Apabila
organisasi seperti DBP dan ITBM dikendalikan oleh pentadbir yang tidak sensitif
kepada ilmu dan pemikiran, maka karya sastera yang bermutu disisihkan dengan
angkuh. Itulah yang terjadi kepada Hikayat
Buyung Lurus: Sebuah Hikayat Politik
Melayu, dan novel terbesar Malaysia yang boleh menandingi mana-mana novel
agung dunia, Pujangga Melayu. Dua
buah novel ini muncul sebagai penanda aras nilai novel sebelum dan selepasnya.
Jangan berdiam diri, sebagai sarjana atau sasterawan, jika anda tidak bersetuju
dan meremehkan dua buah novel agung dalam bahasa Melayu ini. Tampilkan novel
Melayu yang lebih baik dengan memberikan analisis dan penilaian yang dihujahkan
secara akademik. Permintaan ini adil dan munasabah. Tidak pantas jika kita
tidak mempunyai sarjana sastera yang jujur kepada bidangnya dan tajam
analisisnya sebagai sarjana. Tampil ke depan dengan hujah anda untuk menolak
dua buah novel ini dan kemukakan novel yang lebih bermutu daripada dua buah
karya ini. Kalau anda perlukan bayaran,
saya akan membayar setiap makalah yang dimaksudkan dua atau tiga ribu setiap
satu yang tersiar dalam Dewan Sastera.
Saya boleh buat surat peguam dengan Dewan Bahasa dan Pustaka untuk memastikan
bayaran itu dibuat seperti yang dijanjikan. Anda tidak perlu masuk peraduan untuk
mendapat bayaran setinggi itu. Percuma. Saya tunggu cabaran saya disambut
dengan kontan dan jujur. Jikalau DBP
mahu saya deposit sepuluh ribu saya boleh depositkan wang itu dengan disaksikan oleh peguam. Jangan takut, saya hanya mahu membuktikan anda
berani menyahut cabaran ini. Jangan malu, kita semua tahu harga diri dan maruah
anda yang tinggi, sehingga membuat anda tidak berani menyahut apa-apa cabaran
untuk kebaikan sastera Melayu, walaupun anda sepatutnya melaksanakan tugas yang
diberi itu dengan jujur dan cekap. Ini cabaran dan janji saya, apa lagi yang
anda mahu?
Saya tidak bermaksud
menjatuhkan maruah intelektual dan maruah akademik anda dengan cabaran
ini. Semua kita dapat melihat dengan
jelas sastera Melayu sangat lesu dan penuh dengan kemunculan karya picisan yang
ditulis oleh para sasterawan yang juga picisan. Saya telah memberi anda peluang
yang begitu luas untuk menafikan kesimpulan ini. Jika anda pandang cabaran ini
remeh dan kebudakan, maka tunjukkan anda sendiri lebih baik dengan mengemukakan bukti yang tepat dan objektif. Anda boleh
periksa kemampuan intelektual dan pemikiran saya dengan mengkritik apa juga isu
dan kesimpulan yang saya kemukakan dalam blog ini sejak 2010. Selain dari itu, saya dedahkan karya kreatif
dan karya akademik saya untuk anda lapah dengan menggunakan apa juga teori
sastera yang anda mahu dan anda kuasai dengan memuaskan. Mahu apa lagi,
gelanggang sudah terbuka. Masuklah ke dalam gelanggang itu sebagai pendekar
tulen, bukan berdiam diri sebagai pendekar palsu yang tidak silu menjaja
kepalsuan itu dalam gosip murahan seperti yang anda sering lakukan. Seperti yang diucapkan oleh Buyung Lurus,
“Kita mesti selamatkan kebenaran di negara kita.” Di mana salahnya penegasan
itu jika anda tidak bersetuju. Kemukakan versi anda pula.
