Sidang
Kemuncak Penulis Malaysia 2014 (SKPM 2014) telah melakukan satu kesilapan besar
yang amat memalukan kita apabila sekumpulan sasterawan, sarjana dan pengkritik
sastera yang menghadiri persidangan itu telah menetapkan sastera adalah teras
negara bangsa, dan menjadikanya tajuk buku terbitan ITBM, Sastera Teras Negara Bangsa.
Siapakah yang memberi mereka authoriti untuk menjadikan sastera teras
negara bangsa? Apakah maksud slogan baru
ini? Saya telah menjelaskan dalam entri
4/3/2017 bahawa slogan baru ini adalah lanjutan slogan Asas 50 “seni untuk
masyarakat/sastera untuk masyarakat”.
Saya telah menjelaskan bahawa slogan Asas 50 itu adalah slogan golongan
Marxist dalam sastera Melayu dan slogan itu memberi gambaran palsu kepada
sejarah persuratan Melayu yang beratus tahun dikembangkan oleh para ulama dan
cendekiawan Melayu berteraskan ilmu. Apabila ITBM menghidupkan semula slogan
ini dengan lebih khusus seperti judul buku mereka, maka apakah alasan mereka
melakukannya demikian? Jelaslah mereka tidak mempunyai kesedaran sejarah
persuratan Melayu, tidak juga kesedaran ilmu dan peranan ilmu dalam pembinaan
tamadun. Ini memberi gambaran bahawa tidak ada kemajuan berfikir di kalangan
para penulis dan sarjana sastera; di samping itu pengaruh teori sastera Barat
terlalu kuat mencengkam mereka sehingga seluruh kesedaran akademik mereka dibelenggu oleh pengaruh Barat. Adakah
ini satu keistimewaan mereka yang membuat mereka begitu berani menjadikan
sastera berimej Barat itu asas tamadun moden Malaysia? Apabila ITBM, melalui
Dr. Mohamad Saleeh Rahamad, Ketua Satu PENA, menggunakan istilah Marxist
“hegemoni” untuk menggambarkan “kehebatan” sastera, maka jelaslah kumpulan ini tidak memberikan kita idea baru
atau pendekatan baru yang lebih canggih, tetapi hanya melanjutkan kepalsuan
slogan Asas 50. Mengapa kita harus
menerima perkembangan yang membawa kita ke belakang ini? Kita boleh menggunakan
tradisi persuratan yang beratus tahun menjadi warisan kita; tetapi Asas 50
tidak meninggalkan apa-apa warisan sehebat warisan persuratan itu. Mengapa kita
perlu mengikut mereka, seperti yang dipaksakan oleh ITBM dan PENA ke atas kita?
Ini merupakan satu pengkhianatan intelektual yang sangat hina, yang mesti
ditolak dan dihumban ke dalam longkang sejarah yang busuk hanyir dengan sikap
anti-ilmu dan anti-Islam yang menolak tulisan Jawi dan peranan Islam dalam
pembangunan tamadun negara kita. Inilah
tinggalan sebenar Asas 50 untuk dihidu oleh para sasterawan dan sarjana
sastera. Tentulah tidak wajar jika ITBM
dan PENA melanjutkan gerakan anti-ilmu dan anti-agama ini dalam sastera
Melayu. Mereka tidak boleh menafikannya
kerana kenyataan ini terkedang jelas dalam tulisan/kertas kerja yang dimuat
dalam buku Sastera Teras Negara Bangsa.
Inilah
realiti yang kita hadapi. Adakah kita akan membiarkannya saja merosakkan sistem
nilai yang kini sudah parah diceroboh oleh sastera yang kononnya menjadi teras
negara bangsa itu. Persoalan ini akan diberi kupasan dan penjelasan yang jitu
dalam buku saya yang akan diterbitkan tidak lama lagi, membicarakan dengan
tuntas pengaruh teori sastera Barat ke atas sastera Melayu. Jalan keluarnya
sudah pun berada di depan mata anda dalam Gagasan Persuratan Baru yang secara
keseluruhannya mengemukakan dua penyelasaian: pertama, memperkasa lorong
akademik dan lorong kreatif supaya boleh dilalui dengan selamat berasaskan
konsep ilmu yang benar. Kedua, mencabar keseluruhan teori sastera Barat dari
akar umbi dan falsafahnya dengan mencabar kesahihan pendekatan yang disediakan
sama ada benar-benar memenuhi keperluan akal dan rohani manusia yang berfikir.
Kalau ini tidak boleh dianggap teori sastera yang lengkap, maka Prof. Emeritus
Dr. Muhammad Haji Salleh harus tampil dengan penuh tanggungjawab seorang
sarjana ulung untuk menyediakan teori lengkap yang diminta dan (diejeknya) itu.
ITBM dan PENA perlu membantunya dengan memberitahunya terlebih dahulu bahawa
dia tidak mungkin menemui teori yang lengkap itu dengan memanjat bumbung kilang
berkarat seperti yang dibuatnya ketika menyediakan kertas kerja untuk Sidang Kemuncak
Penulis Malaysia 2014.
Ejekan
meminta teori sastera yang lengkap ini sepatutnya tidak timbul, jika para
sarjana kita tidak mengidap serangan saraf yang disebut schizophrenia, atau sasau dalam bahasa Melayu. Di dalam dunia ini tidak ada yang lengkap;
malah orang gila pun tidak gila sepenuhnya, sebab itu orang gila masih boleh
dipulihkan jika kena caranya. Tetapi gila sastera ini menjadi masalah besar
apabila penganut sastera dengan angkuhnya, yang tidak ada pada orang gila yang
tulen, menetapkan bahawa sastera adalah teras negara bangsa. Ini sejenis
kegilaan yang tidak tulen lagi, yang dibuat-buat untuk mendapat pengaruh yang
palsu. Pengaruh palsu itu mereka namakan hegemoni,
satu konsep Marxist. Mengapa kita perlukan hegemoni untuk membina negara bangsa
yang bertamadun berasaskan ilmu? Untuk kembali siuman, tidak lagi mengidap
penyakit saraf schizophrenia, maka
anda perlu membiasakan diri mengenal konsep ilmu yang benar, seperti yang
dianjurkan oleh Gagasan Persuratan Baru.
Ditakuti jika anda terlibat dalam keinginan yang terlalu memuncak untuk
mencari kelainan, lalu memanjat bumbung kilang berkarat; bagaimana jika yang
mencari kelainan itu seorang tokoh besar yang ulung yang dihormati, tiba-tiba
tergelincir, dan terus kong off.
Tidakah kita semua rugi besar? Fikirkanlah.
Catatan: Dalam beberapa entri terakhir
mengenai persoalan yang sedang kita bincang, saya banyak sekali menggunakan
tamsil ibarat. Perhatikan terjemahan
ayat 29:43 ini: “Dan perumpamaan-perumpamaan
ini Kami buatkan untuk manusia; dan tiada yang memahaminya kecuali orang-orang
yang berilmu.”
Betul,
tiada yang memahaminya kecuali
orang-orang yang berilmu. Adakah
panjat bumbung kilang berkarat satu
tamsil ibarat? Mungkin... Tapi tentulah bukan dari kalangan orang berilmu!
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 9 Mac 2017.
No comments:
Post a Comment