Wednesday, March 28, 2018

MENGEMBALIKAN MARUAH SASTERAWAN SECARA KRITIS DAN BERIMBANG



Kemunculan Mutual Admiration Club dalam tahun 1973 seperti yang dihuraikan oleh Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh dalam kertas kerjanya di seminar kritikan sastera 1973 di Johor Baru (lihat entri  22 Mac 2018) telah membongkar dengan berani dan penuh tanggungjawab seorang sarjana sastera apabila beliau membicarakan keburukan Mutual Admiration Club dalam sastera Melayu. Walaupun beliau kemudiannya, setelah dilantik menjadi sasterawan negara,  beliau sendiri menjadi penyokong paling tegar, malah menjadi penaung dan ketua tertinggi Mutual Admiration Club yang dikutuknya pada mulanya, kedudukan beliau telah berubah dan beliau mempunyai misi yang lebih mulia serta penting untuk menjaga maruah para sasterawan negara yang memang diwujudkan oleh kumpulan yang berada dalam Mutual Admiration Club, malah para sasterawan negara adalah hasil sokongan Mutual Admiration Club, yang kebenarannya tidak dapat ditolak. Lihat anggota yang sekarang menjadi anggota kelab sasterawan negara, kita akan melihat, jika tidak buta hati dan tidak tumpul kesedaran ilmiahnya, semua mereka adalah satu kelompok yang semuanya menyokong kemunculan Mutual Admiration Club kerana kelab itulah yang telah mengangkat mereka ke taraf sasterawan negara.  Perubahan kedudukan Mutual Admiration Club ini tidak bererti semua hujah Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh sudah terbatal, kerana jika ini terjadi kedudukannya sebagai seorang sarjana ulung Malaysia akan terjejas, malah akan meruntuhkan sama sekali maruah akademiknya yang sentiasa mendapat sanjungan para sarjana, sasterawan dan pengkritik sastera itu. Penjelasan yang lebih tepat mengenai perubahan ini ialah mengenai peri pentingnya kedudukan para sasterawan negara dipertahankan dari sebarang kritikan dengan meletakkan mereka di dalam Mutual Admiration Club, oleh itu mempertahankan misi ini jauh lebih penting daripada misi awal untuk menjaga kepentingan sastera Melayu yang kini telah berubah daripada keadaan yang ada pada tahun 1973 itu. Saya fikir para sarjana, sasterawan dan pengkritik sastera Melayu cukup faham mengenai perubahan ini, oleh itu sokongan mereka adalah padu dan amat diperlukan supaya para sasterawan negara ini tidak mendapat malu besar dan hilang kredibiliti.

Satu-satunya persoalan besar yang masih tergantung tanpa sebarang keputusan ialah kemunculan Gagasan Persuratan Baru dalam gelanggang sastera Melayu, yang menggegarkan keseluruhan kewujudan sastera itu sendiri. Bagaimana ini boleh ditangani?  Saya kira mudah, dan memang disedari oleh para sarjana, sasterawan, dan pengkritik sastera. Apabila kumpulan ini menolak PB maka mereka telah mengembalikan kedudukan para sasterawan negara sekurang-kurangnya dalam masa satu dekad ini.  Perkembangan selanjutnya selepas itu tidak penting kerana pada waktu itu sejarah telah memihak kepada para sasterawan negara. Dalam konteks hermeneutics yang dianjurkan oleh Gadamar, sesuatu tafsiran akan berubah mengikut konsepsi kita terhadap sejarah, ertinya kehadiran sasterawan negara adalah satu kejadian sejarah, dan dalam sejarah tidak ada yang baik dan yang buruk, semuanya bergantung pada posisi penilai sendiri. Oleh itu, Hang Jebat yang menderhaka tidak dapat dipulihkan kerana sejarah tidak memihak beliau, walaupun ada sarjana dan penulis cuba memulihkan kedudukannya. Hang Tuah masih terus diterima sebagai wira agung Melayu. Demikianlah kedudukan para sasterawan negara sendiri, dengan itu kedudukan Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh sebagai sasterawan, sarjana dan tokoh terulung sastera Melayu, tetap kekal. Demikian huraian Gadamar, tokoh hermeneutics yang terkenal itu.  Dengan demikian, semua mereka yang terlibat boleh bernafas dengan lega, kerana sokongan tokoh sehebat Gadamar sukar ditolak; kecuali jika anda melihatnya dari perspektif ilmu yang benar yang dijadikan teras Gagasan Persuratan Baru. Jika ini terjadi, kita hanya mempunyai dua kedudukan, yang boleh menjadi pilihan jika anda mahu. Tetapi ada satu hujah yang boleh menidakkan kedudukan yang diberikan oleh Gadamar. Apakah hujah itu saya serahkan kepada anda yang lebih bijak dalam sejarah kritikan sastera Barat.

