Thursday, March 23, 2017

SEJAUH MANA CERDIKNYA SASTERAWAN NEGARA?

Baru-baru ini saya dilontarkan soalan yang pelik seperti di atas. Mengapa pertanyaan itu ditujukan kepada saya? Tidak adil dan tidak wajar. Memang saya mengkritik sasterawan negara agak keras, tetapi itu cara saya, kerana saya mempunyai ukuran tertentu yang tidak semestinya anda bersetuju, tetapi memberikan saya kejelasan dalam menilai karya para sasterawan negara ini apabila saya menggunakan ukuran itu. Ukuran itu telah saya huraian dengan terperinci dalam buku-buku saya dan sekali-sekala dalam blog ini.  Orang yang bertanya pastilah tidak membacanya, atau jika pun membacanya tidak memahaminya.

Jika anda benar-benar berminat hendak mengetahui sejauh mana cerdiknya para sasterawan negara ini, anda harus membaca karyanya, dan menilainya berpandukan ukuran yang diberikan oleh Gagasan Persuratan Baru.  Penegasan ini penting kerana dari penelitian saya terhadap kertas kerja yang memuji para sasterawan negara, yang dilontarkan oleh para sarjana ketika berseminar tentang “Pemikiran Sasterawan Negara”, saya dapati tidak kemas penghujahannya, malah tidak ada hujah-hujah konkrit yang dikemukakan oleh para sarjana ini. Hal ini terjadi kerana mereka tidak dibenarkan untuk berlaku kritis, kerana tujuan Dewan Bahasa dan Pustaka menganjurkan seminar itu ialah untuk memuji para sasterawan negara dan meletakkan mereka di atas takhta keunggulan yang paling istimewa yang tidak dapat dicapai oleh mana-mana penulis kecuali para sasterawan negara. Saya teringat pandangan seorang sarjana yang mengatakan jika para sasterawan negara dikritik, apa gunanya kita melantik mereka menjadi sasterawan negara jika untuk dikritik? Walaupun pandangan ini sangat aneh, lebih-lebih lagi apabila diutarakan oleh seorang sarjana terkenal, saya bersetuju dengan beliau bahawa setiap sarjana sastera mempunyai kewajipan untuk memuji para sasterawan negara. Saya sendiri tidak perlu memuji mereka, kerana saya bukan sarjana dan tidak ada jawatan rasmi sebagai seorang pensyarah di universiti yang mempunyai tempat untuk meletakkan beberapa jabatan sastera untuk tempat para sarjana ini berkecimpung dan melahirkan pujian mereka terhadap para sasterawan negara atau teman-teman mereka.  (Contohnya telah saya berikan, tidak perlu diulang di sini. Yang membacanya tentulah tahu jika mereka betul-betul membacanya.)  Saya terlepas dari beban makan gaji untuk memuji, tetapi tidak terlepas dari beban intelektual untuk memberikan pendapat yang kritis berasaskan ukuran yang dapat diuji dengan mudah dan objektif berasaskan prinsip-prinsip yang saya kemukakan. Inilah keistimewaan orang yang tidak makan gaji untuk memuji, tetapi mempunyai tanggungjawab ilmiah yang berat untuk mencerdikkan masyarakat dengan memberikan mereka cara-cara yang akan membolehkan mereka menjadi cerdik, dengan mengemukakan Gagasan Persuratan Baru sebagai asas penilaian. Sesiapa juga yang berani menggunakan PB dalam analisis mereka, kita akan dapati mereka lebih teliti menulis dan memberikan kita satu alternatif yang sering kali amat mencabar, seperti yang ditunjukkan oleh Prof. Ungku Maimunah ketika membicarakan novel besar Fatimah Busu, Salam Maria, yang mendapat pujian yang amat mewah daripada teman-teman beliau dan para sarjana yang kagum dengan cara Fatimah Busu menonjolkan segala macam teknik sensasi dalam novelnya, termasuk H. B. Jassin sendiri yang menyatakan kekagumannya (seperti yang diceritakan oleh Fatimah Busu sendiri). Saya tidak perlu memberikan contoh, kerana contoh itu berlambak di dalam novel ini sehingga membuat kita bertanya, “Beginikah sasterawan menulis novel?”  Tetapi contoh yang paling baik ialah pujian istimewa kepada sebuah novel sensasi yang lebih mendekati picisan, bukan berupa penerokaan pemikiran yang bernas dan original. Saya rujuk novel-novel Anwar Ridhwan, terutama sekali Naratif Ogonshoto.  Anda yang telah membaca kritikan saya tahu apa yang saya maksudkan, tak perlu diulang di sini.

