Saturday, November 17, 2018

SASTERAWAN NEGARA SENDIRI MEMBUKTIKAN MEREKA TIDAK LAYAK DIGELAR SASTERAWAN NEGARA



Tajuk kali ini tidaklah aneh, tidak juga untuk berolok-olok. Memang itulah hakikatnya, dibuktikan dan diakui sendiri oleh para sasterawan negara dalam forum sasterawan negara pada 16 November 2018 di UKM.  Himpunan Penulis Malaysia… masih lagi berlegar di sekitar gerombolan para anggota dan pengikut Mutual Admiration Club.  Kalau anda seorang sasterawan, dan tidak dapat melihat hakikat ini, maka anda selesa berada dalam kumpulan Mutual Admiration Club ini. Menteri Pendidikan, dalam ucapan penutupnya, nampaknya mahu wujudkan sikap yang lebih “inclusive”, tetapi program Himpunan Penulis Malaysia itu sendiri menolak sikap yang didendangkan oleh Menteri. Apakah maknanya ini? Kalau anda mahu tahu, dan bersedia untuk bersikap terbuka, inilah yang dimaksudkan dengan kandang pandirisme yang sering saya utarakan dalam tulisan saya.  Memang sukar untuk tidak berada dalam kandang pandirisme, kerana kegiatan yang anda sanjung ialah yang mengangkat pandirisme, menjadi anggota tetap Mutual Admiration Club kerana semua kegiatan mestilah cocok dengan kehendak Mutual Admiration Club.  Kalau anda mahu tahu, inilah penyakit tenat yang dihadapi para sasterawan setelah diwujudkan projek sasterawan negara. Perkara yang paling asasi di sini ialah sikap tertutup para sasterawan negara yang mendamba hanya pujian dan keuntungan kewangan, dengan itu mereka tidak terbuka kepada kritikan. Mereka mendapat sokongan dan dukungan yang padu daripada badan-badan penulis seluruh Malaysia, yang kini bergantung pada sasterawan negara untuk survive.  Inilah lawak sastera yang kini diiktiraf oleh Menteri Pendidikan sendiri. Oleh itu, yang disebut Himpunan Penulis Malaysia itu lebih tepat jika diberi nama Himpunan Mutual Admiration Club dalam sastera Melayu. Itulah yang dipamerkan oleh para sasterawan negara dalam dialog antara mereka.  Keangkuhan yang dipamerkan oleh para sasterawan negara ini diterima sebagai ukuran yang standard dalam penilaian terhadap mereka sebagai satu kumpulan exclusive dalam sastera Melayu. Bodohlah jika anda tidak dapat melihat kenyataan ini.

Penafian terhadap diri sendiri ini tidak disedari oleh para sasterawan negara, kerana mereka sudah ditutup mata hatinya untuk menerima logik Iblis ketika ditanya oleh Allah Ta’ala mengapa dia tidak mahu tunduk hormat kepada Nabi Adam ‘a.s.  Jawapan Iblis adalah jawapan yang kita dapat daripada para sasterawan negara dan para sarjana sastera serta pengkritik sastera, dan daripada para sasterawan keseluruhannya. Dengan angkuh Iblis berkata, “Engkau jadikan aku daripada api, manakala Engkau jadikan Adam daripada tanah.”  Kita bandingkan hujah Iblis ini dengan hujah para sasterawan negara terhadap diri mereka: “Kami telah diberi gelaran sasterawan negara oleh pemerintah dan diberi hadiah wang yang besar. Maka dengan itu kami layak mendapat pengiktirafan istimewa dan mulia daripada sesiapa juga di antara sarjana, sasterawan dan pengkritik sastera.”  Kata mereka lagi, “Kami adalah pilihan negara untuk rakyat Malaysia.”  Berasaskan hujah ini, para sasterawan negara ini tidak boleh dikritik. Tetapi dalam forum Himpunan Penulis Malaysia di antara para sasterawan negara sesama mereka, secara sedar mereka telah meletakkan ukuran untuk diri mereka bahawa kedudukan istimewa mereka sebagai sasterawan negara  mengatasi apa juga ukuran yang boleh dikenakan ke atas sasterawan biasa yang tidak boleh dikenakan ke atas mereka.  Lama dulu saya menyatakan bahawa mereka telah meletakkan diri mereka sebagai Brahmin Sastera yang suci dari sebarang kelemahan sebagai manusia, oleh itu mereka berhak  mendapat sanjungan daripada para sarjana, sasterawan biasa dan pengkritik sastera.  Sehingga ke hari  ini belum ada penafian daripada mereka, sebaliknya di sana sini kita mendengar para sarjana, pengkritik, dan sasterawan biasa, memberi sokongan padu kepada mereka sebagai golongan istimewa, yang jika perlu digelar Brahmin Sastera pun apa salahnya, sekiranya menjadi Brahmin itu sesuatu yang mulia dan dianggap istimewa.  Nampaknya para sarjana dan sebagainya menerima title Brahmin sastera itu sebagai gelaran yang tepat dan selayaknya diberikan kepada para sasterawan negara ini.

