Bahagian I mendapat komen yang menarik, seperti berikut:
AnonymousNovember
21, 2014 at 7:48 PM
Komen ini menarik kerana nama-nama yang disebut itu telah
ditakdiskan sebagai Brahmin dalam sastera Melayu moden, suatu pengakuan yang
jujur dan membenarkan andaian saya selama ini. Jarang, malah sukar sekali,
mendapat kejujuran seperti ini dalam dunia sastera Melayu yang dikuasai
sepenuhnya oleh faham pandirisme (the
ideology of pandirisme). Tidak
semena-mena, apa yang dinafikan selama ini, tiba-tiba diakui bahawa sesungguhnya kumpulan Brahmin itu
memang wujud dalam sastera Melayu dan mereka ini diberi kemewahan (kadang-kadang
sangat berlebihan) untuk dikalung dengan bunga malai retorik peragaan yang
dihiasi dengan kefasihan fatamorgana bahasa, yang pernah disebut oleh Panel Anugerah
Sastera Negara [tentang para Brahmin itu], “ibarat sebatang pohon yang tinggi
dengan bunga-bunga yang harum di taman kesusasteraan Melayu masa kini. … semerbak dengan wangian kerohanian yang
dapat menyuburkan kehidupan insani.” (Laporan
2012, hal. 21).
Good for them,
tetapi menjadi kutukan kepada budaya ilmu yang diselewengkan oleh para Brahmin
sastera ini. Kehadiran mereka, para
Brahmin sastera ini, sebagai sasterawan negara, sangat janggal dan tidak
sepatutnya diberi kedudukan itu, melangkah kepala para ulama dan cendekiawan
Melayu lainnya. Semakin banyak
dibicarakan tentang mereka, semakin ketara budaya pandirisme, dan semakin
ketara kehilangan adab dalam kebudayaan Melayu.
Tidak ada hujah sama sekali untuk meletakkan para sasterawan negara ini
di atas para ulama dan cendekiawan Melayu yang lebih cerdik dan benar-benar
berjasa dalam membina tamadun ilmu dalam kebudayaan kita, apatah lagi apabila
mereka dijadikan golongan Brahmin sastera.
Zaman Brahmin ini sudah lama luput dalam kebudayaan Melayu, oleh itu
tidak ada alasan sama sekali untuk menghidupkannya dengan nama sasterawan negara.
Analisis dan penilaian saya dalam “Keunggulan yang Cacat” adalah tepat menilai
kualiti sebenar novel-novel Anwar Ridhwan sebagai penglipur lara moden, dikunci
dengan istilah pretensi intelektual yang mengisyaratkan betapa superficialnya karya-karya yang amat
lemah perwatakannya ini. Usaha Mawar Shafie untuk mengangkat novel-novel Anwar
Ridhwan menjadi sia-sia dan membuang masa kerana semua hujah beliau boleh
dipatahkan dengan mudah, dan berkesan, jika dilihat dari perspektif pretensi
intelektual yang saya maksudkan. Saya tidak keberatan jika kesimpulan ini
disanggah oleh mana-mana sarjana ciritan. Saya meletakkan wibawa Muhammad Haji
Salleh sebagai sandaran, yang mengatakan kita telah banyak melakukan kesalahan
menilai karya kita yang bercorak Melayu dengan menggunakan teori sastera Barat.
Sekiranya sandaran saya tidak tepat, dan dapat dimatikan dengan hujah yang
lebih kuat, maka nyatalah Muhammad Haji Saleh hanya melontarkan idle talk saja, tidak dapat dijadikan
pegangan dalam membuat penilaian yang kritis terhadap teori sastera Barat.
Adakah pendapat beliau hanya sejenis permainan lawak akademik sahaja? “Lu
fikirlah sendiri!” sergah Raja Lawak Malaysia.
