Sejak
pertengahan tahun 1970-an hingga awal 1980-an, masyarakat sastera Malaysia
bercakap dengan kecoh tentang perlunya perubahan paradigma. Apa yang mereka
maksudkan dengan perubahan paradigma itu tidak pernah dijelaskan; oleh itu
apabila muncul Gagasan Persuratan Baru, mereka menyepikan diri, mungkin mereka
sedar itulah perubahan paradigma yang selalu disebut-sebut itu. Tetapi mereka
tidak dapat menerimanya, seperti yang telah saya ulas berkali-kali dalam blog
ini. Tiba-tiba muncul perubahan sebenar yang ditunggu-tunggu oleh para sarjana,
sasterawan dan pengkritik sastera. Paradigma baru yang mereka tunggu-tunggu itu
muncul umpama satu ledakan halilintar, yang pada mulanya membingungkan mereka,
tetapi kemudiannya amat menggembirakan mereka. Paradigma baru itu dibawa oleh Dr.
Norhayati Ab. Rahman melalui bukunya yang sangat disanjung dan amat terkenal, Puitika Sastera Wanita Indonesia dan
Malaysia: Satu Bacaan Ginokritik
(USM 2012). Paradigma baru itu
ialah kemunculan the poetics of adultery dalam sastera Melayu dan sastera
Indonesia, yang diberi analisis mendalam oleh sarjana terkenal ini, sehingga
bukunya ini mendapat hadiah “berprestij” (?) dari DBP dan Universiti Malaya, dua
buah institusi besar negara ini.
Sementara idea tentang Gagasan Persuratan Baru mendapat kutukan dari
sekumpulan para juri yang memilih karya kritikan dengan membuat kesimpulan buku
Pendidikan
Estetika Daripada Pendekatan Tauhid, yang mereka anggap telah menghina
sastera Melayu dan para sasterawan dan para sarjana sastera. (Baca laporan
penilaian mereka dalam Dewan Sastera
1994). Pilihan untuk menerima the
poetics of adultery sebagai
perubahan paradigma yang sangat penting di Malaysia dan Indonesia adalah hasil
kemasukan feminisme dalam sastera Melayu dan sastera Indonesia, yang tidak mahu
lagi dikongkong oleh sebarang nilai-nilai moral dan agama (terutama agama
Islam). Tokoh yang membawa perubahan paradigma ini di Indonesia ialah Ayu
Utami, yang mendapat sanjungan tinggi dalam buku Dr. Norhayati Ab. Rahman ini. Sedikit sedutan daripada pujian itu ada saya
salin dalam Hikayat Salim Adil, hal. 58.
Mengapa para
sarjana dan sasterawan menerima dengan bangga the poetics of adultery,
tetapi menolak dengan marah Gagasan Persuratan
Baru? Jawapan paling tepat
terdapat dalam konsep sastera yang menjadi pegangan para sasterawan dan
ditunjukkan dalam karya mereka. Menolak the poetics of adultery bererti
menolak karya para sasterawan negara dan para sasterawan lainnya. Perbincangan tentang the poetics of adultery
ini dibuat oleh beberapa orang sarjana, ketika membicarakan karya Shahnon Ahmad
misalnya. Sebagai contoh, lihat rencana Dr. Mohd. Zariat Abdul Rani, dalam
jurnal Wacana Vol. 11 No. 1 (April 2009): 159—172 yang membicarakan novel Terdedah. Penerimaan
terhadap perubahan paradigma yang diperkenalkan
oleh Dr. Norhayati Ab. Rahman ini adalah
wajar kerana inilah perubahan yang serasi dan tepat sekali dengan karya para sasterawan
negara sendiri; oleh itu tidak ada masalah untuk diterima di kalangan
masyarakat sastera, lagi pula the poetics of adultery ini adalah
gerakan universal dalam sastera dunia, yang memang didambakan oleh para
sasterawan negara dan diketahui serta diakui oleh para sarjana sastera
Malaysia. Sifat universal itulah yang diperjuangkan oleh para sasterawan dan
sarjana sastera Malaysia. Inilah jasa
besar Dr. Norhayati Ab. Rahman sebagai seorang sarjana terkenal. Beliau sendiri
tidak ragu-ragu menjadikan bukunya sebagai bahan bacaan dan kajian di kalangan
para pelajar sasteranya. Universiti
Malaya dan Kementerian Pendidikan pun tidak melarang dan tidak membantah
penggunaan buku kajian yang mendapat sanjungan besar ini, kerana inilah yang
diharapkan oleh Kementerian dan Universiti di kalangan para sarjana. Nama the poetics of adultery itu sendiri
adalah hanya satu nama, seperti judul novel Terdedah
itu sendiri; dengan itu tidak bertentangan dengan etika, moral dan nilai-nilai
murni yang diperjuangkan oleh Universiti dan Kementerian. Di Barat tidak ada lagi pelacur, kerana telah
dinaik taraf sebagai pekerja sex yang sama kedudukannya dengan pekerja lain, seperti
profesor dan pensyarah malah termasuk seorang presiden sekalipun, oleh itu dari
segi undang-undang pekerja sex yang dulunya dipanggil pelacur tidak lagi haram.
