Thursday, August 9, 2018

SIAPA DI ANTARA PARA SASTERAWAN DAN SARJANA SASTERA YANG CERDIK?



Pertanyaan nakal ini sepatutnya tidak disuarakan, kalaulah tidak untuk menyindir saya, yanggg… kata mereka mengaku dirinya saja (sayalah konon!) yang cerdik.  Bila diteliti sindiran ini, yang ditujukan bukan saya, kerana karya saya baik yang berupa karya akademik mahu pun yang bersifat kreatif memang jauh mengatasi mana-mana karya para sasterawan negara dan para sarjana yang bergelar profesor sekalipun.  Nah, kalau begitu, mengapa para pandirian (ini istilah baru merujuk kepada pengamal pandirisme!) ini bersusah payah membelasah saya senyap-senyap tetapi tujuannya mahu disampaikan kepada saya secara proxy. Maka tak dapatlah dielakkan pertanyaan yang menjadi tajuk entri kali ini.

Seperti yang diketahui, saya tidak ragu-ragu mendedahkan dan melontarkan karya saya di tengah gelanggang untuk dikerumuni dengan bengis seperti burung hering mengerumuni bangkai, seperti yang diceritakan oleh Anwar Ridhwan dalam novel besarnya yang satu-satunya di Malaysia, berjudul Naratif Ogonshoto itu, yang berlapis-lapis maknanya menurut beliau sendiri dan sahabatnya Dr. Mohamad Saleeh Rahamad yang memuji novelnya.  Hanya saya seorang saja di Malaysia yang menolak novel agung ini, dengan memberinya gelaran sebagai novel picisan saja; sambil mencabar supaya novel agung ini dibicarakan bersama dengan novel mini-ensiklopedia, Pujangga Melayu. Tiada pula yang berani menyahut cabaran itu, mungkin kerana mereka tidak membaca novel saya yang tebal dan sukar difahami jika dibandingkan dengan novel Anwar Ridhwan yang kerdil itu. Semua ini menunjukkan makna sebenar yang disebut kecerdikan itu dalam sastera Melayu. Bagi para sasterawan dan sarjana, yang cerdik itu ialah yang tetap setia kepada pandirisme, bukan yang menentang pandirisme. Kerana saya yang menentang pandirisme, maka menurut mereka sayalah yang bodoh itu!

Saya tidak mahu mengulas kesimpulan bodoh ini, dengan itu membiarkannya terkontang-kanting dalam sastera Melayu menjadi burung patah sayap yang tidak boleh terbang, tetapi masih mahu dianggap sebagai helang yang gagah perkasa yang membuat sarang di gunung-gunung. Itulah yang kita panggil dengan gelaran “sasterawan negara” dalam sastera Melayu.  Ini bukan ejekan, tetapi kenyataan yang menyerlah begitu glaring bila kita membaca  karya para sasterawan negara ini. Tetapi mengapa mereka mendapat pujian dan sanjungan begitu tinggi daripada anggota Panel Anugerah Sastera Negara?  Adalah aneh sekali mengapa para anggota panel ini mendapati para sasterawan negara yang mereka pilih itu  begitu istimewa?  Anda akan dapat memahami dan menjawab pertanyaan ini jika anda melihatnya dalam konteks pandirisme.  Anda tidak dapat melihatnya jika anda berada dalam kandang pandirisme. Itulah jawapan yang tepat kepada pertanyaan yang bodoh tadi.  Jika anda seorang ahli akademik yang pintar, inilah jawapan yang paling tepat yang boleh diberikan, dan inilah juga yang membawa Naratif Ogonshoto ke dalam gaung picisan walaupun diisytiharkan oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad novel itu novel terbaik sepanjang zaman di Malaysia dan seluruh dunia!  Saya terus membawa persoalan ini kerana anggapan ini merupakan penilaian yang muktamad jika novel ini dinilai dari perspektif pandirisme. Bolehkah anda baca maksud  sindiran tajam dalam kesimpulan ini?  Jawapannya menjadi masalah kerana seluruh penilaian anda terhadap karya picisan sebagai karya besar tetap ditolak oleh PB. Di situlah terletaknya kecerdikan anda, jika anda faham sindiran ini dalam kritikan sastera berasaskan PB.  Semua ini anda boleh faham dengan jelas, dan mungkin juga mudah, jika anda membaca dengan kritis entri mengenai Pujangga Melayu sebagai novel mini-ensiklopedia itu.