Sergahan Raja Lawak itu penting untuk menyedarkan para
sasterawan yang khayal dan berada dalam bakul
seronok sendiri (perhatikan saya menggunakan perkataan bakul!), memuji dan mengangkat sama sendiri dalam Mutual Admiration
Club yang telah dikutuk sejak tahun 1973 oleh Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh,
oleh itu tidak masuk akal jika kemudiannya beliaulah yang menjadi pengasas
Mutual Admiration Club di kalangan sasterawan negara! Pemilihan Baha Zain ternyata amat cacat,
seperti yang dibangkitkan oleh Shahnon Ahmad. Jika beliau selama 30 tahun tidak
layak, bagaimana dengan tiba-tiba beliau layak diangkat sebagai sasterawan
negara? Tentulah dengan pertolongan
anggota Mutual Admiration Club, yang beliau adalah salah seorang anggotanya.
Tidak masuk akal jika beliau yang tidak layak dahulunya tiba-tiba menjadi
layak, padahal beliau terus dinilai berasaskan karya dahulu juga. Apakah ukuran
yang dipakai dulu dan apa pula ukuran yang dipakai sekarang? Semua ini
menimbulkan keraguan yang luar biasa tentang kejujuran akademik dan kompetensi
Panel Anugerah Sastera Negara. Kita perlukan penjelasan daripada mereka.
Para sarjana ciritan yang selekeh pengetahuannya tentang
kritikan sastera Barat sekalipun, dan langsung tidak kenal pemikiran Islam
dalam ilmu persuratan, begitu murah sekali dengan pujian yang tidak berasas,
yang ditabur sewenang-wenangnya ke atas kepala para sasterawan negara. Dua perkara yang menjadi kegemaran mereka
sekarang: menggelar karya para sasterawan negara sebagai karya intelektual;
kedua, memasukkan unsur Islam ke dalam karya itu walaupun yang ditulis
bertentangan dengan Islam.
Kedua-duanya merupakan
pembohongan akademik yang tidak sepatutnya dilakukan oleh sarjana yang
mempunyai harga diri dan yang menghormati ilmu.
Persoalan ini telah saya sentuh
acap kali dalam pos yang disiarkan dalam blog ini. Jika mereka benar-benar
percaya kedua-dua unsur itu terdapat dalam karya para sasterawan negara ini,
cara paling tepat dan objektif untuk menentukannya ialah dengan menelitinya
daripada perspektif Persuratan Baru. Mereka tidak mahu melakukannya kerana
mereka sendiri tahu unsur-unsur tadi tidak ada dalam karya itu. Mereka sudah
mempunyai alat untuk menguji dakwaan mereka, iaitu gagasan Persuratan Baru.
Bagus juga jika mereka berkata PB tidak boleh digunakan untuk menilai karya
para sasterawan negara dan karya sasterawan yang lain; kerana menurut mereka PB direka-reka untuk digunakan bagi menilai
karya Mohd. Affandi Hassan saja. Argumen ini kalah gelagat Raja Lawak! Nasib baik seloka “Sarjana Ciritan” itu saya
tulis 2004 sebelum mendapat berita besar ini.
