Cara mudah
untuk memahami tajuk ini ialah dengan memahami konsep demokrasi dan ekonomi
kapitalisme. Inilah dua bidang besar
yang mempengaruhi lain-lain bidang di dalam senarai judul di atas.
Apakah
maksud demokrasi dalam politik? Cara mudah untuk memahaminya ialah kuasa di
tangan rakyat; merekalah yang memilih para pelakon politik untuk berada dalam
Parlemen atau Dewan Undangan Negeri
(DUN). Seseorang calon dalam pilihan raya yang menang satu undi
sekalipun tetap menang, walaupun dengan satu undi. Itulah maksud demokrasi,
yang boleh bertenggek dengan hanya satu undi. Maka jadilah dia Ahli Dewan
Rakyat, atau Ahli Dewan Negeri. Kita guna satu contoh yang mungkin boleh
menjadikan seorang pembaca terberak kerana terlalu marah atau mungkin juga
kerana geli hati. Katalah yang menang itu seorang penipu besar, menipu sebagai
kerjaya dia dalam kehidupannya. Mungkin ada orang tahu, mungkin tidak ada yang
tahu kerana dia sangat pandai melindungi dirinya daripada sebarang syak
wasangka. Sekarang dia jadi seorang MP
dengan majoriti yang besar, atau kecil
saja, tidak jadi soal. Kalau besar majoritinya, dia akan terkenal sebagai
seorang MP yang popular. Tetapi adakah kita pasti dia seorang yang baik? Dalam politik baik dan buruk tidak ditentukan
seperti ditentukan dalam agama. Kebaikan dalam agama mendapat pahala; keburukan
mendapat dosa. Yang baik akan masuk syurga; yang jahat akan masuk neraka. Ini
formula mudah, tanpa mengira perubahan yang mungkin berlaku dalam kehidupan
seseorang. Tetapi ini pandangan Islam,
yang kita semua tahu tidak semua orang Islam percaya. Maksudnya, orang Islam
sendiri pun boleh menipu dan berbohong, kerana dalam politik dua sifat ini amat
penting untuk menentukan kemenangan seseorang dalam pilihan raya. Contoh klasik
dalam kes ini ada saya berikan dalam Hikayat
Buyung Lurus. Lihat cerita Dr. Wan Azizah yang saya jadikan contoh dalam
novel itu. Kalau anda sudah lupa ceritanya, bolehlah semak catatan pilihan
raya, atau tanya beliau sendiri tentang pengalamannya yang pada mulanya
diisytiharkan kalah, kemudian menang dengan majoriti yang kecil, dan ustaz yang
jadi calon yang melawannya tendang peti undi, dan seterusnya. Oleh kerana ini
cerita benar, anda akan lihat betapa demokrasi dijadikan oleh seorang ustaz
untuk menipu, hanya untuk menang. Anda kena baca seratus kali episod ini supaya
jangan jadi lembu kenyang yang enak saja makan dedak (sekarang lembu pun makan
dedak juga, macam babi yang memang suka dedak).
Satu lagi, jangan terlalu percaya kepada yang bergelar ustaz, atau tuan
guru, atau apa-papa saja gelaran agama dalam Islam. Jangan percaya dia tidak
berbohong dan menipu; kerana dalam politik orang-orang seperti ini berkata
dibolehkan menipu untuk mendapat faedah
yang lebih besar iaitu menjadi ketua masyarakat melalui undi pilihan raya. Saya pernah dengar ucapan seorang tuan guru
yang popular di Malaysia yang menyebut antara 16 hingga 17 ayat Quran untuk
membuktikan partinya adalah parti Islam yang memperjuangkan politik Islam (apa
dia politik Islam dia tidak pernah bincang; padahal dalam Islam tidak terdapat
pun istilah politik Islam itu; dipakai istilah lain yang saya tidak mahu
bincang di sini.) Bila kita dengar
ucapan itu dan ayat-ayat Quran yang disebutnya, kita akan terasa dia
seolah-olah menggunakan ayat-ayat Quran itu secara yang amat istimewa,
seolah-olah Quran itu memang diwahyukan untuk partinya! Kes ini masih baru,
boleh rujuk sendiri jika anda berminat untuk melihat betapa seorang tuan guru
pun tidak boleh kita gerenti tidak akan berbohong. Kalau anda percaya kepada
demokrasi dan politik, anda tidak boleh lari dari berbohong. Untuk sekadar
menjadi satu pesanan, sila baca buku HAMKA, Bohong
di Dunia. Buku ini boleh dihadiahkan
kepada semua ahli politik. Jika anda mahu, atau terdapat sesiapa yang mahu
menghadiahkan buku ini kepada ahli politik, saya sanggup membelinya sebanyak
yang diperlukan dan anda sendiri mestilah menyampaikannya kepada para pemimpin
itu. Boleh hubungi saya sebelum atau selepas anda beli buku itu, untuk
mendapatkan pembayarannya. Tapi jangan melebihi lima ribu ringgit, kerana saya
tidak punya wang tunai lebih dari itu!