Sekiranya
anda tidak selesa dengan gaya saya,
kemukakan gaya yang selesa dan indah yang anda miliki. Itulah caranya kita membina budaya
intelektual dalam perkembangan ilmu, yang memang diperlukan ketika kita sedang
mengalami krisis budaya yang parah akibat merebak dan menularnya pandarisme
dalam masyarakat kita. Saya telah
menulis sebuah buku penting membicarakan aspek ini, Pandirisme Dalam Komuniti Dunia
(2016). Masalahnya anda tidak
membaca buku itu kerana anda sendiri berada dalam kandang pandirisme dan
seronok berada di situ. Bilakah anda
mahu keluar dari kandang itu? Terdapat satu episod sisipan yang penting dalam Pujangga Melayu, berjudul “Lembu Masuk
Universiti”. Jika anda seorang yang
bijak dan tajam pemikirannya, anda akan baca sisipan ini bersama Balai Maqamat untuk memahami mengapa
karya seumpama ini ditulis. Saya hanya memberi cadangan, tidak sekali-kali
bermaksud hendak mengajar sesiapa. Itu bukan kerja saya pun…
Kemunculan
Gagasan Persuratan Baru memberi makna baru kepada kegiatan kreatif dan kritikan
yang kini tidak lagi hanyut dalam kekeliruan penilaian, sebaliknya diganti
dengan kepastian ukuran dalam membuat penilaian terhadap sesebuah karya kreatif
mahu pun karya akademik. Untuk karya kreatif, kita tidak lagi terikat kepada
cerita, tetapi beralih kepada wacana yang bersifat keilmuan. Untuk karya
akademik, kita memberi perhatian yang utama kepada konsep ilmu kerana akhirnya
yang ingin dicapai dalam apa juga penulisan akademik seharusnya bertujuan untuk
mendaulatkan ilmu, bukan hanya melonggokkan maklumat mentah yang tidak berupaya
diterjemahkan dalam analisis yang mendalam yang memberi makna yang jelas kepada
persoalan yang dibicarakan dan kepada pembaca yang akan mendapat manfaatnya
dengan munculnya maklumat atau pengertian baru yang membawa kepada penjelasan
yang diingini. Adakah ini bermakna
penulisan bersifat akademik selama ini hanya berupa longgokan maklumat mentah
yang tidak dianalisis dengan memuaskan berasaskan konsep ilmu yang benar? Jika kita ambil contoh daripada buku ITBM, Sastera Teras Negara Bangsa, kita dapat
melihat kepalsuan judul itu sendiri kerana sastera tidak pernah menjadi teras
pembangunan tamadun, malah dalam tamadun Melayu yang menjadi teras itu ialah
persuratan yang membicarakan tentang ilmu dan sebagainya.
Apabila saya
berkata, Hikayat Buyung Lurus dan Pujangga Melayu adalah dua buah novel
terbaik pernah ditulis dalam bahasa Melayu, mengatasi semua karya para
sasterawan negara, anda perlu bertanya: Siapakah yang menentukan penilaian itu,
apakah asasnya, apakah ukurannya? Bahawa
anda tidak berani bertanya membuktikan anda tidak pasti, atau lebih tepat tidak
tahu, apakah ukuran yang dipakai dan mengapa ukuran itu boleh memberikan
penilaian yang tepat dan objektif.
Sepatutnya inilah persoalan yang perlu dijawab apabila anda menilai
sesebuah karya kreatif. Dengan kontan dan yakin anda harus tampil memberi
senarai ukuran yang anda pakai, yang telah diuji, yang membolehkan anda membuat
penilaian yang tepat dan objektif. Kita
ambil contoh ini, seperti yang sering diberikan apabila dibuat penilaian
terhadap sebuah cereka. Yang biasa digunakan ialah tema, teknik, latar, perwatakan,
dialog, gaya, dan lain-lain yang biasa digunakan. Perbincangan mengenai perkara
ini dihuraikan dengan terperinci oleh Prof. Ungku Maimunah Mohd. Tahir dalam
bukunya, Dinamika Pemikiran Sastera Melayu
(DBP 2009) dan dalam tulisannya ketika membicarakan penilaian yang
dibuat oleh juri dalam Sayembara Mengarang Sempena Sambutan Jubli Emas
DBP. (Rujuk tulisannya dalam, Islam
dan Pengaruh Barat Dalam Kritikan (UKM 2016, Bab 10). Terdapat tiga jenis kelemahan yang menjadi
kemegahan palsu dalam novel Melayu. Pertama, kelemahan dari segi perwatakan.
