Thursday, March 22, 2018

MUTUAL ADMIRATION CLUB MEMBAWA KECELAKAAN DALAM PEFRKEMBANGAN BUDAYA DAN INTELEKTUAL DI MALAYSIA



Kecelakaan budaya dan intelektual yang dibawa oleh Mutual Admiration Club tidak disedari oleh golongan intelektual di Malaysia yang terus khayal dalam kepalsuan dalam pemikiran mereka yang menentang konsep ilmu yang benar.  Kerosakan terbesar yang berpunca dari Mutual Admiration Club ialah mewujudkan, dengan persetujuan kerajaan, anugerah sasterawan negara yang dikhususkan kepada anggota mereka. Hakikat ini tidak dapat ditolak kerana inilah yang berlaku sebenarnya. Apabila mereka keputusan/ketandusan/kepupusan calon, mereka pun kembali kepada tokoh lama untuk dipilih sebagai sasterawan negara. Itulah caranya Baha Zain diberi gelaran itu. Ini dibantah dengan keras oleh Shahnon Ahmad, tetapi tidak menjadi suatu isu pun. Semua sasterawan dan sarjana menerima pelantikan itu sebagai hak Baha Zain yang sudah lama berjasa kepada Panel Anugerah Sastera Negara yang dia sendiri menjadi anggotanya beberapa kali. Siapakah di belakang pelantikan ini diketahui oleh para sasterawan dan sarjana sastera.

Sejauh mana mereka (sasterawan dan sarjana) tahu bagaimana lobi dilakukan oleh sasterawan yang mahukan kedudukan yang menguntungkan itu sebenarnya tidak penting, kerana DBP mempunyai caranya yang tersendiri untuk mendapat  pencalonan. Di sinilah pentingnya kedudukan dan pengaruh Mutual Admiration Club, yang sedia membantu DBP untuk mendapatkan calon.  Untuk memudahkan kerja DBP, mungkin bagus jika badan-badan penulis diberi tugas khas untuk mengenal pasti calon baru tiap negeri masing-masing.  PENA dan GAPENA juga boleh memainkan peranan mereka untuk mendapatkan calon setiap tahun, yang jika tidak terpilih tetap menjadi calon simpanan.

Apakah keistimewaan para sasterawan negara ini? Belum ada lagi penilaian yang benar-benar objektif, walaupun telah banyak ditulis mengenai mereka untuk seminar khusus para sasterawan negara anjuran DBP.  Semua kertas itu ditulis tergesa-gesa, tiada yang benar-benar mengemukakan analisis yang mendalam terhadap karya para sasterawan istimewa ini. Ciri paling menonjol di sini ialah penampilan pelbagai “teori” sastera Barat untuk dipadankan dengan karya para sasterawan negara ini, dengan dua tujuan tertentu. Pertama, untuk memperlihatkan bahawa mereka adalah istimewa dan dapat memenuhi keperluan semua teori Barat. Kedua, mereka wajar dilantik sebagai sasterawan negara kerana memenuhi ciri-ciri teori sastera Barat.  Inilah yang telah ditunjukkan oleh para penulis kertas kerja. Timbul persoalan yang belum dijawab: Mengapa hanya teori sastera Barat yang digunakan untuk menilai karya para sasterawan negara ini? Tidak adakah teori lain yang boleh digunakan? Jawapan yang boleh kita lihat melalui kertas kerja itu ialah teori Barat sesuai digunakan kerana semua karya sasterawan negara ditulis untuk memenuhi keperluan teori sastera Barat. Inilah kesimpulan semua laporan Panel Anugerah Sastera Negara dalam semua laporan mereka. Apakah implikasi kesimpulan ini?

