Friday, June 19, 2020

MEMBACA KAMBALI HIKAYAT SALIM ADIL YANG LUCU TETAPI CERDIK

Setelah membaca beberapa buah buku penting mengenai korupsi dan peranan korupsi dalam sistem demokrasi, saya dengan tidak sengaja mengambil buku saya sendiri yang tidak dibaca di Malaysia, hingga sekarang kata penerbit masih tidak laku. Saya ambil Hikayat Salim Adil; saya baca bab tentang sastera, berjudul “Karya Falsampah” (hal. 24-47). Tak kering gusi saya tertawa, begitu “menghibur” tetapi bukan pada tahap hedonisme, sebaliknya menghiburkan dari perspektif intelektual. Inilah satu-satunya karya intelektual dalam bahasa Melayu yang tidak dibaca oleh para sarjana dan sasterawan, kerana tahap pemikiran mereka masih lagi berada pada tahap Pak Hasan, seniman bodoh dan lara (lagha, bahasa Arabnya), yang pada hakikatnya akan diketawakan oleh Pak Pandir dan rakan-rakannya Lebai Malang dan Si Luncai jika mereka membaca karya sasterawan negara berjudul Hari-hari Terakhir Seorang Seniman.  Saya telah mengkritik karya bodoh ini dalam blog ini, tetapi nampaknya tiada siapa pun di kalangan sasterawan dan sarjana sastera yang membacanya. Tiada dan tidak ada pun reaksi mereka, padahal mereka sedang disebat begitu teruk di tengah khalayak budak-budak sekolah yang bersorak melihat para sarjana dan sasterawan dirotan secara intelektual dalam perkumpulan budak-budak sekolah yang baru hendak belajar sastera.

Cerita pendek “Karya Falsampah” adalah satu kritikan yang paling sadis ditujukan secara khusus kepada para sasterawan negara dan penyokong mereka para sarjana sastera. “Sadis”? Mengapa saya pakai istilah lucu ini? Mudah saja sebabnya: mereka yang disebat itu sangat gembira kerana kesakitan kecil  kena sebat itu telah membuat mereka terkenal di kalangan sasterawan dan pembaca!  Mendapat kepuasan daripada kritikan tajam adalah sejenis sadisme intelektual (???) yang menjadi keseronokan para sasterawan negara dan para sarjana sastera yang menyanjung mereka.  Kata mereka, walaupun mereka menulis karya picisan dan pujian terhadap mereka oleh para sarjana juga picisan, tetapi hakikat bahawa mereka diberi perhatian walaupun untuk dikutuk adalah satu jenis sanjungan yang membuat mereka berasa puas. Tidakkah itu boleh dipanggil sadisme intelektual? Sifat picisan golongan ini membuat mereka berasa seronok dikecam dan dikritik kerana menurut mereka kedudukan mereka menjadi terkenal  dengan kritikan itu dan kini sudah pun diiktiraf di kalangan sarjana antara bangsa.  Lalu mereka menyindir: Siapa yang membaca Pujangga Melayu dan Gagasan Persuratan Baru di peringkat antara bangsa? Karya kami dibaca dan dijadikan kajian di peringkat antara bangsa, kata mereka dengan angkuh. Tahniah kerana memperkenalkan kebodohan Melayu di peringkat antara bangsa.  Sekiranya mereka tidak menipu diri sendiri dan megah berada dalam penipuan itu, mereka tentu membaca dan memperkenalkan Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden,  satu-satunya buku yang mengupas dan menganalisis dengan mendalam projek sasterawan negara yang palsu itu, dengan beberapa penilaian ke atas karya para sasterawan negara.  Keputusan bodoh yang mereka ambil membuktikan dengan jelas sifat picisan mereka, dan ketakutan mereka kepada kebenaran, oleh itu mereka berasa selamat jika idea baru dalam penilaian kreatif dan penulisannya  yang dianjurkan oleh PB tidak dikenali oleh sarjana luar negeri yang berminat dalam sastera Melayu moden.  Inilah antara persoalan yang dijadikan satira dalam cerita pendek  “Kaya Falsampah”.