Kedua, kelemahan dari segi persoalan yang dipilih. Ketiga, kelemahan dari segi
bahasa. Saya telah menulis banyak kali dalam blog ini mengenai tiga persoalan
ini (antaranya anda boleh baca dalam entri tahun 2017), membuktikan bahawa
sasterawan bukanlah pemikir dan pembina teknik baru dalam penulisan. Mereka,
semua sekali, adalah peniru yang tidak tahu memilih dan tidak kreatif. Kita ambil yang ketiga, penggunaan bahasa. Di
sini terserlah konsep keindahan bahasa yang palsu, tidak diasaskan kepada
kekuasaan dan kekuatan bahasa sebagai penyampai ilmu. Bagi sasterawan, bahasa
adalah indah jika terdapat metafora yang melampau, atau perbandingan yang tidak
masuk akal, atau khayalan yang hanyut dalam ungkapan picisan. Dalam PB, bahasa
yang indah dan bermakna dicapai melalui konsep ihsan (sudah dijelaskan dengan
terperinci dalam Adab dan Peradaban (MPH, 2012), Bab 19: “Keindahan bahasa
berasaskan konsep ihsan.”
Keseluruhan
tiga perkara yang saya maksudkan boleh anda perhatikan dalam Hikayat Salim Adil. Novel yang kecil ini (155 halaman; berbanding
Pujangga Melayu, edisi baru 2016
setebal 735 halaman), namun sebagai sebuah karya persuratan, novel ini
membicarakan persoalan yang luas meliputi segala aspek perkembangan intelektual
bangsa Melayu. Biarlah anda sendiri mencarinya, jika anda benar-benar seorang
pembaca intelektual yang cerdik. Sebagai bayangan untuk membantu anda, saya
sebut satu persoalan besar yang disentuh secara ringkas pada halaman 136,
mengenai cita-cita Cina untuk membelah Semenanjung menjadi dua, satu untuk
Melayu bahagian yang paling mundur; satu lagi untuk Cina bahagian yang paling
maju. Kata Cina, yang memajukan Semenanjung ialah orang Cina. Tanpa Cina, tiada
kemajuan. Baru dua tiga hari lepas bekas
Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar, memberitahu dalam tahun 1969 Lim Kit Siang
dimasukkan ke dalam tahanan kerana mengemukakan cadangan untuk membelah
Semenanjung. Jadi idea ini memang ada dalam kepala orang Cina. Melayu diam
mengeram di kampung-kampung mereka dan mewah dalam kemiskinan dan mereka
menerima itu sebagai takdir. Tanpa Cina, tiada kemajuan. Ini nampaknya diterima
oleh orang Melayu, malah dipersetujui oleh PM Mahathir. Tun Dr Mahathir, kini
PM rekon kali kedua, sangat bangga
menyelar dan menghina Melayu sebagai pemalas, korup dan lain-lain keburukan. Tun
Dr. Mahathir Mohamad, Presiden UMNO Baru yang diberinya nama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU). UMNO adalah United Malays National
Organisation, nama yang diberi oleh penjajah Inggeris. Parti baru yang
ditubuhkan Mahathir adalah terjemahan ke bahasa Melayu akronim UMNO,
diringkaskan menjadi BERSATU. Memang
inilah UMNO Baru ciptaan Mahathir ketika dia mengharamkan UMNO lama, setelah
UMNO diharamkan akibat perebutan kuasa antara beliau dengan Tengku Ghazaleigh
yang kalah setelah UMNO Kelantan berpaling tadah. Ceritanya sangat menarik,
