Thursday, July 25, 2019

JANGAN ADA PENGECUALIAN DALAM MENEGAKKAN KEADILAN




Membina kembali politik bersih melalui kepemimpinan berunsur Islam. Inilah caranya membina negara Islam di Tanah Melayu. Cara paling berkesan ialah membuat perisytiharan harta seperti yang dibuat oleh PM Britain 1976. Biar semua orang tahu melalui akhbar, termasuk harta PM. Jangan ada kecuali dalam menetapkan keadilan. Majlis Fatwa Kebangsaan mesti keluarkan fatwa mewajibkan perisytiharan harta di kalangan penjawat politik seperti di Britain. Jika boleh buat di Britain, mengapa pula tidak boleh di Malaysia? Ini negeri orang Islam, tidak ada alasan sama sekali untuk  mengelak daripada melaksanakan corak kepemimpinan Islam yang benar-benar terbuka untuk dinilai oleh masyarakat, oleh rakyat semua peringkat.  Saya telah menjadikan Buyung Lurus sebagai  contoh, sebagai asas untuk anda kritik di mana yang anda fikir kurang tepat atau bertentangan dengan Islam. Dalam novel itu juga diselit kelakuan bekas Imam Besar Masjid Negara, dalam kaitannya dengan keputusan pilihan raya yang memihak kepada Dr. Wan Azizah, yang tidak dapat diterima oleh bekas Imam Besar itu. Contoh ini mesti diingat selalu, setiap masa, kerana yang disebut ulama itu, sama ada dari parti politik atau dari pihak kerajaan, telah menjadikan agama Islam sebagai hujah untuk mengkafirkan sesama Islam, walaupun tidak disebut secara jelas kecuali dalam Amanat Haji Hadi yang terkenal itu, yang belum lagi dibatalkan walaupun telah ditolak oleh ulama kerajaan melalui Majlis Fatwa Kebangsaan. Satu pertanyaan bodoh: Sekiranya Islam milik orang Islam, mengapa terdapat perbezaan yang amat besar antara yang rasmi (Majlis Fatwa) dan parti politik (PAS)?  Saya rujuk kepada status “Amanat Haji Hadi”.

Sekarang timbul pula masalah baru. Menurut PAS, haram mengisytiharkan harta, kerana akan menimbulkan fitnah.  Kalau begitu, patutlah Perdana Menteri Britain mengisytiharkan harta tahun 1976 bila beliau menang pilihan raya. Rupanya hanya orang kafir saja yang boleh isytiharkan harta, orang Islam diharamkan isytihar harta.  Kata ulama PAS, isytihar harta bukan ajaran Nabi SAW, tetapi ajaran Yahudi (ini tambahan saya, berasaskan yang menjadi amalan di Amerika  Syarikat yang mengharamkan isytihar harta).  Sepanjang yang saya tahu, belum ada lagi Presiden Amerika isytiharkan harta masing-masing; tidak seperti contoh di Britain. Adakah Amerika Syarikat mengamalkan sistem Islam yang menurut PAS juga mengharamkan perisytiharan harta?

Barangkali inilah yang dimaksudkan dengan “politik semburit” yang kini menjadi tajuk utama dalam perbincangan politik di Malaysia.  Kalau anda masih ingat (sebenarnya masih baru lagi) budaya semburit ini dimulakan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamed ketika beliau melemparkan Anwar Ibrahim dalam penjara. Sama ada beliau masih berpegang kepada pendirian beliau hanya dapat kita tahu jika ada wartawan yang berani bertanya mengenai perkara ini ketika menemu bual Tun Dr. Mahathir Mohamed dalam sidang akhbar.  Saya harap ada wartawan nakal yang berani bertanya, kerana kita betul-betul mahu tahu kedudukannya apabila budaya semburit ini kini sudah menjadi nasi makan air minum dalam politik Malaysia. Jangan ada pengecualian dalam menegakkan keadilan.

