Sunday, November 2, 2014

KESILAPAN MEMALUKAN YANG PERLU DIHAPUSKAN



Nampaknya para sasterawan dan sarjana sastera Malaysia tiada pilihan melainkan menerima dengan baik kritikan saya terhadap kemunculan gelaran baru yang memalukan kita semua, “Sasterawan Negara”.  Anda semua belum berupaya menafikan kesimpulan  Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam syarahan pengukuhan beliau, Islam Dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu (1972), yang menegaskan dengan lantang dan cukup dengan analisis yang dibarengi hujah dan bukti yang kuat, bahawa golongan sasterawan itu golongan pinggiran yang “cetek mera-raba” yang dinilai oleh “mereka yang keliru yang tiada dapat membezakan yang benar dengan yang palsu” (ha. 55).  Laporan Panel Anugerah Sastera Negara membuktikan betapa tepatnya kesimpulan Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas itu, seperti yang saya bahaskan dalam banyak tulisan di blog ini. Kekeliruan dan kelesuan “pemikiran” para sasterawan negara menunjukkan hanya satu perkara: betapa sia-sianya pemilihan sasterawan negara ini yang pada keseluruhannya merugikan masyarakat kerana sumbangan mereka dalam pemikiran terlalu kecil, atau tidak signifikan sama sekali.  Dalam peribahasa Melayu, indah khabar dari rupa; atau satu peribahasa yang amat digemari dalam cerita-cerita lama, hikayat Melayu misalnya: cakap berdegar-degar, tahi lekat di gelegar!

Dalam budaya Melayu, perbezaan pandangan tidak digalakkan,  apatah lagi diraikan. Walaupun di kalangan sarjana yang bangga memeluk teori sastera Barat dan beribu kali bercakap tentang dialogic imagination, deconstruction, new historicism dan sebagainya, yang di Barat lahir dari intellectual dialogues yang sengit, para pemeluk teori sastera Barat di Malaysia boleh dikatakan anti-dialog dan anti-perbahasan kritis. Penulis yang kritis ditohmah mereka sebagai biadab, tidak beretika, sentiment, ego, angkuh dan sebagainya, oleh itu tidak perlu dilayan dan biarlah anjing menyalak bukit. Dengan sikap akademik yang terbuka begini untuk mengutuk orang-orang yang tidak bersetuju dengan mereka, maka sastera Melayu menjadi lesu dari segi pemikiran, bertambah keliru dalam membuat penilaian kerana tidak berasaskan konsep ilmu yang benar, dan terlalu angkuh berlindung di bawah payung Mutual Admiration Club, kerana mereka ini sebenarnya tidak menguasai dengan mendalam teori yang mereka tiru dan cedok itu. Di antara “teori” yang paling terkenal (?) di Malaysia dan kononnya (mengikut dakwaan tuannya sendiri) banyak (?) digunakan ialah teksdealisme, hampir seratus peratus dicedok daripada idea Harold Bloom, termasuk segala konsep dan istilah  yang dipakai sarjana itu. Orang pertama yang menyedari kepalsuan sarjana ini ialah seorang yang memakai nama K. B. Tan, yang menulis di ruangan “Reaksi” dalam Dewan Sastera 1998,  memakai judul “Antara Ilmu dan Retorik Kosong”. Dalam tulisan itu disenaraikan sejumlah kata-kata, konsep, istilah dan sebagainya yang digunakan dalam teksdealisme, yang memang menyerlahkan penciplakan idea daripada Harold Bloom. Kita akan dedahkan seterusnya buku-buku mana  yang dicedok ideanya, dan apakah istilah yang dikutip dengan ghairahnya dalam tabiat buruk retorik peragaan dan sikap infantile dalam praktik pretensi intelektual yang kosong, tetapi kaya dengan segala pendapat bercorak bullshit (menggunakan istilah Prof. Harry G. Frankfurt yang terkenal itu). Seorang sarjana sastera Inggeris yang fasih bahasa Inggeris dan mendalam pengetahuannya dalam teori sastera Barat, dalam bukunya  Reading Approaches in Malay Literature (UKM 2010) tidak menyebut teksdealisme bersumber daripada karya Harold Bloom, walaupun beliau tahu! Saya maksudkan Prof. Dr. Zawiah Yahya, yang dalam tulisannya ingin menghumban semua teori Barat ke dalam laut!  Mengapa beliau bersikap sekeras itu tidak jelas bagi saya, walaupun beliau ada mengatakan kita mesti membina teori kita sendiri yang bebas dari pengaruh Barat. Adakah teksdealisme bebas dari pengaruh Barat? Hingga sekarang belum ada lagi sebarang usaha beliau untuk mewujudkan teori yang beliau maksudkan itu. Sebaliknya, beliau adalah salah seorang ahli Panel Anugerah Sastera Negara yang amat selesa menggunakan teori sastera Barat dan memakai ukuran sastera Barat dalam penilaian karya para sasterawan negara.  Adakah sarjana seperti beliau, termasuk Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh, hanya bermain sandiwara?  Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh terang-terang mengatakan penggunaan teori Barat adalah salah; tetapi beliau mahu karya beliau sendiri dinilai mengikut teori sastera Barat, menggunakan ukuran dari nilai-nilai Barat. Apakah tafsiran yang boleh kita berikan terhadap sikap begini? Bagi saya inilah bukti betapa tepatnya kesimpulan Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam syarahan pengukuhannya itu, tentang kumpulan pinggiran yang “cetek meraba-raba.” Inilah pencapaian akademik paling tinggi para sarjana kita, yang kemudiannya menilai para sasterawan negara. Dalam cerita pendek saya, Pak Pandir pun tidak mahu ketawa membaca episod ini, kerana dia juga berasa bangga mempunyai cerdik pandai bangsanya, kerana dia sendiri sangat insaf akan kebodohannya. Tetapi kebodohan itulah yang melahirkan falsafah pandirisme, yang dengan tepat menggambarkan kedudukan kebudayaan Melayu moden, terutama sekali dalam bidang sastera modennya. Dirgahayu Pak Pandir yang mengilhamkan falsafah pandirisme itu. Kini konsep bullshit yang diperkenalkan oleh Prof. Harry G. Frankfurt di Amerika Syarikat mendapat teman, atau saingan, dalam falsafah pandirisme yang diilhamkan oleh Pak Pandir, intelektual Melayu pertama yang kemudiannya melahirkan cucunya yang terkenal, Polan Cupan, ahli sains seni bina dan pemikir Melayu terulung. Sayangnya mereka tidak layak menganggotai Panel Anugerah Sastera Negara, walaupun dari segi kemampuan intelektual mereka jauh lebih superior daripada anggota panel yang pernah menjadi anggota dan yang masih menjadi anggota Panel. Pendirian saya sendiri dalam persoalan pengaruh Barat ini saya pernah jelaskan dalam makalah berjudul, “Konsep Ilmu Dalam Kritikan Sastera” (Mastika, Oktober 1991, hal. 21-24). Dalam tulisan itu, saya tegaskan begini: “Kita harus tahu seberapa banyak yang kita terdaya mengetahuinya; tetapi kita tidak harus sesat seberapa jauh yang kita mahu.” (hal. 24).

