Wednesday, March 14, 2018

PERLUKAH PARA SASTERAWAN, SARJANA DAN PENGKRITIK SASTERA BERKABUNG DENGAN KEMUNCULAN THE POETICS OF ADULTERY DALAM SASTERA MELAYU?



Penerimaan para sasterawan, pengkritik, dan sarjana sastera terhadap kemunculan the poetics of adultery sebagai perubahan paradigma yang didambakan oleh mereka selama ini, menimbulkan pertanyaan penting tentang sikap sebenar mereka ini yang berada dalam Mutual Admiration Club yang mendapat sokongan semua sasterawan negara dan para penyokong mereka.  Adakah mereka tidak sedar bahawa mereka telah dikuasai oleh pengaruh Mephistopheles yang mendapat sanjungan seorang sasterawan negara dan sarjana yang paling ternama dan terbilang serta paling berpengaruh dalam sastera Melayu? Mereka kenal siapa orang itu, tetapi mereka tidak membaca karyanya dengan kritis. Dengan itu mereka membiarkan diri mereka hanyut dalam gerakan feminisme yang menjadikan wanita sebagai manusia tidak bermoral yang inginkan kebebasan mutlak untuk melakukan maksiat seperti yang diperjuangkan oleh Ayu Utami di Indonesia yang kemudiannya mendapat sokongan dan  dukungan sarjana terkenal, Dr. Norhayati Ab. Rahman yang menulis sebuah tesis paling berpengaruh dan paling dikagumi di Malaysia dengan diberi hadiah secara besar-besaran oleh DBP dan Universiti Malaya, oleh kerajaan Malaysia sendiri. Tesis itu diterbitkan oleh USM dengan judul, Puitika Sastera Wanita Indonesia dan Malaysia: Satu Bacaan Ginokritik.  Kata Dr. Norhayati Ab. Rahman dan para penyokongnya,  buku itu adalah hasil akademik yang tidak semestinya dipersetujui oleh beliau dan para penyokong beliau, dengan itu beliau dan rakan-rakan penyokongnya tidak dapat membezakan antara alasan dan hujah. Mereka tidak sedar, apabila mereka menerima sesuatu dan memujinya pula, maka mereka telah membuat pilihan mereka dan pilihan itu terjadi kerana mereka menyukainya.  Kamu pun tahu seseorang tidak akan memilih sesuatu yang dia tidak suka.  Sekiranya mereka sudah melakukan kesilapan besar, maka mereka harus mengaku dengan kontan dan memberi penjelasan yang konkrit mengapa mereka menjadikan the poetics of adultery sebagai asas perubahan paradigma dalam sastera Melayu.  Inilah contoh dan bukti betapa kesarjanaan Barat  telah menyesatkan sarjana Melayu yang menolak konsep ilmu yang benar dalam Islam.  Kedudukan mereka dibayangkan dalam Surah al-Baqarah dalam beberapa rangkaian ayat yang perlu anda rujuk, mulai Ayat 7-12.  Pintu hati mereka telah dikunci dan ditutup untuk tidak dapat melihat kejahatan (ayat 7) kerana mereka beranggapan mereka membuat kebaikan (ayat 12)  kerana dalam hati mereka ada penyakit (ayat 10).  Mereka adalah buta, pekak dan bisu; tidak dapat membezakan antara yang mungkar dengan yang makruf dengan memilih yang mungkar sebagai panduan mereka, mereka melakukan kerosakan dengan alasan untuk melakukan kebaikan. Mereka bangga melakukan kejahatan dan kerosakan, lebih-lebih lagi apabila kejahatan itu diberi penghargaan dan penghormatan pula oleh golongan mereka sendiri.  Sekaranglah masanya mereka bangkit dengan berani dan insaf untuk menafikan semua yang mereka lakukan itu sia-sia dan merosakkan masyarakat.  Mereka boleh melakukannya dengan mudah dengan membuat penilaian yang kritis dan kreatif terhadap karya para sasterawan negara, karya para sarjana yang memuji para sasterawan negara ini, dan membuktikan bahawa penilaian terhadap karya mereka sendiri adalah tepat. Sekiranya mereka tidak dapat, atau tidak mahu melakukannya, maka sekurang-kurangnya mereka insaf bahawa sumbangan mereka dalam pembinaan tamadun berasaskan ilmu yang benar tidak ada, oleh itu apa juga yang mereka lakukan yang bertentangan dengan ilmu yang benar itu adalah batal. Kesimpulan ini perlu diberitahu kepada para pelajar sastera dan wajar pula difikirkan dengan objektif oleh para sasterawan sendiri.  Kesimpulan ini sebenarnya dibuktikan dengan jelas dalam buku  Sastera Teras Negara Bangsa (ITBM 2014).

Bukti yang paling jelas untuk menyokong kesimpulan di atas ialah kemunculan the poetics of adultery dalam sastera Melayu, yang diterima oleh para sarjana, sasterawan dan badan penulis seluruh Malaysia. Kedua-dua kesimpulan ini tidak mungkin ditolak oleh sesiapa sekali pun kerana kedua-duanya wujud dalam sastera Melayu yang diusahakan sendiri oleh para sarjana dan pengkritik sastera, juga oleh para sasterawan sendiri.  Menurut mereka, inilah pilihan paling tepat dan yang terbaik untuk menolak kritikan tajam yang dibentangkan dalam buku syarahan pengukuhan, Islam Dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu (1972).  Tetapi adakah ini sanggahan yang cerdik dan akademik? Kemunculan the poetics of adultery membuktikan mereka tidak siuman dan gagal menolak kesimpulan dalam syarahan pengukuhan itu.  Malah sebaliknya mereka membuktikan kesimpulan dalam syarahan pengukuhan 1972 itu adalah tepat.

Apakah yang kita harus buat sekarang? Jika anda membaca dengan kritis dan kreatif Hikayat Salim Adil, anda akan menemui jawapannya di sana.

Saya ada beberapa cadangan untuk membersihkan wajah dan kedudukan persuratan (sastera Melayu)  daripada noda the poetics of adultery ini. Pertama sekali, yang perlu dilakukan oleh DBP dan ITBM, ialah mengadakan persidangan kedua anjuran ITBM untuk membincangkan maksiat dalam sastera Melayu ini. Dalam persidangan itu, kita akan memberi perhatian kepada peranan ilmu dalam kegiatan kreatif. Sehubungan dengan itu, kita perlu membuat penilaian kritis terhadap karya para sasterawan negara. Jika dalam perbincangan itu kita dapati kita tidak perlukan sasterawan negara, maka kita wajib memberhentikan projek karut ini. Sebaliknya, jika anda tidak mahu membincangkan masalah ini pada waktu ini, anda boleh meneruskan kegiatan maksiat sastera ini. Tetapi hendaklah diusahakan penulisan sejarah intelektual dalam sastera Melayu, supaya perkembangan dalam perubahan paradigma ini boleh diberi catatan dan analisis kritis.

Itu saja buat kali ini.  Jika perlu, perbincangan tentang perubahan paradigma yang memalukan dan menjijikkan ini akan disambung lagi.

Mohd. Affandi Hassan,
PJ 14/3/2018







No comments:

Post a Comment