Saya siarkan kembali entri ini sebagai kesimpulan kepada perbincangan saya dalam beberapa entri yang lepas.
Sunday,
August 28, 2016
SIAPAKAH
GOLOGAN PINGGIRAN DALAM SASTERA MELAYU?
Dalam
syarahan pengukuhan (istilah ini tepat dan perlu kita pakai menggantikan
syarahan perdana yang tidak perdana tetapi hanya sejenis penglipur lara
akademik) 1972, Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas menyentuh tentang kehadiran
kumpulan pinggiran yang cetek meraba-raba dalam sastera Melayu. Beliau
maksudkan para sasterawan dan sarjana sastera. Sepanjang yang saya tahu, belum
ada sanggahan secara akademik pernah ditulis; ada tidaknya ialah reaksi Prof.
Ismail Hussein dan kawan-kawan membantah pendapat itu, tetapi tidak
membuktikannya salah. Telah juga diadakan satu forum mengenainya, tetapi
kesimpulan Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas hanya dibantah, tetapi tidak
ditolak secara akademik. Oleh itu, kesimpulan beliau masih utuh, dan itulah
kenyataannya. Maka apabila dilantik
sasterawan negara dengan gelaran itu, kesimpulan Prof. Syed Naquib al-Attas
menjadi lebih kuat dan disahkan oleh gelaran itu. Para sasterawan negara telah
membuktikan mereka adalah golongan pinggiran yang cetek meraba-raba, hanya
sekumpulan penglipur lara moden yang sumbangan intelektualnya tidak signifikan
dan berada di pinggiran budaya ilmu yang mereka kutuk sebagai penghalang kepada
perkembangan sastera. Ini sangat jelas dalam tulisan yang dimuat dalam buku
ITBM, Sastera Teras Negara Bangsa.
Tiba-tiba
muncul apa yang disebut sebagai kumpulan indie dalam penerbitan dan penulisan
di Malaysia. Terdapat tulisan dalam buku ITBM itu yang menyebut kumpulan ini
adalah kumpulan pinggiran, tidak termasuk dalam arus perdana. Yang dikatakan
arus perdana itu ialah kumpulan pinggiran yang cetek meraba-raba dalam konteks
syarahan pengukuhan Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas. Sekarang timbul
persoalan yang memerlukan penyelesaian: adakah yang kononnya arus perdana itu
pada hakikatnya masih lagi pinggiran yang cetek meraba-raba? Nampaknya
begitulah, jika kita membaca kertas kerja SKPM yang diterbitkan oleh ITBM itu.
Jadi di mana duduknya kumpulan indie ini? Sejenis kumpulan pinggiran yang
berada di pinggiran kumpulan pinggiran perdana?
Jadi sekarang kita mempunyai dua kategori pinggiran: penggiran perdana
yang diwakili kumpulan Mutual Admiration Club yang tercokol di dalamnya para
sasterawan negara di bawah naungan Panel Anugerah Sastera Negara yang melantik
mereka. Satu lagi kumpulan indie yang ditegaskan dengan angkuh oleh kumpulan
pinggiran perdana sebagai kumpulan pengacau perkembangan sastera Malaysia.
Nampaknya hebat juga perkembangan terbaru ini. Pinggiran di atas pinggiran,
maka di mana pula bertenggeknya pandirisme dalam kegiatan intelektual
Malaysia? Saya lebih cenderung
meletakkan kumpulan pinggiran perdana itulah pelopor pandirisme dalam gerakan
intelektual Malaysia. Untuk memahami kesimpulan ini, sila rujuk senarai entri
blog untuk mendapat entri yang membicarakan persoalan ini. Atau pilihan terbaik ialah membaca dengan
kritis kertas kerja dalam SKPM dan juga kertas kerja seminar “pemikiran”
sasterawan negara. Kedua-duanya adalah sumber terbaik untuk melihat bagaimana
pandirisme memainkan peranannya dalam tulisan “akademik” kita. Diperlukan sedikit peringatan: jika anda
tidak jelas konsep ilmu anda dan tidak dapat menempatkan ilmu dalam penilaian
anda, saya jamin anda akan menghadapi kesukaran yang luar biasa untuk melihat
belukur pandirisme dalam budaya intelektual Malaysia. Anda tidak dapat
membezakan mana satu belukur dan mana satu haruan, walaupun kedua-duanya jenis
air tawar.