Sudah jelas yang kita perlukan pada waktu ini, dan menggunakannya, ialah satu kaedah analisis dan penilaian yang dapat melihat dengan jelas kepalsuan yang sedang kita bina dengan gigih dengan memperkenalkan manusia yang cetek meraba-raba itu sebagai “sasterawan negara”, yang dinilai oleh mereka yang berada di pinggiran kebudayaan Melayu dan kebudayaan Barat yang mereka pegang, iaitu kumpulan pinggiran yang tidak dapat membezakan yang benar dari yang palsu.  Semua ini tertera jelas dalam laporan Panel Anugerah Sastera Negara. Tetapi kerana kaedah analisis dan penilaian yang kita pakai selama ini gagal untuk mengenal pasti kepalsuan penilaian itu, maka kita telah terseret ke dalam lembah kekeliruan, dengan mengajak semua orang mengikut mereka ke dalam lembah itu. Pengalaman dan pandangan mereka yang berada di dalam lembah tidak sama dengan pengalaman mereka yang berada di atas gunung, atau paling kurang yang berada di atas muka bumi tempat manusia membangunkan tamadunnya.  Saya tidak perlu mengulas satu persatu pengalaman dan pandangan dari lembah kekeliruan ini, kerana tertera dengan jelas dalam semua laporan Panel Anugerah Sastera Negara. Sebahagian daripadanya saya sebut dalam tulisan berjudul “Keunggulan Yang Cacat” yang disiarkan dalam blog ini.