Paling menarik, suku sakat PKR (Parti Keadilan Rakyat) kini sudah berpecah yang berakhir dengan suku sakat penentang Anwar Ibrahim menuduh beliau tokoh semburit negara, seperti yang diucapkan oleh Menteri Besar Selangor (dari PKR) yang menyindir Anwar Ibrahimlah yang memulai budaya ini yang kini terkena kepada Timbalan Presiden PKR yang sudah menjadi seteru Anwar Ibrahim secara tidak rasmi, tetapi diketahui oleh masyarakat yang ada setengahnya beranggapan inilah tulah yang menimpa para pemimpin PKR ini kerana dosa lama yang masih melekat kepada para pemimpin mereka. Sebenarnya inilah kemenangan Tun Dr. Mahathir Mohamed sebagai seorang ahli politik yang maha lihai dalam sejarah Malaysia.  Beliaulah yang menjadi pelopor budaya semburit ini jika kes Anwar Ibrahim ini diambil kira (wajar diambil kira kerana beliau telah pun disumbat ke dalam penjara kerana kes ini). Tentu anda masih ingat bagaimana tilam besar dibawa ke Mahkamah untuk menjadi bukti utama kes ini; tetapi yang paling lucu tilam itu diambil di rumah tempat terjadinya semburit itu padahal rumah itu belum lagi dibina!  Semua fikiran orang siuman menjadi buntu bila dihadapkan dengan bukti ini …  Tetapi Mahkamah menerimanya, maka tersumbatlah  (perhatikan perkataan sumbat di sini) Anwar Ibrahim ke dalam penjara. Wallahu a’lam.

Jangan ada pengecualian dalam menegakkan keadilan.

Saya terkejut juga bila saya dapati perkataan “semburit” terdapat dalam dua buah kamus utama bahasa Melayu, Kamus Dewan, dan Kamus Besar Bahasa Indonesia. Hebat betul orang Melayu dan budaya Melayu!  Nampaknya inilah bukti persetubuhan sejenis  yang kini terkenal dengan istilah semburit ini sudah pun dipraktikkan dalam masyarakat Melayu sejak dahulu kala lagi. Hebat betul orang Melayu!

Jangan ada pengecualian dalam menegakkan keadilan.

Sama ada kita setuju atau tidak, pada hakikatnya inilah antara legasi Tun Dr. Mahathir dalam politik Malaysia.  Hebat sungguh “nagarawan” kita ini.  Sungguh banyak pembaharuan yang telah berlaku dalam era beliau menjadi PM Malaysia. Huraian saya mengenai aspek istimewa pemimpin besar orang Melayu ini terdapat dalam Hikayat Buyung Lurus.  Siapakah yang membaca novel istimewa ini? Novel ini istimewa kerana karya ini membicarakan penipuan dalam politik dan penyelewengan makna korupsi. Setahu saya, jarang orang mahu memikirkan dua persoalan besar ini. Akhirnya Malaysia membina budaya semburit yang kini sedang galak dibicarakan, bukan dalam konteks yang betul, tetapi dalam konteks umpatan dan tuduh menuduh yang sebenarnya jika anjing boleh berbicara, anjing pun tidak mahu menyebutnya. Sebab itulah anjing terus menyalak, kerana itu saja yang dia tahu.  Jika anda perhatikan, ahli politik pun begitu juga.

Jangan ada pengecualian dalam membicarakan aspek keadilan.

Persoalan ini menjadi semakin rumit dan menarik jika kita bertanya, apakah makna dan maksud perkataan “keadilan” itu?  Pembaca blog ini dan kitab-kitab karangan saya mungkin tahu makna dan maksud keadilan, tetapi apa pula maksudnya di kalangan ahli politik?  Kalau kita melihat perilaku ahli politik dan tindakan yang mereka telah lakukan, bolehkah kita berkata dengan yakin dan pasti bahawa mereka telah melaksanakan keadilan dalam tindakan mereka?  Salah satu bukti yang boleh dilontarkan (?) ialah mengenai perisytiharan harta. Kalau anda tidak faham maksud saya, anda bukanlah bodoh, hanya belum lagi cerdik untuk memahami  makna sebenar keadilan, yang hanya dapat difahami jika anda tahu maksud dan makna konsep ilmu yang benar yang ada sangkut pautnya dengan pembinaan tamadun dalam Islam.  Apakah jenis “tamadun” yang kita bangunkan di Malaysia? Kalau kita boleh terima perilaku ahli politik yang berkuasa, bolehkah kita berkata bahawa kita sedang membina tamadun semburit dalam ertinya yang luas, yang bertentangan dengan makna keadilan dalam Islam. Jangan pisahkan tindakan PAS dalam hal ini, kerana mereka pun dua kali lima juga.  Semua ahli politik Malaysia sedang berjuang habis-habisan untuk menegakkan kezaliman sebagai asas pembangunan negara. Bunyinya agak aneh, tetapi dari pelaksanaan memang telah dimulai sejak Tanah Melayu merdeka. Kezaliman ikut dihadapkan kepada orang Melayu yang menjadi penghuni negeri-negeri pantai timur, yang dengan sengaja disisihkan dari mendapat apa juga pembangunan kerana sentiasa ada pergeseran antara lebai dengan nasionalis yang mewakili UMNO ketika itu, dan kini mewakili PH yang dipimpin oleh seorang kerak UMNO, yang lebih terkenal sebagai tokoh rekon dalam politik Melayu.  Betapoa jahat dan zalimnya tokoh ini telah dijadikan nyanyian dalam beberapa panggilan yang beliau sendiri mengaku sebagai satu penghormatan, seperti Mahazalim dan Mahafiraun.  Akhir-akhir ini dia menyebut kata-kata itu dalam gurauan yang tajam maknanya, menyindir kumpulan yang pernah menjadi musuhnya dan kini menjadi penyokongnya pula. Tentu saja beliau tidak memberi peluang kepada golongan yang amat disangsikan kejujurannya ini. Permainan kucing-kucingan ini seronok diikuti; dan manusia paling bodoh pun sudah dapat menjangka kesudahannya.  Kita tunggu saja nafas terakhir yang akan sampai juga. Jangan khuatir. 