Adakah ini akan mengubah penilaian kita
terhadap watak Salina dalam novel Salina?
Inilah kedudukan the poetics of adultery dalam sastera Malaysia dan
Indonesia. Bahawa buku sarjana terkenal
Dr. Norhayati Ab. Rahman diberi perhatian tinggi oleh negara adalah bukti yang
jelas terjadinya perubahan nilai dalam masyarakat yang membenarkan karya yang
memperjuangkan kebebasan mutlak kaum wanita dalam mendapat kepuasan seks
mengikut pilihan mereka, seperti yang dianjurkan oleh Ayu Utami dan diterima
dengan baik oleh para sarjana sastera Indonesia, yang akhirnya juga diterima
tanpa sebarang halangan di kalangan sasterawan dan sarjana sastera Malaysia.
Tidak dapat disangkal lagi inilah perubahan paradigma yang dilaungkan itu.
Perkara ini hanya
menjadi persoalan sekiranya dilihat dari perspektif Gagasan Persuratan Baru.
Tetapi perkara ini tidak serius kerana PB sendiri telah ditolak secara rasmi
oleh para sarjana dan sasterawan, dengan itu yang menimbulkan masalah bukanlah the
poetics of adultery, sebaliknya yang menjadi masalah ialah kehadiran PB
dan karya-karya persuratan. Bagi para sarjana, ini hanya masalah pilihan, bukan
masalah akademik; dan sebagai masalah pilihan, maka boleh ditolak dengan mudah
jika PB bukan menjadi pilihan mereka.
Dari segi akademik mereka tidak mempunyai hujah untuk menolak PB; tetapi
ini boleh diatasi dengan mudah kerana mereka adalah pengikut setia dan taksub
teori sastera Barat, yang menurut mereka adalah universal dan jauh lebih
akademik daripada buku-buku tentang PB. Adakah
anggapan mereka ini benar, berasaskan kefahaman yang mendalam tentang teori
sastera Barat? Dengan tegas saya berkata tidak, kerana jika mereka tahu dan
sedar akan implikasi pilihan mereka, mungkin mereka berfikir banyak kali
sebelum menerima dengan bangga teori sastera Barat. Sudah banyak kali saya bincang persoalan ini dalam blog ini.
Nampaknya saya perlu membincangkannya lagi untuk menolak anggapan salah mereka.
Teori sastera Barat
adalah bersifat peribadi ciptaan para sarjana mereka dan tiada kaitan dengan
pegangan agama mereka sendiri kerana mereka telah menolak agama dalam kehidupan
mereka. Konsep dan praktik yang
dinamakan postmodernism juga diterima
dengan mudah dan dijadikan kebanggaan oleh para sarjana sastera dan sasterawan
Malaysia, walaupun postmodernism
anti-agama dan menolak semua nilai agama, sebaliknya menerima nihilisme sebagai
asas gerakan in i. Sekarang timbul persoalan yang mesti diberi jawapan oleh
para sarjana sastera Malaysia: Adakah mereka juga tidak lagi berpegang kepada
nilai-nilai agama dalam kegiatan akademik mereka? Jawapan yang mereka berikan tidak jelas dan
tidak tegas. Kita hanya diberitahu sastera tidak perlukan agama, apatah lagi
agama Islam. Sastera adalah sastera, kata mereka. Inilah ciri utama yang
diperlihatkan oleh para sasterawan dalam karya mereka, misalnya dalam sajak
“Pulang Si Tenggang” dan sajak “Di Museum Goethe” yang menerima Mephistopheles
sebagai watak besar dalam sastera. Tidak seorang pun sarjana sastera membantah
isi sajak-sajak seumpama ini, dengan itu penolakan terhadap nilai-nilai agama
adalah jelas, tidak perlu dipersoalkan lagi. Dalam hal ini para sasterawan ini
mempunyai hujah tersendiri yang mereka ambil dari teori sastera Barat. Hujah
ini digambarkan dengan jelas oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam semua laporan mereka. Hujah mereka saya
tolak dalam beberapa entri dalam blog ini. Saya tidak perlu ulang, boleh rujuk
sendiri jika anda mahu. Saya hanya akan
memberi beberapa contoh akan kepalsuan mereka yang menilai sastera berasaskan
teori sastera Barat.
