Apabila saya mengkritik penyelewengan budaya dalam kewujudan
kumpulan sasterawan negara ini, tidak ada seorang pun yang boleh berkata saya mempunyai motif yang tidak baik. Saya
menyatakan protes saya sejak permulaan projek sasterawan negara ini oleh
kumpulan Asas 50 yang berhijrah dari Singapura ke Kuala Lumpur. Waktu itu lagi
saya sudah merasakan perbuatan memberi gelaran sasterawan negara ini amat
janggal, tidak betul, dan sangat biadab jika ditimbang-nilai dalam konteks
kebudayaan Melayu yang berteraskan Islam. Memberi gelaran begitu ternyata
bertentangan dengan etika Islam, malah satu perbuatan bidaah yang sangat
dibenci dalam Islam. Semua karya sasterawan negara ini tidak boleh dianggap
mencerminkan nilai-nilai Islam, adab Islam, dan etika Islam. Semuanya tidak
ditulis untuk mencerminkan ajaran Islam, adab Islam, dan menonjolkan
perwatakan Islam. Watak-watak dalam
novel yang ditulis oleh para sasterawan negara ini tiada satu pun yang dapat
memenuhi konsep uswatun hasanah yang diajarkan dalam Islam; malah watak-watak
itu adalah watak-watak yang sesat dan keliru, seperti penglipur lara, pelacur,
pemimpin yang jahat dan zalim, wanita yang menderhaka suami dan ayahnya, dan
lain-lain watak yang biadab dan tidak bermoral. Inilah juga watak-watak dalam
karya picisan dan erotik, karya lucah dan pornografi. Kalau itulah juga yang
dimiliki oleh para sasterawan negara, maka apakah beza mereka dengan yang lain?
Kalau tidak ada perbezaan itu, maka mengapa mereka layak pula diberi gelaran
sasterawan negara? Adakah kerana mereka golongan ahli fikir yang unggul?
Berikan satu contoh sahaja siapakah di antara sasterawan negara itu yang dapat
dihormati sebagai seorang pemikir yang boleh dijadikan contoh seperti kita
boleh mendapatnya daripada para ulama? Kalau para sasterawan ini tarafnya jauh
lebih rendah daripada para ulama, maka bagaimana pula mereka layak diberi
gelaran sasterawan negara? Tidak ada seorang pun di antara ulama kita yang
pernah mendapat gelaran ulama negara, tetapi penulis yang khayal dalam
imaginasi liar seperti sasterawan negara ini diberi kedudukan yang lebih tinggi
dan lebih mulia daripada para ulama. Apakah isyarat ilmu dan isyarat adab dan
akhlak yang ingin kita sebarkan kepada masyarakat untuk dijadikan contoh? Kalau
sasterawan itu tidak boleh dicontohi, dan watak-watak dalam karya mereka pun
bukanlah watak-watak yang boleh dijadikan contoh, maka apakah alasan kita untuk
meletakkan para sasterawan negara ini sebagai golongan yang begitu istimewa dalam
kebudayaan kita yang memang berdasarkan nilai-nilai Islam? Tidak ada alasan sama sekali untuk meletakkan
para sasterawan negara di tempat yang begitu istimewa dalam kebudayaan kita,
mengatasi kedudukan ahli ilmu, ulama, para pendeta, dan cendekiawan Melayu.
