1
April lepas Klasika Media menerbitkan
buku saya Pandirisme Dalam
Komuniti Dunia. Jualan di Pesta Buku
Antarabangsa KL (Serdang, 29 April hingga 9 Mei 2016) khabarnya agak baik,
kebanyakan dibeli oleh generasi muda, dan pembaca bukan sastera. Nampaknya khalayak yang saya harapkan akan
membaca karya yang menjentik akal mereka, seperti Pandirisme ... itu, tidak berminat. Tak seorang pun antara para
sasterawan negara mahu memegangnya, apatah lagi membacanya. Tepat sekali seranah
beradab Prof. Emertus Dr. Muhammad Haji Salleh, seperti yang dilaporkan oleh
Dr. Fatimah Busu dalam bukunya yang membelasah habisan PB, bahawa jenis buku
yang saya tulis itulah seperti “anjing
kurap”. Tidak boleh diisentuh supaya
tidak terkena kurapnya.
Biarkanlah
para Si Luncai ini terjun dengan labu-labunya, untuk disorak oleh Pak Pandir
yang melihat perbuatan Si Luncai itu amat lucu. Kelucuan ini menjadi hidangan
enak tetapi pedas dalam Hikayat Buyung
Lurus. (Terbit 29 April, 2016). Novel ini diilhamkan oleh gaya tinju
Muhammad Ali, yang sangat tangkas berlari-lari seluruh pentas untuk memperdaya
lawannya, mencari kesempatan untuk memberikan tumbukan KO kepada lawannya. Gaya
inilah yang saya gunakan untuk menulis kisah seorang ahli politik kampung yang
suka bermain politik dan bertanding sebagai calon bebas, walaupun kalah dan
hilang wang pertaruhan. Tiba-tiba dia
menjadi legenda di Kampung Manifesto dan digelar oleh penduduknya YB Buyung
Lurus. Cerita menjadi semakin menarik
apabila seorang ahli akademik berminat untuk mengetahui tokoh Kampung Manifesto ini, dengan menulis
tentangnya hingga menarik perhatian pembaca dan media elektronik seluruh dunia.
Begitulah cerita itu berkembang, sehingga sampai ke puncaknya apabila rumahnya
hendak dibakar oleh YB pilihan rakyat.
Novel
ini ditulis untuk dibaca mengikut selera anda, oleh itu anda boleh mulai dari
bab akhir, melompat ke bab di tengah-tengah buku, dan langsung dimulai membaca
bab pertama. Gerakan bacaan anda betul-betul seperti gerakan Muhammad Ali di
gelanggang tinju. Dalam teori sastera
Barat, ada teori yang mengatakan makna sesebuah karya ditentukan oleh pembaca, tidak ada kaitan dengan tujuan
dan matlamat pengarang. Tetapi bagi
Muhammad Ali, matlamatnya ialah hendak menghadiahkan KO kepada lawannya.
Bolehkah kita berkata begitu juga kepada Hikayat
Buyung Lurus ini? Pembaca yang kurang cerdik, yang mengharapkan untuk
mendapat cerita sensasi seperti membaca karya para sasterawan negara, akan
merasa terbeban kerana dikejar ke sana kemari untuk mendapat ceritanya, tanpa
memberi perhatian kepada maknanya. Cara
bacaan begini mungkin sesuai untuk budak-budak sekolah, tetapi tentu saja tidak
lagi sesuai untuk pembaca yang sudah dewasa.
Bagaimana jika pembaca yang dewasa dari segi umur itu masih berlagak
seperti budak-budak sekolah? Dia akan terus membaca untuk mendapat hiburan
daripada kelucuan gaya cerita, di samping kelucuan watak-wataknya.
Satu
kemajuan paling bererti dalam penerbitan novel ialah penyediaan indeks tentang
tajuk-tajuk penting dalam novel. Inilah kali pertama sebuah novel diberi indeks
oleh penerbitnya, satu percubaan yang saya alu-alukan dan saya percaya akan menjadi
ikutan selepas ini. Sebagai percubaan pertama, indeks yang disediakan penerbit
masih boleh diperbaiki untuk lebih menjelaskan kedudukan wacana dan cerita
dalam novel ini. Misalnya, tentang Buyung Lurus kita boleh perincikan
kegiatannya, kedudukanya di kalangan orang kampung, buhungannya dengan isteri
dan keluarganya, pandangannya tentang penipuan dalam politik, tentang korupsi,
tentang pembangunan, tentang pilihan raya, dan lain –lain tajuk yang boleh
diperhalusi supaya dengan membaca indeksnya kita dapat tahu pemikiran Buyung
Lurus dan perwatakannya. Dari segi kandungan novel pula, kita boleh senaraikan dari segi
peristiwa yang berlaku (sebagai contoh, seminar dan perbincangan yang diadakan,
dan peranan Buyung Lurus dalam perbincangan itu), bagaimana sesuatu peristiwa ditangani oleh
pendudukan kampung, nilai-nilai yang mereka pegang, dan lain-lain tajuk yang boleh membantu kita melihat keadaan
masyarakat di kampung itu. Semua ini
akan dibaiki sekiranya novel ini diulang cetak dan indeksnya dikekalkan dengan
tambahan yang saya sarankan itu.