anda perlu tahu perkara ini. Penting. Sebagai catatan, kalimah “Bersatu” adalah
slogan UMNO asal yang selalu mereka jeritkan dalam perhimpunan mereka,
dijadikan akronim parti peribadi Tun Dr. Mahathir Mohamad. Very (clever, shrewd, smart)
indeed! Anda boleh pilih salah satu
daripada tiga perkataan itu atau ketiga-tiganya, yang dikira tepat mencirikan
peribadi Tun Dr. Mahathir Mohamad. Saya pilih shrewd, dalam bahasa Melayu dipanggil kelentong. Perebutan kuasa
dalam UMNO berlaku 1987, pada ketika itulah saya mengemukakan pandangan saya
supaya UMNO menerima hakikat UMNO mesti dikalahkan jika parti itu benar-benar
berjuang untuk orang Melayu. Rupanya benar-benar berlaku dalam PRU 2018. Tepat
sekali ramalan saya, walaupun ketika saya kemukakan idea itu saya dituduh
sebagai pengkhianat bangsa Melayu kerana mencadangkan UMNO perlu dikalahkan
untuk menyedarkan Melayu dalam dan di luar UMNO. Ironinya, yang menang adalah
UMNO rekon pimpinan Tun Dr. Mahathir.
Adakah betul Melayu bodoh, atau pemimpin Melayu memang tidak boleh diharap?
Saya serahkan kepada penganalisis politik mengupasnya dengan kritis.
Mengapa saya
bawa perkara ini dalam entri mengenai Buyung Lurus? Saya fikir tidak perlu saya
jawab. Anda tentu lebih tahu dan tak perlu diberitahu. Ingat saja kata-kata
Buyung Lurus yang membina PUPEN. Dalam
politik Malaysia, PUPEN tidak diperlukan.
Kebenaran, kata ahli politik, bukan istilah politik, tetapi istilah
agama, khususnya istilah sufi. Kata
mereka, agama adalah soal peribadi, bukan masalah politik. Hanya penjual agama yang menjadikan agama
sebagai matlamat politik mereka. Kata mereka, dalam Islam tidak ada politik
seperti yang difahami dalam demokrasi. Yang ada syura. Di Malaysia syura itu
berada di Parlimen. Di Amerika Syarikat terdapat 5 jenis demokrasi yang berbeza
penekanannya dan kesannya dalam masyarakat. Demokrasi adalah alat kapitalisme,
oleh itu demokrasi dikuasai oleh kaum kapitalis atau kaum peniaga. Bagaimana di
Malaysia? Sama saja. Syarikat besar dan berkuasa memerlukan demokrasi versi
mereka untuk memperkuat kedudukan ekonomi mereka. Sekarang saya kemukakan satu
pertanyaan bodoh yang memerlukan jawapan yang cerdik. Apakah yang berlaku dalam
politik Malaysia selepas pilihan raya 2018? Jawapan itu ada di dalam Hikayat Buyung Lurus; anda hanya perlu
mencarinya. Teka teki ini perlu untuk
mencerdikkan anda, dan membuat anda lebih peka kepada penipuan dalam politik
demokrasi.
Semua isu
dan persoalan yang saya bangkitkan ini membuktikan betapa pentingnya pendekatan
baru dalam penulisan; dan pendekatan itu dipakai dengan penuh kesedaran bahawa
hasilnya nanti akan menyerlahkan kecerdikan penulisnya dan mengemukakan persoalan
penting yang memerlukan perbahasan untuk mendapatkan kesimpulan terbaik bagi
kita semua. Itulah yang dilakukan dalam Hikayat
Salim Adil. (Lihat penjelasannya
dalam entri bertarikh 22 November 2017;
1 Disember, 2017; 2 Disember,
2017; 4 Disember, 2017; dan 6 Disember, 2017.)