Kita mahu
tingkatkan perbincangan kita tentang perkembangan intelektual di Malaysia
kerana kita sebenarnya ketinggalan terlalu jauh. Semuanya terjadi, menurut
pemerhatian saya, kerana terdapat keraguan yang amat ketara di kalangan
sasterawan dan sarjana tentang konsep ilmu yang benar itu. Sikap mereka
menunjukkan mereka menolak aspek ini dalam perbincangan serius, hanya untuk
menutup kelemahan mereka sendiri. Kerana itulah saya mengalih harapan kepada
kumpulan indie, dengan keyakinan bahawa pasti ada di kalangan mereka yang
berminat kepada ilmu dan bersedia untuk menjadi ilmuan tulen, bukan ilmuan
celup yang kini menjadi golongan
opportunis yang bersikap anti-ilmu. Itulah sebabnya saya kutip pandangan
al-Quran tentang “ulama” dengan harapan golongan indie ini akan memberi
perhatian serius kepada persoalan ilmu ini. Itu sebabnya saya minta mereka
membaca dengan kritis buku Prof. Wilkinson tentang peranan Islam di Eropah dan
negara-negara sekutu mereka. Banyak yang boleh kita pelajari daripada buku itu,
andainya kita faham membacanya dan bersedia untuk berbincang tentangnya.
Tafsiran
yang diberikan oleh pengarang kitab Tafsir al-Misbah (jilid 11, hal. 61-62)
tentang konsep “ulama” boleh dijadikan panduan: “Pendapat yang menyatakan
bahawa yang dimaksud dengan “ulama” pada ayat ini adalah “yang berpengetahuan
agama” bila ditinjau dari segi penggunaan bahasa Arab tidaklah mutlak demikian.
Siapa pun yang memiliki pengetahuan, dan dalam disiplin apa pun pengetahuan
itu, maka ia dapat dinamai ‘alim. Dari
konteks ayat ini pun kita memeroleh kesan bahawa ilmu yang disandang oleh ulama
itu adalah yang berkaitan dengan fenomena alam.
Sayyid Quthub menamai fenomena alam antara lain yang diuraikan ayat-ayat
di atas dengan nama Kitab alam yang sangat indah lembaran-lembarannya dan
sangat menakjubkan bentuk dan warnanya. Ulama ini kemudian menulis bahawa:
Ulama adalah mereka yang memerhatikan kitab yang menakjubkan itu. Kerana itu,
mereka mengenal Allah dengan pengenalan yang sebenarnya. Mereka mengenal-Nya
melalui hasil ciptaan-Nya, mereka menjangkau-Nya melalui dampak kuasa-Nya,
serta merasakan hakikat kebesaran-Nya dengan melihat hakikat ciptaan-Nya, dari
sini maka mereka takut kepada-Nya serta bertakwa sebenar-benarnya. Demikian
Sayyid Quthub.”
Golongan
pinggiran perdana tidak boleh diharapkan. Mereka telah gagal memberi kemimpinan
intelektual yang kita harapkan. Konsep sastera yang menjadi pegangan mereka
telah merosakkan diri mereka dan seterusnya melambakkan karya yang bertaraf
pandirisme untuk dijadikan karya arus perdana pinggiran ini. Jika anda dapat melihat apa yang saya
maksudkan, anda tentu akan berusaha untuk membaiki kerosakan yang telah
dikerjakan tanpa teguran oleh para sarjana ciritan dan sasterawan picisan ini.
Di sinilah peranan yang boleh dimainkan oleh kumpulan indie. Saya yakin sudah
ada di kalangan mereka tokoh yang boleh kita anggap bertaraf genius sekiranya
kita memberi mereka peluang, seperti yang saya impikan dalam “Rumah Impian
Polan Cupan”.
No comments:
Post a Comment