Saturday, March 25, 2017

SARJANA SASTERA SEBAGAI HAMBA TEORI SASTERA BARAT

Para sasterawan negara sangat beruntung kerana mereka mempunyai ramai hamba sastera untuk memuji dan mengangkat mereka sebagai sasterawan yang tiada tandingannya setelah dilantik menjadi sasterawan negara. Para sarjana yang menjadi hamba teori sastera Barat pula berasa sangat bangga kerana dapat menggunakan teori sastera Barat untuk memuji para sasterawan negara ini, walaupun tulisan mereka dangkal dan mereka sebenarnya tidak menguasai teori sastera Barat dengan mendalam.  Di Malaysia,  menjadi hamba teori sastera Barat adalah satu keistimewaan yang berprestij, maka dengan itu muncullah kumpulan yang sangat ghairah memuji para sasterawan negara dalam tulisan dan ucapan mereka.  Oleh sebab hampir keseluruhan sarjana sastera Malaysia adalah hamba teori sastera Barat, maka mereka tidak berasa aneh menjadi hamba teori sastera Barat kerana dua perkara penting: universiti tempat mereka mengajar sastera memberi mereka pangkat dengan gaji besar sebagai  hamba teori sastera Barat; manakala Dewan Bahasa dan Pustaka pula memelihara mereka dengan baik, seperti para penggembala memelihara binatang ternak mereka (dalam bahasa al-Quran dipanggil al-an’am) dengan baik sambil memberi binatang ternak itu kandang dan makanan yang mencukupi. Dalam dunia akademik, kandang untuk binatang ternak adalah jabatan yang diwujudkan di universiti untuk melaksanakan sesuatu tugas tertentu yang dikira penting oleh universiti berkenaan. Pengajaran sastera adalah penting kerana sastera, dalam konteks kesarjanaan Barat, sudah menjadi satu disiplin dalam ilmu-ilmu sosial yang dilihat dari perspektif mereka.  Perspektif itulah yang ditiru dan dipertahankan oleh para hamba teori sastera Barat. Jika anda sedar akan hal ini, anda akan dapat memahami mengapa mereka ini sangat anti-ilmu, atau lebih tepat disebut sebagai ingkar ilmu, kerana tuan-tuan mereka di Barat tidak menjadikan ilmu satu sumber untuk mencari kebenaran dalam kehidupan manusia, kerana kebenaran bagi mereka adalah subjektif, milik setiap individu, oleh itu tidak ditentukan oleh Tuhan kerana mereka memang tidak percaya adanya Tuhan. Mereka, sebagai manusia, lahir dengan sendirinya dalam teori evolusi yang mereka cipta sendiri untuk menentukan kedudukan mereka sebagai kejadian yang terjadi dengan sendirinya menurut teori evolusi mereka. Keadaan ini pun dipercayai oleh para sasterawan dan sarjana hamba ini, yang memberi mereka “keberanian” untuk menolak peranan ilmu seperti yang ditentukan sumbernya oleh al-Quran.  Sekarang anda faham mengapa mereka menolak untuk menjadi hamba Yang Maha Pencipta, Allah SWT, kerana kepercayaan begini tidak wujud dalam teori sastera Barat yang menjadi ikutan mereka.  Demikian kukuhnya ketergantungan mereka kepada teori sastera Barat. Oleh hal yang demikian, tanpa teori sastera Barat, mereka akan menjadi bisu, tidak boleh berbicara tentang sastera. Inilah penghinaan yang mereka timpakan ke atas diri mereka untuk memastikan mereka boleh terus relevan dalam kepalsuan kepercayaan mereka yang menolak peranan ilmu ini, dengan bersikap “ingkar ilmu”.

Sikap ingkar ilmu inilah yang membuat mereka menjadi binatang ternak, golongan yang lalai yang tidak menerima hakikat kejadiannya sebagai hamba dan khalifah Allah di dunia. Golongan yang berpegang kepada faham al-ghafilun ini berusaha kuat untuk menjadikan kekeliruan dan kelalaian mereka sebagai arus perdana, dengan mewujudkan hegemoni palsu berasaskan kekeliruan dan sikap lalai mereka kepada kebenaran hakiki mereka sebagai hamba dan khalifah Allah di dunia.  Dengan menggunakan istilah hegemoni dan arus perdana, mereka ini menjadi begitu berani dan biadab dengan meletakkan karya sastera sebagai asas negara bangsa, padahal mereka sendiri tahu sastera yang mereka jadikan teras negara bangsa itu adalah karya kreatif yang membela kejahatan, yang tidak dapat dinafikan kerana inilah tema utama karya para sasterawan negara sendiri. Inilah kecelakaan yang paling besar yang mereka lontarkan kepada masyarakat mereka sendiri hanya kerana mereka ingin melindungi kegiatan hedonistik mereka dengan menjadikannya arus perdana, yang diterima oleh majoriti. Saya mengulangi persoalan ini berkali-kali dalam blog ini kerana kekeliruan dan kejahatan ini tidak boleh dibiarkan berleluasa, kerana kesannya amat buruk dalam pembinaan tamadun berasaskan ilmu dan adab yang akan melahirkan nilai-nilai murni yang benar-benar murni, bukan nilai murni dalam konteks hedonisme seperti yang dianjurkan sekarang oleh golongan pinggiran dan cetek meraba-raba ini.

