Saturday, May 13, 2017

SARJANA, PENGKRITIK, SASTERAWAN WAJAR MENOLAK GAGASAN PERSURATAN BARU

Analisis tentang “teori kerancuan sastera” oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad  dalam entri lepas membuktikan betapa rendahnya kualiti pemikiran dan kualiti akademik sarjana dan pengkritik sastera kita. Tidak sia-sia jika saya sering menyebut mereka sebagai sarjana ciritan, pengkritik yang cetek meraba-raba.  Gaya yang begitu bombastik dan angkuh dalam melontarkan pujian yang tidak sepatutnya, yang bertentangan dengan kualiti sebenar karya yang dianalisis, menyerlahkan dengan jelas betapa rendahnya kualiti pemikiran para sarjana ciritan ini. Yang amat menghairankan, bagaimana sebuah novel seperti Naratif Ogonshoto yang picisan itu mendapat pujian begitu tinggi. Novel itu dikatakan sebuah novel intelektual dan berciri Islam, tetapi wataknya tidak bernama dan kelakuan mereka bukan sebagai orang Islam, malah anak gadis yang memotong zakar pemuda yang merogolnya membakar mayat ayahnya untuk disimpan. Sejak bila orang Islam membakar mayat? Kita juga diberitahu novel ini berciri Melayu-Islam, tetapi mengapa memperihalkan kehidupan orang beragama Hindu atau tidak ada agama?  Ungkapan yang saya guna bahawa karya ini mengarut dalam kepura-puraan kononnya menonjolkan kualiti intelektual yang tinggi  tepat mencirikan keseluruhan novel ini, yang juga diakui, mungkin tanpa sedar, oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad sendiri dalam makalahnya, akan kualiti sebenar yang penuh dengan kerancuan, seperti yang diberi maknanya  dalam tiga buah kamus yang saya rujuk.  Semua yang karut-marut tidak dapat dikesan dan dilihat jika anda masih menggunakan teori sastera Barat; tetapi sekiranya anda menggunakan Gagasan Persuratan Baru, anda  boleh  melihat dengan jelas ciri sebenar novel picisan ini.

Konsep sastera yang terpakai sekarang hanya dapat diselamatkan dan diteruskan sekiranya Gagasan Persuratan Baru ditentang habis-habisan. Oleh itu, amatlah munasabah dan cukup wajar sekiranya para sarjana (ciritan), pengkritik sastera (yang cetek meraba-raba), dan para sasterawan (yang picisan) bangkit dengan gagah, menggunakan segenap zarah semangat ‘iwajan yang ada pada mereka untuk memastikan sastera Melayu tidak berubah seperti yang selalu diminta oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka, yang menegaskan betapa pentingnya eksperimen, kelainan, perubahan, dan idea baru diperkenalkan. Semua yang diminta oleh Panel itu bermaksud para sasterawan hendaklah terus menggunakan segala teknik dan idea dalam sastera Barat untuk dibawa masuk dalam sastera Melayu. Menurut mereka, hanya dengan berbuat demikian saja sastera Melayu akan maju dan dapat diterima oleh seluruh manusia sejagat.

Pandangan ini tidak saja cetek, tetapi juga tidak bermaruah. Dengan terus bergantung pada Barat, sastera Melayu hanya akan terus berada dalam kepincangan pemikiran dan terus menjadi hamba kepada kepalsuan yang menjadi teras teori sastera Barat.  Saya telah menghuraikan panjang lebar bagaimana kekeliruan ini melahirkan dua jenis pembohongan, satu bersifat akademik dan satu lagi pembohongan  kreatif dalam “teori kerancuan sastera” oleh Dr. Mohamad Saleeh Rahamad dan kepalsuan kreatif yang hanyut dalam dunia khayal yang penuh sampah ‘iwajan dalam Naratif Ogonshoto Anwar Ridhwan, seorang sasterawan negara.  Kedua-duanya dibelit kegilaan teori sastera Barat yang hanya berupaya menampilkan segala aspek ‘iwajan  dalam kehidupan manusia yang menolak ilmu yang benar.  Kedua-dua tokoh besar ini menolak konsep ilmu yang benar sebagai tidak relevan dalam seni kreatif dan dalam bidang akademik yang memerlukan kebebasan yang tidak dibataskan oleh konsep ilmu yang benar itu. Dengan pendirian ini, mereka menjadikan diri mereka sebagai sumber ilmu dan sumber nilai, sama seperti yang dianuti oleh para sarjana dan sasterawan Barat. Itulah yang universal, menurut pandangan mereka.  Pendirian ini diterima dengan baik oleh semua persatuan penulis dan oleh para sasterawan sendiri, sementara dari golongan ahli akademik kita dapati yang menyebelahi Gagasan Persuratan Baru menolak andaian golongan pertama itu. 