Untuk maksud perbincangan ini, kita mempunyai dua teks:
laporan Panel Anugerah Sastera Negara, dan karya para sasterawan negara
sendiri. Laporan Panel memberi kita beberapa ukuran yang dipakai dalam menilai
karya para sasterawan negara. Kita ingin melihat sejauh mana laporan ini
membicarakan dengan tepat dan objektif karya para sasterawan negara. Pada
umumnya laporan ini bergantung hampir sepenuhnya kepada pretensi intelektual,
fatamorgana bahasa, dan retorik peragaan, tanpa sebarang usaha untuk
menganalisis dengan cermat karya yang dianggap penting setiap calon sasterawan
negara yang dilapor. Memang ada sedikit penekanan terhadap Salina dalam laporan untuk A. Samad Said (1985), tetapi penekanan
kepada aspek peniruan teknik Barat, tidak perlunya aspek moral diberi penekanan
dalam karya itu, dan cukup jelas sikap anti-khutbahnya, serta pendapat yang
aneh yang menyatakan karya A. Samad Said tidak mempunyai tema dan matlamat
tertentu, semua ini adalah kenyataan umum yang tidak berguna sedikit pun untuk
menonjolkan nilai karya itu secara objektif dan tepat dengan kedudukan karya itu
sebagai sebuah hasil seni yang indah dan bermakna. Malah kita boleh membuat
kesimpulan bahawa dengan membuat pernyataan umum itu, Panel menolak karya itu
sebagai hasil seni yang tinggi kerana tidak terdapat unsur keindahan dan makna
yang mendalam. Kedua-dua aspek penting
ini ditolak oleh Panel kerana telah diputuskan karya itu tidak bertema, tidak
mempunyai matlamat, hanya hasil peniruan teknik Barat dan konsep penulisan
berasaskan faham realisme, naturalisme dan yang segugus dengannya. Dalam
keadaan meraba-raba mencari ukuran yang objektif, Panel secara sepintas lalu
mengatakan karya itu mempunyai unsur kemanusiaan yang bersifat universal yang
ditunjukkan oleh sang pelacur, Salina, yang sentiasa bersimpati dengan Hilmi
dan sentiasa bersedia untuk mendengar rintihan watak-watak tertentu yang
menghadapi masalah kehidupan yang sukar pada zaman perang. Tetapi ini hanya
satu aspek sahaja mengenai tema karya itu, yang pada mulanya ditegaskan tidak
mempunyai tema tertentu; dan aspek ini tidak boleh digunakan sebagai hujah
dalam menentukan nilai karya itu.
Sebuah karya seni, misalnya sebuah novel, harus mempunyai tiga perkara yang berkaitan satu sama
lain: pengolahan tema tertentu yang
dilakukan secara mendalam; penekanan kepada teknik
tertentu yang digunakan untuk membangun karya itu keseluruhannya; dan makna karya itu sebagai sebuah teks yang
dapat menyerlahkan pemikiran pengarang yang mendalam dan kebijaksanaan yang
mengiringinya. Aspek pertama itu telah ditolak oleh Panel sebagai tidak perlu;
tentang teknik, Panel berpendapat cukup jika penulis hanya sekadar meniru yang
sedia ada dalam sastera Barat; dan dalam aspek ketiga Panel berpendapat tidak
perlu ada dalam karya, dengan menolak sebarang khutbah, penegasan dalam aspek
moral dan pendirian tentang sesuatu falsafah hidup. Ada sesuatu yang menarik
dalam aspek ketiga ini. Bagi Panel dan sasterawan, watak Melayu dan Islam tidak
perlu menekankan aspek keislaman itu, walaupun kadang-kadang mereka menekankan
aspek kemelayuannya. Dengan sikap ini, watak Islam dan Melayu mesti selalunya
terdiri daripada watak-watak yang bodoh dan jahil, misalnya dalam karya-karya
Shahnon Ahmad. Perwatakan yang lemah ini dianggap satu kekuatan kerana di situ
diberi penekanan terhadap nasibnya yang dirundung malang, menderita dan
sebagainya. Watak-watak yang lemah dan tidak mampu berfikir serta bertindak
berani adalah watak-watak yang dianggap watak yang “kuat” kerana sepanjang masa
dirundung malang. Hakikat ini dapat dilihat dalam semua watak yang dikemukakan
oleh para sasterawan negara ini. Sila lihat penjelasan saya dalam pos
“Keunggulan yang Cacat.”