Mengapa kita membiarkan perkara ini begitu lama, dengan memperkukuhkannya pula dengan melantik “sasterawan negara” padahal mereka terdiri daripada  kumpulan pinggiran baik dalam budaya kita sendiri, mahu pun dalam budaya Barat yang mereka tiru dan sanjung.  Inilah kesimpulan Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas dalam syarahan pengukuhannya (1972) di Universiti Kebangsaan Malaysia:

“Di Malaysia tiada terdengar langsung apa-apa pembicaraan yang menyelami masalah-masalah kebudayaan. Menurut hemat saya, unsur-unsur baru yang telah timbul dalam kesusasteraan Melayu-Indonesia yang boleh dikatakan membayangkan kesan kebudayaan Barat adalah sebenarnya mendakyahkan suatu pandangan hidup yang mengutamakan nilai tragedi, nilai kesengsaraan dalam lakonan hidup insan. Dalam kebudayaan Barat sejak zaman Purbakala, tragedi mengambil peranan besar dalam mitos, dan kemudian dalam menilai luhurnya watak keperwiraan dalam sesuatu lakonan. Dari Oedipus ciptaan Sophocles; dari Hamlet dan Macbeth dan lain-lain ciptaan Shakespeare; dari Faust ciptaan Goethe, dan seterusnya hingga Sisyphus rekaan Camus, terus mengalir darah dan keluih-kesah tragedi, berulang-ulang menjelma merangkap abad beribu tahun. Justeru sesungguhnya pandangan hidup yang berdasarkan nilai demikian bukanlah baru, akan tetapi memang menepati bawaan jiwa Barat dan kebudayaannya; membayangkan tragedi yang senantiasa dialami oleh  jiwa Barat yang sejak zaman purbakala lagi tiada mengenal iman; yang sejak zaman purbakala lagi asyik berpandu kepada keraguan dan falsafah sebagai punca menuntut Kebenaran; yang dari itu terkecewa dalam pengalamannya beragama; yang seolah-olah dikutuk supaya terus mencari Kebenaran yang tiada dicapainya – yang tiada dapat dan tiada akan dapat dicapainya. Nasibnya demikian laksana nasib dewa Prometheus yang buta terbelenggu terseksa pada batu tunggal di tengah lautan!  Dan segala nilai kebudayaan Barat, segala konsep utama mengenai kehidupan, segala hasrat – dalam agama, falsafah, kesusilaan, dan kesenian – mengandung jiwa tragedi. Renungan mengenai perwatakan dalam sesuatu lakonan, novel, cerita pendek, berpunca kepada tragedi kehidupan semesta. Kerana kehidupan pendek,  kerana dunia tiada kekal, kerana akhirat luput, kerana dalam pengetahuan demikian masih tetap juga asyik melulu kepada kehidupan dunia, maka timbul dalam jiwa ketegangan dan kesunyian mahadahsyat, sedih pilu mengenangkan nasib insan yang terbelenggu pada dunianya, yang riwayat akhirnya diselubungi kegelitaan mahahebat.” (Islam Dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu, hal. 54).

Inilah gambaran yang begitu tepat mencirikan karya sasterawan negara yang diberi kedudukan istimewa dalam kebudayaan Melayu yang hanyut dalam nilai-nilai Barat itu. Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka memuji tinggi karya para sasterawan negara yang demikian sifatnya, yang bercerita tentang tragedi petani Melayu atau penglipur lara yang berserah kepada nasib malang dan para sasterawan dengan bangga mensensasikan kehidupan yang kosong  hampa itu. Inilah watak yang mendapat pujian dan sanjungan para penilai dan yang menjadi kemegahan para sasterawan sendiri. Sekadar memberi sedikit gambaran untuk membantu anda memahami kemelut yang dihadapi oleh sasterawan yang “cetek meraba-raba” dan para penilai “yang tiada dapat membezakan yang benar dengan yang palsu”, perhatikan contoh-contoh ini:  

“Hari-hari Terakhir Seorang Seniman  mengisahkan seorang penglipur lara tradisional yang dilanda berbagai-bagai tragedi dalam keluarganya: … dan hakisan terhadap fungsi seni tradisional dalam sebuah masyarakat yang mula mengalih perhatiannya kepada radio. … Arus pula membawa kisah permusuhan antara seorang pawang buaya … dengan seorang lebai yang mengkafirkannya. … Kedua-dua watak seni tradisional ini gagal mempertahankan seninya dan akhirnya menemui maut dalam keadaan yang tragik.  Jika wujud pun kelainan dari segi tema dengan karya-karya semasa yang lain, mungkin hal ini dimanifestasikan dalam bentuk perjuangan yang sedikit berbeza. Konsep perjuangan yang diutarakan oleh Anwar Ridhwan bukan pergelutan  politik, tetapi perjuangan untuk menghidupkan kembali dan memartabatkan budaya tradisional yang mula disisihkan.”  (hal. 35, Laporan 2009).