Saya cuma ingin menegaskan bahawa jika anda percaya dengan mudah, dan percaya bulat-bulat pula, segala pujian para penulis kertas kerja tentang “pemikiran” para sasterawan negara ini, anda akan tertipu dengan mudah. Yang tragisnya ialah anda percaya dan berterima kasih kerana telah tertipu oleh pretensi intelektual yang disogok oleh para sarjana ciritan ini, dengan itu mengutuk orang-orang seperti saya yang lebih kritis dan serius dalam kritikan sastera, yang menolak segala pujian tidak berasas oleh para sarjana ciritan ini. Dalam konteks inilah jawapan kepada pertanyaan tadi perlu dilihat. Adakah anda mengasaskan penilaian anda terhadap para sasterawan negara ini kepada pujian para sarjana ciritan ini; atau anda sendiri membacanya dengan kritis dengan misalnya menggunakan ukuran yang dikemukakan oleh Gagasan Persuratan Baru?  Tidak semestinya begitu; asal saja anda berfikir dengan kritis dan tahu menggunakan segala teori kritikan Barat dengan kritis pula, anda akan dapati kemewahan pujian berasaskan pretensi intelektual itu adalah palsu dan tidak berasas. Ini telah saya huraikan banyak kali dalam blog ini, terutama sekali antaranya yang bertajuk “Keunggulan Yang Cacat”.

Jadi, yang akan menentukan kecerdikan para sasterawan negara ini adalah karya mereka sendiri, bukan pujian terhadap mereka, apatah lagi jika dilontarkan oleh puak-puak mereka sendiri yang berada dalam Mutual Admiration Club. Saya telah memberi contoh yang banyak, saya persilakan anda menyangkal contoh-contoh itu sebagai tidak betul dan tidak berasas. Itu kerja anda yang paling mudah. Jadi itulah jawapan saya yang paling ringkas.  Bukan hanya kecerdikan para sasterawan negara yang teruji; kecerdikan anda sendiri pun akan teruji. Oleh itu anda tidak main-main bertanyakan sesuatu sekadar untuk bertanya. Memberi jawapan jauh lebih mudah daripada mengemukakan pertanyaan yang cerdik. Inilah hakikat kecerdikan yang dipersetujui oleh para genius dan manusia cerdik dari dulu hingga kini. Adakah anda termasuk dalam golongan ini?  Nasib baik saya tidak termasuk dalam golongan ini, jadi saya lebih bebas, tidak seperti orang-orang yang terikat kepada keistimewaan tertentu yang menyusahkan mereka sendiri kerana yang mereka ingin dengar hanya keistimewaan mereka yang sebenarnya tidak ada. Orang-orang yang tidak istimewa seperti saya mempunyai keistimewaan yang tidak terdapat di kalangan golongan istimewa yang memang diistimewakan.  Itulah rahsia motto yang menjadi slogan di blog ini; yang memudahkan peranan saya sebagai seorang penulis.  Orang-orang istimewa seperti Prof. Emeritus Muhammad Haji  Salleh terpaksa memanjat bumbung kilang besi berkarat untuk mendapat ilham, walaupun hasil tulisannya tidak sehebat keberaniannya mencari sensasi yang begitu istimewa. Dalam konteks ini, yang istimewa itu rupanya hanya sejenis sensasi. Bagaimana dengan nilai sebenar karya para sasterawan negara? Di situlah terletak kecerdikan mereka.

Novel Pujangga Melayu (terbit 1997 oleh Fajar Bakti)  ini saya panggil novel mini ensiklopedia. Tepat tidak gelaran ini anda lebih berhak menentukannya sebagai pembaca yang kritis dan kreatif. Saya selalu bergurau, jika anda pembaca yang cerdik, novel mini ensiklopedia ini tidak menghampakan. Ini sesuai dengan motto blog ini.

Mohd. Affandi Hassan,

Petaling Jaya,  23/3/2017.

No comments:

Post a Comment