap tokoh drama kita yang juga seorang
sasterawan negara boleh menulis satu skrip yang menarik tentang perkembangan
terbaru ini.
Anda mungkin
bertanya dengan penuh prasangka, apa hubungannya dengan judul entri kali
ini? Saya jawab begini: Adakah anda perasan apa kaitannya tahi yang
anda keluarkan dengan kesihatan anda? Pertanyaan yang agak kasar, tapi
melucukan. Pertanyaan ini saya dapat
daripada pengalaman anak saya, seorang doktor pakar, yang selalu memperingatkan
supaya menjaga makanan. Apa-apa juga
yang kita makan, ada kaitannya dengan kesihatan kita. Kalau begitu, apakah
jenis hidangan yang diberikan oleh karya para sasterawan negara yang
sekira-kira akan membolehkan kita menjadi cerdik dan sedar diri tentang
kesihatan mental? Misalnya, apakah jenis
kecerdikan yang anda dapat dengan membaca karya Prof. Emeritus Dr. Muhammad
Haji Salleh atau Datuk Dr. Anwar
Ridhwan? Saya sebut dua tokoh ini kerana mereka sangat terkenal dan amat
dikagumi di antara para sasterawan negara, sebagai kononnya sasterawan
intelektual. Jawapannya telah saya berikan dengan terperinci dalam buku terbaru
saya, Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden
(2019), kini dalam pasaran.
Apabila kita
bercakap tentang pengkhianatan terhadap ilmu dan tradisi, kita mesti
mengaitkannya dengan karya para sasterawan negara, kerana mereka terpilih
berasaskan sumbangan mereka. Apakah yang
telah mereka sumbangkan? Sekali lagi, anda perlu baca jawapannya dalam buku
tersebut. Secara ringkas, mereka telah
mengkhianati konsep ilmu yang benar, dan sekali gus menentang tradisi ilmu yang
telah dibina oleh para ulama dan cendekiawan Melayu dalam masa lebih dari 500
tahun. Dalam mana-mana pertemuan untuk
membicarakan sumbangan para sasterawan negara, aspek yang amat penting ini
tidak pernah disentuh, kerana mereka pun tahu jika persoalan ini disentuh,
mereka akan nampak dengan jelas betapa hebatnya kejahilan mereka dalam aspek
intelektual berdasarkan konsep ilmu yang benar yang menjadi tradisi beribu
tahun di kalangan cendekiawan dan para ulama Islam. Bagaimana para sasterawan negara ini
mengkhianati tradisi ilmu dalam Islam dan dalam tradisi Melayu telah juga saya
huraikan dalam buku berkenaan. Sila baca, jangan lari!
Judul entri
yang lepas adalah satu pertanyaan mengenai kertas panjang yang saya bentang di
DBP tahun 2006. Saya mencadangkan supaya dihapuskan projek anugerah sastera
negara ini, diganti dengan cadangan yang lebih baik dan lebih bermakna kepada
perkembangan ilmu dan bahasa Melayu dalam negara kita. Ini kata saya secara
ringkas: “Pada waktu ini DBP terlalu berat sebelah ketika merancang program
kesusasteraan dengan memberi tumpuan berlebihan kepada para sasterawan negara
saja. .. . Dari tumpuan kepada sastera
dalam pengertiannya yang sempit, DBP harus meluaskan skopnya dengan memberi
tumpuan kepada persuratan Melayu, dengan mengadakan program terancang untuk memajukan persuratan Melayu. Dengan itu
dicadangkan supaya DBP berusaha mendapatkan kerjasama Petronas dalam program
seumpama ini. … Tidakkah boleh dikendalikan sejenis program yang bermakna
dengan kerjasama DBP untuk memajukan persuratan Melayu dan bidang intelektual
dalam bahasa Melayu. … dengan mewujudkan Hadiah
Persuratan Petronas setiap tahun, diberi kepada sesiapa saja yang menulis
dalam bahasa Melayu dalam semua bidang ilmu.
… hadiah itu tidak kurang
daripada RM100,000 dikeluarkan setiap tahun untuk (1) bidang matematik dan
sains (termasuk bidang perubatan, pergigian, kimia, fizik dll.) (2) bidang
sosiologi dan kemanusiaan (termasuk perundangan). (3) bidang bahasa dan cereka
(novel, cerita pendek, drama dll). Tiap-tiap tahun kita berikan kepada tiga
tokoh yang berjasa dalam bidang-bidang ini, yang menulis dalam bahasa
Melayu. Ini bermakna kita berpindah dari
sastera kepada persuratan.” Seterusnya saya
juga mencadangkan supaya diadakan peraduan menulis novel persuratan. (Sila
rujuk kertas kerja itu di DBP).
