Friday, August 24, 2018

PUJANGGA MELAYU DAN HADIAH NOBEL




Dalam entri yang lepas, saya menulis tentang konsep bebelan, maksud dan peranan konsep itu  dalam wacana ilmiah, dan bagaimana bebelan yang serius boleh mencerdikkan pembaca yang terbuka kepada wacana serius. Kali ini saya akan menggunakan konsep bebelan itu untuk berbicara tentang Hadiah Nobel dan bagaimana sasterawan Malaysia boleh menunjukkan kejujuran intelektual mereka untuk mengemukakan novel Pujangga Melayu dan karya saya dalam semua bidang yang saya ceburi melayakkan saya sebagai pemenang Hadiah Nobel pertama dari Nusantara.  Jangan tertawa dulu, sekiranya anda tidak membaca karya saya dengan kritis dan cuba menilainya dengan sehabis kritis yang terdaya oleh anda yang sebenarnya cetek meraba-raba, seperti yang saya jelaskan dalam entri yang lepas.  Jika anda mentertawakan cadangan yang serius ini, anda hanya mendedahkan kehitaman peribadi anda yang tidak mempunyai kejujuran intelektual dan tidak juga kejujuran sebagai manusia yang berbudi. Saya menggunakan istilah “budi” itu dalam konteks falsafah bangsa Melayu, ketika mereka berbicara tentang peranan para budiman dalam perkembangan ilmu di Nusantara. Siapakah golongan cendekiawan yang budiman itu? Kita semua berharap anda yang megah dengan kedudukan anda sebagai ahli akademik, yang bergelar profesor dan sebagainya, sudi memberi sedikit “pencerahan” (saya tidak suka istilah ini, tetapi menggunakannya juga untuk memudahkan kefahaman anda sendiri) supaya kita semua yang dungu-dunguan ini (tidak semuanya bermastautin di Dungun) boleh mendapat sedikit “pencerahan” yang dimaksudkan.  Di mana golongan cendekiawan yang budiman itu? Tidak mungkin mereka tidak ada di kalangan golongan terpelajar secara akademik dan diberi gelaran akademik yang hebat-hebat (misalnya, gelaran Profesor Emeritus!).  Mengapa persoalan ini penting? Jika anda belum tahu, inilah antara indicator yang sering digunakan ketika kita mahu menilai perkembangan intelektual dalam sesuatu masyarakat, termasuk dalam masyarakat Malaysia (atau tak perlu masuk?  oleh itu tidak perlukan sebarang indicator).