Jika ini benar, maka kesimpulan Panel bahawa para sasterawan negara telah memberi kepada sastera Melayu teknik baru yang asli adalah karut, tidak betul.  Mereka adalah peniru teknik sastera Barat. Kalau begitu, apakah keistimewaan mereka? Tiada siapa pun boleh menjawab pertanyaan bodoh ini.  Pertanyaan ini bodoh kerana tidak perlu dan tidak wajar dikemukakan, kerana “keistimewaan” para sasterawan negara ini bukan di situ. Para sasterawan negara ini adalah tukang cerita penglipur lara moden yang menggunakan teknik penglipur lara untuk menulis novel mereka. Ini diakui sendiri oleh Prof. Emeritus Muhammad Haji Salleh ketika memberi ucaputama kepada seminar tentang Anwar Ridhwan.  Beberapa kelemahan mereka, misalnya yang terbesar dalam perwatakan, pengolahan, dan penampilan teknik baru yang benar-benar baru ciptaan mereka, tidak diberi sorotan yang sepatutnya. Kita mahu tahu, manakah di antara watak yang ditulis dalam karya para sasterawan negara yang muncul sebagai watak yang kuat? Maksud kuat di sini, antara lain, ialah kecerdikan mereka, kedegilan mereka menghadapi masalah secara bijaksana dan memberi kesan kepada pemikiran, dan penampilan mereka sebagai watak ciptaan seorang sasterawan. Kelemahan  yang terdapat dalam perwatakan ini adalah kelemahan sasterawan sendiri, yang tidak muncul sebagai pemikir yang handal dan unggul. Anda boleh kemukakan mana-mana karya yang anda mahu untuk menidakkan kesimpulan ini.  Dalam aspek pengolahan tema, kita juga mendapati tiada pemikiran baru dikemukakan, malah tema yang ditonjolkan oleh para sasterawan negara masih tema lama, terutama sekali tentang kemiskinan, persoalan seks, hiburan, keseronokan dan yang sejenis dengannya.  Pengaruh penglipur lara sangat kuat dalam karya Anwar Ridhwan misalnya.  Pengkritik dan sarjana sastera menamakan ini intertekstualiti. Bunyinya hebat, maknanya  lipur lara. Menghidupkan lipur lara dan memujinya pula adalah satu perkembangan yang tidak dapat diterima, menunjukkan kerendahan cara berfikir dan kecetekan ilmu. Pendapat Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh tentang perkara ini adalah naif, cetek, dan mengarut. Baca tulisan beliau dalam Sastera Teras Negara Bangsa (ITBM 2014).  Antara lain kata beliau dengan bangga, tetapi dangkal: “Jika mengenal karya-karya (lisan ini) kita mungkin bereksperimen  dengan pantun, syair, gurindam, hikayat, dan cerita lisan - ..” (hal. 204).  Ini suatu cara menempelak para sasterawan supaya terus kekal dalam khayalan penglipur lara sambil memalu batil, seolah-olah Awang Batil itulah genius Melayu. Tidakkah ini mengarut dan berlebihan memuja khayalan penglipur lara.  Sekiranya anda menerima konsep sasterawan sebagai pemikir bangsa, anda tidak wajar mendorong mereka menjadi Awang Batil, seolah-olah itu saja modal dan model seorang sasterawan.

Semua ini berlaku dalam kumpulan yang menjadi anggota Mutual Admiration Club yang telah mengkhianati perkembangan intelektual dan budaya ilmu di Malaysia. Amat memalukan kita semua ialah hal ini berlaku dengan sokongan dan persetujuan ITBM dan DBP.  Sifat naif dan cetek ini menghalang adanya dialog ilmu yang kritis di kalangan sarjana dan sasterawan, malah salah satu prinsip yang menjadi pegangan anggota Mutual Admiration Club ini ialah “persetankan kritikan dan ejekan”, asalkan mereka terus mendapat faedah daripada dua organisasi besar tadi.  Mereka memilih untuk dikutuk generasi masa depan daripada menghadapi persoalan masa kini yang memerlukan perhatian serius dan jujur daripada mereka.  Peranan ilmu yang benar dalam penulisan kreatif dan dalam kritikan sastera bukanlah boleh dipermainkan dengan bersikap “lembu kenyang” seperti yang mereka lakukan dengan angkuh kini.  Banyak kerosakan telah terjadi kerana keengganan mereka mengaku dengan berani dan jujur bahawa mereka, sebagai penyokong Mutual Admiration Club, telah menghalang kemaraan pembaharuan dalam pemikiran persuratan Melayu yang dianjurkan oleh Gagasan Persuratan  Baru.  Dengan menerima pandirisme sebagai satu-satunya saluran untuk berkarya, maka mereka menyekat pembinaan budaya ilmu dalam persuratan.  Pengkhianatan seumpama ini  menafikan para pelajar mendapat maklumat yang tepat dan objektif dalam bidang kreatif dan kritikan dan pendidikan kesusasteraan.  Pendidikan kesusasteraan tidak saja lemah dan keliru, tetapi juga menafikan pemikiran baru dan bernas yang diperkenalkan oleh Gagasan Persuratan Baru.  Adalah tidak siuman dan tidak masuk akal untuk kembali ke zaman animisme seperti yang dianjurkan oleh sasterawan negara yang memanjat bumbung kilang berkarat untuk mendapat ilham, padahal yang dibawa turun dari bumbung itu hanya cadangan mengarut dan cetek, yang tidak sekali-kalai dapat membina budaya ilmu yang kita kehendaki berasaskan konsep ilmu yang diajarkan oleh al-Quran.  Dengan menggesa sasterawan dan penulis Malaysia meniru dan menjadi pengikut Salman Rushdie dan Orhan Pamuk, dua orang penulis yang menolak agama yang menghina Islam secara terang-terang, maka sesiapa juga yang membuat cadangan itu pastilah sudah tidak siuman dan amat tidak bertanggungjawab, sekiranya orang itu mempunyai kedudukan dalam masyarakat.  Inilah persoalan yang mesti dihadapi dengan penuh tanggungjawab ilmiah.