Dengan wujudnya kedudukan seimbang ini, yang diberikan oleh kritikan sastera Barat, dan kedudukan sebenar dari segi konsep ilmu yang diberikan oleh Gagasan Persuratan Baru,  anda boleh membuat pilihan. Oleh sebab pengaruh teori sastera Barat sudah bertapak kukuh dalam sastera Melayu, maka semua sasterawan negara dan para penyokong mereka adalah dalam keadaan selesa dan selamat. Walaupun mereka dicabar oleh Gagasan Persuratan Baru, cabaran itu tidak bererti kerana mereka sendiri telah menolak kemunculan PB dan mengangkat teori sastera Barat di atas segala-galanya. Mereka telah memilih menjadikan sastera sebagai teras negara bangsa, dan ITBM telah menerbitkan buku khusus tentangnya dengan judul yang sama.

Menurut para sasterawan, sastera adalah sejenis permainan bahasa; dan dari segi penilaian pula Wittgenstein telah memberi kedudukan tinggi kepada permainan bahasa dalam falsafah bahasanya, yang dihuraikan dengan mendalam oleh Morris Weitz dalam bukunya, Hamlet and the Philosophy of Literary Criticism (Faber paperback Edition, 1964, 1972).  Semua sarjana sastera Malaysia dan para sasterawan mesti baca buku ini kerana inilah satu-satunya teks yang boleh anda guna untuk menidakkan kebenaran Gagasan Persuratan Baru sebagai satu teori sastera. Saya memberi laluan ini untuk mendengar bagaimana anda menghuraikan perbezaan pandangan ini secara ilmiah dalam konteks sastera Melayu yang telah menerima teori sastera Barat sebagai asas sastera Melayu. Semoga anda semua bangkit serentak untuk menolak kehadiran PB dalam konteks sastera Melayu yang berteraskan teori sastera Barat itu.  Jika hujah anda lebih baik daripada hujah yang diberikan oleh PB ketika menolak teori sastera Barat, maka saya tidak ada pilihan selain bersetuju dengan anda. Tetapi PB akan kekal dalam sejarah, sebagai teori yang gagal sama seperti “teori” puitika sastera Melayu yang sudah menjadi fosil itu.  Anda perlu mengambil peluang ini untuk mematahkan hujah PB once and for all!

Cara mematahkan hujah PB cukup mudah, diberi analisis dan penjelasan yang amat terperinci oleh Morris Weitz dalam bukunya dengan menggunakan penjelasan dan analisis terhadap drama Hamlet.  Weitz memberi senarai panjang tokoh-tokoh kritikan sastera Barat yang pernah membicarakan Hamlet, membuat tafsiran dan sebagainya. Lihat bukunya dan cuba pelajari sesuatu yang amat berguna di dalam buku itu: iaitu betapa aneka ragam dan betapa aneka makna yang dilontarkan oleh para sarjana sastera, tetapi satu pun tiada yang menjawab sepenuh rahsia Hamlet. Mengapa terjadi demikian?  Jawapannya cukup mudah: kerana semua teori itu dicetuskan oleh manusia sendiri, yang memang tidak sempurna dan boleh dikritik sebaliknya. Itulah yang terjadi kepada tafsiran para sarjana yang cuba memahami siapa sebenarnya Hamlet dan mengapa dia menjadi masalah kepada sarjana sastera.  Adakah Hamlet watak yang kuat? Jika dinilai daripada kata-katanya yang terkenal, “To be or not to be..”, nampaknya dia bukan seorang watak yang kuat, sebaliknya terumbang-ambing tidak pasti, sukar membuat keputusan kerana tidak yakin yang dibuatnya itu benar-benar perlu. Mengapa Hamlet menjadi masalah dalam sastera Barat? Sebabnya mudah, kerana mereka tidak ada pegangan berasaskan konsep ilmu yang bersumber dari Tuhan, kerana mereka menolak Tuhan sebagai pencipta, dan manusia wujud sendiri melalui proses tabii. Oleh itu sesiapa saja boleh menetapkan apa juga ukuran mereka sendiri dan memberi nilai mereka sendiri, dengan itu watak yang mereka anggap istimewa tidak semestinya begitu. Ini disedari oleh T. S. Eliot, yang mengkritik Hamlet sebagai sebuah drama tragedi yang cacat. Katanya antara lain: 


