Wednesday, August 1, 2018

KEMBALI KEPADA AL-QURAN? Betul-betul atau main-main?



Satu perkembangan yang menarik berlaku di Jabatan Perdana Menteri ketika PM bertemu “para ulama” di Putrajaya, negeri peribadi PM (ceritanya akan mengikut jika saya rasa perlu bercerita tentang kisah menarik ini).  Menurut Malaymail 31/7/2018 yang dipetik Malaysiakini 1 Ogos 2018, Dr. Mahathir sebak tak dapat meneruskan ucapannya ketika beliau berkata (dipetik oleh Mufti Perlis dalam FBnya), “kita sudah tiada jalan lain untuk menjadi umat Islam yang berjaya melainkan kena baca al-Quran.”  Adakah kesedaran ini akan dijadikan panduan oleh kerajaan Pakatan Harapan yang dipimpin oleh Tun Mahathir?  Kita harap begitulah, setelah PAS gagal memberikan pimpinan yang berkesan dalam politik baru yang ditolaknya (kerana setia kepada UMNO/BN).

Yang menarik minat saya dalam perkara lain, ialah mengenai sikap para sarjana sastera, sasterawan dan pengkritik sastera. Adakah mereka masih setia kepada BN yang memberikan mereka dana yang besar (masing-masing 5 juta untuk PENA dan 5 juta juga untuk GAPENA).  Tidak siapa pun tahu untuk apakah dana yang begitu besar digunakan. Bagi pihak saya, alangkah baiknya jika mereka membeli karya PB untuk disebarkan ke seluruh badan penulis seluruh negara. Boleh juga mencerdikkan para penulis. Atau lebih baik lagi jika PENA atau GAPENA mengadakan sidang kemuncak (seperti yang dibuat oleh ITBM 2014) untuk membincangkan dengan kritis PB dan menolaknya secara tuntas. Tidak mungkin golongan yang menjadi pengikut teori sastera Barat ini akan menyebelahi PB. Tidak mengapa, kerana kewujudan PB tidak terjejas dengan penolakan mereka; tetapi mereka akan terjejas besar dan amat memalukan kerana sudah jelas mereka menolak PB yang berteraskan konsep ilmu yang bersumber daripada al-Quran. Jika ini betul, jelaslah mereka tidak menyokong Kerajaan Pakatan Harapan pimpinan Tun Mahathir.  Kalau tekaan ini benar, jelaslah PENA dan GAPENA dan seluruh badan penulis di Malaysia menolak Pakatan Harapan, dan masih menunggu kemenangan UMNO/BN dalam pilihan raya akan datang. Sungguh kuat azam mereka, sanggup menunggu 5 tahun lagi dengan keyakinan yang besar BN akan menang lagi. Nampaknya tiadalah akan berlaku perubahan terhadap sikap mereka yang terus menolak PB. Walaupun ini suatu keputusan yang amat pelik, yang didorong oleh sikap mereka yang menerima pandirisme sebagai dasar perjuangan mereka, perbuatan mereka jelas tidak menerima al-Quran sebagai asas perjuangan mereka dalam sastera! Kebencian mereka kepada PB mendorong mereka mengambil keputusan yang tidak masuk akal bagi yang menggunakan akal. Jika mereka menolak kesimpulan ini, mereka harus memberi penjelasan atas dasar apa mereka menolak PB.  Penjelasan ini tidak akan terjadi, kerana pengaruh Mutual Admiration Club yang dipimpin oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh begitu kuat mencengkam seluruh badan penulis dan anggota badan-badan penulis itu. Walaupun sikap ini merupakan satu kegilaan intelektual yang pelik dan mengelirukan, dari segi realitinya itulah pilihan mereka, yang sebenarnya timbul dari ketakutan mereka yang amat sangat kepada konsep ilmu yang benar. Jika mereka menerima konsep ini, tidak ada lagi sasterawan negara. Itulah yang mereka cuba pertahankan walaupun mereka sebenarnya tahu mereka berada dalam kandang orang salah.  Jangan pula ada yang salah faham, seolah-seolah mereka bersikap seperti penjenayah. Tidak. Yang jelasnya, mereka membuat pilihan yang salah dengan menolak konsep ilmu yang benar hanya kerana tidak suka kepada PB. Itu saja.