Kemunculan Mutual Admiration Club dalam sastera Melayu dikesan oleh Prof.  Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh dalam tahun 1973 lagi, sudah begitu lama. Mengapa beliau kemudiannya membela Mutual Admiration Club, malah menjadi jaguhnya pula? Kita boleh lihat perubahan ini dalam tulisan beliau sendiri, terbaru seperti yang dilepaskannya dalam Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014. Mengapa perubahan ini perlu bagi tokoh besar ini? Kita tidak tahu cerita sebenarnya, yang kita boleh teka ketika itu beliau merasakan terdapat halangan terhadap beliau sendiri yang menjadi mangsa Mutual Admiration Club yang disebutnya 173 dulu, secara khusus mengenai sajaknya “Batu-batu” yang dikecam oleh segolongan sasterawan.  Mengapa beliau akhirnya menerima kemunculan Mutual Admiration Club itu dan menjadi jurucakapnya kalau tidak pun Ketua Agungnya. Perlukah  beliau memberi penjelasan? Saya fikir tidak perlu. Yang berlaku adalah wajar dan memang diperlukan oleh sekumpulan sasterawan yang telah dilantik menjadi sasterawan negara. Mutual Admiration Club dalam bentuk baru yang diperlukan oleh para sasterawan negara untuk mempertahankan diri dan melindungi kepentingan mereka. Sebagai satu imbasan yang menyeronokkan, kita lihat apa kata Muhammad Haji Salleh dalam tahun 1973 di Johor Baru dalam seminar kritikan sastera itu. Inilah pandangan beliau:

“Sebagai seorang pengadil, seorang kritikus itu bukanlah manusia yang mudah bertolak ansur di dalam hal nilai-nilai sastera – yang mungkin dilonggarkan untuk kawan-kawannya dan diperketatkan untuk musuhnya. Tulisan begini sebenarnya bukanlah kritikan tapi propaganda: dan ini leluasa sekali pada hari ini. Ada kumpulan-kumpulan penulis yang saling memuji antara satu sama lain sebagai ahli-ahli suatu mutual admiration club. Di dalam kumpulan-kumpulan begini penulis-penulis yang terlalu  sederhana kebolehannya dan daya kreatifnya ataupun fikirannya dipuji tinggi-tinggi dan dibandingkan dengan pujangga yang besar di Barat. Ataupun dicarinya saja sifat-sifat yang baik dan dibesar-besarkannya, dan dibutakannya mata penilainya kepada keburukannya.”