Kritikan beliau dikritik oleh Morris Weitz dalam bukunya (Bab 4). Saya lebih dapat menerima pandangan Eliot kerana beliau sendiri adalah penulis drama yang terkenal, oleh itu beliau tahu, dari pengalamannya sendiri, apa yang dimaksudkannya dengan drama yang baik dan berjaya. Weitz hanya seorang sarjana, yang membuat tafsiran berasaskan prinsip-prinsip peribadi beliau. Ada juga terdapat sarjana Malaysia meletakkan  Shakespeare di tempat yang tinggi dan istimewa, maka itu adalah pilihan peribadi,  yang mungkin terpengaruh oleh pembacaannya. Shakespeare adalah seorang tokoh bangsawan (maksud saya, cerita bangsawan) Inggeris yang matlamatnya untuk menghibur. Apabila G.B Shaw, seorang penulis drama yang terkenal, yang setiap dramanya dimulai dengan pendahuluan yang panjang, mengkritik Shakespeare, dia berbuat begitu sebagai seorang yang tahu tentang drama. Begitu juga dalam kes Tolstoy. Orang  Inggeris tidak ada pilihan yang lain melainkan meletakkan Shakespeare sebagai tokoh istimewa kerana kemunculan Shakespeare seolah-olah memberi  kekuatan kerana sekarang mereka pun boleh berbangga mereka juga mempunyai tokoh besar seperti lain –lain tokoh Eropah yang terdapat di Sepanyol, Perancis, German, Itali dan lain-lain. Semangat nasionalisme dalam seni tidak dapat dielakkan, seperti yang juga terjadi dalam sastera Malaysia. Tetapi bagi kita yang mempunyai al-Quran, semua ini adalah fatamorgana, ilusi dan kekarutan faham yang diangkat menjadi penentu ukuran padahal ukuran itu bersifat individu, tidak berasaskan konsep ilmu. Anda tentu boleh berkata apa yang anda mahu, tetapi anda tidak dapat lari dari kedudukan ilmu yang benar ketika membuat penilaian, kerana kepercayaan anda mengajar anda begitu. Saya harap anda faham ke mana arah kritikan saya ini. Penjelasannya telah banyak saya berikan dalam blog ini, tentu anda masih ingat.

Saya setuju para sasterawan negara mesti diselamatkan dari mendapat kutukan generasi akan datang, atau mendapat malu besar pada waktu ini. Cara membela mereka cukup mudah, dan benar-benar  akan menyelamatkan mereka. Mereka mesti dinilai sehabis kritis, sesuai dengan kedudukan mereka, untuk membuktikan kehadiran mereka memang diperlukan. Panel Anugerah Sastera Negara telah gagal memberi perlindungan, kerana laporan mereka sendiri pun cetek meraba-raba dan  tidak ada tunjangan akademik. Tak perlu saya ulang kritikan saya dalam blog ini mengenai mereka. Yang kita perlukan sekarang ialah kita mesti mengelak dari tanggungjawab kita untuk mempertahankan para sasterawan negara ini daripada dikutuk oleh generasi akan datang. Jalan keluar cukup mudah dan boleh dilakukan sekarang, iaitu dengan menilai mereka dari perspektif ilmu seperti yang disarankan oleh PB. Para sarjana sastera tidak mempunyai pilihan lain, kecuali jika mereka benar-benar membuktikan teori kritikan sastera Barat cukup ampuh untuk mempertahankan para sasterawan negara ini, walaupun saya menolak anggapan dan andaian itu, kecuali dibuktikan. Bagi mereka semua ini tidak diperlukan lagi, kerana semuanya sudah selesai, oleh itu lebih bermoral, kata mereka, jika persoalan ini tidak diungkit lagi. Tetapi ini bukan masalah ungkit atau saja-saja hendak mencari salah atau paling kurang mencari kelemahan para sasterawan negara ini.  Masalah ini serius kerana amat jelas mereka ini cuba bersungguh-sungguh untuk menutup kelemahan para sasterawan negara ini, dengan menutup sebarang perbincangan kritis terhadap mereka. Oleh sebab karya mereka digunakan dalam pendidikan sastera, para pelajar perlu diberi penjelasan yang menyeluruh tentang kehebatan para sasterawan negara ini, bukan dengan menyembunyikan fakta seperti yang berlaku terhadap Naratif Ogonshoto, yang satu episod yang memalukan dalam novel itu dibuang. Para pelajar juga perlu tahu dan berbincang tentang perkara itu, kerana mereka sudah dewasa dan bersedia membincangkan aspek perzinaan dalam karya para sasterawan negara ini. Lagi pula kini sudah ada the poetics of adultery  yang diperkenalkan oleh Dr. Norhayati Ab. Rahman, yang bukunya digunakan sebagai teks dalam kursus  the poetics of adultery ini.  Persoalan perzinaan dalam sastera diberi kedudukan tinggi oleh para sarjana kerana ini bagi mereka adalah perubahan yang memang ditunggu-tunggu. Untuk rujukan mudah, lihat Hikayat Salim Adil, hal. 58-59 yang menurunkan beberapa bahagian buku Dr. Norhayati Ab. Rahman mengenai the poetics of adultery ini.  Mengajar para pelajar universiti untuk menipu dalam dunia akademik adalah satu kesalahan besar yang sepatutnya dielakkan. Kalau anda sudah berani memperkenalkan the poetics of adultery dalam sastera Melayu, anda juga mesti berani mempertahankan kepalsuan anda sendiri supaya tidak menjadi ikutan para pelajar anda. Perkembangan ilmu tidak sepatutnya diasaskan kepada penipuan akademik.