Jika anda seorang pembaca yang kritis, dan dapat menilai apa yang anda baca, anda akan dapati kita sebenarnya tidak perlu kepada kritikan sastera.  Tidak mengapa jika anda tidak faham maksud saya. Sekiranya kita perlukan kritikan sastera, oleh itu wajar memberi laluan dan peranan kepada para pengkritik sastera, kita akan dapati para pengkritik sastera ini adalah “kucing kurap (kucing kurus) menggaru papan; papan digaru si kayu jati;  (anda boleh sambung sendiri…)  Sekiranya anda seorang yang suka berjenaka, dan tahu menggunakan sindiran dalam percakapan anda, anda mungkin bertanya, “Terdapatkah tidak kucing kurap di kalangan para sasterawan negara?”  Kalau anda fikir pertanyaan itu satu penghinaan, maka bagaimana anda boleh membenarkan pandangan bahawa pengkritik sastera adalah kucing kurap? Jikalau anda perlukan ukuran tertentu untuk menilai seseorang sasterawan negara, maka anda juga perlu memberikan ukuran tertentu yang membenarkan anda berkata para pengkritik sasterawan negara adalah kucing kurap. Itulah hakikat dialog yang anda selalu sebut satu ketika dulu sebagai “dialogic imagination”. Sudah lupa?  Terlanjur saya menyebut perkara ini,  bagus juga jika saya sebutkan bahawa belum ada lagi pengkritik sastera melihat novel Pujangga Melayu dan lain-lain karya saya, terutama dua buah hikayat yang telah diterbitkan, dalam konteks dialogic imagination ini. Sejauh mana konsep Bakhtin ini bertembung, atau berbeza dengan stylization of ideas? Ini satu pertanyaan yang amat mencabar kemampuan akademik anda untuk membincangkan dua konsep ini dalam penulisan novel terutamanya. Ada siapa-siapa yang mahu menyahut cabaran ini? Sekiranya ada, anda perlu membaca Bakhtin dengan kritis, dan lebih malang lagi anda akan membicarakan PB dengan lebih kritis lagi. Saya belum bertemu di kalangan sarjana picisan dan pengkritik picisan sudah sampai ke peringkat kefahaman tinggi yang membolehkan mereka membicarakan perkara ini. Berapa lama lagi kita perlu menunggu? Hanya seorang sarjana yang boleh menjawabnya, Prof. Dr. Mohamad Saleeh Rahamad, pencetus “teori” kerancuan sastera. Sungguh baik bagi dunia akademik kita jika tokoh besar ini tampil membicarakan persoalan ini. Kalau sarjana sehebat Prof. Dr. Mohamad Saleeh Rahamad tidak dapat menyahut cabaran ini, maka kita boleh berkata dengan yakin bahawa standard akademik kita masih sangat rendah.  Tentu saja ini merupakan sesuatu yang amat malang, yang perlu diberi perhatian serius oleh Menteri Pendidikan yang ambitious itu.

