Thursday, May 5, 2016

OLEH-OLEH DARI PESTA BUKU 2016

Pelik dan lucu. Ada orang yang pergi ke Pesta Buku di Serdang balik bercerita perkara-perkara yang pelik dan melucukan. 
-Kau ni ada pembaca rupanya. Aku dapat tahu Pandirisme ... yang pedas itu dibeli orang.  Tapi bukan orang sastera ...
Saya segera memintas, Itulah sebabnya mereka tidak berapa cerdik. Pura-pura cerdik, ya. Aku panggil pretensi intelektual.
-Itu yang buat mereka marah.
-Mereka kan suka realisme dalam tulisan mereka. Aku bagi sesuatu yang realistik. Tak bolehlah marah.
-Kau tak ada perasaan, tak ada simpati, kata mereka.
-Mereka ada simpati? Mereka ada perasaan? Ini bukan cara berhujah. Kalau mereka ikut aku, mereka aku jamin jadi lebih cerdik dan terbuka kepada kritikan.
-Itulah kau. Tak kena nak samakan standard kau dengan mereka.
-Patutnya mereka baca Hikayat Buyung Lurus, saya ubah tajuk.
Dia tertawa, sambil berkata, Dalam bab ni kau hebat. Tak terikut orang. Mana ada sasterawan terfikir nak jadikan tinju Mat Ali stail tulisan mereka.  Sekarang aku dengar kau nak perkenalkan teknik 1MDB pula. Lagi haru jadinya orang yang tak sukakan kau ...
Saya tertawa kecil. Terharu sangat boleh buat orang haru biru, jika betul. Itulah permulaan kebijaksanaan, jika mereka ikhlas.
Catatan kecil ini berguna untuk saya, dan tak mungkin saya ikut kehendak mereka kerana tiada apa yang boleh mencabar perjuangan saya dalam mencerdikkan bangsa Melayu.  Sehingga ini belum ada lagi orang yang berani berkata, walaupun dengan ejekan, dengan membaca karya saya mereka akan jadi bodoh. Dari situ saja sudah cukup untuk meyakinksan saya bahawa saya berada di pihak yang benar dan matlamat saya adalah betul. Apa lagi yang saya mahu? Teruskan saja perjuangan saya mencerdikkan bangsa Melayu. Ada bangkangan?
Dia termenung, kelihatan agak segan hendak bercakap lagi. Tetapi kemudiannya dia berkata, Kau fikir orang Melayu bodoh? Itulah silap kau, menghina bangsa sendiri.
Sambil tertawa, saya berkata, Sebenarnya kau ni belum baca karya aku betul-betul. Tak mengapa. Aku beri masa 30 tahun untuk kau dan mereka faham...
Dia tertawa, sambil berkata, Kalau mereka tak baca macam mana?  Tak ada canlah mereka akan jadi cerdik.
-Tak mengapa, kata Saya.  Sekurang-kurangnya mereka tidak akan menyumpah aku kerana telah membiarkan mereka jadi bodoh. Aku telah berusaha untuk mencerdikkan mereka.
-Ya, suka hati kaulah.
Ketika kami berpisah, saya merungut dalam hati, Mana boleh suka hati kalau bangsaku terus bodoh. Buyung Lurus pun lebih cerdik. Sekarang Pak Pandir sudah jadi ahli falsafah. Mereka masih belum mahu berubah?
Ada cadangan supaya saya mendekati GAPENA  dan/atau PENA supaya mereka adakan perbincangan tentang Pandirisme dan Buyung Lurus. Mereka banyak wang, mendapat durian runtuh daripada kerajaan yang mengharapkan mereka terus menyokong kerajaan. Boleh diadakan baca naskhah, kata yang mencadangkan.  Tidak mungkin diadakan, kerana kita pun tahu semua kegiatan dua badan penulis ini amat menjaga adab kesopanan Melayu untuk tidak bersikap kritis. Jika kritis pun, kata mereka, mestilah dengan beradab. Oleh sebab saya tidak beradab, malah sangat biadab dalam pandangan mereka, tak mungkin mereka menerima apa-apa cadangan untuk kebaikan bangsa Melayu. Buku ITBM Sastera Teras Negara Bangsa adalah bukti betapa pentingnya bertepuk bahu satu sama lain, sambil tertawa girang. Boleh mereka buat begitu dengan saya? Saya pun tidak mahu; apatah lagi mereka yang sangat kuat dan setia sekali menjaga adab walaupun ada di antara sasterawan yang beradab itu mengajak mereka menjadi kurang ajar! (Aku sudah belajar/ jadi kurang ajar. Kata SN Muhammad Haji Salleh.) Kata mereka, ketika mempertahankan kata-kata hikmat ini, “kurang ajar” di situ bukan kurang ajar seperti yang difahami oleh orang bodoh, mereka menegaskan kurang ajar itu maksudnya bersikap kritis. Muhammad Haji Salleh terjemahkan begini: I have learned to be critical.  Oleh sebab bahasa Inggeris saya peringkat menengah rendah, berbanding dengn bahasa Inggeris tinggi Muhammad Haji Salleh, semua sasterawan bersetuju terjemahan bahasa Inggeris itulah maksud “aku sudah belajar/jadi kurang ajar.”  Hanya saya seorang di Malaysia mengatakan terjemahan itu karut, diedit dengan berani oleh pensajak ini. Kurang ajar, dalam kesopanan Melayu, tidak berarti “being critical.”  Kurang ajar ialah kurang ajar, seperti yang dicontohkan dalam terjemahan bahasa Inggeris oleh Muhammad Haji Salleh itu. Maksudnya, terjemahan itu sendiri  adalah kurang ajar kerana tidak tepat dengan makna kurang ajar.  Tapi ini fahaman bahasa Inggeris menengah rendah, oleh itu mestilah salah. Ikut mana pun anda pergi, bahasa Melayu tetap nampak bodoh jika dibandingkan dengan bahasa Inggeris.  Oleh itu, ungkapan “aku sudah belajar/jadi kurang ajar” adalah ucapan yang paling sopan dan beradab dalam sastrera Melayu moden. Aku sudah kena KO, jika dipakai bahasa Muhammad Ali sang peninju.