Dalam bukunya yang terkenal, The Western Canon oleh Harold Bloom, sumber kanun Barat ialah
Shakespeare, yang telah dimitoskan. Bloom memberikan beberapa nama lagi, yang
boleh dijadikan sumber. Asas penilaian
mereka konsep tragedi, yang menjadi genre paling unggul dalam sastera Barat.
Islam menolak tragedi, seperti yang dijelaskan dengan tegas oleh Dr. Che Razi
Jusoh dalam rencananya, “Tragedi Sebagai Salah Satu Wajah Kebudayaan Barat.” (Rujuk Adab dan Peradaban: Karya Pengi’tirafan
untuk Syed Muhammad Naquib al-Attas, ed. Dr. Zaidi Ismail dan Dr. Wan
Suhaimi Wan Abdullah. (Kuala Lumpur: MPH
Publishing 2012, dua kali cetak Julai dan November.) Tulisan ini tidak dibaca oleh para sarjana
dan sasterawan Malaysia kerana melihat nama Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas itu sendiri membuat mereka
jijik kerana kritikan beliau terhadap
para sasterawan dalam syarahan pengukuhan beliau 1972. Menurut mereka, sikap
mereka adalah akademik kerana mereka tahu memilih mana satu sarjana yang mereka
suka mana pula yang mereka benci dan tidak suka. Kebebasan memilih adalah hak
mutlak mereka yang tidak boleh dipersoalkan.
Bagi mereka, karya Dr. Norhayati Ab. Rahman dan para sarjana sastera
serta para sasterawan lebih akademik dan lebih tinggi nilai serta kualiti
pemikiran dan analisisnya. Menurut mereka, tokoh yang menjadi pilihan mereka
lebih bermoral daripada tokoh-tokoh yang mengkritik mereka, dan lebih bermutu
pandangannya tentang sastera dan nilai-nilai murni masyarakat. Sikap ini
menyebabkan mereka menolak dialog dan pertukaran fikir yang lebih terbuka dan
kritis. Mereka hanya tahu menyebut nama
Bakhtin sebagai pencetus dialogic
imagination di kalangan sasterawan Barat, dengan penegasan bahawa semua
sasterawan negara mempunyai ciri itu walaupun tidak terdapat dalam karya mereka. Malah mereka menjadi sangat marah apabila
saya membuka kepada mereka seluas-luasnya untuk mengkritik karya kreatif saya
dan juga karya akademik untuk dinilai dengan kritis bersama karya mereka dan
karya sasterawan negara. Kedudukan mereka dengan itu menjadi bahan jenaka di
kalangan ahli akademik dan golongan intelektual, apatah lagi bila mereka
menegaskan mereka adalah above criticism kerana kedudukan mereka yang
istimewa. Siapa yang memberi mereka
kedudukan istimewa itu tidak dijelaskan.
Mungkin benar di kalangan sasterawan negara, yang diberi gelaran oleh
negara sendiri dan disahkan oleh Yang di Pertuan Agong. (Untuk calon ke 13,
Menteri Pelajaran yang memberi pengesahan, bukan Agong lagi.)
Walaupun perubahan paradigma sudah berlaku dalam sastera
Melayu, bagi saya ini sesuatu yang amat malang. Di manakah sifat siuman para
sarjana dan sasterawan yang menerima the poetics of adultery sebagai satu
perubahan paradigma?
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 11 Mac, 2018.
No comments:
Post a Comment