Jika anda seorang pembaca yang serius dan jujur, anda akan dapati entri blog ini banyak sekali mengemukakan isu-isu besar yang perlu diberi perhatian, dan dibahaskan dengan kritis. Apakah isu-isu besar itu? Oleh sebab anda telah mengetahuinya, jika anda membaca blog ini dengan kritis dan dengan kejujuran intelektual, maka tidak perlulah saya menyenaraikannya di sini. Sekadar contoh, untuk membantu anda memahami maksud saya, antara isu besar itu ialah peranan teori sastera Barat dalam  perkembangan sastera Melayu.  Sejauh mana teori Barat mempengaruhi penulisan kreatif dan penilaiannya? Ada orang berkata tidak terdapat apa-apa pengaruh tertentu, kerana menurut mereka para sasterawan Malaysia mempunyai keupayaan kreatif yang tinggi dan original ketika menulis karya mereka. Adakah ini benar? Dalam penelitian saya, yang telah saya paparkan banyak kali dalam blog ini dan dalam tulisan saya di tempat lain (dalam buku dan rencana, misalnya), kesimpulan anda itu karut, tidak dapat dibuktikan dengan hujah yang mantap jika anda membaca semua karya para sasterawan negara dengan kritis. Sayangnya sarjana dan pengkritik sastera, apatah lagi para sasterawan, tidak membaca dengan kritis dan solemn buku penting mengenai mereka berjudul, Dinamika Pemikiran Sastera Melayu (DBP 2009), karangan Prof. Ungku Maimuah Mohd. Tahir.  Jika anda membaca analisis ini, dan faham, anda akan dapati betapa kejap dan kuatnya pengaruh Barat dalam sastera Melayu moden, sehingga kita boleh berkata (seperti yang ditegaskan berulang kali oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka), bahawa tanpa teori Barat, tidak ada sastera Melayu.  Buku Prof. Ungku Maimunah membuktikan kesimpulan saya itu tepat dan inilah yang menjadi kebanggaan para sasterawan sendiri. Jika anda mahu bukti, anda perlu baca ulasan Dr. Mohamad Saleeh Rahamad terhadap Naratif Ogonshoto, dan ulasan itu  diberi Hadiah Sastera Malaysia 2005. Kalau anda tidak faham membaca rencana itu, anda boleh bertanya beliau sejauh mana konsep pascamodernisme yang dibanggakannya itu bukan pengaruh Barat, tetapi ciptaan sasterawan dan sarjana Malaysia sendiri yang tidak berkaitan langsung dengan teori sastera Barat.  Saya boleh terima penafian karut ini jika anda memberikan hujah yang mantap yang membuktikan tiada pengaruh Barat. Apa yang perlu anda tanya ialah: Apa salahnya dengan pengaruh Barat?   Saya boleh tolong jawab pertanyaan itu dengan mudah. Pengaruh Barat itulah yang telah menyesatkan anda, apabila anda menolak konsep ilmu dalam penulisan dengan memberi alasan setiap penulisan adalah penjelmaan pemikiran yang mendalam berasaskan ilmu. Malangnya tidak seorang pun sasterawan negara memberikan penjelasan yang tegas dan meyakinkan mengenai aspek ini, oleh itu kesimpulan saya bahawa mereka tidak menjadikan ilmu sebagai teras penulisan kreatif adalah tepat dan benar.  Bagi semua sasterawan, yang disebut karya kreatif itu hanya merujuk kepada cerita, kepada imaginasi, tiada kaitan sama sekali dengan ilmu. Malah, kata mereka, ilmu itu sudah disebatikan dalam cerita. Timbulnya kesimpulan ini ialah selepas PB mencabar mereka tentang perkara ini, dengan itu mereka beranggapan mereka telah menolak cabaran PB dengan penegasan itu.  Prof. Ungku Maimunah dalam bukunya telah membuktikan kesimpulan mereka hanyut dalam khayalan mereka sendiri, tidak berasaskan bukti dan hujah. Sila anda semua baca buku penting ini, sebelum anda memberi keputusan anda kepada kesimpulan saya itu.  Tidak salah untuk anda belajar sedikit daripada analisis orang lain yang mungkin bertentangan dengan pegangan anda yang belum lagi anda berikan hujah dalam analisis yang mantap. Saya masih mencari rencana dan buku yang membuktikan kesimpulan saya salah. Belum bertemu, nampaknya belum lagi ditulis.  Yang telah ditulis oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad tentang Naratif Ogonshoto membenarkan kesimpulan saya. Ada pendapat lain?