Cadangan ini
dibantah oleh para sasterawan dan para sarjana sastera kerana menurut mereka
kita belum bersedia untuk melaksanakan program yang begitu “ambitious”. Inilah antara
jenis pengkhianatan ilmu yang dimaksudkan.
Walaupun
cadangan ini pertama kali dikemukakan dalam kertas 2006 itu, namun idea yang
dikemukakan sudah boleh dilaksanakan oleh DBP dengan kerjasama Petronas
sekiranya DBP mempunyai inisiatif untuk berunding dengan Petronas. Sekurang-kurangnya DBP boleh kemukakan idea
ini kepada Menteri Pendidikan untuk pertimbangan beliau. Yang penting, kita perlu maju ke depan
melalui penggunaan dan penguasaan bahasa Melayu dalam bidang akademik dan
persuratan, sesuai dengan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa negara untuk
semua. Saya harap tidak ada bantahan sebelum dibincangkan dengan mendalam
terlebih dahulu.
Projek sasterawan negara ini tidak
wajar diteruskan lagi setelah kita dapati yang dipanggil sasterawan negara itu
adalah para penulis picisan yang cetek meraba-raba,
yang gagal menampilkan sebuah pun karya yang dapat menandingi karya
penulis yang berada di luar kandang pandirisme tempat para sasterawan negara
itu bermukim. Saya telah membuktikan
kesimpulan ini dalam buku Anugerah
Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu, yang anda boleh teliti sehabis
kritis untuk menolak hujah-hujah dan bukti yang ditonjolkan di dalam buku
itu. Tidak sebuah pun novel para sasterawan negara ini yang dapat menandingi Pujangga Melayu, sajak “al-Andalus”, dan
dari segi teori tidak ada seorang pun sarjana sastera yang telah cuba
membuktikan Gagasan Persuratan Baru itu telah gagal membuktikan kekuatan
kreatifnya melalui penerapannya dalam
penulisan karya yang bermutu. Anda
diberi peluang seluas-luasnya untuk menafikan kebenaran kesimpulan ini. Oleh itu, sekiranya anda mempunyai harga diri
yang tinggi, dan tahu menghargai ilmu,
maka anda akan tunduk kepada kebenaran itu tanpa merasa terhina atau
seolah-olah dipandang rendah. Apakah pilihan
anda sebagai penulis atau sasterawan?
Antara ciri kehebatan anda ialah anda tunduk kepada kebenaran, tetapi
sifat ini tidak ada pada para sasterawan negara. Lihat saja keangkuhan mereka
dalam forum tentang mereka yang diadakan oleh DBP baru-baru ini. Itulah bukti
terbaik yang mereka berikan secara angkuh untuk menonjolkan sifat sebenar
mereka sebagai golongan yang cetek meraba-raba.
Anda dijemput membaca dengan kritis hal. 110-111 buku Anugerah Sastera Negara untuk mendapat sekelumit penjelasan mengenai
persoalan ini.
Di mana kita
berada sekarang? Kalau anda cerdik, pertanyaan ini tidak perlu, kerana
kenyataannya sangat jelas. Anda sekarang berada dalam kekeliruan yang amat
besar dalam memahami konsep ilmu, atau
lebih tepat menolak konsep ilmu yang diajarkan oleh Al-Quran. Jelas sumber ilmu
itu al-Quran, tetapi berapa orang di antara para sasterawan dan sarjana sastera
menerima hakikat itu? Amatlah sedikit, asal jangan tidak ada langsung. Mengapa
hal ini terjadi? Ada yang berkata kerana kuatnya pengaruh teori sastera Barat
dalam sastera Melayu; ada juga yang berkata persoalan ini tidak penting dalam
penulisan kreatif dan dalam kritikan sastera. Kedua-dua andaian ini betul;
tetapi ada satu lagi persoalan yang tidak pernah ditimbulkan. Itulah persoalan
mengenai sumber ilmu dalam Islam. Pada umumnya para sasterawan menganggap
al-Quran adalah sebuah kitab agama, tiada kaitannya dengan karang mengarang. Di
situlah punca kekeliruan itu, yang kemudiannya merebak luas setelah mereka
menerima teori sastera Barat, yang senang difahami dan senang dibaca. Mereka tidak sedar bahawa mereka
sudah jauh tersesat jalan, kini terpinga-pinga bila diberitahu mereka sudah
jauh sesat dalam belantara teori sastera Barat, dan kini sedang meraba-raba tak tentu arah. Maka apabila didatangkan Gagasan Persuratan Baru, mereka terkejut
besar, tidak saja kerana perkara itu
baru, lebih menakutkan lagi sekarang pengetahuan mereka sedang dicabar.