Ketika membicarakan karya Anwar Ridhwan, Panel seolah-olah
sudah mengubah selera apabila Panel memuji Anwar Ridhwan menulis karya yang
bersifat filosofikal, karya eksperimen yang matang yang bercirikan simbolisme,
karya yang asli kerana menunjukkan terdapatnya kelainan yang cukup jelas
membezakannya daripada karya sebelumnya. Nampak semacam sudah berubah daripada
zaman A. Samad Said, tetapi sebenarnya masih dalam bingkai yang sama, yakni yang
mengasaskan pandangan secara umum, seperti yang terlihat dalam “konsep”
kelainan, eksperimen, simbolisme, dan lain-lain. Mengapa seorang penulis yang
berjaya mesti bereksperimen? Adakah setiap eksperimen itu mutlak baik semuanya?
Mengapa tidak dibezakan antara eksperimen yang baik dengan yang tidak baik?
Begitu juga tentang aspek kelainan: dari sudut dan segi mana kelainan itu
paling berkesan dan paling menentukan kualiti sesebuah karya? Adakah kelainan
itu mutlak baik semuanya? Demikianlah seterusnya kita boleh bertanya soalan
yang serupa untuk meminta penjelasan tentang “konsep” yang kelihatan hebat yang
dilontar oleh Panel Anugerah Sastera Negara.
Pembacaan yang teliti karya-karya Anwar Ridhwan menimbulkan kesan
sebaliknya: watak-watak yang lemah yang tidak pun memenuhi kategori klise oleh
E. M. Forster tentang watak bulat dan leper, dengan kecenderungan besar untuk
mengemukakan watak leper seperti Pak Hassan, Pawang Kri, Kuay dan lain-lain
watak yang sangat lemah dari segi
perwatakannya. Oleh itu, apakah yang istimewa tentang karya sasterawan negara
ini? Bahawa karya ini menang hadiah dan diterima oleh sarjana tidak boleh
digunakan sebagai hujah bahawa karya itu bermutu tinggi; tetapi nampaknya
itulah yang dijadikan hujah, yang sebenarnya palsu yang hanya berasaskan
retorik peragaan dan fatamorgana bahasa, dengan bumbu daripada retorik teh
tarik a la Baha Zain. Kalau anda terima hujah palsu yang tidak berasaskan ilmu
ini, maka anda dengan mudah boleh berkata kerana Firaun itu mendapat tempat
istimewa dalam al-Quran sebagai penderhaka dan penentang Allah, maka pastilah
firaun itu sangat penting dalam kehidupan manusia. Fikirkan ini baik-baik:
memang cerita Firaun itu penting, tetapi dalam konteks yang bagaimana? Kelemahan penilaian Panel yang semberono dan
kelemahan teks itu sendiri yang ditutup dengan retorik peragaan dan pretensi
intelektual, sebenarnya memberi gambaran
palsu terhadap karya sasterawan negara ini, yang amat biasa dan tidak terlepas
dari klise; terutama sekali tentang kegemaran pengarang mensensasikan
perwatakan dan peristiwa yang dilalui mereka hanya untuk mendapat kesan
tragedi. Seterusnya lihat pos “Keunggulan yang Cacat”.
Kesangsian Shahnon Ahmad, sasterawan negara dan seorang
profesor sastera dan sarjana yang terkenal, terhadap pemilihan Baharuddin
Zainal sebagai sasterawan negara, yang hanya menulis sajak-sajak kontot, belum
lagi disanggah selain kata-kata kasar daripada Baha Zain yang menuduh Shahnon
Ahmad biadap, tidak bermoral (kerana menuduh seorang sasterawan yang tinggi
moralnya, yakni Baha Zain), bukanlah hujah tetapi hanya sentimen murahan yang
tidak wajar keluar dari ucapan seorang intelektual dan pensajak terkenal di
kalangan teman-temannya. Ini pun telah saya beri pendapat yang kritis, misalnya
dalam pos “Keunggulan yang Cacat” dan lain-lain tulisan dalam blog ini.