Saya mengirim dua buah Pandirisme Dalam Komuniti Dunia kepada Setiausaha PPK dan satu lagi untuk anggota PPK. Sesuai dengan kesopanan Melayu yang saya sebutkan, hingga kini saya belum menerima apa-apa reaksi. Mereka tidak mahu masuk campur dengan mendekatkan diri dengan penulis Pandirisme Dalam Komuniti Dunia.  Saya kira pilihan mereka tepat, kerana tanpa wang PPK tidak boleh bergerak. Siapa yang mahu keluar wang kalau maksudnya untuk mencerdikkan bangsa Melayu? Kerajaan sudah buat semua, dalam pendidikan negara sudah ada program khusus untuk mencerdikkan pelajar, yakni program  Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Orang yang membuat program ini mungkin tidak terfikir, kerana kecerdesan berfikir mereka sudah mencapai aras tinggi, bahawa singkatan KBAT itu boleh dibaca “kebat”, yang menurut Kamus Dewan bererti  “ikat, bebat, balut.”  Sekarang KBAT benar-benar sudah kena ikat, bebat dan balut apabila seorang sasterawan negara, Anwar Ridhwan, menyanjung tinggi program ini, tanpa mengetahui bahawa bahagian Islam yang diajar dalam IB (international baccalaureate) yang digunakan oleh Kementerian Pelajaran mengandungi penghinaan yang amat besar ke atas Nabi SAW dan agama Islam.  Sila baca kutipan ini yang dipakai oleh IB dalam risalah mereka: “To say that Muhammad was sincere does not imply that he was correct in his beliefs.  A man maybe sincere but mistaken.  A modern Westener has no difficulty in showing how Muhammad may have been mistaken. What seems to a man to come from ‘outside himself’ may actually come from his unconscious.”  (William Montgomery Watt dalam bukunya, Muhammad: Prophet and Statesman). Kalau ini bukan penghinaan yang disengajakan, apa lagi yang boleh kita katakan?  Hanya mentaliti pandirisme saja yang boleh menerima penghinaan sehebat ini.  Nabi SAW dituduh berbohong dan bodoh.

Jika program KBAT tidak memberi perhatian kepada konsep ilmu yang benar, kita akan melahirkan pelajar yang boleh menerima dengan selamba saja penghinaan dan pembohongan Watt ini. Watt adalah seorang paderi.

Mohd. Affandi Hassan,

Petaling Jaya, 5.5.2016.

No comments:

Post a Comment