Saya jadikan novel mini ensiklopedia, Pujangga Melayu, sebagai ukuran untuk menolak karya sastera yang hedonistik dan mengutamakan kejahatan seperti yang dihasilkan oleh para sasterawan negara, yang ingin dijadikan teras negara bangsa oleh golongan al-ghafilun, yang dikutuk sebagai binatang ternak oleh al-Quran.  Golongan ini harus menampilkan hujah dan pembuktian yang objektif jika mereka tidak menerima ukuran ini, dengan sekali gus membuktikan karya para sasterawan negara adalah karya yang bersih dari sifat dan nilai hedonistik dan tidak menjadikan kejahatan sebagai tema utama para sasterawan negara dan lain-lain sasterawan. Tampilkan karya yang tidak menjadikan kejahatan sebagai tema agung dan yang tidak hedonistik, yang tidak mempunyai unsur sensasi murahan.  Tentu saja mereka tidak dapat melakukannya, kerana memang sifat karya para sasterawan negara untuk menjadikan kejahatan, keingkaran dan gaya hidup hedonistik sebagai tema agung mereka. Tonjolkan sebuah karya yang tidak mempunyai ciri-ciri yang disebutkan itu. Jika ada, cukupkah hanya sebuah karya boleh dijadikan teras negara bangsa? Dolak-dalik mereka ini mengalahkan dolak-dalik Yahudi dalam al-Quran dan yang kini masih dilakukan oleh Zionis Yahudi di Palestin. Ini hanya satu perbandingan, oleh itu tidak boleh dengan sengaja salah faham.  Seperti yang disebut oleh al-Quran, segala tamsil ibarat yang diberikan dalam al-Quran hanya boleh difahami oleh orang-orang yang berilmu.

Apakah yang boleh kita buat untuk membantu para sarjana dan sasterawan ini supaya tidak terus menerus menjadi hamba teori sastera Barat?  Mereka telah menolak Gagasan Persuratan Baru sebagai bertentangan dengan Islam dan tidak dapat dilaksanakan dalam kegiatan kreatif, tidak juga dalam bidang akademik. Apakah pilihan lain yang ada pada mereka?  Mereka menyebut beberapa “teori” tempatan, tetapi masalahnya yang mereka sebut-sebut dan sanjung-sanjung itu bukan teori, hanya sejenis petua yang sebenarnya tidak boleh membantu sebarang analisis dan penilaian yang akan dibuat terhadap karya sastera sekali pun. Walaupun telah disebut beberapa nama “so called” teori yang katanya sudah dipakai untuk dijadikan asas penyelidikan di peringkat sarjana dan kedoktoran, namun hasilnya terlalu cetek dan gagal memberikan analisis dan pembuktian yang kita harapkan jika kita menggunakan sesuatu teori sastera. Sebenarnya kesimpulan ini tidak terhad kepada penggunaan “teori Melayu” saja; yang pakai teori Barat pun sama saja, seperti yang kita lihat hasilnya di tangan Dr. Norhayati Ab. Rahman dan Mawar Shafie, sebagai contoh. Dua orang ini beruntung kerana mereka diberi hadiah istimewa kerana telah menghasilkan tesis Ph.D. masing-masing dengan amat cemerlang; tetapi bagi seorang pengguna yang tidak tinggi pencapaian akademiknya seperti saya, kedua-dua hasil penyelidikan mereka bagi saya bukan berupa sumbangan kepada ilmu, tetapi hanya sejenis latihan ilmiah biasa sekadar untuk mendapat Ph.D., tetapi tidak memberi sumbangan kepada “ilmu” seperti yang kita dapat daripada tesis Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas, Prof. Wan Mohd. Nor Wan Daud, Dr. Mohd. Zaidi Ismail yang menulis tentang Imam Ghazali, dan lain-lain yang mendapat bimbingan daripada Prof. Naquib dan Prof. Wan Mohd. Nor Wan Daud. Saya menyebut nama-nama mereka dengan sengaja, untuk mendapat reaksi daripada sesiapa juga yang meragui kesarjanaan mereka, seperti saya sekarang meragui kesarjanaan Dr. Norhayati Ab. Rahman dan Dr. Mawar Shafie yang diberi hadiah dan anugerah “berprestij” itu, oleh DBP dan universiti tempat mereka bekerja. Saya memberi penilaian ini sebagai seorang pengguna ilmu yang hanya menerima yang terbaik; oleh itu sesiapa juga yang meragui kemampuan intelektual saya boleh saja menggunakan segala tulisan saya untuk menilai sumbangan saya dalam dunia ilmu dan dunia kreatif.  Saya tidak menjadi hamba mana-mana teori Barat, malah dengan tuntas mencabar semua teori sastera Barat.  Kesimpulan saya bahawa para sarjana sastera Malaysia akan menjadi bisu tanpa teori sastera Barat adalah satu kesimpulan yang paling penting dalam dunia kesarjanaan Malaysia, yang anda boleh cabar jika anda mahu dan berupaya mencabarnya!