Kedua-dua buah novel ini diiktiraf oleh Panel sebagai novel intelektual, novel pemikiran. Perbuatan Panel “membacakan” sesuatu yang tidak terdapat di dalam teks merupakan tabiat biasa dalam laporan Panel, dengan kepercayaan bahawa  pembaca akan menerima apa saja yang diperkatakan oleh Panel. Sebaik saja pandangan Panel dianalisis, maka terpampang  pembohongan intelektual yang begitu ketara, kerana sesungguhnya dua orang watak ini sangat lemah dan bodoh, tidak mungkin mereka diberi taraf pejuang seni. Kedua watak ini disensasikan begitu rupa untuk menjadikan mereka watak yang tragik, dengan itu diharapkan akan mendapat simpati pembaca. Sila baca dengan kritis “Keunggulan Yang Cacat” untuk mendapat gambaran sebenar tentang novel picisan ini. Kita lihat kutipan daripada Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas seterusnya untuk memahami mengapa pembohongan akademik ini terjadi. Kata Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas seterusnya:

“Pandangan hidup demikian, sedikit demi sedikit dengan tiada disedari telah mula mendekati jiwa yang disebut ‘baru’ tadi itu. Golongan pujangga dan penulis yang mensifatkan dirinya mewakili sesuatu yang ‘baru’ dalam kesusasteraan Melayu-Indonesia sebenarnya terdiri dari orang-orang yang tiada benar-benar mendalami kefahaman mengenai sifat-sifat asasi kebudayaan Barat dan sifat-sifat asasi kebudayaan sendiri; orang-orang yang dari segi kebudayaan mewakili masyarakat perpinggiran atau marginal society, yang kedudukannya dalam kebudayaan itu tiada jelas, tiada mendalam. Penganut-penganut golongan ini pun mereka yang terkeliru, yang kebanyakannya terdiri dari masyarakat bandar, yang sungguh pun terpelajar sedikit cara Barat tetapi tiada benar-benar menyerapi kebudayaan Barat itu, mahu pun kebudayaan sendiri, dan dari itu nilai-nilai kebudayaan yang terbayang dalam kesusasteraan ‘baru’ ini sebenarnya nilai-nilai yang dinilai oleh mereka yang keliru yang tiada dapat membezakan yang benar dengan yang palsu.”

“Bahawa sesungguhnya, kesusasteraan Melayu-Indonesia yang disebut ‘baru’ atau ‘moden’ itu belum cukup dewasa bagi diberi gelaran ‘kesusasteraan’ sebab belum dapat merangkum seluruh bidang kebudayaan yang mencerminkan jiwa dan hasrat masyarakat Melayu-Indonesia; belum berdaya merantau ke alam falsafah dan agama, ke alam fikiran luhur; belum menyelami lautan rasa-cita masyarakat seluruhnya; belum mengenal sentuhan rohaniah pada kecapi kalbunya. Yang ‘baru’ atau ‘moden’ itu hanya baru sedang menguji sayap dalam bidang sajak,  cerita pendek, dan novel. Bentuk luarnya sahaja tampak baru, akan tetapi yang sebenarnya baru dalam sejarah kebudayaan itu tiada hanya tampak baru pada bentuk luar belaka, kerana bentuk luar bukan syarat yang sah bagi penilaian pembaharuan.

“Jiwa ‘baru’ yang kononnya terbayang dalam kesusasteraan kita sekarang, pada pendapat saya ditinjau dari segi falsafah, tiada selaras dengan sifat persendirian bangsa dan kebudayaan kita yang berdasarkan kebudayaan Islam. Maka dari itu yang kononnya ‘baru’ inilah yang membahayakan, yang ‘baru’ inilah yang mengandung nilai-nilai bibit kekeliruan yang membawa kepada mewujudkan satu masyarakat perpinggiran, yang tiada akan dapat merangkum hasrat Timur mahupun Barat; yang tiada dapat menyelami jiwa ketimuran mahupun kebaratan; yang cetek meraba-raba. Dan bukan yang demikian laku yang akan dapat memimpin ke arah nasib gemilang masa hadapan, menetapkan dengan teguh bentuk-corak sejarah kemudian hari bagi membela bangsa dan sifat persendirian bangsa itu. …” (hal. 54-56).