Ada dua isu di sini yang membolehkan saya menulis kepada Sekretariat Anugerah Nobel. Pertama, jika pengaruh Barat itu kuat, menjadi asas sastera Melayu, maka memang ada alasan untuk mengemukakan karya para sasterawan negara sebagai layak diberi pertimbangan untuk mendapat Hadiah Nobel.  Kedua, dan ini yang lebih penting, jika pengaruh itu telah dicabar dan telah pun dibuktikan dalam karya yang telah pun diterbitkan, maka lebih lagilah munasabah jika karya Mohd. Affandi Hassan diajukan kepada Sekretariat kerana karya beliau asli dan berasaskan konsep ilmu yang benar di samping menyerlahkan pemikiran bangsa Melayu dalam seni mengarang. Apa macam, boleh terima atau tidak hujah ini? Sebelum anda menjawabnya dengan tegas, kita perlu mendapat pandangan anda tentang kualiti karya para sasterawan negara dan karya Mohd. Affandi Hassan yang menyimpang jauh daripada karya mereka. Di antara dua kumpulan ini, mana satu yang lebih bernilai dari segi kreatif dan pemikiran? Anda harus berani membuat kesimpulan, jika anda benar-benar jujur dari segi akademik dan tidak terikat kepada Mutual Admiration Club yang palsu itu.  Semua sasterawan negara adalah anggota Mutual Admiration Club. Kalau anda masih ragu, anda boleh bertanya ketuanya, Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, seorang sasterawan negara.  Saya timbulkan persoalan ini kerana menurut Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, hanya para sasterawan negara yang menjadi pengikut Mutual Admiration Club saja yang layak diajukan sebagai calon penerima Hadiah Nobel, tidak dari kumpulan yang di luar Mutual Admiration Club. Sekarang kita menghadapi masalah serius: sasterawan anggota Mutual Admiration Club itu tidak original, hanya peniru yang tidak matang; sedangkan yang di luarnya, yang dipelopori oleh Mohd. Affandi Hassan, jauh lebih matang dan karyanya jauh lebih bermutu. Kesimpulan ini tetap benar sehingga dibuktikan salah oleh para peneliti sastera yang menganggap para sasterawan negara itulah yang jempolan, yang tidak dapat diatasi oleh mana-mana sasterawan yang tidak terpilih sebagai sasterawan negara.  Sekarang anda perlu mengkritik karya Mohd. Affandi Hassan berasaskan ukuran yang dipakai oleh Panel Anugerah Sastera Negara. Sekiranya anda tidak mampu membuat kerja sukar dan berat ini, jelaslah pengetahuan anda masih cetek, belum lagi sampai ke taraf ilmiah yang telah dibuktikan oleh PB.  Nampaknya anda mencabar diri anda sendiri dengan tidak melihat kebaikan yang dipromosikan oleh PB dalam penulisan kreatif dan dalam kritikan serta penilaian sastera.  Kalau anda tidak nampak itu, ubatnya amat senang (if you are a Muslim): anda baca dan fahami Tiga Qul yang mengakhiri al-Quran. Di situ anda diberi penekanan tentang makna tauhid; kemudian anda diberi peringatan betapa jahatnya dan bahayanya sifat hasad; dan akhirnya anda diberi jalan keluar supaya sentiasa memohon kepada Allah supaya dijauhkan daripada hasad dan sifat was-was. Cantik sekali. Cuma bagi sasterawan dan sarjana, jika mereka faham makna dan maksud Tiga Qul ini, mereka akan memilih PB. Itulah yang mereka tidak mahu. Lantak hanglah, kata orang Kedah yang senang bercakap kasar itu. Apa implikasinya dalam kehidupan berbudaya dan kehidupan golongan intelektual? Kata peribahasa, tepuk dada tanya selera. Senang, tetapi alangkah sukarnya!

Di sinilah pentingnya peranan organisasi seperti ITBM dan DBP yang diberi tugas untuk mengembangkan sastera yang bermutu dan serasi dengan peringatan dalam Tiga Qul itu. Bolehkah ini dilakukan oleh ITBM dan DBP? Kalau kita lihat kegiatan bersifat ilmu dalam dua organisasi ini, mereka telah gagal mengenal dan mempelajari peringatan Tiga Qul itu.  Begitu takutnya mereka kepada PB, hingga sanggup menolak al-Quran sebagai sumber ilmu.  Itulah juga kedudukan para sasterawan dan sarjana yang anti-ilmu. Jika anda mahu bukti, bacalah dengan teliti dan kritis buku ITBM Sastera Teras Negara Bangsa (2014) dan sikap para penilai (juri) Hadiah Sastera Dewan Bahasa dan Pustaka yang menolak Pendidikan Estetika Daripada Pendekatan Tauhid kerana mereka tidak suka perkataan ketayap yang digandingkan dengan baju kot!

Macam-macam hal dunia ini.  Sekarang timbul cabaran yang lebih besar, ia-itu  menerima hakikat bahawa karya Mohd. Affandi Hassan layak diangkat ke Sekretariat Hadiah Nobel mewakili penulis Nusantara.  Apa pandangan anda sebagai pembaca yang jujur dan serius?  Untuk menghilangkan keraguan anda dan pengaruh Tiga Qul itu, bacalah dengan jujur dan kritis buku Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir, Dinamika Pemikiran Sastera Melayu (DBP 2009).

Itulah saja bebelan intelektual saya sekadarnya.  Kalau anda seorang yang cerdik, tidak senang sebenarnya untuk membebel sebagai seorang intelektual. Bukti terbaik, sekali lagi, Dr. Mohamad Saleeh Rahamad.  

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 24 Ogos, 2018.


No comments:

Post a Comment