Tuesday, June 30, 2020

TULISAN LAMA YANG TETAP BARU

Nota: saya terjumpa tulisan ini ketika meneliti fail lama. Disiarkan untuk kritikan anda, atau lebh baik untuk dimanfaatkan seadanya. TK



Katak Bawah Tempurung Tak Lepas Lompat Busut


Oleh

Mohd. Affandi Hassan


            Sekitar tahun 1970-an, para sasterawan dan pengkritik sastera geger menjerit-jerit marah kononnya saya membunuh bakat-bakat baru melalui tulisan saya. Kini timbul pula jeritan baru yang menuduh gagasan Persuratan Baru yang saya kemukakan bertujuan menjatuhkan sasterawan besar negara. Persuratan Baru bertujuan memartabatkan karya kreatif dengan menjadikan taklif sebagai asas penulisan kreatif, menggunakan stylization of ideas sebagai teknik utama. Tidak ada langsung matlamat untuk menjatuhkan sesiapa pun. Jika ada yang merasa dirinya terketepi, maka hal itu terjadi kerana kelemahan mutu karya mereka, bukan kerana Persuratan Baru.
Tuduhan-tuduhan begini tidak saja tidak berasas, malah mencerminkan kerendahan pemikiran para sasterawan sendiri yang takut dinilai dengan kritis, kononnya akan terpelanting jatuh dari gunung ketinggian yang mereka duduki sekarang. Berapa ratus bakat baru yang saya bunuh tidak pernah dinyatakan, demikian juga berapa puluh orang tokoh besar yang saya jatuhkan tidak pernah ditunjukkan. Inilah cara berfikir picisan yang masih menjadi pegangan para sasterawan, penilai dan pengkaji sastera Melayu. Bahawa hal ini timbul pada waktu ini bagi saya sangat menarik, membuktikan sekali lagi sifat sebenar pemikiran picisan dan penilaian picisan yang menjadi kemegahan para sasterawan dan penilai sastera Melayu. Dalam bulan Mei 2002 saya menulis beberapa buah rencana untuk membahaskan beberapa perkara yang saya anggap penting, tetapi tidak sebuah pun tulisan itu tersiar. Yang tersiar (Mingguan Malaysia, 25/5/2002), menurut maklumat yang disampaikan kepada saya dari Utusan Melayu dan universiti, ialah tulisan yang sudah lebih enam bulan, malah mungkin sudah setahun disimpan oleh akhbar itu. Tulisan itu kini disiarkan untuk menunjukkan bahawa tulisan-tulisan saya yang tidak tersiar itu bertujuan "menjatuhkan tokoh-tokoh besar".
            Antara tulisan yang tidak mahu disiarkan itu membicarakan tokoh agung abad 20, tentang Utusan Melayu telah tertipu kerana memberikan Hadiah Sako II kepada sebuah karya picisan, tentang penilai dan penilaian picisan dalam sastera Melayu, dan lain-lain. Saya tidak bermaksud mengulas tulisan-tulisan tersebut, tetapi saya ingin menyebut di sini bahawa terdapat kecenderungan untuk "membisukan" saya dengan tidak menyiarkan tulisan-tulisan tadi, supaya tokoh-tokoh tertentu yang jelas bukanlah tokoh yang besar dan utuh sebenarnya, tidak terjejas kedudukannya. Jika ini benar, masyarakat sudah kehilangan peluang besar untuk menimbang pendapat-pendapat kritis saya yang boleh membuat mereka lebih teliti dan bertanggungjawab dalam membuat penilaian. Jika andaian ini benar, tentulah masyarakat akan jadi marah apabila dalam abad moden pun masih terdapat mentaliti "carik baju raja dilompati todak sebab akal budak", yang berdegar-degar menyesali pembunuhan budak cerdik, tetapi awak sendiri mengamalkan diskriminasi dalam memberi pendapat. Apa-apa juga yang awak tidak mahu dengar, awak ketepikan. Apa bezanya awak dengan raja yang membunuh budak cerdik itu?
            Sejak gagasan Persuratan Baru diketengahkan, jarang benar kita dengar orang bercakap tentang anjakan paradigma (paradigm shift), mungkin kerana mereka ketakutan akan berpindah dari sastera kepada Persuratan Baru. Mereka tidak perlu takut, kerana perpindahan itu akan membuat mereka lebih cerdik, dan karya mereka akan lebih bermutu. Sebenarnya para pengkritik saya sehingga sekarang belum lagi membahaskan dengan mendalam apa-apa juga pandangan saya yang mereka anggap "membunuh" dan "menjatuhkan" itu. Mereka tidak berupaya berbuat demikian, selain kerana ilmu yang cetek, mereka sebenarnya takut terkena ke batang hidung sendiri jika analisis saya dibahaskan dengan mendalam. Jalan paling mudah ialah membuat tuduhan, kemudian mendiamkan diri. Merekalah yang sebenarnya berbuat keburukan yang jelik sekali, iaitu membuat tuduhan palsu yang tidak pernah dibuktikan. Siapa yang jahat sebenarnya? 