Inilah latar belakang yang jarang dibicarakan orang ketika membicarakan sastera Melayu. Inilah sebab utama mengapa mutu tulisan para sarjana ini amat rendah, walaupun mereka diberi macam-macam anugerah yang hebat-hebat. Tidak ada dialogic imagination dalam kritikan sastera kita. Bolehkah anda jelaskan mengapa?

Dengan latar belakang ini, kita boleh menilai dengan mudah betapa bangkerapnya pandangan para sasterawan negara ini dalam forum yang dikhususkan untuk mereka. Tetapi terdapat satu perkara yang boleh membuat seorang naik berang bila saya menegaskan, para sasterawan negara ini tidak mempunyai kualiti kecerdikan yang akan membolehkan mereka membicarakan sastera Melayu dengan mendalam baik dari segi teori Barat, lebih-lebih lagi daripada perspektif PB. Dengan terus menerus menolak PB, mereka memperbodohkan diri mereka dan lebih malang lagi mereka memperbodohkan para pengikut mereka atau khalayak sastera.  Kalau begitu, apa gunanya mereka diberi gelaran sasterawan negara jika tidak berguna kepada perkembangan ilmu? Soalan ini memerlukan jawapan, tidak boleh dibaca sambil lalu seperti mendengar borak Raja Lawak!

Demikianlah betapa seriusnya pengaruh pandirisme dalam sastera Melayu.  Sesiapa juga yang menolak pandirisme wajib menolak PB sebagai sumbangan ilmiah paling bermakna dalam perkembangan akademik Malaysia.  Tanpa melihat persoalan kita dari perspektif PB berasaskan konsep pandirisme yang dicetuskan oleh PB sebagai landasan dalam kritikan sastera, maka anda akan berlagak sebagai keldai yang ditutup matanya, berjalan beribu batu tetapi di tempat yang sama. Itulah yang berlaku dalam kritikan sastera Malaysia. Jika itulah posisi anda, bagaimana anda boleh berbicara tentang dialogic imagination dan stylization of ideas?

Sekiranya anda melihat persoalan ini dalam konteks yang saya bicarakan, anda akan faham mengapa saya menolak sasterawan negara sejak tahun 1981 lagi. Saya mempunyai segugus hujah yang berbisa seperti sarang tebuan besar, jika dijolok anda akan mendapat sengatan intelektual yang amat berbisa. Anda berani cuba bermain dengan idea yang dikemukakan oleh PB? Kalau anda cerdik dan mempunyai daya intelek yang tinggi, anda akan sedar betapa saya bermain dengan retorik intelektual yang berbagai-bagai ragam untuk membuat anda melihat masalah berat yang kita hadapi sekarang, yang berpunca daripada pelantikan sasterawan negara.

Fikirkanlah.

Himpunan Penulis Malaysia sudah selesai, apakah kesan yang anda dapat? Bacalah dengan teliti, sehabis kritis dan kreatif, analisis saya dalam entri yang menarik ini. Saya berharap anda akan sedar diri dan bersedia untuk berbincang tentang betapa perlunya kita mulakan dialogic imagination secara serius, bukan hanya menyebut sepintas lalu.

Beranikah anda, para sarjana dan sasterawan negara, menyahut cabaran ini?  Walaupun saya tahu anda tidak sanggup, anda boleh minta pertolongan daripada 4000-5000 murid Prof. Emeritus Muhammad Haji Salleh yang ramai itu. Adakah semuanya kawanan kambing yang hanya tahu meragut rumput? Jika terdapat di antara mereka seekor helang pun sudah cukup untuk memberi sumbangan kepada dialogic imagination yang sudah lama disebut, tetapi tidak dipraktikkan. Sungguh amat memalukan!  So sorry

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 17 November 2018.








No comments:

Post a Comment