Ketakutan golongan ini kepada Gagasan  Persuratan Baru memaksa mereka menolak sumber ilmu dari al-Quran, hanya kerana tidak mahu mengaku kalah dan tidak mahu menerima Gagasan Persuratan Baru sebagai sah dijadikan panduan dalam menulis karya kreatif dan bidang akademik.  Walaupun pendirian ini sebenarnya tidak siuman dan merosakkan bukan saja diri mereka yang menentang kebenaran, tetapi juga masyarakat yang mereka pengaruhi dan para pelajar yang mereka  kuliahkan dalam bidang sastera. Namun pendirian ini memberi mereka kepuasan intelektual kerana bagi mereka Gagasan Persuratan Baru dapat dikalahkan dalam pertarungan ilmiah dengan menggunakan kedudukan mereka secara rasmi sebagai pensyarah atau penggiat sastera.  Pendirian ini sebenarnya sesuai dengan pendirian Dr. Mohamad Saleeh Rahamad dan sasterawan negara Anwar Ridhwan  seperti yang dibincangkan secara khusus dalam konteks “teori kerancuan sastera” bikinan Dr. Mohamad Salleh Rahamad ketika menilai karya Anwar Ridhwan Naratif Ogonshoto sebagai karya terulung dalam sastera Melayu sepanjang zaman.  Kedudukan Gagasan Persuratan Baru mesti dipinggirkan untuk memastikan kedudukan sasterawan negara dan “teori kerancuan sastera” tidak tergugat.

Tetapi malangnya, ketakutan mereka itulah yang memaksa mereka menendang satu sama lain untuk terjun ke gaung pandirisme. Mereka bernasib baik kerana di dalam gaung pandirisme itulah mereka mendapat kedudukan  yang terjamin dan dengan itu tidak memerlukan mereka menghadapi Gagasan Persuratan Baru secara kontan.  Inilah status quo yang ada sekarang.  Mereka puas hati berada dalam gaung pandirisme itu kerana masih dapat mengekalkan hegemoni mereka sebagai kumpulan Mutual Admiration Club yang kini berkuasa penuh dalam daerah pandirisme itu.  Sebagai golongan majoriti, kedudukan mereka yang weird ini tidak menggusarkan mereka, kerana semua faedah yang mereka perjuangkan selama ini masih kekal dalam tangan mereka.  Inilah yang mereka buktikan dalam Sidang Kemuncak Penulis Malaysia 2014, yang mereka jadikan resolusi rasmi untuk dilaksanakan oleh Kerajaan Malaysia. (Untuk rujukan tentang resolusi itu, rujuk entri bertarikh 18 Ogos 2016.)

Sampai berapa lama kedudukan yang weird ini dapat diteruskan oleh kumpulan Mutual Admiration Club ini?  Bagi anggota Mutual Admiration Club, soalan ini tidak perlu ditanyakan, oleh itu tidak perlu dijawab. Mereka percaya tidak ada perubahan yang akan berlaku, kerana kedudukan mereka yang begitu kuat akan bertambah kuat dengan adanya sokongan padu dari kerajaan yang juga menolak Gagasan Persuratan Baru daripada memasuki institusi kerajaan, terutamanya  universiti dan sekolah. Barangkali kumpulan Mutual Admiration Club dan para penyokong mereka lupa bahawa dengan penentangan sebegitu, Gagasan Persuratan Baru akan bertambah kuat dari segi komitmen para penyokong dan pendukungnya untuk mempertahan kelangsungan konsep ilmu yang benar dalam wacana intelektual di Malaysia.