            Jadi kita lihat perbincangan tentang sastera di Malaysia masih berlegar di sekitar soal remeh-temeh, masih berada pada peringkat gosip, peringkat ocehan di kedai kopi. Ini terjadi kerana para sasterawan dan pembicara sastera kita masih kampungan, masih berada di bawah tempurung kecil kampungan, takut melihat matahari yang akan menyerlahkan kurap intelek mereka, dan jika sekali sekala keluar melompat, mereka hanya bermain di lopak-lopak kecil atau berkeliling di busut-busut kecil. Melompat busut kecil pun tak lepas, apatah lagi hendak mendaki gunung ilmu yang tinggi-tinggi. Saya telah membicarakan panjang-lebar tentang perkara ini dalam tulisan berjudul "Dari paradigm shift ke paradigm shit: Sastera Melayu dalam Siratan Makna dan Ciritan Kata", dan sebuah lagi tulisan yang menghuraikan corak pemikiran dan penilaian picisan berjudul "Era Picisan Dalam Sastera Melayu". Kedua-dua tulisan ini membicarakan pemikiran kampungan dan picisan yang sangat bangga dimegahkan oleh para sasterawan dan sarjana sastera, terutama sekali jenis "sarjana guru sekolah" yang banyak merosakkan sastera Melayu moden. Sesiapa yang tidak bersetuju dengan saya akan diberi peluang seluas-luasnya membahaskan hujah dan bukti yang saya kemukakan.
            Baru-baru ini timbul sedikit keriuhan tentang Hadiah Nobel. Saya telah memberikan pandangan saya, tetapi tidak disiarkan. Di sini saya ingin mengulang pandangan saya bahawa keriuhan di sekitar perkara ini sekali lagi membuktikan kebenaran tesis saya betapa kampungan dan picisannya pemikiran sasterawan kita. Benarlah kesimpulan Muhammad Iqbal yang menyatakan bahawa orang yang suka meminta-minta itu berjiwa hamba dan berhati kambing, tidak layak dihormati, tidak mempunyai peribadi tinggi yang boleh dicontohi. Adalah aneh bagi seorang yang telah menulis sajak panjang tentang Al-Amin masih mendambakan pemberian Alfred Nobel yang mencipta bahan letupan (dynamite) yang boleh membunuh dan menghancurkan apa saja, padahal seorang tokoh sufi tak terkenal yang digelar Wak Ali dari Wakaf Baru, Kelantan, ketika diminta menjelaskan bagaimana seharusnya seseorang beramal, dengan rendah diri berkata, "Beramallah seolah-olah kamu sedang meriba Nabi Muhammad." Perhatikan istilah "riba", lambang kasih sayang dan sifat prihatin terhadap orang yang kita kasihi. Seratus pemenang Hadiah Nobel pun tidak dapat menandingi kata-kata indah yang ringkas, tetapi amat berharga bagi yang tidak picisan pemikirannya itu. Kata-kata itu lahir daripada seorang yang menghayati ajaran Nabi s.a.w. Wak Ali jauh lebih besar daripada Alfred Nobel dan sebarang pemenang Hadiah Nobel Sastera, dalam sistem nilai yang kita orang Islam pakai. Renungkanlah dengan akal, bukan dengan nafsu serakah. Orang yang telah sampai ke peringat itu, kata Iqbal, "sanggup menggegar langit angkasa". Menurut al-Quran, orang yang diberi hikmah (yakni yang faham Quran dan Sunnah), telah diberikan kebaikan yang banyak (rujuk al-Quran, 2: 269). Perlukah Hadiah Nobel lagi? Hanya yang berjiwa picisan saja yang mendambakan Hadiah Nobel atau apa-apa juga hadiah. Wallahu a'lam.
Petaling Jaya,
1 Jun 2002.


3 comments:

  1. Assalamualaikum Tuan.. rasa gembira sekali dapat membaca tulisan Tuan dalam blog ini. Betapa lama tidak saya soroti penulisan Tuan selepas tamat belajar dari UPSI dan kini bekerja.Semoga Tuan diberi kesihatan yang baik dan tetap menulis.

    ReplyDelete













  2. Terima kasih banyak Sumarni. Saya menulis untuk generasi muda, membangunkan kemampuan intelektual mereka yang tinggi dan sah berasaskan konsep ilmu yang benar. Dalam perjuangan ini, saya tidak pernah merasa bosan untuk terus mendidikan generasi baru menjadi cerdik dan cekap berhujah berasaskan konsep ilmu yang benar. Terima kasih sekali lagi. Selamatlah jiwa yang sempurna.

    ReplyDelete
  3. Betapa masih relevannya tulisan ini, khususnya berkenaan mengejar hadiah. Alhamdulillah.

    ReplyDelete