Saya mengulangi kesimpulan ini kerana inilah persoalan besar yang menjadi tajuk penting dalam beberapa buah tulisan Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir yang anda boleh baca dalam tulisannya ketika membahaskan ukuran para juri Sayembara Novel anjuran DBP yang telah memilih novel Azizi Haji Abdullah walaupun pemilihan itu bertentangan dengan ukuran yang ditetapkan oleh DBP!  Realiti yang kita hadapi sebenarnya mencerminkan pandirisme dan sifat picisan tidak saja dalam karya yang dinilai, malah penilaian itu sendiri pun adalah hasil kerja yang picisan. Berulang kali saya membicarakan aspek ini dalam banyak tulisan dalam blog ini, namun kegilaan kepada pandirisme ini tetap diteruskan dengan bangga. Mengapa ini terus berlaku?  Saya fikir yang boleh menjawab soalan ini ialah para sarjana dan sasterawan picisan sendiri, seperti yang ditunjukkan oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad dalam tulisannya yang diberi Hadiah Sastera yang menulis tentang keistimewaan Naratif Ogonshoto.  Kebodohan yang bersifat picisan ini telah diangkat oleh para sarjana ini ketika memberi pujian tinggi kepada karya picisan yang mereka nilai.  Saya tidak perlu mengulangi contoh yang telah saya berikan; cukup untuk anda lihat contoh terbaik ketika para sarjana dan penilai (para juri) ini memberi kedudukan tinggi kepada karya Dr. Norhayati Ab. Rhman yang menjadikan adultery sebagai poetics dalam karya yang dikajinya untuk tesis Ph.D. beliau yang diluluskan oleh Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang. Masih ingat judul buku itu? Sudah lupakah kritikan saya terhadapnya dalam blog ini? Jawapan terbaik, dan paling jelas, telah saya berikan dalam novel persuratan, Hikayat Salim Adil. 