Memang menarik pandangannya ini, yang semua keburukan yang dikritiknya itu dilakukannya dalam tulisannya dalam Sastera Teras Negara Bagnsa, seperti yang sudah kita lihat dalam pujiannya yang tidak munasabah terhadap Baha Zain, yang disuruhnya dicontohi kemampuan inteleknya sebagai pengkritik, walaupun teman yang dipujinya itu tidak atau belum lagi menulis sebuah buku kritikan dan teori sastera yang boleh mengatasi Gagasan Persuratan Baru, edisi ke-2.  Dolak-dalik begini tidak lagi memualkan, tetapi terus memuntahkan pembaca yang tahu kualiti sarjana profesor terkenal ini.  Seterusnya kita baca lagi:

“Kepentingan kritikan adalah kepentingan sastera dan bukan untuk kritikus itu sendiri atau teman-temannya. Kita dan generasi yang akan datanglah akan rugi jikalau kepentingan perseorangan atau kumpulan-kumpulan kecil ditempatkan di  atas kepentingan sastera dan kebudayaan. Dan ini tak lebih dari  rasuah yang dilakukan oleh pegawai-pegawai yang rakus dan mencuri wang rakyat. Kita tau apa yang akan jadi kepada negeri yang ditulari oleh rasuah, dan kita pun tahu apa yang akan terjadi kepada sastera yang korupsi, kerana kita sendiri sedang mengalami akibat-akibatnya. Pengarang-pengarang begini bukan saja tidak tenang dan adil di dalam tulisannya, tetapi sudah melanggar tatatertib dan nilai-nilai sastera.”

Tentu saja pandangan profesor agung ini sangat hebat, yang tidak pernah terfikir olehnya bahawa semua itu berlaku ke atas dirinya sendiri, seperti yang dapat kita lihat dengan jelas dalam tulisannya di dalam buku ITBM itu.  Seterusnya beliau membuat kesimpulan yang amat mengagumkan orang yang tidak tahu politik kritikan sastera ini. Renung seterusnya kebijaksanaan sarjana agung ini:

“Seorang kritikus itu harus mempunyai harga diri yang dia tidak akan jualkan untuk sesiapa saja atau tujuan apa-apa pun.” (rujuk hal 66).


Melihat kutipan itu, kita rasa beliau seolah-olah ikhlas membangkitkan kemunculan Mutual Admiration Club itu.  Apa yang berlaku kemudiannya? Nampaknya tidak perlukan penjelasan, sudah menjadi sejarah buruk dalam sastera Melayu.  Apakah reaksi kita sekarang? Hebat. Tulisan 1973 memang hebat dan sangat hebat;  tetapi sayangnya tidak boleh dipakai untuk menjadi ukuran kemajuan berfikir yang telah kita hadapi pada tahap sekarang. Atau, inilah bukti kemunduran berfikir yang kita hadapi pada waktu ini.  Saya yakin ketika menulis catatan beliau yang penting ini, Prof. Emeritus Dr. Muhammad Haji Salleh jujur kepada dirinya dan mungkin juga kepada sastera; tetapi tidak lagi sekarang, sudah berubah sama sekali apabila beliau sendiri yang mengepalai Mutual Admiration Club yang dikutuknya 1973 itu. Sebenarnya inilah hasil perkembangan yang paling dramatik dalam sastera Melayu, apabila selepas 8 tahun pandangan bernas dan jujur ini disuarakan oleh seorang sarjana ulung, maka terciptalah gelaran “sasterawan negara” yang kini sudah mencapai angka 13 orang, setelah dimulai dalam tahun 1981 dengan penerima pertama Keris Mas, seorang tokoh besar Asas 50. Pemberian gelaran ini adalah untuk para penyokong Asas 50 dan konco-konconya, bukan untuk negara apatah lagi untuk sastera kerana apabila dinilai dengan kritis karya mereka, kita berasa hairan yang amat sangat inilah karya manusia yang diberi gelaran “sasterawan negara” itu. Tidak ada bezanya dengan karya lain-lain, malah kemudiannya terdapat karya yang lebih bermutu ditulis oleh bukan sasterawan negara, misalnya dalam kes T. Alias Taib, yang sajak-sajaknya jauh lebih indah dan lebih bermutu daripada sajak-sajak Muhammad Haji Salleh sendiri, sasterawan negara ke-6 selepas Arena Wati. Is this just a joke?

Sekarang anda sudah dapat melihat mengapa saya memberi judul yang menggegarkan untuk entri kali ini.  Sekarang anda mengerti mengapa saya memanggil sarjana jenis ini sebagai sarjana hisap puting!

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 22 Mac 2018.

No comments:

Post a Comment