Terdapat satu peribahasa Melayu yang sangat cantik menggambarkan situasi yang ada sekarang. Masih ingat peribahasa “melepaskan anjing tersepit”?  Siapa yang tersepit dan siapa pula yang melepaskannya tentu anda lebih tahu daripada saya. Sekali sekala bila menggunakan peribahasa memang amat menyeronokkan. Orang tua-tua kita yang bijak itu tahu saja membaca gelagat manusia yang tidak berubah tabiatnya, walaupun berubah caranya. Itulah makna tersembunyi ungkapan “melepas anjing tersepit.” 

Dalam seni mengarang, menggunakan kiasan yang mendalam maknanya tidak memerlukan kata-kata yang banyak. Itu sebabnya Hikayat Buyung Lurus nipis saja, tetapi maknanya meliputi seluruh peristiwa sejak 1955 hingga kini. Bacalah sejarah, jika anda mahu tahu maksud saya.

Jangan ada pengecualian dalam menegakkan keadilan.

Kita beralih kepada persoalan lain yang sekali imbas seolah-olah tiada kaitan dengan politik, tetapi kaitan itu sudah wujud sejak mula-mula diwujudkan projek sasterawan negara.  Sekiranya anda faham permainan ini, baik dalam politik mahu pun dalam sastera, anda akan dapati dua golongan ini sama cerdik sama bangsat dalam cara mereka mencapai matlamat masing-masing.  Sekali lagi novel Hikayat Buyung Lurus boleh dijadikan contoh dan panduan untuk memahami apa yang kita alami sekarang.

Apakah masalah besar dalam sastera Melayu pada saat ini?  Ada dua perkara yang mungkin boleh membantu kita memahami hakikat yang diusahakan untuk dilindungi supaya pembohongan dan penipuan intelektual boleh diteruskan tanpa sebarang gangguan. Saya telah banyak kali membincangkan perkara ini, oleh itu sesiapa yang berminat boleh mencarinya dalam tulisan saya sama ada yang terdapat dalam blog ini atau dalam buku yang telah diterbitkan. Jadi saya tidak akan ulas perkara ini untuk memberi anda kebebasan memahaminya sendiri. Tetapi perkara kedua perlukan sedikit penjelasan. Ini mengenai sikap anti dialog yang menjadi pegangan para sarjana sastera dan sasterawan negara, tujuannya untuk melindungi kedudukan para sasterawan negara daripada sebarang kritikan. Sekiranya para sasterawan negara ini tidak boleh dinilai dan dibincangkan karyanya dengan kritis, bagaimana kita boleh menentukan karya mereka benar-benar layak menjadi karya para sasterawan negara. Lagi pula, kedudukan para sasterawan negara ini bergantung pada kualiti karya mereka, oleh itu amat penting karya mereka dibahaskan dan dinilai dengan kritis untuk mengelak daripada menerima karya picisan untuk menghiasi sastera Melayu.  Para sasterawan negara ini hanya dapat diselamatkan melalui dialog yang kritis, bukan dengan menutu;p sebarang perbincangan supaya kedudukan mereka tidak tergugat.  Hujah yang dikemukakan bahawa Penal Anugerah Sastera Negar telah membuat penilaian yang teliti dan akademik, tidak dapat diterima. Sesiapa juga yang membaca laporan Panel dapat melihat dengan jelas bagaimana la;poran itu ditulis. Pertama sekali, seseorang yang akan diangkat menjadi sasterawan negara akan dikemukakan kepada Sekretariat di DBP, yang akan menyerahkannya kepada Panel untuk dinilai. Nampaknya macam ada dua jenis penilaian. Pertama menilai kertas cadangan; kemudian menilai sasterawan yang telah dipilih berasaskan kertas cadangan itu. Kong-kalikong  yang terjadi  terbuka apabila Prof. Mohamed  Salleh Rahamad memberitahu dalam satu forum di DBP bahawa dia diminta (?) mengemukakan kertas cadangan kepada Panel. Maka dia pun tulis satu kertas dalam dua muka surat,  mencadangkan Baha Zain dan diterima, maka bergelarlah Baha Zain seorang sasterawan negara.  Sebagai seorang penulis fiction, saya dapat lihat betapa lemahnya plot cerita dua halaman ini. Tetapi saya tidak berasa pelik sedikit pun bila diterima oleh Panel, kerana sudah semestinya begitu. Lepas itu mereka pun bertungkus-lumus menulis laporan untuk backing pilihan mereka. Itulah caranya yang telah saya kritik lama dahulu. Alhamdulillah kini diakui sendiri oleh seorang sarjana penting dalam sastera Melayu. 