Jika anda seorang pembaca yang cerdik, anda akan dapat melihat dengan jelas bahawa kita tidak saja mempunyai masalah One MDB dalam politik, tetapi juga dalam sastera Melayu moden. Ini telah saya jelaskan dalam Hikayat Salim Adil. Kerana anda tidak membacanya, atau membaca tetapi tidak memahaminya, maka anda terus menerus bergelumang dalam dunia pandirisme baik dalam karya akademik dan lebih-lebih lagi dalam karya kreatif. Mahu saya berikan bukti? Cuba anda lihat Hikayat Salim Adil, hal.  117, Ruang 6.  Kisah 1MDB ini sangat unik dalam politik Malaysia; yang terlibat menafikannya terus menerus, menjadikan semua pertanyaan dan pendapat tentang 1MDB hanya suatu fitnah.  Bagaimana sikap ini diterjemahkan di kalangan para sarjana sastera dan para sasterawan, terutama sekali sasterawan negara?  Ketiga-tiga kumpulan ini berada dalam Mutual Admiration Club, sebuah kelab yang exclusive, yang anggotanya adalah manusia pilihan yang wujud untuk memajukan sastera mengikut versi mereka, yakni sastera yang seluruhnya bergantung pada cerita khayal yang kononnya berjejak di bumi kenyataan kehidupan manusia. Apa maksudnya? Kita lihat beberapa contoh. Dua contoh terkemuka ialah novel Anwar Ridhwan, Naratif Ogonshoto, yang diangkat oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad sebagai novel teragung dalam sastera Melayu. Contoh kedua ialah sajak “Pulang Si Tanggang” yang dikatakan sajak terindah dalam sastera Melayu, yang kaya dengan gaya bahasa yang cantik dan isinya yang mengukir pemikiran yang mendalam. Kedua-dua karya ini saya tolak dengan tuntas, sebagai karya picisan yang kualiti pemikirannya tidak wujud. Apakah ukuran yang digunakan untuk mengatakan dua buah karya ini adalah karya agung dalam sastera Melayu? Paling terkenal ialah ukuran yang dipakai oleh Mana Sikana yang menegaskan Malaysia mempunyai hanya tiga orang “penyair”: Muhammad Haji Salleh, Baha Zain dan …. belum diketahui lagi orangnya! Ini Mana Sikana juga menerima hanya sasterawan yang diangkat sebagai sasterawan negara saja yang layak diberi kedudukan sebagai novelis ulung; antaranya Shahnon Ahmad dan A. Samad Said, dan Anwar Ridhwan.  Penilaian ini saya tolak dalam satu entri yang panjang, bertarikh  19 April 2015. Sesiapa yang berminat bolehlah baca di sana. Tajuk entri itu cukup memikat, “Mana Sikana Penulis Sasterawan Negara di Takhta Keunggulan: Kegagalan Teksdealisme Memahami Keunggulan Sejati.” Dalam buku ini Mana Sikana merewang tak tentu arah, merepek tak tentu arah, dalam bahasa Inggeris rambling.  Teksdealisme adalah contoh rambling yang dimaksudkan. Antara komen saya dalam entri itu ialah, “Teksdealisme yang dipujinya itu adalah hasil Abad 19 yang memberi tumpuan kepada pengarang.” Amat menarik kesimpulan karut Mana Sikana ini: “Sebuah wacana sastera, dari sudut teksdealisme, harus pragmatis kepada khalayaknya. Tiada gunanya sebuah karya besar, agung atau kanon, kalau tidak mempunyai impak kepada masyarakat.” Kita tanya Mana Sikana: Bagaimana kamu menentukan sesebuah karya itu karya besar dsb. yang kamu sebut itu? Tentu ada ukurannya yang kamu gunakan, yang bila digunakan akan menyerlahkan kehebatan karya itu. Apakah ukuran itu? Perhatikan kesimpulan saya ini: “Tidak mungkin beliau berupaya membahaskan secara ilmiah bahawa kehadiran para sasterawan negara ini lebih baik dan lebih unggul  daripada para ulama dan cendekiawan Melayu  yang telah membina tamadun ilmu melalui persuratan Melayu itu. Sekiranya para sasterawan negara ini amat lekeh jika dibandingkan dengan sumbangan para ulama dan cendekiawan Melayu, dan “impaknya” kepada masyarakat, maka nyatalah kehadiran para sasterawan negara ini tidak diperlukan. Oleh itu, bagaimana Mana Sikana boleh meletakkan mereka di takhta keunggulan jika mereka sebenarnya golongan pinggiran yang cetek meraba-raba seperti yang ditegaskan oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas, yang hingga kini belum ditolak secara ilmiah.”  Demikianlah mengarutnya teksdealisme yang dibanggakan oleh Mana Sikana itu.  Seterusnya anda perlu baca dengan kritis entri yang panjang itu.

Semua kepincangan yang kita hadapi sekarang dalam sastera Melayu boleh dibaiki dan dihapuskan jika anda bersifat terbuka dengan menerima konsep ilmu yang benar yang diperjuangkan oleh Gagasan Persuratan Baru. Perkara ini tidak sepatutnya menjadi masalah dan kekeliruan besar seperti yang dihadapi sekarang sekiranya konsep ‘iwajan yang disebut dalam Surah al-Kahfi, Ayat 1, difahami dengan tepat dan dijadikan panduan dalam kerja-kerja yang bersifat intelektual.  Tidak ada hujah langsung bagi sasterawan, sarjana, dan pengkritik sastera dari jenis Melayu untuk menolak al-Quran sebagai sumber ilmu.  Persoalan ini menjadi kekeliruan besar kerana sikap meremehkan al-Quran yang amat jelas di kalangan sarjana dan penulis Islam sendiri. Apakah yang menghalang kamu semua daripada memahami konsep ‘iwajan itu, yang memang menjadi dasar karya sastera dan kritikan sastera yang digalakkan pada waktu ini.  Saya telah membincangkan dengan panjang lebar aspek ini dalam entri yang panjang bertarikh 31 Mei 2014 dengan tajuk yang mencabar itu.  Bacalah dengan kritis entri itu jika anda mempunyai sedikit harga diri dalam kerja-kerja ilmiah ini.  Anda dipersilakan mengkritik PB sehabis kritis, dan cerdik, untuk mendapat faedah daripada gagasan itu. Amatlah rugi jika anda bersikap bodoh sombong padahal PB bersedia membantu anda menjadi cerdik dan kritis. Mana ada teori sastera yang begitu bermurah hati seperti PB?  Rugi sangat jika anda tidak ambil kesempatan untuk mencerdikkan diri anda dengan mengkritik PB sehabis kritis yang anda boleh lakukan.  Masuklah ke dalam golongan orang-orang cerdik dan berhemah dengan berada dalam kumpulan pemikir dan cendekiawan yang telah membina tamadun ilmu melalui persuratan.  Sasterawan dan sarjana sastera tidak ada tempat dalam kumpulan ini, kecuali jika mereka menerima konsep ilmu yang benar sebagai asas kegiatan penulisan mereka.

