Peranan Tiga
Qul ini saya sebut pertama kali dalam entri bertarikh 24 Ogos 2018 (“Pujangga
Melayu dan Hadiah Nobel”), untuk memberi cara paling mudah memahami peranan PB
dalam kritikan sastera. Aspek Tiga Qul ini telah dibincang dalam Pendidikan Estetika Daripada Pendekatan
Tauhid. Rujuk terutamanya hal. 15-29.
Walaupun dalam teks itu tidak terdapat istilah Tiga Qul, inti sari yang
diberikan dalam hal. 15-29 itu membicarakan peranan Tiga Qul ini. Istilah Tiga Qul yang diperkenalkan dalam
entri 24 Ogos 2018 itu bertujuan untuk
memudahkan sesiapa juga yang mahu memahami PB mendapat inti sari PB dengan
meneliti tiga surah akhir al-Quran itu.
Seluruh falsafah persuratan yang dibincang di dalam PB berada di dalam
Tiga Qul itu, dengan itu akan memudahkan para sarjana yang tidak biasa
dengan pemikiran Islam mendapat prinsip
yang paling asas dalam PB. Anda boleh memahami konsep tauhid dan taklif dengan
memahami secara mendalam prinsip-prinsip yang mendasari Tiga Qul itu. Jika dengan memahami Tiga Qul ini anda masih
menolak, atau ragu-ragu untuk menerima PB,
maka sahlah ada sesuatu yang tidak beres dalam “pemikiran” anda. Apakah perkara-perkara yang tidak beres itu?
Hanya anda sendiri yang boleh menjawab pertanyaan ini.
Saya hanya
ingin menegaskan secara tuntas, sesiapa juga yang bergelar sarjana sastera atau
profesor/pensyarah sastera, boleh bertindak sebagai pengkhianat sastera Melayu
jika mereka tidak mahu kembali kepada sumber ilmu daripada al-Quran. Mereka menghasut
masyarakat supaya tidak menerima Gagasan Persuratan Baru dengan alasan yang amat lemah bahawa sastera
tidak kena mengena dengan agama dan nilai-nilai agama, mana-mana agama sekali
pun. Dengan pendapat palsu ini, maka
mereka ini menyamakan faham agama dengan penderhakaan terhadap agama seperti
yang diagungkan di Barat. Bacalah mana-mana teori Barat sekali pun, anda akan
melihat inilah fahaman mereka. Kecuali satu perkembangan baru dalam tulisan
terakhir Harold Bloom, nabi sastera Mana Sikana yang banyak mencedok istilah
sastera sarjana ini. (Lihat tulisan
dalam Dewan Sastera 1978 yang mengkritik peniruan bodoh dan dangkal ini). Para sarjana sastera bersetuju penuh dengan
ciplakan istilah ini kerana ini bagi mereka satu kemajuan yang kemas kini
tentang sastera Barat.
Dengan
memahami Tiga Qul, anda akan dapat
memahami dengan lebih mudah dan lebih meyakinkan pandangan Shah Wali Allah
al-Dahlawi tentang konsep ilmu, keadilan dan amal yang baik yang terhasil dari
kefahaman tentang ilmu dan kedudukan konsep keadilan dalam kehidupan manusia.
Inilah inti sari yang menjadi pegangan Gagasan Persuratan Baru. Yang sebenarnya cukup mudah difahami jika anda mahu
memahaminya. Lain halnya jika anda memilih untuk menjadi bodoh dengan alasan
dengan berselindung di sebalik kebodohan itu anda tidak perlu memahami PB yang
anda anggap sukar difahami, dan terlalu ideal untuk dijadikan panduan dalam
penulisan karya kreatif dan kritikan sastera. Tetapi jika itulah alasan anda,
anda harus sedar kebodohan bukanlah suatu defence.
Orang yang bodoh pun boleh dihukum apatah lagi jika dia berpura-pura bodoh
untuk melepaskan diri dari taklif, melepaskan diri dari memahami sesuatu yang
mudah dan boleh difahami oleh manusia yang normal. Nampaknya inilah yang
terjadi di kalangan para sarjana, pengkritik dan sasterawan yang menolak PB
dengan alasan yang tidak masuk akal. Dilihat dari perspektif ini, mereka ini
tidak layak dijadikan ikutan, apatah lagi meletakkan diri mereka sebagai
penentu nilai-nilai dalam kesusasteraan. Orang yang secara jelas mengaku bodoh
untuk tidak dibebankan dengan tanggungjawab, tidak wajar dijadikan ikutan
seperti yang terjadi dalam sastera Melayu. Inilah aspek lain dari penolakan
terhadap Panel Anugerah Sastera Negara, para sasterawan negara yang mereka
pilih, dan gelaran sasterawan negara itu sendiri. Inilah inti sari penghujahan tentang mengapa
kita tidak perlukan sasterawan
negara.