Kutipan pajang ini penting kerana di sini dijelaskan dengan mendalam, tepat dan jelas sifat sebenar kesusasteraan Melayu moden yang dihasilkan oleh para sasterawan, sehingga tidak mungkin mereka diberi gelaran “sasterawan negara” jikalau kita benar-benar faham akan kedudukan mereka dan sumbangan mereka dalam pembinaan tamadun bangsa kita. Perbuatan yang gopoh dan tidak bertanggungjawab memberi gelaran “sasterawan negara” kepada beberapa orang sasterawan yang tidak layak ini adalah merupakan satu keaiban intelektual yang sepatutnya tidak berlaku jika sekiranya kita faham akan kedudukan mereka ini sebagai golongan yang cetek meraba-raba itu.

Syarahan pengukuhan Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas, Islam Dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu, adalah sebuah dokumen penting dalam kritikan kesusasteraan Melayu moden, yang sekian lama diabaikan padahal inilah sumbangan paling penting dalam sejarah dan praktik kritikan kesusasteraan Melayu moden, yang mendalam analisisnya dan kejap kukuh penghujahannya. Tetapi seperti yang dirumuskan oleh Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas sendiri, oleh sebab sastera Melayu itu dinilai oleh golongan pinggiran yang cetek meraba-raba, terdiri dari mereka yang keliru yang tiada dapat membezakan yang benar dengan yang palsu, maka dokumen ini seolah-olah diharamkan daripada dibahaskan dengan terperinci dalam kuliah kesusasteraan Melayu moden. Sikap inilah yang mencirikan budaya pandirisme, yang kini menjadi pegangan yang  begitu kukuh di kalangan para sarjana dan sasterawan Malaysia.  Budaya pandirisme inilah yang menjadi asas penilaian yang dipakai oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporan mereka, yang tujuan matlamatnya hanya satu, untuk memitoskan para sasterawan negara sehingga kelihatan kehebatan palsu mereka melalui retorik peragaan yang diiringi dengan fatamorgana bahasa yang bombastik, yang setiap penilaian palsu itu gugur bertaburan sebaik saja dikenakan ujian berasaskan konsep ilmu yang benar. Pemitosan para sasterawan negara ini akhirnya menjadi jenayah akademik yang amat memalukan apabila sasterawan negara  yang ditakdiskan itu menyerlahkan wajah sebenar mereka jika ujian berasaskan konsep ilmu yang benar dikenakan ke atas mereka, yang sekali gus mendedahkan wajah sebenar laporan Panel Anugerah Sastera Negara yang penuh dengan ciri-ciri keaiban intelektual apabila setiap hujah mereka gugur bertaburan seperti manik perempuan Iban yang disentap putus talinya. 

Apakah pilihan kita? Sejak tahun 1981 lagi saya telah menolak kepalsuan ini, dengan harga satu ringgit tunai yang saya dermakan kepada Sekretariat Panel Anugerah Sastera Negara. Dalam pasaran wang yang ada sekarang (tahun 2014 bulan November), satu ringgit dalam tahun 1981 itu kini sudah menjadi paling besar hanya 30 sen sahaja!  Dalam istilah kritikan sastera dulu-dulu, novel picisan itu dipanggil demikian kerana harganya hanya dua atau tiga kupang saja. Tetapi dalam perkembangan sekarang, yang digalakkan oleh Panel Anugerah Sastera Negara kerana kelainannya, novel picisan yang sangat maju sekarang (termasuk novel picisan Islami) sama mahalnya dengan Edisi Khas Sasterawan Negara, yang  diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka;  manakala sajak-sajak kontot yang dikritik oleh SN Shahnon Ahmad, diterbitkan oleh ITBM sebagai edisi istimewa khas sasterawan negara, berharga tidak kurang dari RM250.00 sebuah. Siapa kata yang picisan itu tidak berharga? Inilah perubahan dan kelainan yang amat disanjung oleh Panel Anugerah Sastera Negara. Mereka telah berjaya!

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 1 November 2014.

No comments:

Post a Comment