Silalah kalau tidak malu …
Para pembaca
Malaysia yang agak rendah moral dan pemikirannya tidak membaca Hikayat Buyung Lurus dengan kritis, oleh
itu mereka tidak dapat memahami kritikan saya tentang penipuan dalam sistem
demokrasi yang menjadi amalan biasa dalam politik Malaysia. Saya beri satu
contoh yang diberikan oleh Pak Sako, yang mengaku dalam tulisannya di Utusan Melayu satu ketika dulu bahawa
dia sendiri dan para penduduk Temerloh menjumpai peti undi yang memangkahnya dibuang ke dalam sungai Temerloh. Semoga ada
di antara pembaca blog ini yang tahu cerita ini; dan saya harap kenalan saya
yang banyak menolong saya menjual buku saya di Media Ilmu kepunyaan ABIM di PJ
satu masa dulu, kini menang di Temerloh, perkara yang dia tidak sangka boleh
terjadi. Dia orang Perlis, tanya YB Mohd. Anuwar Tahir ceritanya bertanding di Temerloh.
Dia kini seorang Timbalan Menteri. Tahniah.
Baca betul-betul Hikayat Buyung
Lurus untuk mengetahui mengapa saya sebut contoh ini. Anda perlu menjadi
seorang pembaca yang cerdik untuk memahami karya saya. Saya simpati kepada para
sarjana sastera dan para sasterawan negara juga yang saya kira tidak berapa
cerdik oleh itu tidak dapat membaca dengan kritis Hikayat Buyung Lurus yang boleh dianggap sebagai sebuah karya
politik yang jauh lebih baik dan lebih bermutu daripada Animal
Farm! (jangan-jangan ada sarjana
sastera tak pernah dengar judul-judul novel ini…)
Pelik juga
bila kita tahu para sarjana Melayu tidak berminat membaca Hikayat Buyung Lurus
padahal novel satira ini tidak dapat ditandingi oleh mana-mana karya para sasterawan negara sendiri. Jangan-jangan
para sarjana kita pun tidaklah secerdik
yang cuba ditayangkan mereka kepada pembaca yang bodoh-bodoh. Saya ingin
menegaskan, sesiapa juga yang bergelar sarjana yang tidak membaca karya saya
adalah sarjana yang cetek meraba-raba, mudah cerita dia boleh dipanggil sarjana
yang bodoh dan sangat angkuh kerana kebodohannya itu. Ini adalah satu pengakuan dan penilaian yang
jujur, yang boleh saja disanggah jika anda mahu atau jika anda mempunyai
keupayaan untuk membuat sanggahan yang bernas. Anda boleh saja melemparkan
apa-papa tuduhan yang anda mahu, tetapi saya pasti anda bukanlah secerdik yang
anda fikirkan terhadap diri anda. Tiada bukti yang meyakinkan untuk menolak
andaian ini. Saya tidaklah berkira
sangat, tetapi sepanjang pengalaman saya dalam bidang kreatif dan kritikan,
saya belum lagi bertemu seorang sarjana yang benar-benar jujur dari segi ilmu
dan moral yang mahu berbicara dengan kritis ketika membicarakan karya seperti Hikayat Buyung Lurus ini. Untuk makluman,
pembicaraan “tokoh jemputan” satu ketika dulu yang membincangkan novel ini
seperti yang dilaporkan, sangat cetek dan amat memalukan kerana kualiti
pembicaraan mereka, yang saya baca, sangat rendah dan mereka ini tidak layak
berdepan dengan khalayak kalau hanya untuk menyerlahkan kebodohan mereka.
Sesiapa yang masih ingat tentang perkara ini bolehlah mengkritik saya jika anda
mahu. Saya terbuka untuk dikritik.
Nampaknya seseorang perlu tampil untuk membicarakan mengapa pandirisme sangat berleluasa dalam
sastera Melayu, baik di kalangan sarjana lebih-lebih lagi di kalangan para sasterawan. Siapa agaknya yang boleh menghuraikan
persoalan ini?
Kepada yang
pernah lihat Hikayat Buyung Lurus, saya anjurkan anda baca Bab
9 untuk mendapatkan pandangan saya mengenai pembohongan dan korupsi politik di
kalangan pemimpin Malaysia. Sub-judul hikayat ini berbunyi, Sebuah
Hikayat Politik Melayu. Inilah
satira politik terbaik yang pernah ditulis dalam bahasa Melayu. Jika anda tidak bersetuju, saya amat
terbuka untuk dikritik. Kalau anda tidak ada hujah, tidak semestinya anda
mendiamkan diri. Terus bergosip kerana ini akan memudahkan anda masuk ke tempat
yang sesuai dengan peranan anda di akhirat nanti.