Seharusnya para sarjana dan teman-teman beliau bingkas bangun dengan bengis
(mereka ini bengis-bengis orangnya) mempertahankan teman-teman mereka; tetapi
dari tulisan mereka yang dibentang dalam seminar “pemikiran” para sasterawan
negara ini, saya belum bertemu tulisan yang bernas dan dihujah dengan tersusun,
sesuai dengan keperluan akademik yang sudah menjadi standard. Sila betulkan kesilapan saya, kerana mungkin
juga kertas kerja yang bernas itu tidak sampai kepada saya. Atau saya tidak
faham kerana terlalu kompleks penghujahannya. Ini mungkin terjadi kerana saya
bukan sarjana sastera yang mendapat latihan di luar negeri atau di bawah
bimbingan para profesor yang menjadi penyelia tesis sarjana dan Ph.D. Panel Anugerah Sastera Negara sendiri juga
perlu mendapat pembelaan, untuk melihat kecanggihan analisis mereka dan
tiadanya kecelaruan kognitif dan kekeliruan dari segi memahami konsep-konsep
utama dalam kritikan sastera. Untuk
memudahkan para pembela ini menyediakan pembelaan mereka, saya akan menyentuh
sedikit lagi tentang kenaifan laporan Panel Anugerah Sastera Negara ini.
Dalam Laporan 11 (2012),
Kemala diberi pujian melepasi langit ketujuh: “Beliau menghadiahkan kepada perbendaharaan
kesusasteraan Melayu puisi yang indah, mempunyai gaya khas yang tersendiri, dan
sarat dengan renungan jiwa yang mendalam.”
Setelah melepasi langit ketujuh, maka inilah kesimpulannya: “Kemala
ibarat sebatang pohon yang tinggi dengan bunga-bunga yang harum di taman
kesusasteraan Melayu masa kini. Puisinya
semerbak dengan wangian kerohanian yang dapat menyuburkan kehidupan insani.”
Kerana pohonnya terlalu tinggi, maka bunga dan buahnya tidak sempat jatuh ke
tanah, langsung hilang di awan tebal dipukul taufan retorik yang menyerupai
wajah bullshit. Maka hampalah orang
di bumi yang menunggu buah yang tak gugur! Maka berkatalah para arifin dalam
sastera Melayu, mengapakah tidak sebuah pun sajak yang dijadikan contoh itu
berjaya menyentuh perasaan pembaca yang paling bodoh sekali pun. Apakah
sebabnya sajak-sajak yang dikatakan mengharumi taman kesusasteraan Melayu itu
berbau hapak pun tidak, apatah lagi berbau harum.
Tidak ada pilihan, melainkan meletakkan sajak-sajak harum
ini berdekatan dengan sajak-sajak hapak. Antara sajak hapak itu ialah yang
berjudul, “Amerika Pejagal Dunia Pengganas Antarabangsa” (Balai Maqamat, hal. 370-372). Sajak hapak ini hendaklah dibaca
bersama sajak harum wangi ciptaan Kemala berjudul, “Pohon Emas Alif” yang
dikutip oleh Laporan 11 (hal. 13)
sebagai contoh “penggunaan diksi-diksi yang mencecah kesan makna dan mencabar
minda pembaca” (hal. 19), iaitu sajak
yang “mengajak pembaca berfikir, merenung jauh ke dalam kata-kata yang
terungkap dalam karya yang dihasilkannya. … mempunyai gaya bahasa yang cukup
indah dan memukau. Renungannya cukup tajam dalam melihat akan hakikat kehidupan
manusia yang menjelekkan, memualkan dan menjengkelkan.” (hal. 19). Sajak hapak
itu ditulis 2001; sajak harum itu pula tahun 2006. Adakah tidak kemungkinan
sajak hapak itu lebih bermutu dan jauh lebih indah sebagai puisi daripada sajak
harum wangi Kemala? Para sarjana hendaklah bangkit mempertahankan Kemala kerana
beliau seorang sasterawan negara!