Untuk memahami sikap yang pelik ini, saya ingin memetik pendapat Editor Dewan Sastera, (Bil. 9, 2017; yang masih menjadi pegangan Dewan Sastera), yang menyatakan:  “Setiap karya sastera tidak lahir dalam keadaan kosong.  Karya sastera yang baik pula akan dipenuhi dengan makna yang tersirat. Maka, untuk memahami dan memecah persoalan yang dibawa oleh sesebuah karya sastera itu, diperlukan teori yang sesuai untuk membuka setiap lapis yang tersirat tersebut. Dengan itu, kejayaan sesebuah teks sastera itu tidak boleh berdiri sendiri tanpa ada yang menyokongnya atau dalam erti kata yang lain, perlu pengkritik untuk membantu khalayak  pembaca memahami makna sebenar yang ingin disampaikan oleh sesebuah teks sastera.” Yang menulisnya editor yang bernama Saifullizan Yahaya. Beliau kemudiannya menegaskan, yang boleh melakukan perkara ini ialah Mana Sikana, melalui “teori” “taabudiyyah dan teksdealisme.” Seterusnya kata editor ini: “Kebenaran yang dinyatakan oleh beliau terbuka dan memerlukan reaksi daripada sarjana kita tentang arah teori sastera tempatan di Malaysia”.  Malangnya, saya menolak secara total apa yang disebut “teori” oleh editor ini, dan oleh Mana Sikana sendiri. Kalau anda mahu tahu, lihat entri dalam blog saya yang membicarakan kepalsuan pendapat Mana Sikana ini, antaranya ialah entri bertarikh 19 April, 2015: “Mana Sikana penulis Sasterawan Negara di Takhta Keunggulan: Kegagalan Teksdealisme Memahami Makna Keunggulan Sejati.”  Anda mesti baca entri penting ini, yang jelas tidak dibaca oleh editor ini. Tidak patut seorang editor majalah penting tidak tahu kewujudan blog tentang PB yang saya mulai sejak 2010 lagi, masih aktif hingga ke saat ini.  Seterusnya untuk makluman anda, sila rujuk Syarahan Perdana yang diberikan oleh Prof. Bukhari Lubis di Universiti Perguruan Tanjung Malim pada 2 Mei 2017. Pada halaman 19, dengan tajuk “Pandangan yang tidak boleh menjadi teori”, beliau menolak “Teori Ta’abudiyyah” yang dikemukakan oleh Mana Sikana, yang saya kritik dalam entri berkenaan. Belum lewat bagi editor DS membaca pandangan saya dan pandangan   Prof. Bukhari Lubis. Lihat juga komen beliau yang bertajuk, “Fikrah Mohd. Affandi Hassan” tentang PB, hal. 15-18.  Nampaknya anda tidak ada pilihan, melainkan membaca dan memahami apa bendanya yang dikatakan Gagasan Persuratan Baru itu dan mengapa PB penting dalam perkembangan intelektual di Malaysia. Seperti yang saya sebut dalam entri tentang Pujangga Melayu sebagai novel mini-ensiklopedia, PB sudah diangkat sebagai teori alternatif yang penting. Sudilah rujuk tulisan panjang Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir dalam bahasa Inggeris mengenai perkara ini, berjudul “Persuratan Baru: An Alternative Paradigm to Western Literary Methodologies” (ASIATIC, Vol. 9 No. 1, June 2015).

Kesedaran Tun Mahathir tentang pentingnya al-Quran dalam pembangunan negara wajar dijadikan iktibar oleh para sarjana sastera, pengkritik, dan para sasterawan serta para pemimpin badan penulis. Kalau mereka mendapati sukar untuk menerimanya, kerana harus mengakui kebenaran PB, seperti yang dihuraikan dengan mendalam oleh Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir dalam makalahnya itu,  maka mereka boleh saja terus berada dalam kandang pandirisme sambil bersuka-ria sesama mereka berada di bawah pengaruh Mutual Admiration Club yang diketuai dengan gagah oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh, seorang sasterawan negara yang pernah menjadi beberapa kali anggota Panel  Anugerah Sastera Negara.  Dirgahayu pandirisme dan para pendukungnya!


Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 1 Ogos 2018.


No comments:

Post a Comment