Inilah punca kebangkitan puak ini untuk menolak konsep ilmu yang benar.
Masalahnya menjadi semakin parah apabila golongan yang sesat meraba-raba ini
tidak kenal sejarah pemikiran Islam, oleh itu amatlah mudah bagi mereka untuk
berada dalam keadaan sesat Barat, satu ungkapan yang amat popular di kalangan
orang Kelantan.
Semua ini
menjadi kacau bilau apabila diberi kepercayaan bahawa para sasterawan negara
itu sangat istimewa, penulis yang paling unggul, dan karya mereka juga paling
unggul, maka kritikan terhadap mereka hanya timbul daripada orang yang
mempunyai hasad dengki bukan kerana mereka tidak mempunyai kelebihan. Seperti
yang saya selalu sebut, maka jadilah para sasterawan negara ini Brahmin
Sastera, dengan itu ditakdiskan sebagai sejenis makhluk istimewa yang menulis
karya istimewa. Adakah ini benar? Kalau
betul memang bagus; bagaimana kalau tidak betul? Kalau tidak betul anda akan
menjadi pengikut manusia yang sangat ketara kelemahannya. Bagaimana kita boleh
menyelesaikan persoalan penting ini? Itulah kita menggunakan konsep ilmu yang
benar, untuk memastikan penilaian kita berasaskan ukuran yang boleh diuji
kesahihannya. Maka lahirlah Gagasan Persuratan Baru untuk membantu anda
mengenal pasti kualiti sebenar dan kualiti palsu. Bolehkah PB mencapai matlamat
itu?
Itulah
pertanyaan yang kita sedang perdebatkan.
Dalam hal ini saya serahkan kepada anda menentukannya. Maklumat yang mencukupi
telah ada untuk dijadikan sandaran dan panduan. Berasaskan maklumat yang ada di
dalam bentuk buku dan makalah akademik, anda akan dapati kedudukan para
sasterawan negara ini tidak boleh dipertahankan. Dua perkara yang menjadi bukti
yang boleh dihujahkan dengan mudah. Pertama, karya para sasterawan negara ini
adalah karya picisan, oleh itu amat janggal bila diketengahkan karya picisan
ini sebagai karya agung dalam sastera Melayu. Kedua, para sasterawan negara sendiri terdiri
daripada penulis yang cetek meraba-raba dari segi ilmu pengetahuan; terbukti
dari sikap mereka yang menolak sumber ilmu daripada al-Quran. Mereka lakukan
ini untuk menolak Gagasan Persuratan Baru sebagai satu kaedah baru yang boleh
mencabar semua teori sastera Barat; dan dari segi penciptaan karya pula PB
memberikan mereka konsep-konsep yang dapat membantu mereka mencipta karya
kreatif yang bermutu. Hal ini telah dihuraikan dalam buku-buku mengenai PB yang
disenaraikan dalam entri bertarikh 26 Mei 2019.
Cabaran terhadap kesahihan pemilihan para sasterawan negara tidak boleh
diremehkan, kerana ini memberi implikasi
besar kepada perkembangan sastera Melayu moden. Adakah kita berasa bangga
menjadikan para sasterawan picisan ini sebagai tokoh penting yang telah memberi
asas yang kukuh dalam perkembangan sastera Melayu? Jika ini diterima, maka termaktublah
pengkhianatan terhadap ilmu dan tradisi persuratan dalam sejarah intelektual
kita.
Apakah
peranan persatuan penulis dalam membina budaya ilmu ini? Nampaknya badan
penulis gagal memberi sumbangan dalam pembinaan budaya ilmu ini, dengan itu
kehadiran badan-badan penulis ini tidak memberi apa-apa kesan kepada
perkembangan ilmu; sebaliknya badan-badan ini dengan sedar menjadi penghalang
kepada pembinaan budaya ilmu dalam seni mengarang dan penilaian sastera. Jalan
keluar yang dicadangkan dalam kertas 2006 di Dewan Bahasa dan Pustaka itu boleh
digunakan untuk membina semula tradisi
intelektual yang dirosakkan oleh para sasterawan negara dan sarjana sastera
yang menolak konsep ilmu yang benar. Inilah
pilihan terbaik yang boleh membawa seni mengarang ke arah kecemerlangan sebenar
dari segi teknik dan wacana untuk dibina dengan gigih selama seratus tahun ini. Mulai dari sekarang. Saat ini.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 9 Julai 2019.
Salam tn.haji,
ReplyDeleteJika pihak pengurusan DBP sendiri tidak memberikan reaksi yang sepatutnya kepada siapakah anjakkan paradigma ini perlu diangkat?.