Kegagalan Panel Anugerah Sastera Negara menyediakan laporan
yang bermutu dari segi akademik dan kritikan terlalu terserlah untuk dapat
disanggah dan dinafikan, sebaik saja kita meneliti contoh-contoh yang
diturunkan dalam laporan dinilai dengan kritis berasaskan konsep ilmu yang
benar. Sekiranya contoh-contoh itu sang kancil, tentulah semuanya lari
lintang-pukang tidak mahu berada dalam kandang retorik pe-raga-an yang terlalu rapat anyamannya hingga tidak dapat ditembusi
angin, melemaskan batu dan kayu kering, apatah lagi binatang yang hidup. Membaca kutipan yang diberikan di atas sudah
cukup untuk kita berasa “mual, jelek, dan jengkel” (ungkapan Panel sendiri)
kerana pretensi intelektualnya berbau amat masam dan tengik dengan retorik
peragaan dan fatamorgana bahasa. Para
sasterawan negara yang mempunyai maruah tentulah berasa amat terganggu diberi
pujian begitu tinggi, yang mungkin memeranjatkan mereka kerana mereka sendiri
yang bermaruah tentulah tahu di mana letaknya nilai karya mereka. Bagaimana
jika mereka juga tidak mempunyai maruah intelektual seperti para ahli panel
yang menulis laporan tentang mereka? Di sinilah pentingnya peranan tikus yang
pandai membaiki labu, yang kita namakan pengkritik sastera, untuk tampil ke
hadapan menggigit dengan gigi tikus (atas nama kritikus) yang tajam itu supaya
tidak ada lagi labu yang dirosakkan oleh para penilai yang tidak bergigi yang
menulis laporan itu. Pendeknya tidak saja para sasterawan negara ini dinilai
semula, malah para penilai mereka sendiri pun wajar dinilai setelah mereka
inilah yang melahirkan kekacauan dalam melangsungkan kekeliruan kognitif kerana
tidak dapat memahami konsep ilmu yang benar yang sepatutnya dijadikan landasan
untuk menilai para sasterawan negara ini.
Contoh-contoh lain telah saya perincikan dalam “Keunggulan
yang Cacat” dan dalam beberapa pos yang berkaitan. Semua ini perlu dilihat
sebelum anda membahaskan pandangan saya. Tidak wajar kita membiarkan kekeliruan
dan kebiadaban budaya berterusan, ketika kita
berupaya membetulkannya. Itulah namanya kejujuran intelektual. Adalah
suatu kebiadaban yang tidak boleh dimaafkan dalam budaya kita apabila
meletakkan para sasterawan yang tenggelam dalam dunia khayal ini di atas para
ulama dan ilmuwan kita. Menggelar mereka
sasterawan negara; memberi mereka segala keistimewaan yang tidak layak mereka
terima. Sangat biadab dan tidak patut berlaku sama sekali jika kita benar-benar
faham erti dan makna adab dalam kebudayaan kita. Kekeliruan ini mesti ditolak
dan dibetulkan. Bolehkah kita terima golongan pinggiran dalam budaya kita ini,
yang keliru faham ilmunya, yang cetek
meraba-raba, yang tidak dapat membezakan yang benar dengan yang palsu, dengan
menggelar mereka sasterawan negara?
Kesimpulan dan
Pelaksanaan
Kemunculan sasterawan negara lebih banyak memberi kesan
negatif daripada kesan positif, yang saya lihat terlalu kecil, insignificant. Malah saya berani berkata
dari segi positifnya amat kecil, untuk tidak membuat kesimpulan yang positif
itu tidak ada. Kita lihat dari segi positif itu melalui kajian akademik
terhadap karya para sasterawan negara. Hasil kajian amat bergantung pada kaedah
kajian, dan kaedah itu pula hendaklah berupaya mengukur aspek yang hendak
dikaji dan dinilai. Dalam hal ini yang kelihatan positif itu bertukar menjadi
negatif, dan mengelirukan. Kita lihat ada sejenis perlumbaan di kalangan
penyelidik, yang dibimbing oleh profesor mereka, untuk meneliti karya
sasterawan negara dari “teori” tertentu. Apakah hasilnya? Adakah yang diberi
gelar doktor dari kajian karya sasterawan negara itu benar-benar membantu kita
mengenal dan memastikan sumbangan sebenar para sasterawan negara ini dari segi
pemikiran, misalnya. Adakah selepas meneliti karya sasterawan negara ini,
mereka menjadi lebih mendalam pengetahuannya, lebih luas jangkauan pembacaannya, yang paling penting, dapat
melihat dengan jelas kekuatan dan kelemahan karya para sasterawan negara ini.