Hikayat Salim Adil adalah sebuah karya yang unik, kerana boleh dibaca sebagai sebuah novel, boleh juga sebagai sebuah karya akademik yang membicarakan beberapa persoalan penting dalam kajian sastera dan juga dalam teknik penulisan kreatif.  Sebagai contoh, sila rujuk halaman 146 dan seterusnya yang membicarakan persoalan ini.  Anda akan mendapat dua kepuasan jika anda baca Hikayat Salim Adil dengan kritis;  kepuasan intelektual dan kepuasan kreatif. Inilah satu-satunya karya dunia yang begini sifatnya. Anda boleh belajar tentang konsep sastera mengikut pandangan Islam, yang dibawa oleh Gagasan Persuratan Baru; anda juga akan memahami betapa karut teori sastera Barat yang tidak berteraskan ilmu, sekadar berteraskan andaian yang kelam kabut dan kusut huraiannya. Anda perlu baca buku-buku teori sastera Barat dan karya Barat yang terkenal untuk memahami kesimpulan ini. Saya yakin seratus persen jika anda faham, benar-benar faham, anda akan menjadi pengikut PB untuk mengelak dari perasaan malu kerana terikut-ikut teori sastera Barat yang tidak berasaskan konsep ilmu itu. Jika ini berlaku secara teratur, yang paling menyakitkan para sasterawan negara dan para pengikut mereka yang bergelar sarjana sastera ialah anda tidak dapat pertahankan konsep sastera yang anda tiru dari Barat, oleh itu anda tidak berupaya pula mempertahankan kedudukan para sasterawan negara berasaskan konsep ilmu yang benar.  Ini suatu tragedi ilmu yang amat melucukan, dan sekali gus amat menyedihkan dan menyakitkan hati.

Anda menghadapi sejenis trauma intelektual yang saya gelar sebagai sadistik itu. Sadisme intelektual yang diharapkan dapat menyingkirkan PB dalam dunia ilmu, tiba-tiba menjadi sejenis kekacauan psikologi yang saya gelar sadisme sastera itu. Saya harap anda faham maksud saya, walaupun saya tahu para sarjana kita amat cetek kefahaman mereka tentang ilmu, akibat terlalu meniru teori sastera Barat tanpa memahami dengan mendalam asasnya dari segi epistemologi. Para sarjana sastera ini menjaja ilmu sastera yang tawar heber dari segi kandungan ilmunya, hanya kulit-kulit kerapu yang gatal yang mereka dapat dari teori sastera Barat yang tidak mereka fahami betul-betul. Saya tidak mahu sebut contoh-contoh untuk mengelak dari keterkejutan yang boleh membawa anda menghadapi epilepsi ilmu.  Sungguh dahsyat akibatnya, jika anda pernah lihat bagaimana pesakit epilepsi ini tiba-tiba jatuh terguling dengan mulut berbuih… Anda perlu memberi mereka rawatan segera! 

Sebenarnya ramai di antara para sarjana dan sasterawan kita yang mengidap penyakit epilepsi ilmu ini. Bantu mereka, kerana mereka amat memerlukan bantuan kita semua. Anda dapat melakukan tugas penting ini dengan membaca dengan kritis Hikayat Salim Adil.  Jika anda kebetulan seorang sarjana sastera yang mengajar sastera, barangkali dengan gelar akademik tertentu, dan anda seorang sarjana yang jujur yang tunduk kepada kebenaran ilmu yang benar, ketika itu anda boleh membantu para pelajar sastera anda untuk berbincang dengan kritis dan jujur tentang peranan epistemologi dalam kajian dan penilaian sastera. Teks yang boleh digunakan untuk mencapai matlamat ini tidak lain dari Hikayat Salim Adil. Lebih cantik jika dibaca bersama Anugerah Sastera Negara dalam Kesusasteraan Melayu Moden. Berilah peluang pelajar sastera menjadi cerdik dengan membaca dengan kritis buku-buku ini. Persoalan ini dibincang seterusnya  dengan lebih luas dalam Pandirisme dalam Komuniti Dunia (2016), kerana budaya pandirisme ini telah dijadikan budaya utama di kalangan para sarjana dan sasterawan. Sebelum itu, saya telah membincangkan dengan agak detail dalam Pendidikan Estetika daripada Pendekatan Tauhid (DBP 1992; cetakan kedua 2005).  Semua buku ini sudah lebih dari cukup  untuk membina budaya ilmu dalam kesusasteraan Melayu (lebih tepat dalam persuratan Melayu.)

Jalan untuk mencapai kecemerlangan baru dalam persuratan Melayu telah terbuka. Terpulang kepada anda sama ada untuk terus berada dalam budaya pandirisme dan seronok mengulit gendang kosong yang menakutkan harimau, tetapi tidak dipedulikan oleh lembu yang sedang meragut rumput.

Selamatlah jiwa yang sempurna!

Mohd. Affandi Hassan,

Petaling Jaya, 18 Jun 2020

1 comment:

  1. Pilihan terbaik, jalan petunjuk yang lurus, benar dan menjamin keselamatan terbentang di hadapan warganegara tercinta ini.
    Namun bagaimana mereka memilih, memahami dan memberikan perhatian yang serius terhadap misi sempurna yang diserukan agama, kita sebenarnya sentiasa was-was, kurang arif dengan kehendak dan cita-cita,matlamat terakhirnya.
    Masihkah mereka mengambil sikap meraba-raba, mencari sesuatu yang lain dari jalan yang lurus itu.
    Sekian, selamat berjuang dan istiqamah bersama kebenaran dan keindahan.
    Terima kasih tuan haji dengan pengajaran yang baik dan berterusan mencurahkan ilmu untuk pembaca yang menginginkan kecerdikan berfikir dan bertindak. Inshaa-Allah.

    ReplyDelete