Jangan ada pengecualian dalam menegakkan keadilan

Tidak dapat dielakkan saya perlu bercerita sedikit tentang Gagasan Persuratan Baru.  Seperti yang telah saya ulang berkali-kali, Gagasan Persuratan Baru adalah satu-satunya teori sastera yang dapat menghadapi semua teori  Barat, sambil mematahkan setiap penghujahan yang dikemukakan oleh para sarjana Barat. Hampir semua sasterawan dan sarjana sastera Malaysia tidak menerima PB kerana menurut mereka PB tidak bertaraf antarabangsa, tidak dikenali di dunia; malah di Malaysia sendiri pun PB dikenali oleh hanya dua tiga orang sahaja, dengan itu membuatkan PB tidak bermanfaat dan tidak boleh membantu perkembangan intelektual dan perkembangan kreatif. Menurut mereka, hal ini terjadi kerana landasan Islam yang menjadi dasarnya bertentangan dengan keadaan masyarakat dunia yang plural dan masyarakat Malaysia sendiri yang berbilang kaum.  Pandangan cetek ini adalah pandangan kumpulan yang tidak menguasai teori Barat, maka dengan itu mereka buta daripada melihat kepincangan teori Barat itu, yang sebenarnya disedari oleh para sarjana Barat sendiri.  Saya sudah banyak kali memberi contoh dan tidak mahu mengulangnya lagi, cukup dengan menegaskan sekali lagi bahawa teori Barat itu berkisar di sekitar pengarang, karya, dan interpretasi. Anda boleh baca mengenai perkara ini dalam buku-buku teori Brat dan dalam entri di blog ini juga. Kalau anda cerdik dan mempunyai pengetahuan yang agak luas, anda mungkin bertanya: Dari segi apa teori Barat itu tidak lengkap?  Sekiranya saya mahu menempelak anda, saya boleh berkata dengan lemah lembut (?) bahawa anda tidak tahu apa sebenarnya kandungan teori Barat dan buta sama sekali tentang pemikiran para ilmuwan Islam mengenai kesusasteraan.   Yang tertinggal dalam teori Barat itu ialah manusianya, seperti yang diberi takrifnya oleh Pencipta manusia sendiri. Barat menolak agama dan tidak mengaku adanya Tuhan, malah bagi mereka Tuhan hanya menyekat kebebasan mereka. Bagi orang Islam, Tuhan tidak saja memberi kebebasan, tetapi menunjuk jalan yang betul supaya manusia tidak tersesat dalam kehidupan mereka dan sedar akan harga diri mereka sebagai makhluk yang paling mulia di sisi Pencipta, sekiranya mereka menerima hakikat bahawa mereka tidak boleh lari dari ketentuan yang telah ditetapkan kepada mereka. Dalam hal ini saya pernah berkata, seorang ahli falsafah Perancis yang terkenal pernah menggunakan penghujahan Sayidina Ali tentang hari akhirat. Sekiranya manusia percaya adanya akhirat dan balasan yang akan mereka terima, dan mereka hidup untuk menghadapi hakikat itu; maka sekiranya tidak wujud akhirat, tetapi mereka telah melakukan kebaikan dan percaya adanya Tuhan, maka mereka akan membuat kerja-kerja yang baik-baik yang dianjurkan oleh agama, oleh itu kehidupan mereka akan terurus dengan baik dan sekiranya mereka mati dan mendapati memang wujud syurga dan neraka, maka mereka tidak dirugikan, dan tidak akan menyesal. Inilah hujah yang diberikan oleh ahli falsafah Perancis, Blaise Pascal. Nama ini jarang disebut, atau tidak disebut langsung oleh para sarjana Malaysia.  Tokoh ini adalah antara yang teragung di eranya kerana kepintarannya yang luar biasa. Mungkin ada orang Malaysia hendak bandingkan tokoh ini dengan Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh yang juga tokoh besar di zamannya.

Begitulah, jangan ada pengecualian dalam menegakkan keadilan.

Selamatlah jiwa yang sempurna!

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 25 Julai 2019.



No comments:

Post a Comment