Adakah mereka dapat membantu kita meletakkan para sasterawan negara ini pada
tempat yang layak bagi mereka? Semua ini penting kerana kewujudan para
sasterawan ini adalah satu peristiwa yang sangat aneh dalam sejarah kebudayaan
kita. Mereka adalah kumpulan pinggiran
dalam masyarakat kita, yang hanya diiktiraf sebagai satu kumpulan setelah Dewan
Bahasa dan Pustaka diwujudkan, dan kumpulan ini diperakui oleh Dewan Bahasa dan
Pustaka sebagai para pejuang kemerdekaan. Satu perkara yang amat aneh dan
sungguh janggal, kerana semua ini hanya cerita rekaan belaka. Bagaimanakah
masyarakat boleh menerima kehadiran mereka sebagai pejuang, dan kemudiannya
memberi mereka kedudukan yang begitu istimewa. Inilah pembohongan sejarah yang
perlu dirungkai supaya kita semua tidak akan dikutuk oleh generasi yang akan
datang.
Dari segi perkembangan ilmu, apakah sumbangan sebenar
kumpulan pinggiran ini? Walaupun Dewan
Bahasa dan Pustaka telah mengadakan seminar pemikiran sasterawan negara, dan
telah berjaya mengumpul lebih dari 200 kertas kerja, namun hingga kini belum
seorang pun di antara para sasterawan negara ini muncul sebagai pemikir yang
sebenarnya. Oleh itu, apakah jenis pemikiran mereka yang telah ditonjolkan
melalui kertas kerja itu? Istilah pemikiran yang digunakan untuk membicarakan
karya mereka tidak pernah diberi definisi yang tepat, dengan itu apa yang
disebut “pemikiran” itu bukanlah satu sistem yang mencerakinkan selok-belok
kegiatan ilmiah dan seni mereka yang menjurus kepada satu rumusan umum yang
dengannya mereka boleh dipanggil sebagai seorang pemikir. Semua kertas kerja
yang disogok atas nama “pemikiran” itu hanya berbicara tentang tema-tema
tertentu yang mungkin muncul secara sepintas lalu dalam karya mereka. Ini bukan
pemikiran, kerana setiap yang layak disebut sebagai “pemikiran” itu mestilah
merupakan satu sistem yang dengannya si sasterawan boleh dikenal, berbeza
dengan sasterawan lain. Antara contoh
yang saya pernah berikan ialah pemikiran Iqbal sebagai penyair Islam. Iqbal mengemukakan satu formula yang jelas
dalam kerjayanya sebagai penyair, iaitu “cinta Ilahi” sebagai asas pembinaan
peribadi Muslim yang kuat. Ada di antara kumpulan syair beliau diberi judul Asrar-i-Khudi (Rahsia-rahsia Peribadi).
Buku ini telah diterjemahkan ke bahasa Indonesia oleh Bahrum Rangkuti
(diterbitkan di Jakarta oleh Penerbit Bulan Bintang, 1976). Inilah contoh
pemikiran dalam puisi yang paling jelas, yang belum lagi muncul di kalangan
para sasterawan negara. Ada percubaan oleh Kemala melalui beberapa buah
kumpulan sajaknya, tetapi tidak dapat dianggap sebagai “pemikiran” dalam
konteks yang kita fahami daripada karya Iqbal. Apa yang dibuat oleh pensajak
ini ialah memindahkan ayat-ayat Quran untuk dijadikan judul sajak. Inilah
antara lain komen Panel Anugerah Sastera Negara: “Dalam menghasilkan puisinya Kemala sering
mendapat inspirasi atau mencungkil unsur-unsur daripada al-Quran. Antara unsur
daripada al-Quran yang diambil dan dikembangkan menjadi judul dan pokok
persoalan karya ialah Mim dan ‘Ain, kedua-duanya huruf-huruf dalam bahasa Arab.