Sejauh mana
prinsip-prinsip pedagogi Yahudi masuk ke dalam sistem pendidikan Malaysia dan
mewarnai sistem itu berasaskan nilai-nilai mungkar Yahudi? Persoalan ini tidak
pernah dibincangkan, malah hingga sekarang pun masih belum disedari bahawa
pengaruh ini memang ada dan memberi kesan kepada sistem pendidikan kita,
khususnya dalam konteks konsep ilmu yang benar yang ditolak oleh Kementerian
Pendidikan sendiri, jika kita boleh memberi tafsiran sedemikian berasaskan
perilaku dan ucapan Menteri Pendidikan sendiri yang membisu tentang konsep ilmu
ini, yang menolak konsep adab dalam pendidikan yang tujuannya melahirkan warga
negara yang berbudi mulia berasaskan adab yang terangkum dalam konsep ilmu yang
benar yang diajarkan oleh al-Quran.
Masalah sebesar ini perlu dibahaskan dan Menteri Pendidikan perlu
menyatakan pendirian beliau dengan tegas, untuk mengelak daripada dituduh
terpengaruh dengan ajaran Yahudi dalam pendidikan moden, yang memberi penekanan
kepada latihan kemahiran untuk mendapat kerja, bukan untuk menjadi manusia
beradab yang menghormati ilmu yang benar
dan menjadikan konsep ilmu yang benar itu panduan dalam kehidupannya. Kita pun ingin tahu apakah yang diajarkan di
universiti Malaysia dalam konteks perbincangan ini. Secara khusus dalam
pendidikan sastera, konsep ilmu yang benar itu ditolak oleh sarjana sastera,
malah Gagasan Persuratan Baru tidak diberi peluang untuk dikenali oleh para
pelajar sastera kecuali di UPM dan UKM yang diusahakan oleh Prof. Ungku
Maimunah Mohd Tahir dan Prof. Madya Dr. Mohd Zariat. Tidakkah ada usaha untuk
melakukan sedikit perubahan dalam pendidikan sastera di tempat-tempat lain
selain daripada di dua tempat itu. Bagaimana pula sikap DBP yang dengan jelas
menolak PB kerana hendak mempertahankan kedudukan para sasterawan negara yang
secara hakiki adalah golongan picisan dalam sastera, seperti yang telah saya buktikan
dalam buku saya Anugerah Sastera Negara
dalam Kesusasteraan Melayu Moden (2019).
Jawapan konkrit diperlukan daripada kumpulan yang anti ilmu yang benar
ini. Adakah kita perlu memihak mereka yang ternyata salah dalam memahami konsep
ilmu ini?
Kita ingin
tahu sejauh mana universiti di Malaysia boleh menerima novel Pujangga Melayu sebagai sumber ilmu dan pengajaran moral yang lengkap dalam
kehidupan manusia beragama. Dalam
pemerhatian saya, semua universiti hanya menerima karya Barat, terutama dari
Eropah dan Amerika, sebagai karya bermutu yang perlu dipelajari oleh pelajar
sastera. Bila lagi kamu yang menjadi penghuni universiti mahu berubah dengan
memberi peluang yang adil kepada karya tempatan, dan tidak hanya memihak kepada
karya para sasterawan negara padahal karya mereka adalah karya picisan, yang
telah saya buktikan dalam buku Anugerah
Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden itu. Sikap anti-ilmu yang ditunjukkan oleh
universiti ini mendapat sokongan dan dukungan Menteri Pendidikan sendiri, yang
lebih mengutamakan kaki (dengan kasut hitamnya) daripada otak dan akal yang
dididik dalam konsep ilmu yang benar yang ditunjukkan oleh al-Quran. Saya ingin kasi tahu sama Menteri Pendidikan,
hasrat kamu mahu membawa para sasterawan negara ke universiti sepatutnya tidak
menghalang kehadiran faham sastera yang lebih mantap yang diberikan oleh
Gagasan Persuratan Baru. Jika anda tidak jujur dalam memperjuangkan ilmu, maka
bagaimana anda yakin boleh melahirkan graduan yang tidak anti-ilmu? Ini adalah
antara beberapa isu besar yang disembunyikan dan tidak mahu dibahasakan hanya
kerana ingin mempertahankan kedudukan para sasterawan negara yang picisan itu. Dari perspektif inilah kita melihat dengan
jelas betapa kuatnya pengaruh Yahudi dalam sistem pendidikan Malaysia yang anti
ilmu yang benar itu.
Selamatlah
jiwa yang sempurna!
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 16 Julai 2019.
No comments:
Post a Comment