Tidak
saja style tinju Muhammad Ali menarik untuk dijadikan gaya penulisan, peristiwa di sekitar 1MDB juga boleh
dijadikan asas untuk membina naratif yang khusus yang tidak lagi memberi
perhatian kepada cerita semata-mata, tetapi lebih utama ialah peranan wacana
dalam menghuraikan peristiwa korupsi paling besar, dan paling menarik, yang
pernah terjadi dalam sejarah politik Malaysia. Saya telah memberikan sedikit
bayangan dalam entri bertarikh
4/8/2015, “Plot 1MDB: satu teknik dalam naratif
pascamodenisme,” juga disentuh dalam
entri 1/8/2015. Tiga perkara yang saya
sebut itu tidak akan terjadi tanpa gagasan Persuratan Baru, yang memberi
penekanan dan perhatian serius kepada peranan ilmu yang benar dalam penulisan,
dan serentak dengan itu ialah penggunaan teknik yang tidak terfikir oleh para
sasterawan Malaysia sebelum ini.
Penerbitan dua buah karya ini,
dan Balai Maqamat yang terbit
2014, mengukuhkan lagi kedudukan Persuratan Baru sebagai alternatif dalam cara
menulis dan membaca, dan cara menganalisis serta menilai karya sastera. Jika
para penulis muda memahaminya dengan kritis, mereka akan mendapat manfaat besar
daripadanya, walaupun mereka tidak bersetuju. Mereka boleh membina pendekatan
mereka sendiri yang sesuai dengan keperluan dan kemampuan intelektual serta
kemampuan kreatif mereka. Misalnya, jika anda menggunakan plot seperti dalam
cerita arnab dan kura-kura, apa akan terjadi jika cerita itu diterbalikkan?
Atau, jika tempo cerita itu dipercepat
atau diperlahankan? Mungkin anda belum
lagi bersedia untuk memahami maksud saya, dan masih perlu menggunakan imaginasi
yang lebih mantap untuk memahaminya; tetapi sebaik saja anda dapat memahaminya,
anda akan dapat menulis dengan yakin dan tahu ke mana arah anda dan tahu pula
mengapa anda mesti berhenti di situ. Itulah kekuatan gagasan Persuratan Baru,
memberi anda kemungkinan baru sekiranya anda berfikir dalam konteks ilmu.
Satu
aspek dalam penulisan kreatif yang sering menjadi masalah, dan sering kali
dihindarkan, ialah masalah penguasaan
bahasa dalam konteks penguasaan ilmu. Kita ambil contoh mudah ini: sekiranya anda
ingin menggambarkan kekuatan perwatakan seseorang watak, adakah anda
menggunakan sifat fizikal watak itu, atau kekuatan kognitifnya, atau sifat
kemanusiaanya? Atau kesemuanya sekali? Jika anda pilih kesemuanya, anda tidak
dapat mengelak daripada memperlihatkan kemampuan anda sendiri sebagai seorang
pengarang yang berfikir, kerana pembaca yang cerdik akan dapat mengesan
kekuatan kreatif dan kekuatan kongnitif anda sendiri dengan menilai aspek itu
dalam karya anda. Hal ini telah dibicarakan dengan baik dan jelas oleh Prof.
Ungku Maimunah Mohd. Tahir dalam banyak tulisannya, misalnya ketika
membicarakan karya Fatimah Busu, Salam
Maria; atau karya Azizi Abdullah, Harga
Sebuah Maruah. Sekali lagi saya
ingin menegaskan kepada anda, kemungkinan yang ditunjukkan oleh Prof. Ungku
Maimunah itu tidak mungkin terjadi sekiranya anda masih menggunakan cara
analisis yang sudah menjadi klise, menggunakan konsep plot dan sebagainya
sebagai terpisah, sebagai acuan seperti anda sedang membuat buahulu. Kalau anda masih belum dapat memahami kesimpulan
mudah ini, sudah jelas anda perlu membaca lebih mendalam dan kritis gagasan
Persuratan Baru. Anda masih meraba-raba. Tepat sekali ungkapan Prof. Syed
Muhammad Naquib al-Attas, anda masih berada dalam keadaan “cetek meraba-raba”,
masih berada di pinggiran dari segi
kefahaman tentang konsep ilmu dan tentang konsep kreatif dilihat daripada perspektif
ilmu. Dengan memberi perhatian yang kreatif dan kritis kepada gagasan
Persuratan Baru, anda akan dapat menulis seperti yang dihasilkan oleh Prof.
Ungku Maimunah Mohd. Tahir dalam analisis dan penilaian beliau. Itulah yang
kita mahu, bukan seperti yang dihasilkan oleh Panel Anugerah Sastera Negara
dalam laporan mereka. [Untuk rujukan lihat
catatan di bawah.]
Jalan
keluarnya sangat mudah: baca dengan kreatif dan kritis Pandirisme Dalam Komuniti Dunia
dan Hikayat Buyung Lurus.
Tidak mungkin ini pun anda tidak boleh buat, padahal anda seorang sarjana atau
seorang sasterawan.
Catatan:
Lihat
Gagasan Persuratan Baru, edisi kedua;
bab 9 untuk ulasan Salam Maria. Untuk novel Azizi, lihat Islam, Feminisme Barat dan Sastera Melayu (UKM. Bangi 2013), hal. 147-151, nota hujung 9,
hal. 165.
Mohd.
Affandi Hassan,
Petaling
Jaya, 1/5/2016.
No comments:
Post a Comment