… Mim yang dimaksudkan dalam karya Kemala bukan sekadar huruf dalam al-Quran
malah, kata-kata yang dihubungkan dengan “manusia”, “makna”, “maksud” atau
“mafa’al”, iaitu tempat segala rujukan kejadian. Hal ini memperlihatkan kebijaksanaan Kemala menghadirkan huruf Mim
yang diambil daripada al-Quran itu dengan diberi tafsiran yang cukup luas dan
dalam. Tidak dapat dinafikan puisi Kemala mempunyai banyak unsur kelainan dan
inovasi. Satu kelainan yang cukup menarik yang dilakukan Kemala adalah dalam
kumpulan MIM yang telah disentuh.
Melalui karya ini beliau menghasilkan sebuah puisi panjang yang dipecahkan kepada 80 buah sajak dengan
tajuk-tajuk sajaknya dari “MIM SATU” hingga “MIM LAPAN PULUH.” Sungguh pun bentuknya
tidak pelbagai, namun, sajak-sajak dalam kumpulan MIM mengandungi pelbagai tema yang menyangkut tentang persoalan
diri, kekeluargaan, alamiah, sejarah, politik, falsafah, epistemologi dan
sebagainya.” (Laporan 11/2012, hal. 18).
Kesimpulan dalam kutipan di atas membuktikan sajak-sajak
Kemala masih lagi dalam acuan sajak-sajak yang telah ditulis oleh para pensajak
terdahulu, yang mempunyai pelbagai tema, tidak difokuskan kepada satu tema
utama seperti yang dilakukan Iqbal. Dengan itu Kemala bukan seorang pemikir
dalam konteks yang dicontohkan oleh Iqbal. Dalam banyak sajaknya, cukup ketara
sifat mediocrenya, seperti yang
dikutip oleh Panel Anugerah Sastera Negara dalam laporannya. Walaupun Panel menegaskan sajak-sajak Kemala
mempunyai kelainan dan inovasi, namun contoh-contoh yang dikemukakan Panel
tidak memperlihatkan kelainan dan inovasi itu.
Satu kesilapan besar Panel ialah mengangkat Kemala menjadi
pensajak sufi. Ini sangat aneh kerana Panel tidak memberikan contoh sajak sufi
itu. Contoh yang diberikan Panel, sebuah sajak, bukan sajak sufi. Sajak biasa
saja. Seperti pensajak lain, Kemala juga suka bermain dengan kata-kata yang
seolah-olah membayangkan itulah sajak sufi. Kemudian Panel menafikan sendiri
pencirian ini, bila mereka memberi contoh bagaimana Kemala menggunakan alusi
Mark Antony dan Cleopatra untuk dapat diterima sebagai pensajak antarabangsa.
Adakah ini merupakan contoh unsur sufi dalam sajak Kemala? Tidak ada contoh
lain yang diberikan yang benar- benar boleh diterima sebagai sajak sufi. Saya
fikir percubaan Panel ini tepat dengan huraian Prof. Harry G. Frankfurt yang dibicarakannya dalam bukunya On Bullshit (2005).
Kalau inilah hakikat sebenarnya tentang sasterawan negara
ini, masihkah kita perlukan mereka? Saya menunjukkan dalam blog ini bagaimana
para sasterawan negara ini berjasa besar dalam mengubah nilai-nilai kebudayaan
kita, dari yang mengutamakan adab, bertukar menjadi tidak beradab. Paling
mengejutkan ialah apabila Raja Iblis dijadikan ikon intelektual, seperti di Barat.
