Sunday, September 2, 2018

DR. MOHAMAD SALEEH RAHAMAD DAN PENDAPATNYA YANG BERNAS?


“Kreativiti memang memerlukan keluarbiasaan, dan itu terbit daripada keberanian keluar daripada lingkaran konvensi.”   Kutipan ini diberikan kepada saya kononnya pendapat   Dr. Mohamad Saleeh Rahamad.  Setelah merenung beberapa ketika kerana tidak yakin ini pendapat beliau, saya akhirnya mengambil keputusan untuk mempercayai kata-kata itu memang daripada sarjana terkenal ini.  Anehnya ialah, jika itulah pendapat beliau, mengapa beliau dengan kontan menolak PB sebagai karut dan tidak boleh dipakai dalam analisis dan penulisan kreatif.  Jika beliau percaya kepada ucapannya yang bernilai itu, tentulah beliau welcome  PB sebagai satu kaedah analisis dan panduan menulis karya kreatif yang “luar biasa” yang terbit daripada seorang pemikir yang mempunyai “keberanian keluar daripada lingkungan konvensi.” So?

Teka-teki begini sering kita temui dalam ucapan dan tulisan para sarjana kita, seperti yang saya paparkan sudah banyak kali dalam blog ini. Untuk meneliti mana satu entri yang membicarakan aspek ini, sila rujuk senarai yang tersiar pada … (maaf, saya tak dapat kesan tarikhnya.)  Barangkali lebih baik anda rujuk saja buku Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir yang diterbitkan oleh DBP 2009, berjudul  Dinamika Pemikiran Sastera Melayu. Juga rencana beliau dalam bahasa Inggeris,  “Persuratan Baru: An Alternative Paradigm to Western Literary  Methodologies” (Journal ASIATIC, Vol. 9, No. 1, June 2015).

Saya pasti Dr. Mohamad Saleeh Rahamad tidak membaca tulisan Prof. Ungku Maimunah kerana menurut perhitungannya pendapat Prof. Ungku Maimunah tidak boleh dipakai, terlalu taksub kepada PB sehingga menonjolkannya sepanjang masa. Walaupun kesimpulan ini tidak bertanggungjawab dan amat aneh untuk dilontarkan oleh seorang sarjana terkenal sepertinya,  namun itulah kenyataannya jika anda belum tahu. Pelik tetapi benar, tidaklah pelik tetapi benar terdapat di kalangan para sarjana sastera yang terror seperti Dr. Mohamad Saleeh Rahamad ini.  Bagusnya pula, kita tidak ada terrorist dalam kritikan sastera Melayu, hanya sarjana yang pendapatnya sangat terror kerana keberaniannya yang luar biasa menolak keunggulan pemikiran dan tulisan orang lain yang tidak dihormatinya kerana beliau sudah terpengaruh oleh Tiga Qul dalam konteks peranan Iblis yang disebut dalam Tiga Qul itu.  Kalau anda seorang sarjana Islam, dan menolak Tiga Qul dalam kritikan sastera, bagaimana kedudukan anda sebagai seorang yang beragama?  Menurut hemat saya, di kalangan para sarjana bukan suatu kejelikan, tetapi satu kekuatan dan keberanian yang luar biasa. Kejelikan itu jelas, tetapi kekuatan akademik dan keberanian memberikan pendapat yang songsang adalah luar biasa.

Mungkin anda hairan mengapa kita selalu mengambil contoh daripada tokoh terkenal ini. Dua sebab. Pertama, beliau seorang profesor sastera di sebuah universiti, dengan itu beliau mengajar sastera kepada para pelajar. Adakah beliau memberi pengajaran yang lengkap? Tidak. Ada perkara yang beliau tidak tahu, tidak faham, dan tidak suka, maka tidaklah beliau sebut walaupun sepintas lalu kepada para pelajar. Salah satu yang beliau tidak suka ialah gagasan Persuratan Baru, yang beliau anggap menghalang kebebasan kesarjanaannya. Jika anda cerdik, dan tahu makna kebebasan, anda akan dapati PB memberikan anda kebebasan penuh berasaskan konsep ilmu yang benar. Anda bebas membicarakan kebaikan; tetapi anda tidak bebas membicarakan sesuatu yang merugikan masyarakat, terutama para pelajar. Walaupun kebebasan itu dihargai, tetapi anda tidak bebas untuk berak dan kencing di merata tempat. Ada peraturan tertentu yang mesti diikuti. Dalam kritikan sastera pun begitu. Walaupun anda pengamal teori sastera Barat, sebagai sarjana anda harus tahu alternatif lain, apatah lagi jika anda itu seorang penganut agama, maka wajib anda tahu kerana itulah tuntutan agama dan anda pun boleh betulkan sesuatu pendapat jika tidak betul. Dengan bersikap lembu kenyang, anda tidak membantu perkembangan ilmu dan perkembangan intelektual dalam pengajaran sastera. Anda terus mengajar pelajar anda menjadi bodoh, dan cetek walaupun dalam mata pelajaran yang anda lecture pelajar itu mungkin dapat A untuk memborakkan kembali syarahan anda yang mungkin juga cetek. Ini persoalan penting yang tidak ingin dibincangkan oleh para sarjana yang sedia keadaannya dalam keadaan cetek meraba-raba.  Hanya PB yang bertegas di mana anda betul dan di mana pula anda silap. Dua perkara ini penting dalam pengajaran ilmu. Adakah anda pasti Dr. Mohamad Saleeh Rahamad telah melakukannya? Bukti dari tulisannya terang jelas beliau tidak berbuat seperti yang diharapkan, seperti yang dapat kita baca dalam tulisannya mengenai Naratif Ogonshoto, yang diberi hadiah oleh DBP itu. Tulisan itu cetek dan picisan, memberi gambaran salah terhadap sebuah karya picisan yang tidak bermutu.  Kalau anda cerdik, anda telah membaca ulasan kritis saya dalam blog ini.  Sekarang mungkin sudah jelas mengapa kita terus berbicara tentang tokoh ini. Kita mahu yang terbaik daripada beliau, yang hingga kini belum lagi beliau berikan kepada kita. Kita tidak boleh membiarkan kekeliruan dan kebodohan berterusan, sekiranya kita dapat membezakan dengan jelas antara keduanya. Salah satu tugas utama seorang sarjana ialah keupayaannya mengetahui perbezaan itu, dengan itu dia berhati-hati dan tidak meneruskan kesilapan dan kebodohan dalam kerjayanya. Tidak ada sesiapa pun yang akan membantah kesimpulan mudah dan tepat ini.