Jadi di mana kita sekarang? Satu-satunya kejayaan besar yang telah kita wujudkan ialah kemunculan Mutual Admiration Club, yang begitu berpengaruh sehingga berupaya menjadikan beruk yang suka meniru kepada manusia yang boleh berkata-kata, walaupun yang mereka perkatakan itu hanya “idle talk” dan “bullshit” saja, seperti yang saya huraikan dalam buku saya Pandirisme Dalam Komuniti Dunia.  Sebenarnya kita memberi peluang dan kebebasan yang terlalu besar kepada kumpulan Mutual Admiration Club ini, sehingga mereka berjaya merosakkan perkembangan intelektual dalam kebudayaan Melayu, sehingga kita boleh menerima kelakuan mereka memanjat bumbung kilang besi berkarat untuk mendapat ilham menulis sesuatu yang tidak saja cetek, tetapi bertentangan dengan peradaban ilmu yang kita warisi dalam persuratan Melayu. Tentu saja ramai yang tidak faham dengan kesimpulan ini. Maka inilah tragedi yang kita warisi apabila kita memberi kedudukan yang terlalu tinggi kepada kumpulan Mutual Admiration Club ini, sehingga mereka berjaya memperdaya kita semua dengan Sidang Kemuncak Penulis Malaysia yang anti-ilmu itu, yang menjadikan sikap “ingkar ilmu” sebagai apa yang mereka sebut hegemoni sastera sehingga mereka tanpa segan lagi menjadikan sastera sebagai teras negara bangsa. Inilah kemuncak kejayaan perhambaan intelektual dalam sastera Melayu. Inilah juga tragedi yang harus kita lalui kerana kelalaian kita menerima golongan al-ghafilun yang dikutuk oleh al-Quran itu.


Sekadar makluman:  Jika anda perhatikan, akhir-akhir ini saya menggunakan perkataan prestij dan berprestij, dua perkataan yang tidak saya gunakan sebelumnya dan selepas ini. Perkataan ini saya gunakan dalam konteks kiasan gayang, yang disebut oleh Pendeta Za’ba dalam Ilmu Mengarang Melayu.  Contoh kiasan gayang yang diberikan ialah bercebok, buang air, melepas dan yang seumpamanya, untuk menjadikan pembuangan najis itu sedap didengar dan lebih santun daripada disebut berak atau kencing walaupun itulah maksudnya. Dalam konteks prestij dan berprestij, makna yang dimaksudkan pengguna ialah keadaan yang istimewa yang diterima atau diberikan kepada seseorang yang dianggap istimewa. Contoh: mendapat hadiah SEA Write Award adalah sesuatu yang berprestij; apatah lagi diberi gelaran sasterawan negara. Tetapi jika kita meneliti sumbangan mereka dengan lebih mendalam dan lebih objektif, maka kita dapati penggunaan perkataan prestij dan berprestij itu termasuk dalam fatamorgana bahasa untuk melahirkan sejenis pretensi intelektual, walaupun kedua-duanya kosong. Semua kepalsuan ini telah saya huraikan dengan agak mendalam dalam blog ini. Sesiapa juga yang tidak perasan, pastilah dia seorang yang sudah dilemasi oleh pandirisme yang menjadi anutannya.

Mohd. Affandi Hassan,

Petaling Jaya, 24/3/2017.

No comments:

Post a Comment