Ada dua perkara yang wajar diketahui mengenai Gagasan Persuratan Baru. Pertama, PB adalah suatu sistem yang agak lengkap, yang boleh dipelajari dan difahami dengan mudah oleh sesiapa sekali pun.  Oleh itu tidak ada halangan untuk sesiapa sekali pun memahaminya dan selepas itu menerima atau menolaknya. Kumpulan Mutual Admiration Club kerana sifat anti-ilmu yang menguasai anggota mereka, terlupa bahawa mereka akan bertukar menjadi anti-Islam hanya kerana kebencian mereka kepada konsep ilmu yang benar itu, yang mereka anggap menjadi ancaman kepada kumpulan mereka. Dalam hal ini mereka boleh membuat pilihan untuk terus memusuhi konsep ilmu yang benar atau memahaminya sebagai satu kumpulan terpelajar yang mempunyai maruah akademik tersendiri. Kedua, kesan dari keengganan menerima konsep ilmu yang benar  itu ialah terlucutnya peluang para pelajar, baik di sekolah mahupun di universiti, untuk mendapat manfaat daripada pelaksanaan Gagasan Persuratan Baru yang menjadikan konsep ilmu yang benar sebagai terasnya.  Tanpa disedari atau tidak, terdapat pengkhianatan akademik yang tidak sepatutnya berlaku di institusi pelajaran, lebih-lebih lagi sudah pula dijadikan polisi untuk mengajar nilai-nilai murni kepada pelajar. Tentulah tidak mungkin suatu kumpulan yang biadab mengajarkan prinsip-prinsip adab, dalam konteks nilai-nilai murni tadi, sekiranya mereka tidak menerima konsep ilmu yang benar.  Dalam buku ITBM, Sastera Teras Negara Bangsa, terdapat satu makalah yang ditulis oleh Prof. Mohd. Mokhtar Abu Hassan yang membicarakan aspek ini dari perspektif negatifnya.  Beliau tidak menerima konsep ilmu yang benar kerana ini baginya menghalang para pelajar dari mempelajari karya yang kontroversi seperti sajak “Pulang Si Tanggang” yang dalam versi Muhammad Haji Salleh tokoh yang dipanggil Si Tanggang itu adalah seorang peniaga yang berjaya. Jadi terdapat sesuatu yang positif dalam penderhakaan Si Tanggang.  Sekiranya profesor ini menggunakan pendekatan PB, penjelasannya tentulah berlainan. Saya biarkan saja untuk anda fikirkan sendiri apakah yang berlainan itu, dan adakah yang berlainan itu memberi faedah.  Yang penting, kita harus menghindarkan diri dari berlakunya “pengkhianatan akademik” dalam membela Si Tanggang.

Saya kembali kepada tajuk entri ini. Sekali imbas agak aneh bagaimana para sarjana, pengkritik sastera dan sasterawan dinasihatkan untuk menolak Gagasan Persuratan Baru, seolah-olah mereka ini tidak layak diberi amanah untuk melaksanakan konsep ilmu yang benar dalam kerjaya mereka. Maksud tajuk entri ini cukup mudah. Sesiapa juga boleh menerima atau menolak konsep ilmu yang benar, dan sekali gus menolak Gagasan Persuratan Baru, dengan terlebih dahulu memahaminya dengan betul.  Tajuk ini hanya ingin memberi penekanan kepada aspek adab dalam mencari ilmu dan menyebarkannya kepada kumpulan masing-masing (contoh: pensyarah universiti kepada para pelajarnya.)  Seseorang tidak boleh menerima atau menolak sesuatu yang tidak diketahuinya atau tidak difahaminya.  Prinsip ini sangat mudah, oleh itu selalu dilupakan dan diremehkan. Sebenarnya inilah punca utama berlakunya kehilangan adab dalam masyarakat, yang kemudiannya diikuti dengan meluasnya kekeliruan dalam memahami konsep ilmu, yang akan berakhir dengan kemunculan para pemimpin palsu dalam segenap bidang kehidupan manusia. Kesimpulannya semudah itu, akibatnya seberat itu pula.

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 12/5/2017.



No comments:

Post a Comment