Keadaan yang berlaku dalam dunia akademik kita sungguh amat memalukan. Saya telah mengulas perkara ini dalam entri yang lepas, tentang kekeliruan seorang profesor yang menghina profesor lain dalam ejekan yang sangat biadab. Ini bukan caranya seorang sarjana, yang bertaraf profesor pula, membicarakan tentang soal ilmu dan soal akademik. Tidak ada kebaikan langsung untuk berlaku biadab dalam dunia akademik, dan dalam dunia ilmu. Ini mesti diketahui oleh seorang sarjana, bukan perkara main-main seperti yang ditunjukkan oleh profesor berkenaan.

Sekiranya anda membaca tulisan saya dengan kritis dan kreatif, anda akan dapati setiap isu yang saya kemukakan bertujuan untuk membuka dimensi baru dalam memahami masalah  kekeliruan dalam konsep ilmu yang sedang kita hadapi sekarang. Dalam konteks inilah saya mengkritik sarjana yang selekeh keupayaan akademiknya, tetapi berlagak angkuh mempamerkan kecetekan ilmunya seolah-olah dialah yang menentukan arah dalam perkembangan intelektual Malaysia. Inilah yang kita lihat dalam tulisan yang memuji Naratif Ogonshoto, sebuah karya picisan yang dangkal dan menyesatkan, tetapi diberi pujian tinggi yang tidak pada tempatnya hanya kerana yang memberi pujian itu sama dangkalnya dengan penulis novel itu sendiri. Sampai bila kita harus membiarkan keadaan ini berterusan? Apa untungnya menjadikan kekeliruan sebagai panduan dan kemegahan akademik? Anda tidak sedar akan perkara ini kerana anda tidak mempunyai alat analisis untuk menyedarkan anda akan kebodohan analisis anda; di sinilah PB boleh membantu anda kembali kepada kebenaran dan kekuatan hujah berasaskan konsep ilmu yang benar. Bagaimana anda boleh memusuhi PB jika itulah matlamatnya? Anda boleh menguji sampai tidaknya matlamat yang dituju itu dengan membuat perbandingan yang kritis antara penggunaan kaedah sastera Barat dengan kaedah berteraskan konsep ilmu yang benar yang diajukan oleh PB.  Anda harus mengetahui dengan mendalam kedua-dua pendekatan ini, sebelum anda boleh membuat kesimpulan yang tepat dan objektif.  Inilah yang ingin kita capai dalam perkembangan pemikiran dalam penulisan kreatif dan dalam kritikan sastera. Kita tidak akan dapat mencapainya jika kita memakai kaedah yang keliru yang dipakai oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad. Sekarang anda faham mengapa saya mengkritik tokoh ini. Kita tidak mahu kekeliruan dan keadaan cetek meraba-raba ini diwarisi oleh para pelajar sastera di peringkat universiti. Ini suatu pengkhianatan ilmu yang amat nyata yang mesti ditentang habis-habisan.

Jika anda membaca kritikan saya ini dalam konteks kesimpulan Dr. Mohamad Saleeh Rahamad dalam kutipan yang saya ambil pada permulaan tulisan ini, anda akan dapati matlamat saya lebih jelas dan cara mencapainya cukup objektif, tidak seperti yang cuba diberikan oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad yang masih keliru dan cetek itu. Anda perlu bahaskan dengan kritis kesimpulan ini jika anda mempunyai pandangan yang berbeza, dan mungkin juga yang terbaik untuk kita semua. Kemukakan pandangan anda yang terbaik itu untuk kita fikirkan bersama dengan kritis. Inilah tuntutan akademik yang tidak boleh didiamkan. Tidak ada sebab sama sekali untuk anda terus berada dalam kandang pandirisme.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 1 September 2018.


No comments:

Post a Comment