Tuesday, November 20, 2018

MARUAH AKADEMIK DAN MARUAH INTELEKTUAL DI KALANGAN PARA SARJANA



Seorang sarjana tidak sekali-kali layak diberi kedudukan mulia sekiranya dia enggan menyerlahkan kesarjanaannya melalui perbahasan ilmiah yang dilakukannya dengan jujur. Dia tidak jujur jika tidak mahu memberikan pendapatnya apabila diminta, walaupun dia tidak bersetuju dengan sesuatu pendirian atau pandangan. Inilah, antara lain yang dimaksudkan oleh Bakhtin sebagai dialogic imagination, iaitu keterbukaan untuk menerima dan menolak sesuatu pendapat setelah dibahaskan terlebih dahulu dengan wajar. Ini tidak berlaku dalam dunia akademik Malaysia. Ramai di antara ahli akademik bertindak bacul seperti kucing dibawakan lidi bila menghadapi sesuatu pendapat yang agak sukar untuk dikunyahnya kerana keterbatasan pengetahuannya. Contoh terbaik ialah sikap negatif mereka terhadap peranan ilmu dalam dunia kreatif. Mereka bangga menjadi bodoh dan tidak silu sedikit pun memperagakan kebodohan itu kepada khalayak sastera. Keadaan ini dianggap biasa kerana khalayak sastera sendiri masih berada di tahap golongan yang cetek meraba-raba, sama saja dengan para sarjana sendiri.  Bagi golongan ini, menggunakan kebodohan sebagai perisai untuk mempertahankan kedudukan mereka sebagai sarjana diterima baik oleh khalayak sastera Malaysia. Paling ironik, kita lihat semua ini di kalangan para sasterawan negara ketika mereka diminta memberikan pendapat dalam forum khas antara mereka pada 16 November 2018 yang lepas di UKM.  Baca ulasan saya dalam entri yang lepas.

Siapakah sebenarnya sasterawan negara? Perhatikan kesimpulan ini, untuk memberi sedikit kesedaran kepada anda bagaimana anda diperbodohkan begitu mudah oleh projek sasterawan negara ini. Para sasterawan negara ini tidak mempunyai kualiti kecerdikan yang akan membolehkan mereka membicarakan sastera Melayu dengan mendalam baik dari segi teori Barat, lebih-lebih lagi daripada perspektif PB. Dengan terus menerus menolak PB, mereka memperbodohkan diri mereka dan lebih malang lagi mereka memperbodohkan para pengikut mereka atau khalayak sastera.  Kalau begitu, apa gunanya mereka diberi gelaran sasterawan negara jika tidak berguna kepada perkembangan ilmu?

Soalan ini memerlukan jawapan, tidak boleh dibaca sambil lalu seperti mendengar borak Raja Lawak.  Soalan Raja Lawak ini penting kerana jawapannya memberi dua kemungkinan: pertama, para sasterawan negara ini diperlukan dalam perkembangan ilmu walaupun mereka anti ilmu; atau mereka tidak diperlukan kerana kedudukan mereka menjadi penghalang kepada perkembangan ilmu seperti yang dibuktikan daripada karya mereka sendiri yang cetek meraba-raba yang hanya memperagakan  kebodohan peringkat tinggi, bukan kemampuan intelektual yang mantap.  Saya telah menulis sebuah buku, belum diterbitkan, berjudul “Kita Tidak Perlukan Sasterawan Negara.”  Dalam buku ini saya huraikan dengan mendalam mengapa kita mesti menolak kehadiran Raja Lawak Sastera yang kita gelar sasterawan negara ini.

Bagi sesiapa juga yang mengikuti tulisan di blog ini akan berhadapan dengan cabaran intelektual yang memaksa mereka membuat kesimpulan sendiri sama ada menerima hujah penolakan sasterawan negara ini atau menolaknya dengan memberikan alasan yang konkrit yang membuktikan para sasterawan negara ini layak diberi kedudukan itu berasaskan kualiti karya mereka. Dalam konteks inilah saya cabar anda untuk menilai karya para sasterawan negara ini dalam satu kajian mendalam secara perbandingan dengan karya saya sendiri, terutama Pujangga Melayu, tanpa meninggalkan karya-karya lain yang telah diterbitkan, terutama sekali Balai Maqamat dan dua buah hikayat yang telah diterbitkan.  Melalui perbandingan ini, anda akan dapat melihat kekuatan karya para sasterawan negara jika dibandingkan dengan karya remeh temeh yang pernah saya hasilkan, seperti Pujangga Melayu, Balai Maqamat dan lain-lain. Anda tidak mempunyai apa-apa alasan untuk menolak cabaran ini, kerana melalui kajian perbandingan ini saja anda akan dapat melihat kekuatan karya para sasterawan negara ini. Kita mempunyai ramai sarjana untuk menyahut cabaran ini kerana mereka sendiri pun perlu membuktikan keterampilan akademik mereka dengan menyahut cabaran ini. Bagaimana jika mereka menolak? Mereka telah membuktikan kecetekan akademik mereka dan bangga berada di dalam kandang pandirisme. Jika itulah pilihan mereka, maka itulah juga yang menjadi bukti akan kualiti sebenar mereka sebagai sarjana.  Ke mana pun Pak Pandir cuba mengelak, kebodohannya tetap ketara, seperti yang dapat kita lihat dalam jenaka Pak Pandir yang terkenal itu, yang diketahui oleh semua masyarakat Melayu.  Melalui kajian perbandingan ini, anda akan memberi sumbangan besar kepada perkembangan ilmu dalam sastera Melayu, dengan membuktikan sumbangan para sasterawan negara telah mengangkat tinggi perkembangan ilmu dalam kebudayaan Malaysia yang tidak pernah terjadi sebelum munculnya para sasterawan negara ini. Melalui kajian perbandingan ini, anda diberi peluang terbaik untuk mematikan hujah saya menolak para sasterawan negara ini. Pada waktu yang sama, anda akan membuktikan keunggulan para sasterawan negara dan keterampilan akademik anda sendiri.