Oleh itu cabaran intelektual dan cabaran akademik yang dihadapkan kepada
mereka masih belum mereka sanggah secara ilmiah dan secara akademik, walaupun
mereka gemar bercakap tentang pemikiran dan aspek intelektual dalam
penulisan. Golongan Brahmin sastera dan
para pengikut mereka sarjana ciritan ini tidak
ada pilihan melainkan tunduk menerima
pelawaan PB untuk masuk ke gelenggang ilmiah membahaskan dengan mendalam
kedudukan ilmu dalam kritikan sastera. Akan tiba masanya para pelajar mereka
sendiri akan bertanya, mengapa mereka bersikap anti-ilmu ketika mereka
diperlukan memberi dorongan kepada para pelajar itu untuk mencintai ilmu yang benar. Para pelajar ini
akan membacakan kepada para sarjana ini episod “Tenggelam Dalam Arus” dalam Balai Maqamat untuk mendapat pandangan
kritis mereka, sambil berbahas dengan para pelajar itu. Edisi kedua Gagasan Persuratan Baru sudah terbit untuk dijadikan landasan
perbincangan; dan ketika itu para pelajar tidak ada pilihan melainkan memberi
pendapat kritis mereka tentang teori sastera Barat yang ditusuk ke dalam benak
mereka, dengan melihatnya daripada perspektif Persuratan Baru. Pendahuluan yang ditulis oleh Prof. Ungku
Maimunah Mohd. Tahir, berupa kertas kerja yang dibentangkan dalam “Seminar
Teori dan Kritikan Sastera Malaysia” (Universiti Pendidikan Sultan Idris, 28-29
September 2012), membicarakan dengan jelas peranan PB sebagai alternatif dalam
kritikan sastera Malaysia. Inilah masanya untuk para sarjana dan pelajar mereka
belajar bersama-sama bagaimana teori sastera Barat, yang tidak dibahaskan
dengan kritis, telah menutup kecerdasan intelektual mereka, yang dapat dipulihkan
dengan mudah melalui perkenalan secara kritis dengan Persuratan Baru. Tidak ada
siapa pun yang dirugikan dengan perbahasan kritis seperti itu. Ini hanya dapat
dilakukan di universiti, secara formal, sebab di situlah satu-satunya tempat
ilmu dikembangkan. Sambil menolak kepalsuan dari sumber mana sekalipun,
termasuk dari sumber Persuratan Baru sendiri.
Satu cadangan yang amat sederhana untuk mengembalikan keyakinan ilmiah
yang sekian lama ditutup oleh kedatangan mendadak serangan teori sastera Barat. Ketahui olehmu (ini gaya lama yang masih
bagus dipakai) bahawasanya wahai murid, menggunakan sesuatu alat yang kamu
tidak kenal betul boleh membahayakan
kamu, oleh itu hendaklah kamu ketahui terlebih dahulu dan gunakannya dengan
cermat supaya kamu selamat. Hendaklah kamu elakkan dirimu daripada tersesat
dalam belantara maklumat yang kamu tidak faham.
Dengan terbitnya edisi kedua Gagasan Persuratan Baru, para penulis muda yang sudah menampakkan
minat dalam epistemologi dalam penulisan, akan menjadi peneroka kepada
perkembangan kreatif berasaskan ilmu yang benar, dan dalam masa terdekat ini
kita akan melihat percambahan yang sihat dalam dialog yang bersifat ilmu di
kalangan para penulis muda ini. Merekalah yang akan memulai revolusi kreatif di Malaysia, dengan
mencipta karya-karya persuratan mengikut acuan mereka sendiri, tetapi tidak
keluar daripada epistemologi Islam berasaskan tauhid dan taklif. Mereka juga yang akan menjadi pembicara yang
benar-benar akademik dalam persoalan ini, dengan mengemukakan pendapat mereka
tidak lagi berasaskan emosi, tetapi terus terjun ke dalam dunia ilmu kerana
hanya di situ saja mereka akan dapat membangunkan pemikiran orang Melayu dan
berupaya mencerdikkan generasi baru.
Kegagalan para sasterawan dan para sarjana ciritan yang menyokong mereka
akan menjadi semakin jelas dengan mendedahkan kepalsuan kumpulan pinggiran yang
cetek meraba-raba, yang tidak dapat membezakan yang benar dengan yang palsu,
yang berselindung di sebalik Mutual Admiration Club yang dulunya dikutuk oleh
ketua-ketua mereka. Pengutuk utama dalam tahun 1973 kini muncul sebagai
pelindung utama Mutual Admiration Club ini. Mereka menggunakan Panel Anugerah
Sastera Negara untuk melangsungkan kepalsuan yang semakin jelas kelihatan dalam
karya para sasterawan negara. Mereka tidak mempunyai hujah untuk mempertahankan
kepalsuan mereka, walaupun mereka mengambil pendirian untuk tidak berbahas
dengan kumpulan penulis baru yang lebih sedar akan kepentingan ilmu dalam
penulisan.
[Bahagian 3, akhir, akan menyusul].
Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 24/11/2014.
In order to exorcise the Great Void, I must succumb to the great Void. I resist it, but i cannot avoid it.”