Saya sudah kerap mengingatkan para sasterawan dan sarjana sastera, peri pentingnya mereka menjadi dewasa dengan mencintai ilmu. Mereka berada dalam kerugian besar kerana tidak mahu mendekati dan memahami PB. Jika sekali pun mereka ingin mempertahankan para sasterawan negara, PB masih boleh mereka jadikan landasan untuk membicarakan karya para sasterawan negara ini, dengan memberikan konteks yang tepat kepada karya mereka. Jika ini mereka lakukan, tidak timbul perasaan curiga mereka bahawa PB akan menolak karya para sasterawan negara ini secara total. Jika mereka berpendapat demikian, mereka menang satu poin, kerana itu merupakan penghinaan mereka terhadap PB. Di sini pun sekali lagi mereka silap, kerana anggapan itu hanya memperlihatkan keterbatasan kemampuan intelektual mereka sendiri yang tidak dapat menempatkan karya para sasterawan negara ini dalam konteks PB. Apa maksud saya dengan kesimpulan ini? Saya akan biarkan kesimpulan ini di sini, untuk memberi mereka peluang melihat konteks kesimpulan itu dan  maknanya dalam kritikan sastera. Kita mahu ajar sama mereka bagaimana menggunakan ilmu dalam kritikan sastera, bukan dalam menulis karya kreatif saja. Sekiranya mereka fikirkan perkara ini dalam-dalam, dengan objektif, dan cerdik, mereka akan berasa mereka telah menipu diri mereka sendiri dengan tidak cuba memahami dan mengkritik PB sebagai seorang sarjana yang terhormat. Ini telah dilakukan oleh Prof. Emeritus Bukhari Lubis dalam syarahan perdana beliau; juga telah dilakukan oleh Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir dalam syarahan perdana beliau dan dalam banyak tulisan beliau.  Jika kedua tokoh ini tidak ada kualiti akademik yang tinggi dengan menjadikan PB sebagai landasan dalam kritikan mereka, bagaimana pula dengan sarjana yang mendiamkan diri dengan angkuh, tanpa memberi sumbangan akademik yang bernilai. Sila periksa dengan kritis komen dan kritikan saya terhadap Prof. Rahman Shaari, Dr. Mohamad Saleeh Rahamad, Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, Dr. Nurhayati Ab. Rahman, Dr. Mawar Shafie dan lain-lain.  Cuba tunjukkan kesilapan saya, supaya saya sendiri dan sarjana lain boleh mendapat pelajaran yang berharga dari kritikan itu. Ini pun tidak mereka lakukan? Mana mereka mahu letak keterampilan akademik mereka dengan hanya membisu dalam isu-isu besar tentang peranan ilmu yang benar dalam bidang akademik.  Sudah wajar mereka sedar diri, lama sangat berada di kandang pandirisme!