Menolak ciri-ciri
manusia yang ditekankan dalam Tiga Qul, yang di dalamnya termasuk juga peranan
syaitan dan Iblis dalam kehidupan manusia, bererti anda meletakkan diri anda
dalam kandang pandirisme. Adakah pilihan ini yang terbaik? Bahawa pilihan ini
menjadi pilihan para sarjana, sasterawan dan pengkritik sastera, untuk hanya
menafikan kewajaran PB sebagai falsafah persuratan, adalah satu pilihan yang
mendedahkan diri anda kepada tekanan intelektual yang boleh membuatkan anda
tidak siuman. Tentu saja ini bukan pilihan para intelektual dan orang-orang
berilmu. Oleh itu, bagaimana anda boleh dengan yakin sekali mengatakan pilihan
yang tidak siuman ini adalah pilihan yang terbaik untuk sastera Melayu?
Perbincangan
kita setakat ini cukup mudah dan cukup jelas untuk mengembalikan sifat siuman
anda dalam kehidupan intelektual anda sebagai sarjana, sasterawan dan
pengkritik. Oleh itu, apakah hujah anda
untuk menolak PB? Katalah anda tidak menolaknya, mengapa anda masih meletakkan
diri anda dalam kandang pandirisme sehingga sanggup membuat penilaian yang amat
picisan ketika membicarakan novel Naratif
Ogonshoto yang picisan itu. Dalam
konteks inilah saya mengemukakan Hikayat
Salim Adil sebagai contoh karya yang istimewa yang gaya dan strukturnya
tidak terdapat di mana-mana dalam sastera dunia. Saya menunggu penafian atau
bantahan anda dengan mengemukakan contoh dari sastera dunia untuk membuktikan
saya silap atau terlalu mengada-ada. Kita perlukan bantahan anda untuk
membuktikan anda mempunyai maklumat yang kemas kini yang dengannya anda berhak
menolak kebenaran seperti yang anda lakukan sekarang terhadap PB. Tentulah aneh jika anda memilih pengkhianatan
terhadap ilmu dan terhadap sastera Melayu dengan menolak konsep ilmu yang
dijadikan asas perkembangan persuratan dalam perkembangan kebudayaan dan kesenian Melayu (Malaysia). Adakah telah terjadi “perjanjian syaitan”
seperti yang diceritakan Goethe dalam bukunya Faust itu? Saya lebih cenderung untuk menerima andaian ini
berasaskan pemujaan terhadap Mephistopheles yang terdapat dalam sajak Prof.
Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, “baris-baris dari muzium goethe”. (Dalam
buku beliau, sebuah unggun di tepi danau, (DBP 1996, hal. 5.) (Saya telah
sebut perkara ini lama dulu dalam blog ini dan dalam tulisan lain.) Baris pertama sajak ini dimulai dengan, “kau
juga milik kami, Goethe”, diikuti seterusnya dalam baris-baris yang hebat ini:
“sepertimu aku terlantar/ pada sungai takdir/ sekali murung sebagai sarjana/
tetapi sering bercermin kaca rusuh/ dan memihak pada pintar Mephistopheles”.
hal. 5) Jika itulah pendirian para
sarjana, sasterawan dan pengkritik sastera, maka itulah juga pendirian
Kementerian Pendidikan Malaysia. Dengan
itu pelajar dan mahasiswa terus diajar oleh para pensyarah dan profesor sastera
mereka untuk terus menjadi bodoh. Hanya
dengan memahami dan melaksanakan ajaran Tiga Qul seseorang akan menjadi siuman
dan tidak terdorong untuk terpengaruh dengan “perjanjian syaitan” yang memakai
logik dan ukurannya sendiri ketika
membuat perhitungan. Tidak mungkin
sastera Melayu berada dalam keterikatan kepada “perjanjian syaitan” walaupun
ada di antara mereka kagum kepada tokoh Iblis yang bernama Mephistopheles itu.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 30 Ogos 2018.
No comments:
Post a Comment