Keistimewaan paling menonjol Hikayat
Salim Adil ialah keupayaannya merangkai tiga genre dalam satu karya kreatif
yang bersifat intelektual, yang tidak pernah terlintas dalam fikiran para
sasterawan negara untuk menulisnya, malah mereka tidak dapat menulisnya kerana
kecetekan pengetahuan mereka dan kelemahan daya kreatif mereka sendiri. Cabaran Hikayat
Salim Adil dapat dilihat dalam dua perspektif. Pertama, sebagai sebuah
karya yang merangkum tiga genre sekali gus. Kedua, sebagai karya kreatif yang
sekali gus juga sebuah karya akademik. Apakah implikasinya? Jelaslah Gagasan
Persuratan Baru memberi ruang yang amat luas untuk sesiapa juga yang mahu
menulis karya kreatif menggunakan tekniknya untuk menulis karya kreatif yang
bercorak akademik. Inilah makna pembaharuan yang sebenarnya, yang bertunjangkan
faham ilmu yang benar. Anda boleh gunakan Hikayat
Salim Adil untuk menilai karya sastera Melayu dari dua perspektif yang
disebutkan.
Saya ingin
menegaskan, sekiranya para sarjana, sasterawan dan pengkritik membaca Hikayat Salim Adil sehabis kritis yang
mereka mampu, mereka akan menerima sepenuh hati Gagasan Persuratan Baru kerana
itulah yang terbaik bagi mereka. Dengan menguasai PB, mereka akan dapat
menguasai teori sastera Barat dengan mudah, dan ini akan membantu mereka
menulis karya akademik dengan lebih cermat dan lebih teratur dari segi logik
dan analisis. Tidakkah ini sesuatu yang
diperlukan dalam bidang akademik?
Nampaknya anda tidak ada pilihan. Satu-satunya pilihan yang ada untuk
menyelamatkan diri anda dalam dunia akademik ialah dengan memasuki kandang
pandirisme dan kekal di situ. Tetapi itu pilihan yang sangat bodoh dan sia-sia.
Sekali lagi saya memberi contohnya, sebagai bukti, buku ITBM, Sastera Teras Negara Bangsa. Buku ini hanyut dalam kekeliruan tentang
konsep dan peranan ilmu dalam pembinaan tamadun. Tidak terdapat sebuah pun
makalah yang membincangkan masalah ilmu dan peranan ilmu dalam pembinaan
tamadun. Wang yang banyak telah dibelanjakan, masa yang digunakan adalah
sia-sia, resolusi yang dipersetujui memperlihatkan sikap tamak dan ghairah untuk
mendapat faedah kebendaan. Tanpa
kesedaran taklif, kehidupan manusia adalah sia-sia, sebagai penderhaka yang
menolak hakikat bahawa mereka telah berjanji di alam alastu sebagai janji azali yang tidak dapat dinafikan, kerana yang
mengaku dan berjanji itu adalah ruh yang suci. Alangkah celakanya manusia
beriman jika dia menolak hakikat ini padahal dia tahu. Demikianlah kehadiran
Gagasan Persuratan Baru akan terus diperingatkan, sebagai tugas taklif yang
tidak dapat dielakkan.
Walaupun
bagi anda Buyung Lurus dan Pak Pandir dua tokoh jenaka yang bodoh yang tidak
wujud, tetapi kedua-duanya muncul dalam dunia sastera Melayu, dengan itu
kewujudan mereka tidak dapat dinafikan.
Buyung Lurus mencipta PUPEN (Pusat Pengesan Penipuan Negara) untuk
mempertahankan kebenaran, Pak Pandir pula memberikan kita konsep pandirisme. Kini kedua-duanya sudah sah boleh dijadikan
ukuran dalam membuat penilaian karya sastera, mengikut ukuran yang anda pakai
dalam membuat penilaian dalam kritikan.
Jangan-jangan kedua mereka yang anda
anggap bodoh itu jauh lebih cerdik daripada anda, walaupun anda seorang
sarjana, sasterawan, dan pengkritik sastera.
By the way, tidakkah Kerajaan
Pakatan Harapan menentang rasuah dan penipuan?
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 1 Muharram 1440/ 11 September 2018.
No comments:
Post a Comment