Saya telah mengulas perihal Si Tenggang, yang jelas telah disongsangkan dan ini
diterima dengan baik oleh Kementerian Pendidikan untuk diajar di sekolah. Semua
ini bukan perkara remeh yang boleh didiamkan hanya kerana hendak mengambil hati
sasterawan negara. Kita adalah pembina
tamadun beradab, bukan sebaliknya setelah mengenal sastera mengikut ajaran
Barat. Bantahan Shahnon Ahmad terhadap pelantikan Baha Zain sebagai sasterawan
negara menjadi bukti yang sangat kuat betapa selekehnya penilaian Panel Anugerah
Sastera Negara. Bantahan itu juga menunjukkan betapa kuatnya pengaruh Mutual
Admiration Club dalam kesusasteraan Melayu dan dalam pemilihan sasterawan
negara ini. Kesemua sasterawan negara terdiri dari kumpulan yang sama, berada
dalam Mutual Admiration Club yang kewujudannya dikutuk oleh Prof. Dr. Muhammad
Haji Salleh sejak tahun 1973 lagi. Kewujudan
Panel dan pemilihan sasterawan negara oleh Panel hanya sejenis sandiwara, dalam
konteks family resemblance yang diutarakan
oleh Ludwig Wittgenstein.
Perkara yang perlu kita buat ialah membina budaya ilmu dan
menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu. Untuk mencapai maksud ini, saya
telah mencadangkan tahun 2006 lagi supaya dihapuskan anugerah sastera negara,
diganti dengan Hadiah Persuratan PETRONAS. Sebuah kertas kerja telah ditulis
untuk mencapai maksud ini. Kini idea ini perlu dilihat kembali dengan kritis
untuk memastikan dua matlamat di atas dapat dicapai.
Mohd. Affandi Hassan
Petaling Jaya, 13/11/2014.
Salam saudara yang dihormati.
ReplyDeleteSaya ditanya lepas Jumaat tadi: Adakah sasterawan negara kena bertaubat? Kena muhasabah? Jawapan saya yang tak mendalam ilmu agamanya: Bagus jika mereka bertaubat, kerana sudah ada orang salah faham ketika membaca karya mereka, eg. Si Tanggang. Dari segi akhlak, mereka perlu meminta maaf kepada masyarakat sekiranya karya mereka mengelirukan masyarakat; pada waktu yang sama mereka perlu memberi penjelasan. Ini telah dibuat oleh Shahnon Ahmad satu ketika dulu. Tentang muhasabah, sayalah yang terlebih dahulu melakukannya. Kalau sasterawan negara serius, dan jujur, mereka patut muhasabah sebagai orang Islam. Saya harap jawapan saya tidak menyeleweng. Saya minta komen para ustaz atau orang yang lebih alim. Wallahu a'lam.
Setiap daripada kita perlu bertanggungjawab di atas apa juga yang kita lakukan. Manusia tidak lari daripada melakukan kesalahan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan adalah orang yang kembali ke pangkal jalan. Mohon keampunan kepada Allah setiap masa, itulah yang dianjurkan oleh Islam. Itu untuk diri yang melakukan kesalahan. Bagaimana pula dengan kesalahan yang telah pun berlaku, malah diangkat pula sebagai yang paling baik? Maka, tanpa pilihan, kesalahan perlu dibetulkan. Kalau pun ia tidak dibetulkan oleh orang yang melakukan kesalahan, mudah-mudahan ada yang tampil membuat pembetulan.
ReplyDeleteMoga Allah SWT tidak menjadikan kita orang yang apabila telah melakukan kesalahan, malah sedar ia adalah kesalahan, namun terus-terusan mengatakan ia benar dan yang mengatakannya salah itulah yang salah.
Firman Allah SWT dalam al-Qur'an yang bermaksud: "Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya). Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)." (Surah al-Zalzalah, ayat 7-8)
Wa Allahu Ta'ala A'laa wa A'lam.