Berasa selesa di kandang pandirisme adalah kelakuan “lembu kenyang”. Jika inilah wajah sebenar sastera Melayu moden, maka dengan disengaja atau tidak sengaja para sasterawan dan sarjana sastera telah memilih untuk menjadi pengkhianat kepada perkembangan intelektual di Malaysia. Dalam sebuah negara yang menghargai kecemerlangan akademik, keadaan ini akan dikutuk oleh ahli akademik mereka, kerana sikap ini bersifat anti-ilmu. Di Malaysia adalah sebaliknya. Sikap inilah yang menjadi kebanggaan para sasterawan dan sarjana sastera kerana mereka anggap mereka telah mendapat kedudukan yang tinggi dan mulia dengan bersikap anti ilmu dan menentang sebarang perubahan yang dikira akan merugikan mereka.  Jika anda mahu bukti, anda boleh melihatnya dalam buku yang diselenggarakan oleh ITBM dan PENA, Sastera Teras Negara Bangsa (2014), yang memuat kertas kerja Sidang Kemuncak Penulis Malaysia (SKPM), 2014.  Tajuk yang dipilih untuk buku itu sendiri sudah menggambarkan budaya pandirisme yang amat memalukan para cendekiawan Malaysia yang sensitif kepada peranan ilmu dalam pembinaan tamadun bangsa. Perkumpulan golongan pandirisme yang mewakili  anggota Mutual Admiration Club ini menjadi sejarah penting dalam perkembangan ilmu di Malaysia. Untuk memahami kesimpulan ini, saya sudah banyak kali menulis dan mengkritik kedudukan kumpulan Mutual Admiration Club ini dalam perkembangan ilmu. Seperti yang ditunjukkan dengan jelas dalam kandungan buku Sastera Teras Negara Bangsa, keengganan anggota kelab ini untuk menerima idea baru yang akan membawa perubahan yang bermakna dalam budaya ilmu negara kita sangat jelas. Mereka menjadi ketakutan kerana mereka sedar sumbangan mereka, jika ada, terlalu kecil untuk dapat dibanggakan. Jika mereka berada di kalangan pengajar di universiti, mereka amat berjaya mengajar para pelajar mereka menjadi bodoh, yang sudah beberapa kali saya bangkitkan dalam blog ini.  Kita tunggu reaksi mereka mengenai subjek mengajar siswa menjadi bodoh ini kerana kegiatan ini semakin galak diteruskan dalam pelajaran sastera di universiti. Sukar hendak percaya mereka ini tiada maruah akademik dan tidak ada juga maruah peribadi sebagai seorang yang layak dihormati.  Akibat perbuatan ini kita tidak mempunyai pelapis pengkritik dan sarjana yang kritis.  Bayangkan, apakah yang sudah dihasilkan oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh dan Mana Sikana? Silalah senaraikan nama-nama mereka dan karya mereka untuk makluman kita semua. PB sudah mempunyai senarai itu …!  Jika anda tidak tahu, tugas anda untuk mencarinya, tidak wajar mengharapkan saya memberikan senarai itu.

Nasihat saya, tidak bijak dan tidak wajar bagi para sarjana, terutama yang bergelar profesor dan lain-lain gelaran akademik, untuk menafikan para pelajar mereka dari mendapat maklumat mengenai PB dan mereka diberi kesempatan untuk membahaskannya dengan guru-guru sastera mereka di universiti. Saya diberitahu Kementerian Pendidikan sekarang dikepalai oleh seorang pencinta ilmu, oleh itu amatlah wajar beliau diberi sedikit maklumat mengenai PB dan lebih baik lagi jika Kementerian memasukkan PB dalam kurikulum pengajian/pendidikan sastera. Tidak wajar kita menjadikan sikap anti ilmu sebagai budaya ilmu.  PB adalah satu cetusan ilmiah oleh seorang tokoh yang telah membuktikan kemampuan kreatif dan intelektualnya dalam karya-karya kreatif dan karya akademiknya. 

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 9 Ogos, 2018.

Catatan: Saya anjurkan anda membaca beberapa entri 2014 untuk lebih memahami entri ini. Sila rujuk entri 31/5/2014  (“Hudud dan kesusasteraan Melayu moden: Tertegaknya pandirisme dan Mutual Admiration Club dalam sastera Melayu moden”.); entri 28/10/2014 (“Keunggulan yang cacat”); dan entri 13/8/2014 (“Kritikan sastera yang naif, keliru dan anti-ilmu”).

No comments:

Post a Comment