Demikianlah, dengan terjun ke dalam gelanggang dialogic imagination yang disediakan oleh Bakhtin, anda akan melihat dengan jelas kepalsuan para sasterawan negara dan para sarjana yang menjadi penyokong mereka. Semudah itu duduknya perkara, sebenarnya.

Kedudukan para sasterawan negara ini menjadi semakin sulit dengan berkembangnya pendidikan sastera berasaskan ilmu yang benar, yang diperjuangkan dengan gigih oleh Gagasan Persuratan Baru.  Menyedari hakikat ini, para sarjana dan sasterawan negara sendiri berusaha gigih untuk mengekalkan pengajaran sastera yang menolak kedudukan ilmu yang benar, dengan itu para pelajar diberi maklumat salah dan palsu untuk terus memperbodohkan mereka. Inilah maksud mengajar menjadi bodoh yang telah saya bincangkan sejak tahun 1970-an lagi, masih diteruskan sehingga sekarang semata-mata untuk mempertahankan para sasterawan dan sasterawan negara walaupun karya mereka adalah picisan.  Yang menjadi amat malang ialah Menteri Pendidikan sendiri menyokong gerakan memperbodohkan pelajar ini dengan memberi cadangan kepada semua universiti untuk memaksa para pelajar mereka melawat para sasterawan negara. Demikian kuatnya pengaruh pandirisme dalam sistem pendidikan kita, yang dengan gigih sekali dipertahankan oleh kerajaan Pakatan Harapan yang kononnya membawa perubahan dalam pentadbiran negara. Apakah makna perubahan itu jika mereka menyokong pandirisme dalam sistem pendidikan?  Jika Menteri Pendidikan betul-betul jujur hendak membela para sasterawan negara, yang perlu beliau lakukan ialah membuat penilaian semula yang mendalam terhadap sumbangan para sasterawan negara ini dengan mengambil kira perkembangan baru dalam kritikan sastera yang dibawa oleh Gagasan Persuratan Baru.  Dari pengalaman saya berhubungan dengan Kementerian Pendidikan dan dengan Menteri ini, saya kira beliau menolak sebarang perubahan berasaskan konsep ilmu yang benar, jika perubahan itu akhirnya meletakkan para sasterawan negara pada tempatnya yang layak bagi mereka, sebagai penulis karya picisan jika karya itu dinilai berasaskan konsep ilmu yang benar. Saya boleh menerima pendirian songsang Menteri Pendidikan ini jika beliau mengerahkan seluruh sarjana sastera tampil ke depan dalam dialog terbuka untuk menilai karya para sasterawan negara ini daripada perspektif baru yang ditaja oleh Gagasan Persuratan Baru, yang menjadikan kedudukan ilmu sebagai asas penilaian karya kreatif dan kritikan sastera.  Tidak mungkin sebuah kementerian yang diberi tugas untuk menyebarkan ilmu bersikap anti-ilmu.

Itulah beberapa cabaran yang kita hadapi sekarang yang memerlukan perhatian kritis kita untuk mengelak daripada merayakan kebodohan dalam sistem pendidikan kita dan juga dalam perkembangan penulisan kreatif dan kritikan sastera.  Celakalah perkembangan ilmu di Malaysia jika Kementerian Pendidikan sendiri bersikap anti-ilmu, seperti yang ditunjukkan dengan begitu jelas dalam perilaku Menteri Pendidikan sendiri. Sikap terbuka yang kononnya dijadikan pegangan Menteri Pendidikan dan Kerajaan Pakatan Harapan perlu dibuktikan dalam tindakan yang sesuai, tidak hanya dalam pengakuan umum.  Tidak wajar ahli akademik yang terlibat dalam pengajaran sastera dan dalam pendidikan secara umum mendiamkan diri seperti lembu kenyang.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 20 November 2018.



No comments:

Post a Comment