Sebaliknya, sekiranya anda memang berpendapat bahawa penipuan akademik adalah sesuatu yang wajar dalam penyelidikan, untuk memberi peluang orang lain membaca kajian anda dan menyokong atau menolak kajian anda, maka anda juga perlu mempertahankan  kedudukan anda itu. Sebaik-baiknya para pelajar diajar untuk tidak menipu, tetapi jika ini akan merendahkan taraf anda sebagai sarjana, maka sekurang-kurangnya anda mendedahkan mereka kepada kebenaran, tidak menutupnya. Pilihan anda untuk menutup kejahatan seperti dengan membuang  satu episod penting dalam Naratif Ogonshoto kerana anda pun tahu tidak sesuai untuk para pelajar, anda sekurang-kurangnya memberi mereka peluang mengetahui terdapat alternatif lain dalam perbahasan tentang isu-isu sastera sekarang, dengan munculnya Gagasan  Persuratan Baru yang tersedia untuk dirujuk melalui tulisan yang sudah diterbitkan  (dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris) dan dibukukan. Sebenarnya adalah aneh dan tidak masuk akal untuk anda menutup kejahatan di kalangan pelajar, tetapi mendedahkannya kepada masyarakat.  Memang benar andaian yang dibuat selama ini bahawa karya para sasterawan negara ini kaya dengan aspek kejahatan dalam kehidupan masyarakat yang dipaparkan begitu saja, seperti dalam Naratif Ogonshoto dan beberapa buah novel erotik dan lucah Shahnon Ahmad. Kita tidak perlu segan silu untuk menyebut kenyataan ini kerana itulah yang diberikan kepada kita oleh para sasterawan negara. Sekarang kerja begini sudah meresap dalam kerja-kerja akademik, dengan munculnya the poetics of adultery dalam karya Dr. Norhayati Ab. Rahman.  Semua ini memerlukan penjelasan, kerana kehadiran  the poetics of adultery ini dalam sastera Melayu amat mengejutkan.  Perkembangan terbaru ini menggugat sifat siuman para sasterawan, sarjana dan pengkritik sastera. Oleh sebab kesemua mereka menerima perkembangan terbaru yang belum pernah berlaku dalam sastrera Melayu ini, maka mereka sudah jelas tidak bertanggungjawab sama sekali. Masalah ini berlaku kerana terdapat tiga masalah BESAR yang menjadi isu yang mesti diselesaikan jika sastera Melayu mahu kembali siuman seperti dalam tradisi persuratan dahulu. Pertama, sastera Melayu terlalu terikat kepada teori Barat, dengan itu para sarjana, pengkritik dan sasterawan menulis dalam wajah teori Barat. Kedua, akibat dari yang pertama, maka terjadilah sikap negatif terhadap perubahan yang menjadikan mereka menolak konsep ilmu yang benar. Ketiga, akibat dari dua isu besar di atas, maka muncullah Mutual Admiration Club yang sesat itu.  Tiga isu besar ini hanya boleh diatasi dengan kembali kepada konsep ilmu yang benar yang dijelaskan dalam Gagasan Persuratan Baru. Tiada pilihan lain, jika mereka ini mahu menjadi siuman.  Membawa masuk dan memperkenalkan the poetics of adultery adalah perbuatan paling tidak siuman yang pernah berlaku dalam sastera Melayu.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 28 Mac 2018.

No comments:

Post a Comment