Thursday, March 15, 2018

THE POETICS OF ADULTERY PARADIGMA BARU SASTERA MELAYU?



Kritikan saya terhadap sastera Melayu ini akhirnya dibuktikan kebenarannya dengan munculnya the poetics of adultery dalam sastera Melayu.  Siapa yang boleh menolak kesimpulan saya bahawa sastera Melayu kaya dengan karya picisan, baik dari segi akademik mahu pun dari segi kreatif? Seluruh tulisan saya dalam blog ini, mulai 2010 hingga sekarang, membuktikan kebenaran kesimpulan saya. Begitu pun, saya masih menunggu, dan bersedia untuk menerima sanggahan dari mana-mana sarjana untuk membuktikan kesimpulan saya salah. Belum ada lagi yang tampil, bukan kerana mereka tidak boleh melakukannya (malulah jika mereka tidak mempunyai kemampuan akademik untuk berdialog), tetapi kerana mereka sangat lihai untuk mendiamkan diri kerana bagi mereka tiada faedahnya berbincang tentang peranan ilmu yang benar dalam sastera Melayu. Menurut mereka, teori sastera Barat lebih mencabar dan lebih unggul daripada Gagasan Persuratan Baru yang membawa idea tentang ilmu yang benar itu. Dengan kemampuan yang terbatas dari segi ilmu dan dengan keangkuhan akademik  yang  menjadi kebanggaan mereka, mereka meremehkan saja cabaran PB kerana sekiranya mereka menerima cabaran itu, mereka tidak mampu menolaknya. Inilah keadaan yang melahirkan the poetics of adultery itu. Dunia akademik pun akhirnya menerima konsep perzinaan ilmu dengan menolak konsep ilmu yang benar. Sekali imbas terasa aneh melihat kebodohan para sarjana ciritan ini, tetapi kedudukan  mereka sebagai pensyarah dan profesor membolehkan mereka berdolak-dalik tentang ilmu, walaupun  hujah mereka mengarut, bullshit, hogwash; atau menurut Prof Jeff Mason dalam bukunya Philosophical Rhetoric (1989, hal. 17) menggunakan istilah artful ruses  untuk menggambarkan sifat munafik akademik ini. Itulah realiti dalam dunia akademik tentang sastera yang kita terima. Tetapi saya terbuka untuk dicabar secara akademik bahawa kesimpulan saya salah, tidak objektif. Kesimpulan mereka itulah yang objektif dan akademik, dengan mendiamkan diri sebagai “lembu kenyang” dan menolak sebarang dialog ilmiah. Dalam konteks retorik sastera, kelakuan ini sebenarnya amat melucukan; lebih rendah tarafnya daripada kelucuan tokoh jenaka dalam sastera lama Melayu, yang diketuai Pak Pandir, ahli falsafah Melayu yang melahirkan konsep pandirisme itu.

Sebenarnya para sarjana dan sasterawan tidak terfikir pun buku Dr. Norhayati Ab. Rahman memperkenalkan the poetics of adultery  dalam penilaian mereka, kerana memang ciri sastera membenarkan sebarang perbuatan songsang dalam karya sastera kerana itulah kehidupan manusia, sangka mereka. Tetapi apabila anggapan ini sudah menjadi melampau, dengan menerima sebuah karya lucah oleh Ayu Utami sebagai karya bermutu setelah menerima pengiktirafan daripada juri Indonesia yang tidak menerima sebarang unsur agama mana-mana sekali pun, maka sarjana Malaysia sendiri menerima keputusan itu walaupun keputusan itu salah.  Kesilapan sebesar ini sepatutnya tidak berlaku di Malaysia sekiranya para sarjana kita terdedah kepada perkembangan ilmu dalam Islam dan memahami secara mendalam konsep “knowledge” dalam budaya Barat yang melahirkan  berbagai-bagai teori sastera. Pada umumnya teori sastera  Barat berlegar di sekitar tiga isu saja: pengarang sebagai pencetus karya berhak menentukan bagaimana karyanya harus dinilai; karya itu sendiri diberi kedudukan istimewa oleh New Criticism sebagai autonomous oleh itu berhak menentukan kedudukannya dalam masyarakat; atau pembacalah yang menentukan bagaimana karya itu dinilai dan diberi tafsiran. Semua teori sastera Barat berada di sekitar tiga aspek ini. Kesilapan paling besar bagi sarjana Islam ialah apabila mereka menolak peranan agama dalam penulisan, dengan itu tidak menerima al-Quran sebagai sumber ilmu. Kita tidak pasti sama ada Dr. Norhayati  Ab. Rahman sedar tentang perkara ini; saya lebih cenderung untuk membuat kesimpulan bahawa  beliau tidak sedar. Sepatutnya beliau diberi penjelasan oleh penyelia beliau; tetapi kedua-duanya tidak mempunyai pengalaman ilmiah mengikut konsep ilmu yang benar yang diajarkan oleh Islam, maka kedua-duanya hanyut dalam kekeliruan dan kejahilan mereka. Tidak mengapa jika hanya mereka berdua yang menerima akibatnya; tetapi apabila perkara ini disogok secara sedar kepada masyarakat dan tidak diberi penjelasan sepatutnya, maka mereka hanya menyesatkan masyarakat yang tidak sedar kesilapan mereka.  Kini telah muncul the poetics of adultery hasil tindakan jahil ini, maka adakah kita biarkan saja kesilapan besar sebegini berada dalam masyarakat?  Saya telah menyebut Ayat 4: 115 (An-Nisa’): nuwallihi ma tawalla  (buatlah apa mu nak buat, tapi ingat akibatnya nanti) dalam tulisan yang lepas, untuk memberitahu anda bahawa Iblis yang ingkar kepada perintah Allah supaya menghormati Nabi Adam ‘a.s. memberi logiknya sendiri bahawa dia (Iblis) adalah lebih mulia kerana dijadikan daripada api, sedangkan Nabi Adam ‘a.s. daripada tanah. Kalau Iblis mengaku dia hamba yang ingkar, bagaimana pula seorang Islam tidak dapat menerima hakikat bahawa dia pun dituntut oleh agamanya untuk menerima al-Quran sebagai sumber ilmu? Inilah punca yang melahirkan the poetics of adultery ini. Kini anda sudah tahu, apakah keputusan anda?  Kedua-dua sarjana ini boleh saja menggunakan ginokritik untuk membicarakan feminisme dalam sastera Melayu, tetapi mereka dituntut menghuraikannya dalam konteks ilmu yang difahami dalam Islam supaya mereka tidak sesat dan pembaca mereka pun tidak sesat, dengan menghuraikan kedudukan feminisme dalam Islam dan kedudukan sumber ilmu mengikut al-Quran. Oleh sebab mereka tidak faham perkembangan feminisme yang lahir di Barat dan jahil tentang kedudukan feminisme dalam Islam, maka jadilah seperi yang terjadi sekarang.  Apakah yang mereka boleh buat sekarang? Kalau mereka cerdik dan jujur kepada ilmu, jalan keluarnya mudah saja.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 15/3/2018.


No comments:

Post a Comment